Permalänk
Medlem

Artifacting NVIDIA VS AMD

Hejsan skulle vilja skapa en tråd om "artifacting" Dvs när det blir massa pixlande föremål på skärmen och datorn hänger sig därefter, jag är nog inte den enda här som som varit med om detta. Mitt Gigabyte Windforce Gtx 780 la av för några månader sedan efter att uppdaterat det till senaste drivers och sedan kört senaste Doom, det är svårt att konstatera 100% vad som orsakat döden, men jag misstänker att spelet är ganska krävande och kortet har nog legat på ganska höga temperaturer jämfört med tidigare.

Har googlat runt mycket om detta och bildat min egna uppfattning, att detta oftast sker pga lödningarna för GPU spricker och skapar dålig kontakt. Detta är en effekt av för snabba temperatur växlingar, tex döden för grafik korten är från normal idle temp till att starta något som kramar ur det mesta effekten ur grafikkortet till stilla ståendet i flera omgångar. En snäll fläkt kurva där man jämnt sänker/ökar temperaturen över längre tid beroende belastning hade kunnat öka livslängden.
Vet dock inte alls hur de balanserar kylning mot prestandan i spel för att just minska risken för sånt.

Är ju inte bara i PC världen detta händer, PS3 Red flashing light eller XBOX ring of death är andra kända historier.

Läst att det varit en del problem med RTX 20 serien just med artifacting och även coil whine.

Tänkte att det skulle va bra att ha en samlings tråd för detta och se om det möjligen att hitta kort som lyckas hålla bättre livslängd än andra då det är dags för min del att uppgradera GFX. Jag är den som ni ser som sitter ganska länge på gamla grejer å vill gärna hittat ett så långlivat kort som möjligt.

Skapar en tråd NVIDIA VS AMD då jag sett mer NVIDIA än AMD som det dyker upp ämnen om ang Artifacting, men det behöver inte alls vara så, kan vara så att NVIDIA bara säljer mer.

Dela med och diskutera era erfarenheter av detta, hoppas på en ganska välfylld tråd.
Skriva gärna vilka modeller ni ägt och hur länge de höll, om ni överklockat korten eller ej.

Mer om det jag skrivit här finns även att läsa här https://www.reddit.com/r/Amd/comments/8wo3ph/lifespan_of_gpu/