Dator byggd runt RTX 3080, budget max 25k

Permalänk
Medlem

Dator byggd runt RTX 3080, budget max 25k

Ja, ännu en sådan tråd. Jättetack för att ni orkar titta i alla fall. Letade lite efter personer med liknande fokus och kriterier i deras trådar men det stämde inte in riktigt. Rekommenderades att starta en tråd där jag specifikt ber om komponenttips i min förra, då min erfarenhet kring datorkomponenter är rätt låg.

Premisserna
1. Ids inte bygga själv. Om det vore så att det "optimala" vore att vänta på ex-vis Ryzen 4xxx så kan ni nämna det om ni vill.
2. Har inget behov av överklockning eller vattenkylning. Den får dock inte låta som en vindtunnel för då blir min fru inte munter.
3. Spel-PC, såklart.
4. Billiga men kanske inte Ryanair-billiga komponenter som är kompatibla (har hört/läst att vissa RAM-minnen är bättre med vissa processorer eller hur det var) och inte leder till flaskhalsar. Behöver alltså inte vara en så framtidssäkrad processor som möjligt, så länge den inte agerar flaskhals för kortet.
5. Tycks inte som om man behöver betänka PCI 3.0 el. 4.0., enligt Nvidia, så det är ingen faktor.
6. Förmodligen 32 GB RAM, vad jag förstår. Om någon tycker annorlunda, kan ni informera.
7. Behöver inte en miljard TB i min SSD. (Har faktiskt en SSD Basic 840-Series 250GB och en WD Green 1TB IntelliPower 64MB HDD i min gamla burk, men de är från 2013 så de är säkert inte värda att återanvända.)
8. Vad gäller budget är 25 tusen en absolut smärtgräns och ju lägre desto mindre skriker jag.
9. Ingen preferens kring tillverkare av grafikkortet. Kan svälja ett litet högre pris än Nvidias MSRP om det är befogat.

Tack igen

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Viking

Låt Inet bygga något liknande till det här:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Donnerstal har valt väldigt fina komponenter. Vill du spara lite så välj ett enklare grafikkort. Kort för 9000:- är överdrivet om du inte kör trippla skärmar med 4K. Lägg dig på runt 5000:- och du får ett kanonkort. Väljer du en AMD processor sparar du en del pengar. Tveksamt om du har nytta av 32Gb ram just nu, men å andra sidan är det inte största utgiften.

Mvh Emil

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Donnerstal har valt väldigt fina komponenter. Vill du spara lite så välj ett enklare grafikkort. Kort för 9000:- är överdrivet om du inte kör trippla skärmar med 4K. Lägg dig på runt 5000:- och du får ett kanonkort. Väljer du en AMD processor sparar du en del pengar. Tveksamt om du har nytta av 32Gb ram just nu, men å andra sidan är det inte största utgiften.

Mvh Emil

Ett 3080 är visserligen 40 procent/2200 kr dyrare än ett 3070 men man får rätt mycket extra kräm och då är jag nöjd ett väldigt bra tag och kanske kan skaffa en till 4K-skärm senare om jag är manad. Sedan behöver jag ändå köpa en hel uppsättning nya komponenter, vilket betyder att jag ändå inte skulle komma undan så mycket kostnad efter att ha begränsat mig gällande GPU.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe