Installationstjänst av köksfläkt?

Permalänk

Installationstjänst av köksfläkt?

Hej!

Undrar om ni erbjuder installation av köksfläktar och om inte om ni funderat att lansera den den tjänsten?
Det är ju genom era samarbetspartners så ingen "fysisk" produkt direkt, det skulle uppskattas.

Dessutom får ni gärna ta bort er tjänst "Installation Mikrovågsugn";
https://www.elgiganten.se/product/tjanster/montering-installa...

Jag köper att vissa människor har säkert svårt att göra saker som andra människor tycker är väldigt enkelt MEN att "installera" en mikrovågsugn som innebär att den tas upp ur emballage:et och kopplas in i ett eluttag och klockan ställs in, kom igen?

Mvh

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Installationen av en köksfläkt får väl vem som helst gör förutom el inkopplingen om den ska kopplas in via kopplingsplint och inte eluttag.

tror iaf inte man behöver någon behörighet för att installera ventilationsbiten iaf.

och ska de husera med behöriga elektriker så räcker nog inte 500:- för installationen med monteringen av själva fläkten också vilket mycket troligt tar betydligt mer än ~30 min.

vanlig elektriker brukar kosta ca 1000:-/h med moms osv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Installationen av en köksfläkt får väl vem som helst gör förutom el inkopplingen om den ska kopplas in via kopplingsplint och inte eluttag.

tror iaf inte man behöver någon behörighet för att installera ventilationsbiten iaf.

och ska de husera med behöriga elektriker så räcker nog inte 500:- för installationen med monteringen av själva fläkten också vilket mycket troligt tar betydligt mer än ~30 min.

vanlig elektriker brukar kosta ca 1000:-/h med moms osv.

Jag vill inte göra det, jag betalar hellre någon som är van att göra sånt så det blir bra första gången. Men du har rätt, skulle nog kosta mer än de tjänster de har idag på runt 500kr inkl. moms.

Skulle dock utan problem betala 1000kr för att få den installerad, har redan en befintlig köksfläkt så el och liknande är klart redan och man kanske kan använda de befintliga borrhålen.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Installationen av en köksfläkt får väl vem som helst gör förutom el inkopplingen om den ska kopplas in via kopplingsplint och inte eluttag.

tror iaf inte man behöver någon behörighet för att installera ventilationsbiten iaf.

och ska de husera med behöriga elektriker så räcker nog inte 500:- för installationen med monteringen av själva fläkten också vilket mycket troligt tar betydligt mer än ~30 min.

vanlig elektriker brukar kosta ca 1000:-/h med moms osv.

Ja vem som helst får göra det, det är dock något jag i efterhand brukar tjäna pengar på när jag besiktigar i brf lägenheter där man renoverat köken själva och installerat fel sorts köksfläktar och byggt för ventilationshål m.m påhittigt folk brukar ta sig till.

Att installera en köksfläkt kan ta allt från 30minuter på plats till flera timmar. Sedan har man restid, bilpeng och troligen någon slags startavgift då jobben är ofta är så små att det brukar brukar kosta några tusen bara i arbete om man är en kunnig hantverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede86:

Hej!

Undrar om ni erbjuder installation av köksfläktar och om inte om ni funderat att lansera den den tjänsten?
Det är ju genom era samarbetspartners så ingen "fysisk" produkt direkt, det skulle uppskattas.

Dessutom får ni gärna ta bort er tjänst "Installation Mikrovågsugn";
https://www.elgiganten.se/product/tjanster/montering-installa...

Jag köper att vissa människor har säkert svårt att göra saker som andra människor tycker är väldigt enkelt MEN att "installera" en mikrovågsugn som innebär att den tas upp ur emballage:et och kopplas in i ett eluttag och klockan ställs in, kom igen?

Mvh

Att installera en köksfläkt är oftast inte bara att byta, kan bli mycket snickeri jobb av det hela om inte fläkten är exakt samma som du har och samma fästen så då kan det bli mycket snickeri jobb där av tror jag inte den tjänsten finns.
Angående mikron så finns det sådana som ska skruvas fast i skåpet med som gör att den ser snygg ut med resten av inredningen och då är det inte bara en stickkontakt som dessa t.ex.
https://www.elgiganten.se/catalog/vitvaror/se_mikrovagsugnar/...

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede86:

Dessutom får ni gärna ta bort er tjänst "Installation Mikrovågsugn";
https://www.elgiganten.se/product/tjanster/montering-installa...

Jag köper att vissa människor har säkert svårt att göra saker som andra människor tycker är väldigt enkelt MEN att "installera" en mikrovågsugn som innebär att den tas upp ur emballage:et och kopplas in i ett eluttag och klockan ställs in, kom igen?

Mvh

Nu står inte det någonstans men det gäller inbyggnads mikrovågsugn och inte fristående mikrovågsugn.
Har själv frågat i butik då det inte framgår.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk

För en som monterar köksfläktar så är där ganska stor variation, vissa fast kopplade el. Nya fästen, lite snickeri arbeten, vissa ska styra ventilation eller sekundär fläkt i en ventilationskanal. Mvh Elektriker.

Permalänk
Skrivet av spicy_mama:

För en som monterar köksfläktar så är där ganska stor variation, vissa fast kopplade el. Nya fästen, lite snickeri arbeten, vissa ska styra ventilation eller sekundär fläkt i en ventilationskanal. Mvh Elektriker.

En av mina bästa vänner är elektriker och också en väldigt skicklig snickare och perfektionist i vad han väl tar sig för så blir nog att kontakta honom. Försöker undvika att lägga jobb på vänner för det blir alltid att de inte vill ha betalt och man känner sig risig som ber dom för de känner sig nog tvingade att ställa upp.

Men ja, det här är en vägghängd kolfilterfläkt så ingen inkoppling till ventilation - "bara" att få upp den på väggen och koppla in den så den får el.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

För en som monterar köksfläktar så är där ganska stor variation, vissa fast kopplade el. Nya fästen, lite snickeri arbeten, vissa ska styra ventilation eller sekundär fläkt i en ventilationskanal. Mvh Elektriker.

Sedan måste vissa av dessa fläktar eller kåpor beroende på modell justeras in av en ventilationstekniker för att flödena skall bli rätt.

Permalänk
Medlem

Vill man ha det installerat av någon så får man väl kontakta en firma som fixar det åt er.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whiskey89:

Nu står inte det någonstans men det gäller inbyggnads mikrovågsugn och inte fristående mikrovågsugn.
Har själv frågat i butik då det inte framgår.

Fan vad synd. Tyckte det var den roligaste tjänsten jag sett på länge xD

Edit: Fast samtidigt, detta "* Produkten skall inte stå längre än 0,5m från elanslutningen" antyder ju på en micro som står, på typ bänken. Man säger väl inte att man "ställer dit" en inbyggnadsmicro?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Fan vad synd. Tyckte det var den roligaste tjänsten jag sett på länge xD

Edit: Fast samtidigt, detta "* Produkten skall inte stå längre än 0,5m från elanslutningen" antyder ju på en micro som står, på typ bänken. Man säger väl inte att man "ställer dit" en inbyggnadsmicro?

Avståndet har nog med elkabel som sitter på dom flesta micro inte är så långa.
Om du kolla tvättmaskiner, torktumlare och diskmaskiner så står det avstånd på dom med som folk inte läser.
Folk skriver bara på papper för sina installationer men läser inte vad som gäller vid en installation(några läser vad som står).

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Avståndet har nog med elkabel som sitter på dom flesta micro inte är så långa.
Om du kolla tvättmaskiner, torktumlare och diskmaskiner så står det avstånd på dom med som folk inte läser.
Folk skriver bara på papper för sina installationer men läser inte vad som gäller vid en installation(några läser vad som står).

Det var inte avståndet i sig, utan formuleringen av meningen. Man "ställer" inte en inbyggnadsmicro i sitt hål.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Whiskey89:

Nu står inte det någonstans men det gäller inbyggnads mikrovågsugn och inte fristående mikrovågsugn.
Har själv frågat i butik då det inte framgår.

Ah okej då det en annan sak antar jag.
Såg framför mig att säljaren "Slick-Willy" sålde in mertjänster till Tant Agda 89år som i princip innebär att någon:
* Lyfter ur micro:n ur emballaget
* Ställer den på en köksbänk eller motsv.
* Tar bort skyddsplast etc.
* Stoppar in elkontakten
* Ställer in klockan
för tjänsten "Installation av mikrovågsugn"

Visst, Tant Agda 89år uppskattar säkert den tjänsten men rimligheten om det var det enda som ingick i tjänsten för det priset är ganska... provocerande? Iaf. för mig.

Skrivet av Dax:

Vill man ha det installerat av någon så får man väl kontakta en firma som fixar det åt er.

Eh jotack, precis det jag försöker få gjort och eftersom de erbjuder installationstjänster av andra varor så hade det varit otroligt smidigt att köpa allt hos samma företag, produkten och installation. Jag kan såklart kontakta valfri firma X för att få den installerad som erbjuder sådana tjänster men det är inte det som tråden handlar om, tråden handlar om att fråga ElGiganten om de inte kan erbjuda en sådan installationstjänst.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.