10gb VRAM kommer ej räcka på RTX 3080

Permalänk
Medlem

10gb VRAM kommer ej räcka på RTX 3080

10623mb minnesanvändning i Modern Warfare med textures på "high" i 1440p. I Warzone får jag dips ibland om jag kör så höga inställningar. Känns ju onekligen dåligt inför ett eventuellt RTX 3080 köp..

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Är rätt säker på att CoD-spel maxar minnet oavsett, texturerna laddas in och resten används som cache. Dessutom verkar detta vara ett störe problem på just Warzone, men vad vet jag

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av prolle:

Är rätt säker på att CoD-spel maxar minnet oavsett, texturerna laddas in och resten används som cache. Dessutom verkar detta vara ett störe problem på just Warzone, men vad vet jag

Tänker på crysis varje gång när jag läser något om mw19s texturer.
Spelet ser inte ens bra ut så jag fattar inte hur det kan flyta så dåligt när till och med bf5 som ser bättre ut har högre fps på större kartor..

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det till en första approximation finns ungefär inga speldatorer alls som har mer än 8GB VRAM idag, så låter det märkligt om spelen plötsligt skulle börja behöva mer minne än så.

Permalänk
Medlem

Det där spelet har väl inget som är komprimerat.
Spelet ligger väl på 300gb snart? Typ 80gb per patch. Orkade inte med skiten så avinstallerade

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Känns tyvärr som att många hänger upp sig allt för mycket på just VRAM. Passar på att citera ett välskrivet Reddit-inlägg jag läste tidigare:

Citat:

The level of ignorance on what be VRAM is actually for in this thread is depressing.

IT HOLDS TEXTURES.

It also contains the framebuffer, which is up to 3 raw uncompressed images in the screen resolution you're using.

Resolution and VRAM requirement haven't been strongly correlated since we had cards over 1 GB. It used to be a big thing a couple decades ago - oh, you want to play on 1280x1024? Yikes, that 384 MB might be cutting it close, maybe get a 512 MB to be safe.

The difference between VRAM use at 640x480 and 8K isn't that big compared to the size of a modern VRAM pool.

Many games ALLOCATE more VRAM than they actually USE. Calidudy allocates**** ALL your VRAM regardless of how much you have. It's difficult to determine at any given time how much VRAM is actually IN USE vs RESERVED.

Permalänk
Medlem

I Nvidias FAQ på Reddit svarade dom att i deras testande på flera AAA-titlar med ULTRA Settings och i 4K upplösning såg dom 4-6GB användning av VRAM

Why only 10 GB of memory for RTX 3080? How was that determined to be a sufficient number, when it is stagnant from the previous generation?

[Justin Walker] We’re constantly analyzing memory requirements of the latest games and regularly review with game developers to understand their memory needs for current and upcoming games. The goal of 3080 is to give you great performance at up to 4k resolution with all the settings maxed out at the best possible price.

In order to do this, you need a very powerful GPU with high speed memory and enough memory to meet the needs of the games. A few examples - if you look at Shadow of the Tomb Raider, Assassin’s Creed Odyssey, Metro Exodus, Wolfenstein Youngblood, Gears of War 5, Borderlands 3 and Red Dead Redemption 2 running on a 3080 at 4k with Max settings (including any applicable high res texture packs) and RTX On, when the game supports it, you get in the range of 60-100fps and use anywhere from 4GB to 6GB of memory.

Extra memory is always nice to have but it would increase the price of the graphics card, so we need to find the right balance.

Dold text
Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av prolle:

Är rätt säker på att CoD-spel maxar minnet oavsett, texturerna laddas in och resten används som cache. Dessutom verkar detta vara ett störe problem på just Warzone, men vad vet jag

Håller med. Lite som internminnesanvändningen som sköt taket hos nyare Windowssystem. Meningslöst med fritt RAM-minne, lika bra att förladda saker som har lägre sannolikhet att behövas så länge mnneshanterigen är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

I Nvidias FAQ på Reddit svarade dom att i deras testande på flera AAA-titlar med ULTRA Settings och i 4K upplösning såg dom 4-6GB användning av VRAM

den där nVidia verkar vara en pålitlig källa

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Med tanke på att det till en första approximation finns ungefär inga speldatorer alls som har mer än 8GB VRAM idag, så låter det märkligt om spelen plötsligt skulle börja behöva mer minne än så.

Cod har ju dock käkat mer än 8 sen det kom. Kollade igenom mina gamla klipp och även i 1080p så käkade realism strax över 8gb vram och warzone plunder beta strax över 9gbvram.
Sen om det stämmer vet jag ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

den där nVidia verkar vara en pålitlig källa

Om jag tolkade dig rätt: Klart en marknadsavdelning promotar och blåljuger för att vinna försäljning. Jag tror ändå att det är ingenjörer som svarat på dessa frågor. Olika slags människor kan jobba under samma tak.

Btw har du någon bättre källa? Är det bättre att starta småbränder och sprida dom för att skapa osäkerhet?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Om jag tolkade dig rätt: Klart en marknadsavdelning promotar och blåljuger för att vinna försäljning. Jag tror ändå att det är ingenjörer som svarat på dessa frågor. Olika slags människor kan jobba under samma tak.

Btw har du någon bättre källa? Är det bättre att starta småbränder och sprida dom för att skapa osäkerhet?

jag var ikke ironisk

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

jag var ikke ironisk

My bad Har svårt att tolka ironi överlag både irl och i textformat

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Tänker på crysis varje gång när jag läser något om mw19s texturer.
Spelet ser inte ens bra ut så jag fattar inte hur det kan flyta så dåligt när till och med bf5 som ser bättre ut har högre fps på större kartor..

Verkligen. BF 5 är sjukt mycket snyggare och kräver i princip sämre dator för samma FPS av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

My bad Har svårt att tolka ironi överlag både irl och i textformat

haha ja samma här. svårt ibland.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Cod har ju dock käkat mer än 8 sen det kom. Kollade igenom mina gamla klipp och även i 1080p så käkade realism strax över 8gb vram och warzone plunder beta strax över 9gbvram.
Sen om det stämmer vet jag ej

Att ett program kan använda en massa VRAM när det finns innebär inte nödvändigtvis att programmet faktiskt behöver så mycket VRAM.

Permalänk
Avstängd

Så vad vi nu kommit fram till är att alla minst måste ha ett 3090😀 Skönt att slippa fundera och vela, tack.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har varit så alltid. Ju mer minne man har desto mer minne allokerar spelen, innebär inte att spelet behöver den mängden bara för det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Har varit så alltid. Ju mer minne man har desto mer minne allokerar spelen, innebär inte att spelet behöver den mängden bara för det.

COD verkar behöva den mängden då det ger stutter när minnesmängden är maxad. Sänker man texturerna sjunker minnesanvändningen och det blir inget stutter.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU