Geforce RTX 3070 Ti med 16 GB GDDR6 hittar ut på webben

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har två funderingar som jag inte riktigt hittat några svar på.

1. Hur tror ni att tillgången på dessa kort kommer att vara? Ska man försöka vara snabb på eller tror vi att det kommer finnas till alla som vill ha?

2. En kamrat till mig är på jakt efter en gaminglaptop. Vi har jämfört datorer i flera veckor nu, och idag frågar hon om hon ska vänta på mobila Ampere, hur tänker ni kring det? Vi har kikat på ryzen 4000-processor med RTX2060.

Tacksam för svar

Edit: Råkade lägga detta inlägg på fel tråd, tänkte lägga den på utannonserings-artikeln. Kan inte ta bort denna så den får vara kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

verkligen, så om amds gpuer fortfarande hänger med, tack vare en större mängd vram o bandbred, borde inte samma sak vara någorlunda sant för nivida? 970 är det bästa exemplet på ett kort där 4gb riktig vram hade gjort stor skillnad istället för 3.5gb +0.5gb defekt vram.

Jag hoppas du inser att ett GTX 970 fortfarande hade varit lika värdelöst idag om det så haft 8 GB VRAM? Att något "hänger med" måste definieras utifrån dagens speltitlar, och det är ingenting som är fem-sex år gammalt i grafikkortsväg som kan sägas "hänga med" idag.

Det är lite som att din bil inte blir snabbare för att du installerar fyra extra säten.

Permalänk
Inaktiv

3080Ti blir det att vänta på då, hoppas det inte tar ett år bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuveke:

Hej!

Jag har två funderingar som jag inte riktigt hittat några svar på.

1. Hur tror ni att tillgången på dessa kort kommer att vara? Ska man försöka vara snabb på eller tror vi att det kommer finnas till alla som vill ha?

2. En kamrat till mig är på jakt efter en gaminglaptop. Vi har jämfört datorer i flera veckor nu, och idag frågar hon om hon ska vänta på mobila Ampere, hur tänker ni kring det? Vi har kikat på ryzen 4000-processor med RTX2060.

Tacksam för svar

Edit: Råkade lägga detta inlägg på fel tråd, tänkte lägga den på utannonserings-artikeln. Kan inte ta bort denna så den får vara kvar

Ren spekulation nu men jag skulle definitivt utgå ifrån att Ampere kommer sälja som smör. Det behöver dock inte betyda dålig tillgång och att vara först har sällan några fördelar. Hur viktigt är det att kunna få kortet nu mot att vänta en månad? Visst, blir det ordentligt underskott kan priserna stiga tillfälligt men oftast håller de sig hyfsat stabilt i början, varpå man kan förkovra sig i tester innan köp, för att sedan justeras lite. Kolla prishistorik på prisjakt för att bilda din egen uppfattning. Tyvärr finns inte äldre kort med så man får gå på Turing här men det ger ändå en liten fingervisning.

Jag sysslar inte med bärbara datorer så där har jag inget att säga.

Permalänk
Medlem

Känns lite som när datortillverkare och dylikt listade "GTX 1180"... Ingen som tänker på att det kan vara gamla slides och att Nvidia kan ha gett den sista informationen till partnertillverkare strax innan sitt event?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

3080Ti blir det att vänta på då, hoppas det inte tar ett år bara.

Med dom specifikationerna så lär den ju kosta nästan lika mycket som ett RTX3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hoppas du inser att ett GTX 970 fortfarande hade varit lika värdelöst idag om det så haft 8 GB VRAM? Att något "hänger med" måste definieras utifrån dagens speltitlar, och det är ingenting som är fem-sex år gammalt i grafikkortsväg som kan sägas "hänga med" idag.

Det är lite som att din bil inte blir snabbare för att du installerar fyra extra säten.

Håller med. Sen ska tilläggas att VRAM för Ampere räcker längre än för tidigare generationer tack vare bättre komprimering. Jag kan inte såhär på rak arm hur mycket bättre komprimeringen är men det kommer finnas mer tillgängligt VRAM än för 2080Ti i varje fall.

Jag kan annars inte erinra mig om att Nvidia missbedömt behovet av VRAM. GTX 970 kanske är det närmaste vi kommer i modern tid, men där tyckte i varje fall jag själv att det aldrig blev problem om jag ställde grafikinställningarna för vettig FPS. Jag har aldrig hört någon klaga över för lite VRAM på 980, eller 1080 eller 2080... inte för spelande i varje fall.

Permalänk
Medlem

vore ju en bra uppdelning om de gör skillnad på mellan korten, att TI har mer minne. annars har nvidia bara släppt 20 olika kort där det ena bara är lite bättre än det andra

Permalänk
Medlem

3070 8GB ($499) = 2080Ti
Så med det i bakhuvudet, och en uppenbart aggressiv läderjacka, så skulle det inte förvåna om fortsättningen ser ut såhär:
3060 8 GB ($349) = 2080
3050 6 GB ($199) = 2060

= Hela AMDs lineup: Why do I hear boss music?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hoppas du inser att ett GTX 970 fortfarande hade varit lika värdelöst idag om det så haft 8 GB VRAM? Att något "hänger med" måste definieras utifrån dagens speltitlar, och det är ingenting som är fem-sex år gammalt i grafikkortsväg som kan sägas "hänga med" idag.

Det är lite som att din bil inte blir snabbare för att du installerar fyra extra säten.

det finns tester mellan gtx 680 2gb vs 4gb som bevisar det jag på pekar.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

3070 8GB ($499) = 2080Ti
Så med det i bakhuvudet, och en uppenbart aggressiv läderjacka, så skulle det inte förvåna om fortsättningen ser ut såhär:
3060 8 GB ($349) = 2080
3050 6 GB ($199) = 2060

= Hela AMDs lineup: Why do I hear boss music?

3060 med 6gb och 3050 med 4gb, annars kan det stämma ganska bra

Permalänk
Medlem

Varje nyhet om RTX 3000 serien grinar jag och plånboken.

Sluta och gör oss ledsna.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@DasIch: Tack för svar! Jag är orolig för att det ska bli som med mining-boomen men är rationell och har rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuveke:

@DasIch: Tack för svar! Jag är orolig för att det ska bli som med mining-boomen men är rationell och har rätt

Den risken finns förstås alltid men jag vill minnas att det också gav upphov till regler om hur många kort man får köpa per person. I vilket fall tror jag Nvidia kommer göra vad de kan för att korten i första hand ska gå till gamers, som de är ämnade för. Nvidia vill vinna över oss Pascal-användare och förmodligen så snart som möjligt (så inte AMD hinner kontra).

Jag kan givetvis ha fel, det är svårt att förutsäga sådana här saker, men för egen har jag satt deadline till att ha ett nytt kort i burken lagom till Cyberpunk. Det borde ge tid för riktiga recensioner och tredjepartskort att nå marknaden - kanske även tid nog för AMD att spela sin hand. Blir det stor efterfrågan på korten får jag väl i värsta fall vänta lite. Det kan jag leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

3080Ti blir det att vänta på då, hoppas det inte tar ett år bara.

Har man tur släpper AMD något bra och då kanske nvidia kastar ut ti varianterna :). annars gör dom nog som senast och mjölkar korten som finns i många månader innan dom släpper en ti variant. vill man ha ti får man nog vacker vänta ett bra tag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har man tur släpper AMD något bra och då kanske nvidia kastar ut ti varianterna :). annars gör dom nog som senast och mjölkar korten som finns i många månader innan dom släpper en ti variant. vill man ha ti får man nog vacker vänta ett bra tag.

Ja precis, jag har ingen brådska personligen. Är ju inte som att det kryllar av spel med raytracing eller DLSS på marknaden, än mindre bra sådanna. Men har lite av en deadline, Cyberpunk 2077. Har inget intressant släppts till lanseringen så kommer jag eventuellt skjuta upp uppgradering till den dag vi ser stöd i vart och vartannat spel.

Eller när AMD släpper sitt. Men det där 3080Ti't som ganska uppenbart fattas mellan 3080 och 3090 vill jag gärna se. Bara 3090 som tilltalar mig annars, 3080 har för lite minne och känns inte aktuell, även om vi får se vad priset i handeln hamnar på. Och recensionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ja precis, jag har ingen brådska personligen. Är ju inte som att det kryllar av spel med raytracing eller DLSS på marknaden, än mindre bra sådanna. Men har lite av en deadline, Cyberpunk 2077. Har inget intressant släppts till lanseringen så kommer jag eventuellt skjuta upp uppgradering till den dag vi ser stöd i vart och vartannat spel.

Eller när AMD släpper sitt. Men det där 3080Ti't som ganska uppenbart fattas mellan 3080 och 3090 vill jag gärna se. Bara 3090 som tilltalar mig annars, 3080 har för lite minne och känns inte aktuell, även om vi får se vad priset i handeln hamnar på. Och recensionerna.

Frågan är om minnet kommer bli ett problem inom en snar framtid, fast det kanske beror på upplösning också. jag kör 1080p och vill bara ha över 144 fps för min skärm i de flesta spel.
ett 3080 kommer nog duga gott åt mig i många år, kanske till och med 3070. 3090 är intressant men allt för dyrt och troligtvis alldeles för bra för vad jag ska ha det till. sen är man nörd så är man, det är inte så att jag sitter och maxar mina 16 trådar varje dag heller

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Måste ändå tycka lite synd om 2080 Ti ägarna nu ... ligger massa ute på auktion sidorna för mellan 5-7k 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av christer99:

Måste ändå tycka lite synd om 2080 Ti ägarna nu ... ligger massa ute på auktion sidorna för mellan 5-7k 😀

Ja det här var nog en sur release för många men man kan inte sia om frmtiden även om detta var en rejäl överaskning.
Vem vill ha ett beggat 2080 ti för 5-6k när man kan få ett nytt 3070 som presterar likvärdigt i det mesta men nog är bättre på rt och en del andra grejjer.
Tråkigt för dom men jag tror dom måste sänka lite till.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Som dom två föregående generationerna kommer jag vänta till ett Ti/super kort kommer. Kan vänta 6 månader för mer prestanda

Edit: Sen är det många som skriver att dom som köpt 2080ti, 2080 super osv kommer ångra sig nu. Fattar inte detta, Vill man ha det bästa så köper man det? Hur kan man ångra att man köpt nått av det bästa? Kommer ju alltid att komma bättre hårdvara.... Ska alla ni som köper första lineupen av 3000 serien ångra er när nya kort kommer?

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja det här var nog en sur release för många men man kan inte sia om frmtiden även om detta var en rejäl överaskning.
Vem vill ha ett beggat 2080 ti för 5-6k när man kan få ett nytt 3070 som presterar likvärdigt i det mesta men nog är bättre på rt och en del andra grejjer.
Tråkigt för dom men jag tror dom måste sänka lite till.

Säg det till dom som köpte 2070 super för de priserna förra veckan typ.

Jag tycker iaf 2080ti för under 6000kr är ganska okej för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ja vi har haft 8gb vram sen radeon 390. 10gb vram 2020 är för lite. Alla som löper 8gb vram just nu kommer inte att korten hålla måttet i mer än 2 år.

Den visuella skillnaden mellan att choka ditt kort totalt eller köra utan några som helst minnesproblem brukar vara totalt försumbar när man tweakat settings. 8gb är nog lätt baseline i 2 år till och det kommer nog inte vara många som designar spel med max settings mycket över 10gb. Det behöver komma kort <$400 med 16gb för att läget ska förändras nåt märkbart. Sannolikheten för det är i princip icke existerande.

Permalänk

@Aka_The_Barf: ja om denna prissättning stämmer så är de rätt imponerande av nvidia för en gångs skull 😀 samt att nu måste amd komma med nått helt sjukt i prestanda/pris för att ens vara relevant tror jag.

Permalänk

Gott folk , möjligen den relativt låga prissättningen kanske bero på att amd har nått monster på g ? 😀

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Den visuella skillnaden mellan att choka ditt kort totalt eller köra utan några som helst minnesproblem brukar vara totalt försumbar när man tweakat settings. 8gb är nog lätt baseline i 2 år till och det kommer nog inte vara många som designar spel med max settings mycket över 10gb. Det behöver komma kort <$400 med 16gb för att läget ska förändras nåt märkbart. Sannolikheten för det är i princip icke existerande.

Det finns redan spel där jag använder mer än 8GB Vram, Total war warhammer 2 är ett bra exemple på det. När man har 4 full armeer med ultra size på units, vilket händer ofta då man kör på very hard o stackar emot Chaos invasions.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av christer99:

Gott folk , möjligen den relativt låga prissättningen kanske bero på att amd har nått monster på g ? 😀

Dom är ju uppenbart rädda för det i alla fall. Det var dom även för Vega och 1080ti vart ju nästan gratis som effekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av christer99:

Gott folk , möjligen den relativt låga prissättningen kanske bero på att amd har nått monster på g ? 😀

Det är många som tror det, i alla fall. Man kanske kan gissa sig till att AMD har något i 3080-klass, men att det inte kommer i närheten av 3090, med tanke på att det kortet inte är lika billigt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Det finns redan spel där jag använder mer än 8GB Vram, Total war warhammer 2 är ett bra exemple på det. När man har 4 full armeer med ultra size på units, vilket händer ofta då man kör på very hard o stackar emot Chaos invasions.

Enligt din signatur har du ett Radeon VII och då ska man tänka på att det har sämre minneskomprimering än Nvidia. Det ligger klart efter Turing där och jag tror det även är efter Pascal. Då ökade komprimeringen med 25-30% från Pascal till Turing. När du använder 8GB VRAM skulle kanske ett Turing-kort använda 6GB (en höftning men bör ligga hyfsat nära verkligheten). Ampere, i sin tur, är ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av christer99:

@Aka_The_Barf: ja om denna prissättning stämmer så är de rätt imponerande av nvidia för en gångs skull 😀 samt att nu måste amd komma med nått helt sjukt i prestanda/pris för att ens vara relevant tror jag.

Ja det blir inte så lätt för AMD att bara försöka nå upp till 2080ti, nu måste dom en bra bit över...till ett bra pris.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Enligt din signatur har du ett Radeon VII och då ska man tänka på att det har sämre minneskomprimering än Nvidia. Det ligger klart efter Turing där och jag tror det även är efter Pascal. Då ökade komprimeringen med 25-30% från Pascal till Turing. När du använder 8GB VRAM skulle kanske ett Turing-kort använda 6GB (en höftning men bör ligga hyfsat nära verkligheten). Ampere, i sin tur, är ännu bättre.

pascal tappar prestanda vid HDR värt att nämna det. och jag tror inte det funkar riktigt så. skillnaden mellan AMD o NVidia är nog mer 500GB vram.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.