Huset brann ner, vad nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Vi klarade oss på lite under 2 timmar, två kundvagnar fyllda med grejer och "lite" möbler beställt med hemkörning. Phew. Glad att det är klart.

Ett stort steg. Hoppas ni kan finna ro i ert nya hem.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Tjo, i söndags natt brann mitt och frugans hus ner. Vi båda och husdjuren kom ut men annars försvann i stort sett allting i elden.

Är det någon som vart med om detsamma som kan berätta hur processen går till? Just nu känner jag mig väldigt vilse och har ingen kontroll över någonting. Jag och frugan har börjat skriva ner vad som försvann men det är väldigt tungt psykiskt så det kommer ta tid.

https://i.imgur.com/MOjWJG0.jpg

å herre jävlar! Vilken mardröm!

Aldrig varit med om något sådant men hoppas att ditt försäkringsbolag som ni har på villaförsäkringen hjälper er!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Detta hände en kompis föräldrar till mig för ett tag sedan, dom fick en lägenhet att bo i medans huset byggdes på nytt, det tog dock säkert 2 år innan dom fick stiga in i den nya villan efter branden.

Beklagar

Visa signatur

CPU| Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB |GPU| MSI GeForce RTX 2080 8GB VENTUS V2|Motherboard| MSI Z390 MPG GAMING PLUS|RAM| - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance |HD| Samsung EVO 850 500GB |2TB seagate|PSU| EVGA Supernova 750W G2 |Chassi| Phanteks Eclipse P350X Black|

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

vårt hus brann för 12år sedan, det kommer göras en brand undersökning för att fastställa orsak,
1: det kommer ta lång tid, du kommer få bråka om minsta sak. om du vill återställa ditt hus, särskilt om du inte nöjer dig med standard budet hus med gipsväggar utan trä bakom. (tog mer än två år för själva huset+2 år för trädgården)
2: tänk på att normalt sätt så står bolaget bara för 1år av din hyra på din tillfälliga lägenhet, se till att dom går med på att stå för kostnaden tills du flyttar in i det nya huset. du kan hyra ett hus eller lägenhet av en släkting, tex hyrde jag en stuga första tiden av min far.
3: dom kommer troligen ta ut en mäklare som gör en värdering av vad du skulle kunna fått för huset, ofta vill dom då ge dig ett skambud,
säg nej och begär att det byggs upp exakt som det var för ni skulle bo där hela livet, då kommer dom vilja förhandla.
första budet för oss var 1.2miljoner i slutet blev det strax över 5miljoner.
4: SPELA IN ALLA MÖTEN, kan inte vara nog tydlig med detta, dom kommer göra små hot och försöka skrämma er till dålig uppgörelse, då är det väldigt bra att ha det inspelat och vipps blir dom medgörliga.
5: se till att få dom att står för återställning av trädgård, detta görs normalt sätt inte.
6: när det gäller lösöre, här finns det en ful sak, har du saker för tex 1000000 men bara har en försäkring för lösöre på 500000kr då är du underförsäkrad och du får då halva värdet av 500000kr, dvs 250000, med andra ord håll koll på vad du skriver upp som förlust
7: skicka inte saker på tvätt om det inte är minnessaker, detta dras från lösöret.
8: om det är ocab som ska plocka det brandskadade godset, se till att kolla smycken osv, det har en tendens att försvinna när dom plockar saker, när dom gjorde för mig så meddelade vi att vi kontaktat polisen + dvs guldhandlare om smycken som var unika, vipps så hittades dom smyckena men inte dom som var standard utförande även att dom låg jämte varandra i huset. (vår skadereglerare var med när dom dök upp, jävlar vad arg han var på dom)
9: något som kan vara bra att veta, dom tar ofta en jäkla tid på sig för att riva det gamla huset, under denna tiden kommer allmänheten se ditt hus som allmänning, dvs folk kommer gå och sno saker. tex snodde dom delar av köket för oss och försökte sno bergvärme pannan men dom hade inte tömt den så den var för tung för dom.
10: när du bygger det nya huset, dra 10x tom slang än vad du tänkt, du kommer ändå sakna uttag osv.

de där var ett HJÄLTE inlägg! mycket bra erfarenheter du delade med dig av!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasp:

Vi klarade oss på lite under 2 timmar, två kundvagnar fyllda med grejer och "lite" möbler beställt med hemkörning. Phew. Glad att det är klart.

Klart imponerande får man väl säga. Hoppas det går bra med byggandet av ert nya hem😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Dave1080:

Ja fan nu börjar man överväga att bara punga fram och köra på 2TB (99 kr/mån) istället för att dumsnåla på 200 GB och "bara spara det viktigaste".

Nu var det längesedan jag läste itråden. Men jag själv börjar att få det lite trångt på mina 2tb som jag betalar för. Men jag har kontaktat google om det finns möjlighet att köra 2x2tb lagring för 198 kr/månaden.
För nästa "steg" är 10 tb vilket är både för mycket utrymme och kostsamt i min situation.
Hoppas att chocken börjar lägga sig och du får bra hjälp av ditt försäkringsbolag. Jag önskar inte ens min värsta fiende det du har blivit utsatt för.
Stå på dig.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Halloj igen grabbar. Liver fortlöper men jag börjar bli lite missnöjd med min skade-ärende-hanterare(?). Jag förmodar att hon har mycket att göra men kommunikationen är seg om vi säger så. Tror ni swec:are att man kan begära en ny skadeperson hos försäkringsbolaget eller är jag fast med denne personen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Halloj igen grabbar. Liver fortlöper men jag börjar bli lite missnöjd med min skade-ärende-hanterare(?). Jag förmodar att hon har mycket att göra men kommunikationen är seg om vi säger så. Tror ni swec:are att man kan begära en ny skadeperson hos försäkringsbolaget eller är jag fast med denne personen?

Utan att veta borde man ha rätt till en second opinion precis som i sjukvården, är du inte nöjd med svaret din läkare har gett dig ta kontakt med en annan läkare för att höra hens åsikt i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Halloj igen grabbar. Liver fortlöper men jag börjar bli lite missnöjd med min skade-ärende-hanterare(?). Jag förmodar att hon har mycket att göra men kommunikationen är seg om vi säger så. Tror ni swec:are att man kan begära en ny skadeperson hos försäkringsbolaget eller är jag fast med denne personen?

att byta skadehanterare är väldigt svårt att få igenom, sedan som jag skrev, föst görs en brandutredning av polis, sedan gör försäkringsbolaget en värdering förmodligen med mäklare. bara dessa två saker tar nog minst närmare året för man vill förhandla och ett bra sätt är att få er att bli stressade och vilja skynda på så ni tar en dålig deal, bästa tipset är att vara iskall och absolut inte försöka pusha på och visa hur otåliga ni är. ställ in dig på att det tar minst 2-3år varav 2år endast är förhandlingar.

bara för att ge dig ett perspektiv på tid det kan ta vid skada, jag är handikappad efter en bilolycka, det tog 12år innan dom började ta tag i det och började betala viss ersättning, ytterligare ett par år innan det var klart. och då hade jag ombud från dag1 som mycket aktivt drev fallet. det kan jag ju tipsa om ifall någon skulle bli skadad, försök för allt i världen inte sköta försäkringsbolag och försäkringskassa själv vid personskada, att syssla med detta samtidigt som du kanske ligger orörlig i en säng eller har fruktansvärda smärtor av krossade kotor kommer göra att du blir helt nerkörd, det kostar vanligen inget att använda ombud i dessa fall.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Wasp: Att byte skadehanterare på så pass kort tid tror jag inte du vinner något på att driva. Om du är missnöjd med t ex värderingen på läroböcker eller andra punkter så har du en försäkringsombudsman på företaget att kontakta/eskalera till. Denna kommer inte ta över något ärende utan bara se till att ärendehanteringen sker till på rätt sätt.

Att du upplever att handläggningen går långsamt till är ett sådant fel du kan kontakta försäkringsombudsmannen för.
All denna informationen ska även stå i dina försäkringsvillkor, det är 50-60 sidor för en villaförsäkring och det är bara att ta sig igenom. Inte speciellt krånglig men rätt tråkig att läsa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@WaspCustoms: Att byte skadehanterare på så pass kort tid tror jag inte du vinner något på att driva. Om du är missnöjd med t ex värderingen på läroböcker eller andra punkter så har du en försäkringsombudsman på företaget att kontakta/eskalera till. Denna kommer inte ta över något ärende utan bara se till att ärendehanteringen sker till på rätt sätt.

Att du upplever att handläggningen går långsamt till är ett sådant fel du kan kontakta försäkringsombudsmannen för.
All denna informationen ska även stå i dina försäkringsvillkor, det är 50-60 sidor för en villaförsäkring och det är bara att ta sig igenom. Inte speciellt krånglig men rätt tråkig att läsa.

Eh...what?

För det första, kundombudsmannen kommer inte röra ärendet förrän det är färdigreglerat och du har fått ett beslut. Ingen idé att försöka ompröva ett beslut som du inte fått än.

För det andra, nej; kundombudsmannen tar inte ställning till om man är nöjd med hur snabbt och smidigt allt gått till.

För det tredje, är det så enormt svårt att bara höra av sig till skaderegleraren och diskutera värdet på saker man inte är nöjd med? Måste man hålla på och gnälla om att man vill ompröva ärendet innan man ens har ett beslut i handen?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

att byta skadehanterare är väldigt svårt att få igenom, sedan som jag skrev, föst görs en brandutredning av polis, sedan gör försäkringsbolaget en värdering förmodligen med mäklare. bara dessa två saker tar nog minst närmare året för man vill förhandla och ett bra sätt är att få er att bli stressade och vilja skynda på så ni tar en dålig deal, bästa tipset är att vara iskall och absolut inte försöka pusha på och visa hur otåliga ni är. ställ in dig på att det tar minst 2-3år varav 2år endast är förhandlingar.

"bli stressade och vilja skynda på så ni tar en dålig deal"?

Du vet inte vad du talar om, så var tyst.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Halloj igen grabbar. Liver fortlöper men jag börjar bli lite missnöjd med min skade-ärende-hanterare(?). Jag förmodar att hon har mycket att göra men kommunikationen är seg om vi säger så. Tror ni swec:are att man kan begära en ny skadeperson hos försäkringsbolaget eller är jag fast med denne personen?

Finns ingen poäng med det. Får man byta till en annan skadereglerare, vilket är oerhört osannolikt i ett sådant ärende, så kommer denne ha precis lika mycket att göra om dagarna, och kommer dessutom behöva ägna extra tid åt att sätta sig in i ärendet.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

de där var ett HJÄLTE inlägg! mycket bra erfarenheter du delade med dig av!

Nej, det är inget hjälte-inlägg. Att man ska begränsa det man anmäler som förstört för att undvika att komma över försäkringsbeloppet på försäkringen är försäkringsbedrägeri. Kan inte direkt uppmuntra till detta.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Nej, det är inget hjälte-inlägg. Att man ska begränsa det man anmäler som förstört för att undvika att komma över försäkringsbeloppet på försäkringen är försäkringsbedrägeri. Kan inte direkt uppmuntra till detta.

Jag fick en smärre hjärtattack när jag läste detta men lyckligtvis så verkar inte mitt bolag ha en gräns för lösöre i hemmet.

Sen förstår jag att min kontaktperson på bolaget mycket att göra, jag brukar också ha röven full på jobbet. Men jag vill komma igång ordentligt med processen. Just nu lär vi vara klara om 3 år ifall våran mail/telefonkonversation fortsätter i denna takt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

"bli stressade och vilja skynda på så ni tar en dålig deal"?

Du vet inte vad du talar om, så var tyst.

Nämen oj är det någon som jobbar på försäkringsbolag? Jag vet exackt vad jag talar om, har ett 30tal timmar av video från möten och samtal. + x anatal pärmar med papper från advokatens förhandlingar. Även att du blir kinkig för att någon med stor efarenhet av hur jävliga bolag kan vara talar om det. kommer inte jag vara tyst hur mycket du än skriker. Snacka om att du lever för ditt jobb, skaffa dig ett liv eller åtminstone en hobby

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

Nämen oj är det någon som jobbar på försäkringsbolag? Jag vet exackt vad jag talar om, har ett 30tal timmar av video från möten och samtal. + x anatal pärmar med papper från advokatens förhandlingar. Även att du blir kinkig för att någon med stor efarenhet av hur jävliga bolag kan vara talar om det. kommer inte jag vara tyst hur mycket du än skriker. Snacka om att du lever för ditt jobb, skaffa dig ett liv eller åtminstone en hobby

Du har mitt stöd i din sak. Ta aldrig skit!

Att tro att försäkringsbolag finns till för att vara snälla har fått det hela om bakfoten. Deras sätt att tjäna mer pengar är genom att betala ut mindre i försäkring. Punkt slut. Det är matematik alla som gått ur grundskolan bör kunna ta till sig.

Den som jobbar vid försäkringsbolag och tror att de bidrar med samma hjälp till utsatta/drabbade som exempelvis Läkare utan gränser eller Röda korset bör tänka om. Försäkringar är för det mesta och tyvärr något nödvändigt ont.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Nej, det är inget hjälte-inlägg. Att man ska begränsa det man anmäler som förstört för att undvika att komma över försäkringsbeloppet på försäkringen är försäkringsbedrägeri. Kan inte direkt uppmuntra till detta.

du kan ju välja att tolka det så, jag väljer att tolka det som tex: ska jag kasta saker är det 0 i värde för mig alltså skriver jag inte upp det eller skriver du upp ett trasigt hårband, en tv som är sönder osv. för oss gällde det att skriva upp det som vi ansåg hade ett värde, nu var inte det ett problem för vår del men väldigt många skriver upp minsta sak som dom kanske inte egentligen anser har ett värde och i slutändan kanske straffar sig själva. jag har ett exempel på hur sett man ser värde på sätt, vi hade översvämning i vårt första hus för ett par årtionden sedan, det vi hade i källaren var rent skräp i våra ögon och skulle slängas, försäkrings gubben som kom ut tyckte ändå vi skulle skriva upp allt men vi fick välja själva, värdet enligt bolaget hamnade på strax under 40000 för saker som vi ansåg inte hade ett värde.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jag fick en smärre hjärtattack när jag läste detta men lyckligtvis så verkar inte mitt bolag ha en gräns för lösöre i hemmet.

Sen förstår jag att min kontaktperson på bolaget mycket att göra, jag brukar också ha röven full på jobbet. Men jag vill komma igång ordentligt med processen. Just nu lär vi vara klara om 3 år ifall våran mail/telefonkonversation fortsätter i denna takt.

får man fråga vad du har för bolag om du inte har ett tak för lösöre? och jag förmodar att du då måste kunna påvisa att du ägt alla saker på något sätt, tex fick vi visa foton från släktingar och träffar där man kunde se när vi bar smycken osv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lcars:

Nej, det är inget hjälte-inlägg. Att man ska begränsa det man anmäler som förstört för att undvika att komma över försäkringsbeloppet på försäkringen är försäkringsbedrägeri. Kan inte direkt uppmuntra till detta.

Att kliva över försäkringsbeloppet är inte något försäkringsbedrägeri, det betyder bara att man är underförsäkrad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Du har mitt stöd i din sak. Ta aldrig skit!

Att tro att försäkringsbolag finns till för att vara snälla har fått det hela om bakfoten. Deras sätt att tjäna mer pengar är genom att betala ut mindre i försäkring. Punkt slut. Det är matematik alla som gått ur grundskolan bör kunna ta till sig.

Den som jobbar vid försäkringsbolag och tror att de bidrar med samma hjälp till utsatta/drabbade som exempelvis Läkare utan gränser eller Röda korset bör tänka om. Försäkringar är för det mesta och tyvärr något nödvändigt ont.

Ligger en del i det där, men å andra sidan så om ett försäkringsbolag har alltför grinigt och snålt med sina utbetalningar så kommer ju ingen att vilja anlita just det försäkringsbolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Nämen oj är det någon som jobbar på försäkringsbolag? Jag vet exackt vad jag talar om, har ett 30tal timmar av video från möten och samtal. + x anatal pärmar med papper från advokatens förhandlingar. Även att du blir kinkig för att någon med stor efarenhet av hur jävliga bolag kan vara talar om det. kommer inte jag vara tyst hur mycket du än skriker. Snacka om att du lever för ditt jobb, skaffa dig ett liv eller åtminstone en hobby

Skrivet av AplAy:

Du har mitt stöd i din sak. Ta aldrig skit!

Att tro att försäkringsbolag finns till för att vara snälla har fått det hela om bakfoten. Deras sätt att tjäna mer pengar är genom att betala ut mindre i försäkring. Punkt slut. Det är matematik alla som gått ur grundskolan bör kunna ta till sig.

Den som jobbar vid försäkringsbolag och tror att de bidrar med samma hjälp till utsatta/drabbade som exempelvis Läkare utan gränser eller Röda korset bör tänka om. Försäkringar är för det mesta och tyvärr något nödvändigt ont.

Herregud, vad har ni/har ni haft för försäkringsbolag egentligen? Det/de absolut billigaste?

Från en som fått även förhållandevis stora ersättningar utbetalda vid större så väl medicinsk skada som skada på fastighet och lösöre - ovan erfarenheter återspeglar verkligen inte alla försäkringsärenden. Det finns riktigt sega ärenden att driva gentemot en del försäkringsbolag, och/eller i en del typer av ärenden (jag har haft erfarenhet av sådana också), men det gäller inte allt. Punkt slut.

Försäkringsbolagen är inte välgörenhetsverksamheter, men det finns kunder att vinna i att inte vara så grisiga som ni får det att låta. Sen finns det också val att göra vid försäkring - att snåla utav satan och ta de billigaste försäkringarna från de mest tveksamma bolagen, med de sämsta villkoren, och att å andra sidan betala mer för att få en trygghet, det är verkligen inte alltid raktigenom så katastrofalt som ni uttrycker det. Däremot kan det vara ett svårt val att göra, och det kräver inte sällan att man plöjer igenom villkor. Men kör man bara en prisjämförelsesajt och tror att billigast = bäst, då får man faktiskt inse sitt eget ansvar och misstag också.

Grannens hus brann ner (totalförlust) för snart 10 år sedan, och de fick förhållandevis gott stöd - både ekonomiskt och organisatoriskt - av sitt försäkringsbolag. Sedan blev inte nybygget perfekt, men då garanti fanns gentemot entreprenör som byggde så löstes det mesta faktiskt bra.

Däremot delar jag bilden som en del har nämnt vad gäller tidsaspekten, det här kan ta tid. :/ Stort lycka till i processen att hantera allt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Herregud, vad har ni/har ni haft för försäkringsbolag egentligen? Det/de absolut billigaste?

Från en som fått även förhållandevis stora ersättningar utbetalda vid större så väl medicinsk skada som skada på fastighet och lösöre - ovan erfarenheter återspeglar verkligen inte alla försäkringsärenden. Det finns riktigt sega ärenden att driva gentemot en del försäkringsbolag, och/eller i en del typer av ärenden (jag har haft erfarenhet av sådana också), men det gäller inte allt. Punkt slut.

Försäkringsbolagen är inte välgörenhetsverksamheter, men det finns kunder att vinna i att inte vara så grisiga som ni får det att låta. Sen finns det också val att göra vid försäkring - att snåla utav satan och ta de billigaste försäkringarna från de mest tveksamma bolagen, med de sämsta villkoren, och att å andra sidan betala mer för att få en trygghet, det är verkligen inte alltid raktigenom så katastrofalt som ni uttrycker det. Däremot kan det vara ett svårt val att göra, och det kräver inte sällan att man plöjer igenom villkor. Men kör man bara en prisjämförelsesajt och tror att billigast = bäst, då får man faktiskt inse sitt eget ansvar och misstag också.

Grannens hus brann ner (totalförlust) för snart 10 år sedan, och de fick förhållandevis gott stöd - både ekonomiskt och organisatoriskt - av sitt försäkringsbolag. Sedan blev inte nybygget perfekt, men då garanti fanns gentemot entreprenör som byggde så löstes det mesta faktiskt bra.

Däremot delar jag bilden som en del har nämnt vad gäller tidsaspekten, det här kan ta tid. :/ Stort lycka till i processen att hantera allt!

Folksam och länet, har alltid tagit deras största/bästa försäkringar, vi håller oss alltid till samma bolag, vi gör med andra ord inga prisjämförelser utan lägger focus på vad som ersätts. men du har rätt olika bolag ersätter på olika sätt, tex berättade en av utredarna att skulle vi haft if skulle dom troligen bara målat på med en lukt ätande färg innan återställning. sedan är jag noga med att få ersättning för det jag betalar försäkring för dvs om du har fått ersättning smidigt har det garanterat handlat om mindre belopp (under 100k) eller så skulle du troligen kunnat få ut bra mycket mer men inte insett det. många glömmer saker vid skada som kan har väldigt stor betydelse, tex brinner huset, ok vi bygger ett nytt hus åt dig direkt MEN du får standard vitvaror även om du hade nya premium, var huset smart? du får standard uttag, hade du ektrappor? ok du får furu, ok du hade panel bakom väggarna men nu får du bara gips osv osv Detta skulle jag köpa OM jag inte betalat för premium i försäkringen men gör man det ska det sjutton ersättas och då börjar problemen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Folksam och länet, har alltid tagit deras största/bästa försäkringar, vi håller oss alltid till samma bolag, vi gör med andra ord inga prisjämförelser utan lägger focus på vad som ersätts. men du har rätt olika bolag ersätter på olika sätt, tex berättade en av utredarna att skulle vi haft if skulle dom troligen bara målat på med en lukt ätande färg innan återställning. sedan är jag noga med att få ersättning för det jag betalar försäkring för dvs om du har fått ersättning smidigt har det garanterat handlat om mindre belopp (under 100k) eller så skulle du troligen kunnat få ut bra mycket mer men inte insett det. många glömmer saker vid skada som kan har väldigt stor betydelse, tex brinner huset, ok vi bygger ett nytt hus åt dig direkt MEN du får standard vitvaror även om du hade nya premium, var huset smart? du får standard uttag, hade du ektrappor? ok du får furu, ok du hade panel bakom väggarna men nu får du bara gips osv osv Detta skulle jag köpa OM jag inte betalat för premium i försäkringen men gör man det ska det sjutton ersättas och då börjar problemen.

Hade vattenskada i lägenheten för bara ett par år sedan och det tog bara ett par dagar innan Länsförsäkringar hade ersatt så gott som allt jag yrkade på vad gäller lösöre (med väldigt rimliga avdrag på de saker som blev avdrag på). Däremot skulle föreningens försäkring (Trygg-Hansa) ta skador på ytskikt, och där blev det bra mycket mer tjafs över väldigt mycket längre tid. Trots att det var en granne som var ensamt vållande till skadan.
Deras (TH) skadeförsäkring däremot har fungerat bra.

Med det sagt är rådet att dokumentera så mycket som möjligt, så noggrant som möjligt, alltid bra. Det gäller så väl före som efter skador, och före så väl som efter åtgärd. Det går att smälla försäkringsbolag på fingrarna om de inte åtgärdar en försäkrad skada skäligt. Men det gäller att veta hur man är försäkrad, det kan vara en djungel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Hade vattenskada i lägenheten för bara ett par år sedan och det tog bara ett par dagar innan Länsförsäkringar hade ersatt så gott som allt jag yrkade på vad gäller lösöre (med väldigt rimliga avdrag på de saker som blev avdrag på). Däremot skulle föreningens försäkring (Trygg-Hansa) ta skador på ytskikt, och där blev det bra mycket mer tjafs över väldigt mycket längre tid. Trots att det var en granne som var ensamt vållande till skadan.
Deras (TH) skadeförsäkring däremot har fungerat bra.

Med det sagt är rådet att dokumentera så mycket som möjligt, så noggrant som möjligt, alltid bra. Det gäller så väl före som efter skador, och före så väl som efter åtgärd. Det går att smälla försäkringsbolag på fingrarna om de inte åtgärdar en försäkrad skada skäligt. Men det gäller att veta hur man är försäkrad, det kan vara en djungel.

Min far hade vattenskada med länet, där försökte man få det till att skadan kommit utifrån dvs att det inte skulle ersättas, då var det kopplingen på inkommande röret som smällde inne i huset. Där lämnade jag det till mitt ombud som tog kontakt med dom, ett par dagar senare meddelande dom att dom skulle ersätta skadan, själva ersättningen gick dock enligt punkt och prickar.
just vattenskada har inte jag haft några direkta problem med själv, varit mycket enkelt.
jag tror dock att det handlar mer om att där är det så tydliga regler vad som ersätt och inte.
talar vi totalbrand och personskada är det en helt annan sak särskilt vid svår personskada där man ska handikapps klassas % osv.
många tror att det betalas ut fantastiska summor vid personskada, det är små summor som betalas. Det viktigaste är just ersättningen för inkomstskillnaden och här kan man får problem särskilt vid mycket hög lön eller om bolaget man arbetar för gör fula saker om dom tex ska sälja företaget osv (finns en hel del fallgropar) se till att spara alla lönespecifikationer och även få det dokumenterat vilken arbetsuppgift du har, timmar du arbetar vad din titel är osv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Ligger en del i det där, men å andra sidan så om ett försäkringsbolag har alltför grinigt och snålt med sina utbetalningar så kommer ju ingen att vilja anlita just det försäkringsbolaget.

fast problemet är ju att det inte blir allmänt känt i väldigt många fall, hur många tror du tar upp sin ärenden och sprider det, och dessutom lyckas spridda det så alla känner till vilka bolag som gör vad? sedan OM det blir allmänt känt så fixar bolaget just det ärendet men inte dom andra tusentals ärendena där personer inte fått ut ersättning.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Min far hade vattenskada med länet, där försökte man få det till att skadan kommit utifrån dvs att det inte skulle ersättas, då var det kopplingen på inkommande röret som smällde inne i huset. Där lämnade jag det till mitt ombud som tog kontakt med dom, ett par dagar senare meddelande dom att dom skulle ersätta skadan, själva ersättningen gick dock enligt punkt och prickar.
just vattenskada har inte jag haft några direkta problem med själv, varit mycket enkelt.
jag tror dock att det handlar mer om att där är det så tydliga regler vad som ersätt och inte.
talar vi totalbrand och personskada är det en helt annan sak särskilt vid svår personskada där man ska handikapps klassas % osv.
många tror att det betalas ut fantastiska summor vid personskada, det är små summor som betalas. Det viktigaste är just ersättningen för inkomstskillnaden och här kan man får problem särskilt vid mycket hög lön eller om bolaget man arbetar för gör fula saker om dom tex ska sälja företaget osv (finns en hel del fallgropar) se till att spara alla lönespecifikationer och även få det dokumenterat vilken arbetsuppgift du har, timmar du arbetar vad din titel är osv.

Där finns det ju skillnader i hur många prisbasbelopp du är försäkrad till, så man har en viss del i det när man tecknar försäkring. Vi kommer tillbaka till att det är tråkigt mycket text att beta igenom och jämföra när man väljer försäkring. :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Där finns det ju skillnader i hur många prisbasbelopp du är försäkrad till, så man har en viss del i det när man tecknar försäkring. Vi kommer tillbaka till att det är tråkigt mycket text att beta igenom och jämföra när man väljer försäkring. :/

jo fast problem är ju när man har rätt försäkring och det ändå ska jäklas.
har man inte försäkrat sig rätt och betalat för det, då ska man naturligtvis inte ha en högre ersättning

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jo fast problem är ju när man har rätt försäkring och det ändå ska jäklas.
har man inte försäkrat sig rätt och betalat för det, då ska man naturligtvis inte ha en högre ersättning

Ja, det blir då verkligen inte perfekt eller jättesmidigt alltid - det tänker jag inte påstå.
Men jag vill bara trycka på att det inte är katastrofalt i varje försäkringsärende heller.

Också därför jag verkligen står bakom att det är bra att försöka dokumentera det man kan!
Ett steg i taget, OP.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Du har mitt stöd i din sak. Ta aldrig skit!

Men skadereglerare ska göra det?

Skrivet av AplAy:

Att tro att försäkringsbolag finns till för att vara snälla har fått det hela om bakfoten. Deras sätt att tjäna mer pengar är genom att betala ut mindre i försäkring. Punkt slut. Det är matematik alla som gått ur grundskolan bör kunna ta till sig.

Säg mig, vilka försäkringsbolag har du varit skadereglerare hos?

Skrivet av AplAy:

Den som jobbar vid försäkringsbolag och tror att de bidrar med samma hjälp till utsatta/drabbade som exempelvis Läkare utan gränser eller Röda korset bör tänka om. Försäkringar är för det mesta och tyvärr något nödvändigt ont.

Det var en intressant men fullständigt irrelevant halmgubbe.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB