Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Har hämtat ut och spelar lite i mina nya Sundaras. Asså vilken skillnad mot mina andra lurar. Går inte ens jämföra haha!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Har hämtat ut och spelar lite i mina nya Sundaras. Asså vilken skillnad mot mina andra lurar. Går inte ens jämföra haha!

Precis vad jag kände när jag skaffade mina också

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Muddyvaines:

Har hämtat ut och spelar lite i mina nya Sundaras. Asså vilken skillnad mot mina andra lurar. Går inte ens jämföra haha!

Haha så kände jag också första gången jag testade planars
Vilka hörlurar jämför du med?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Har hämtat ut och spelar lite i mina nya Sundaras. Asså vilken skillnad mot mina andra lurar. Går inte ens jämföra haha!

Vad hade du innan?

Permalänk
Fyndjägare

Har någon erfarenhet av nya Audeze kabeln?
På obalanserat kör jag den gamla platta och den är rätt jobbig. Balanserat har jag en Forza.
Och om någon hittar denna billigare än £99 så säg till

https://www.audiosanctuary.co.uk/audeze-cable-replacement-sin...

https://www.audeze.com/collections/accessories/products/lcd-s...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Önskar tips på var man kan köpa en vettig balanserad kabel till HD650/HD6XX med 4,4 mm plug (4.4 pentaconn?) så att jag enkelt kan koppla den till min iFi Zen Dac. Osäker på om det överhuvudtaget går att få tag på i butik i Stockholm så jag antar att jag behöver nätshoppa.

Hittat nedanstående men tycker den ger lite plastigt intryck samt att jag är något splittrad till att ha en vit kabel. Någon reviewer skriver också att kabeln är väldigt "microphonic", dvs störningskänslig, en annan skriver att det är en "a hideous cheap plastic coated affair".

Ablet® Hi-Fi Cable with 4.4mm Symmetrical Plug, Compatible with Sennheiser HD650, HD600, HD580, HD660S, Massdrop HD6XX, HD58X Headphones and Compatible with Sony WM1A, NW-WM1Z, PHA-2A
https://www.amazon.de/HiFi-Kabel-symmetrischem-kompatibel-Sen...

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av makatech:

Önskar tips på var man kan köpa en vettig balanserad kabel till HD650/HD6XX med 4,4 mm plug (4.4 pentaconn?) så att jag enkelt kan koppla den till min iFi Zen Dac. Osäker på om det överhuvudtaget går att få tag på i butik i Stockholm så jag antar att jag behöver nätshoppa.

Hittat nedanstående men tycker den ger lite plastigt intryck samt att jag är något splittrad till att ha en vit kabel. Någon reviewer skriver också att kabeln är väldigt "microphonic", dvs störningskänslig, en annan skriver att det är en "a hideous cheap plastic coated affair".

Ablet® Hi-Fi Cable with 4.4mm Symmetrical Plug, Compatible with Sennheiser HD650, HD600, HD580, HD660S, Massdrop HD6XX, HD58X Headphones and Compatible with Sony WM1A, NW-WM1Z, PHA-2A
https://www.amazon.de/HiFi-Kabel-symmetrischem-kompatibel-Sen...

Har en som ser liknande ut, plasten är hård och otymplig. Och med mikrofoni som följd.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Köp någon modell från Forza. Helt okej pris men väldigt fin kvalitet.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av makatech:

Önskar tips på var man kan köpa en vettig balanserad kabel till HD650/HD6XX med 4,4 mm plug (4.4 pentaconn?) så att jag enkelt kan koppla den till min iFi Zen Dac. Osäker på om det överhuvudtaget går att få tag på i butik i Stockholm så jag antar att jag behöver nätshoppa.

Hittat nedanstående men tycker den ger lite plastigt intryck samt att jag är något splittrad till att ha en vit kabel. Någon reviewer skriver också att kabeln är väldigt "microphonic", dvs störningskänslig, en annan skriver att det är en "a hideous cheap plastic coated affair".

Ablet® Hi-Fi Cable with 4.4mm Symmetrical Plug, Compatible with Sennheiser HD650, HD600, HD580, HD660S, Massdrop HD6XX, HD58X Headphones and Compatible with Sony WM1A, NW-WM1Z, PHA-2A
https://www.amazon.de/HiFi-Kabel-symmetrischem-kompatibel-Sen...

$25 för 1,25m + Kinaavgift på 75kr
https://www.aliexpress.com/item/32934012800.html?spm=a2g0o.pr..._

Fler alternativ
https://www.aliexpress.com/af/-4.4mm-Balanced-sennheiser-hd65...

Annars är det billigast att ta en HD650 3m kabel för 99kr, kapa och löda dit en Pentaconn. Men jag hittar ingen Pentaconn kontakt i Sverige. Närmast är England och Tyskland och de tar en hundring i frakt för en 50kr kontakt.
https://www.inet.se/produkt/6600419/sennheiser-cable-hd-650

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Haha så kände jag också första gången jag testade planars
Vilka hörlurar jämför du med?

Är HE4XX någorlunda bra planars? Jag har inte märkt så stor skillnad men jag kan åtminstone trösta mig med att jag har planars

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem

@oatp1b1 @Mumu55

Tack för tips om kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Haha så kände jag också första gången jag testade planars
Vilka hörlurar jämför du med?

Skrivet av lindahlj:

Vad hade du innan?

Än fast mitt vänstra öra är lite trasigt så är det otrolig skillnad haha😅

Mina andra är ett par DT770 Pro 250 Ohm och ett par SHP9500!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

var på shopping spree och beställt hifiman sundara, topping e30 dac, topping l30 amp
sitter och väntar på att få hem grejorna ivrigt nu
hoppas det blir en fin upplevelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Önskar tips på var man kan köpa en vettig balanserad kabel till HD650/HD6XX med 4,4 mm plug (4.4 pentaconn?) så att jag enkelt kan koppla den till min iFi Zen Dac. Osäker på om det överhuvudtaget går att få tag på i butik i Stockholm så jag antar att jag behöver nätshoppa.

Hittat nedanstående men tycker den ger lite plastigt intryck samt att jag är något splittrad till att ha en vit kabel. Någon reviewer skriver också att kabeln är väldigt "microphonic", dvs störningskänslig, en annan skriver att det är en "a hideous cheap plastic coated affair".

Ablet® Hi-Fi Cable with 4.4mm Symmetrical Plug, Compatible with Sennheiser HD650, HD600, HD580, HD660S, Massdrop HD6XX, HD58X Headphones and Compatible with Sony WM1A, NW-WM1Z, PHA-2A
https://www.amazon.de/HiFi-Kabel-symmetrischem-kompatibel-Sen...

Skrivet av Mumu55:

$25 för 1,25m + Kinaavgift på 75kr
https://www.aliexpress.com/item/32934012800.html?spm=a2g0o.pr..._

Fler alternativ
https://www.aliexpress.com/af/-4.4mm-Balanced-sennheiser-hd65...

http://www.lunashops.com/images/202006/goods_img/7038_G_1592361668770.jpg

Annars är det billigast att ta en HD650 3m kabel för 99kr, kapa och löda dit en Pentaconn. Men jag hittar ingen Pentaconn kontakt i Sverige. Närmast är England och Tyskland och de tar en hundring i frakt för en 50kr kontakt.
https://www.inet.se/produkt/6600419/sennheiser-cable-hd-650

Jag har en balanserad som är täckt med "tyg" till mina 660s och även om det går att använda den så ger den upphov till _väldigt_ mycket oljud som förs vidare via kabeln till hörlurarna.
Det kanske är det som är "microphonic"?
Så forska verkligen nog innan köp, eller så köper man så många olika kablar man kan och bara testkör.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av backspace:

Jag har en balanserad som är täckt med "tyg" till mina 660s och även om det går att använda den så ger den upphov till _väldigt_ mycket oljud som förs vidare via kabeln till hörlurarna.
Det kanske är det som är "microphonic"?
Så forska verkligen nog innan köp, eller så köper man så många olika kablar man kan och bara testkör.

Jepp, det är mikrofoni. Sjukt störande. En mjuk, smidig kabel brukar ge upphov till mindre mikrofoni. Tyg kan väl hjälpa en del också.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Mikrofoni är det värsta som finns! Det är otroligt många tillverkare som inte har detta i åtanke. Lite som när alla iems för några år sedan skulle ha platta tunga kablar som marknadsfördes som "trasselfria" helt värdelöst! Använder mina Philips S2 på tok för lite just på grund av det.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av futhark14:

Är HE4XX någorlunda bra planars? Jag har inte märkt så stor skillnad men jag kan åtminstone trösta mig med att jag har planars

Det bör dom vara, har tyvärr inte lyssnat på HE4xxx. Men dom ska väl vara mycket lika HE-400i och den anses väl vara bra generallt. Jag tycker HE400i var bra för prisklassen.

Kollade precis William Murdocks Sundara, vs. HE-560, vs. HE-500 Shoot-out. Intressant eftersom jag har både HE-560 och HE-500. Och gillar båda skarpt med rätt förstärkare. Gamla Hifiman modeller står sig väl ljudmässigt.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av agitax:

var på shopping spree och beställt hifiman sundara, topping e30 dac, topping l30 amp
sitter och väntar på att få hem grejorna ivrigt nu
hoppas det blir en fin upplevelse

Roligt! Vart beställde du ifrån?
Berätta gärna sen hur Toppinggrejerna spelar med Sundara.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Mikrofoni är det värsta som finns! Det är otroligt många tillverkare som inte har detta i åtanke. Lite som när alla iems för några år sedan skulle ha platta tunga kablar som marknadsfördes som "trasselfria" helt värdelöst! Använder mina Philips S2 på tok för lite just på grund av det.

Lite störande dock att bra kablar oftast är så jäkla dyra (tex balanserade kablar). Visst kan man chansa med aliexpress, billigare alternativ från amazon etc men det kan då också bli en situation där man till slut köper flera kablar istället innan man blir nöjd (i synnerhet om man drabbas av för mycket mikrofoni). Har man koll på vad man köper (vilket jag inte riktigt har ännu) eller kanske t.o.m fixar kablarna själv (löder etc) är det nog betydligt lättare att göra "deals".

Permalänk
Skrivet av makatech:

Lite störande dock att bra kablar oftast är så jäkla dyra. Visst kan man chansa med aliexpress, billigare alternativ från amazon etc men det kan då också bli en situation då man "tvingas" köpa flera kablar istället. Har man koll på vad man köper (vilket jag inte riktigt har ännu) har är det nog lättare att göra "deals".

Har köpt en del från Aliexpress och ebay och de flesta har varit mycket bra. Köpte någon silverpläterad historia till ett par HD25or för ett par år sedan och den va stel som en pinne. Men utöver det så skulle jag säga att många kablar är väldigt bra och till fullt rimliga priser. Det som tex Moon eller Audioquest säljer är ju mumbo jumbo.
Mitt resonemang är att om inte de interna kablarna matchar resterande så spelar det ingen roll. Tror många skulle bli förvånade när dom såg hur pass tunna ledarna är i lurarna för tusentals kronor. Likadant med högtalare.

Jag köper endast kablar som blir för dyra att göra själv samt endast om det verkligen behövs. Nästa projekt blir att göra ett par HD25 balanserade med 2.5mm så jag kan få ut lite mer kräm ur min Fiio BTR3K.

Vi får dock ser hur det går med tanke på att man har ett nykläckt litet gossebarn som lär ta upp den mesta tiden framöver

Permalänk
Medlem

Jag har provat HD6XX nu med min iFi Zen Dac + Tidal + en del flac spår.

Kort (ok blev lång) sammanfattning ur en nybörjares öron:
Låter jäkligt bra för all typ av "mjukare" musik tycker jag. Jazz, akustiskt, r & b, rap, klassiskt men även lite softare psykedelisk rock som Pink Floyd. Klassiskt (har en del bra flac filer) på gränsen till häpnadsväckande bra för vissa spår när man skruvar upp volymen, ett "wtf moment", kan eventuellt ändra hela mitt lyssningsmönster något.

För hårdare musik (ja, jag har löjligt bred musiksmak) inte alls samma självklara "aha upplevelse" men ändå bra. Ett "problem" här kan vara att mina Sennheiser Momentum 3 verkligen är bra för denna typ av musik, dvs hårdare konkurrens här med de prylar jag har tillgång till. Man snackar om soundstage ibland, typ fyllnadskänslan? och här är M3orna bra för den typen av musik men möjligen de effektivare döljer bristerna i materialet också. HD6XX är ju neutrala lurar och spelar materialet som det är. Ändå lite coolt med M3orna tycker jag att de låter riktigt jäkla bra avstängda/passiva via en dac/amp, de är ett par flexibla rackare, Sennheiser har gjort något rätt där. (Lika roande varje gång när man läser om Sony XM3 ägare som fått för sig att de har bäst lurar i världen.)

Det som rör till det lite det här en del för mig kan vara att det är betydligt större tillgång av bra inspelningar och bra material/källor för "mjukare" mainstream musik. Jag lyssnar på en hel del smågrupper tex inom Stoner rock och det kanske ställer till utvärderingen lite för mig. Men ja, Tidal kanske diskriminerar stoner rock och dödsmetall en del, inte snällt, det är väl en rappare som ligger bakom. Skämt åsido, mindre grupper har så klart inte samma inspelningsbudget heller. Hittade till slut en del remastrade Pantera spår som lät klockrent med lurarna. Pantera kan vara liite åt det vassa hållet men här lät det klockrent.

HD650 kanske inte har den vassaste/tydligaste treble, är liite åt det varmare hållet men en fördel med detta kanske är att man inte blir så trött/ansträngd i öronen under långa lyssningssessioner som med vissa andra lurar?

Basen upplever jag som ok/tillräcklig i de flesta låtar. Bas knappen på Zen Dac är överraskande bra men jag försöker ändå undvika pilla på den för ofta.

Sist men inte minst så återstår att se hur länge det dröjer innan jag får bestående hörselskador, en nackdel med lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Roligt! Vart beställde du ifrån?
Berätta gärna sen hur Toppinggrejerna spelar med Sundara.

Absolut kommer ett intrycksinlägg när grejorna kommer, beställtde toppings från auidofonics franska sidan l30 var 15-25 dagar väntetid. Sundara från hifiman store

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Jag köper endast kablar som blir för dyra att göra själv samt endast om det verkligen behövs. Nästa projekt blir att göra ett par HD25 balanserade med 2.5mm så jag kan få ut lite mer kräm ur min Fiio BTR3K.

Vi får dock ser hur det går med tanke på att man har ett nykläckt litet gossebarn som lär ta upp den mesta tiden framöver

Ha, har precis ett nytt par HD25or (Har haft två par förr) i min ägo tänkt för videoljud. Har självklart testat lite olika källor samt referenslåtar och förvånats lite hur nyktert spelglada lurarna är. Inte tokstor ljudbild, men det mesta andra sitter rätt bra på ett ”neutralt med stänk av värme” sätt. Beställde ett par YAXI-pads för o se om de blir mer bekväma så..

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Hej! Tänkte jag kan fråga i den här tråden vad för DAC (ev. med hörlursförstärkare) som rekomenderas numera? Är ute efter en extern usb-ansluten att använda till datorn på jobbet. För en handful år sedan rekomenderades ODAC och O2 mycket, är dessa fortfarande aktuella? Eller finns det bättre att få idag för samma pris?

Tills vidare ska den paras med ett par AKG K550, så förstärkare tror jag inte är strikt nödvändigt, men kanske kan dra lite nytta av det ändå. Det hade även varit ett plus med en equalizer, då dessa hörlurar är lite väl vassa i diskanten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hej! Tänkte jag kan fråga i den här tråden vad för DAC (ev. med hörlursförstärkare) som rekomenderas numera? Är ute efter en extern usb-ansluten att använda till datorn på jobbet. För en handful år sedan rekomenderades ODAC och O2 mycket, är dessa fortfarande aktuella? Eller finns det bättre att få idag för samma pris?

Tills vidare ska den paras med ett par AKG K550, så förstärkare tror jag inte är strikt nödvändigt, men kanske kan dra lite nytta av det ändå. Det hade även varit ett plus med en equalizer, då dessa hörlurar är lite väl vassa i diskanten.

Nu är jag nybörjare på ljud men jag har verkligen svårt klaga på iFi Zen Dac (dac/amp). Om du läser reviews kommer du hitta ungefär en negativ (Amir på audiosciencereview) och resten positiva (positiva i relation till pris och vad man får).

Det enda jag hittat hittills att gnälla över är att det kan knäppa till lite när den byter sample rate men det händer ju aldrig mitt i en låt och inte heller under continuous play (vad jag märkt).

Sedan tror jag väl att usb powered generellt kan variera lite från dator till dator hur rent det blir, strömtillförsel och om man kan råka ut för något bakgrundsbrus eller liknande. Till iFi Zen Dac kan du välja om du kör usb powered eller strömagg.

EQ har den inte men är inte det ganska ovanligt på dac/amps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Nu är jag nybörjare på ljud men jag har verkligen svårt klaga på iFi Zen Dac (dac/amp). Om du läser reviews kommer du hitta ungefär en negativ (Amir på audiosciencereview) och resten positiva (positiva i relation till pris och vad man får).

Det enda jag hittat hittills att gnälla över är att det kan knäppa till lite när den byter sample rate men det händer ju aldrig mitt i en låt och inte heller under continuous play (vad jag märkt).

Sedan tror jag väl att usb powered generellt kan variera lite från dator till dator hur rent det blir, strömtillförsel och om man kan råka ut för något bakgrundsbrus eller liknande. Till iFi Zen Dac kan du välja om du kör usb powered eller strömagg.

EQ har den inte men är inte det ganska ovanligt på dac/amps?

Tack för rekomendationen, ska kolla upp den!

Separat strömtillförsel är jag helt okej med. Behöver dock usb-anslutning för dataöverföring.

Jag tror också EQ är ovanligt. Är beredd att nyttja ett program i datorn för det annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hej! Tänkte jag kan fråga i den här tråden vad för DAC (ev. med hörlursförstärkare) som rekomenderas numera? Är ute efter en extern usb-ansluten att använda till datorn på jobbet. För en handful år sedan rekomenderades ODAC och O2 mycket, är dessa fortfarande aktuella? Eller finns det bättre att få idag för samma pris?

Tills vidare ska den paras med ett par AKG K550, så förstärkare tror jag inte är strikt nödvändigt, men kanske kan dra lite nytta av det ändå. Det hade även varit ett plus med en equalizer, då dessa hörlurar är lite väl vassa i diskanten.

Khadas Tone Board är ju ett av det bästa när det är tal om pris/prestanda.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Tack för rekomendationen, ska kolla upp den!

Separat strömtillförsel är jag helt okej med. Behöver dock usb-anslutning för dataöverföring.

Jag tror också EQ är ovanligt. Är beredd att nyttja ett program i datorn för det annars.

Har också fått råd om den här lilla billiga rackaren i Reddits "r/headphones Shopping and Setup Help Desk" tråd men jag har ingen aning själv. Priset är ju dock nästan såpass lågt så att det är värt att chansa, i värsta fall är den säkert bra för mobilen.

TempoTec Sonata HD Pro
https://www.head-fi.org/showcase/tempotec-sonata-hd-pro.24181...

https://www.aliexpress.com/item/4000328408705.html

Liten notis: Angående EQ så går det att köra iFi Zen Dac så att den renderar MQA filer via Tidal men då måste man köra Tidal i exclusive mode och då blir det svårare (eller omöjligt?) att få till mjukvaru EQ tror jag om man inte kör Tidal via Roon istället (kostar dock mer pengar). Själv roar jag mig med en 30 dagars utvärdering (Tidal Hifi) och visst sjutton är det ett (litet) ljudlyft vs Spotify (om man nu inte har jättelager av flac filer själv), jag kommer sannolikt stanna kvar i Tidal så länge som inte Spotify erbjuder något liknande abonnemang. (Ja, jag är besviken på Spotify)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hej! Tänkte jag kan fråga i den här tråden vad för DAC (ev. med hörlursförstärkare) som rekomenderas numera? Är ute efter en extern usb-ansluten att använda till datorn på jobbet. För en handful år sedan rekomenderades ODAC och O2 mycket, är dessa fortfarande aktuella? Eller finns det bättre att få idag för samma pris?

Tills vidare ska den paras med ett par AKG K550, så förstärkare tror jag inte är strikt nödvändigt, men kanske kan dra lite nytta av det ändå. Det hade även varit ett plus med en equalizer, då dessa hörlurar är lite väl vassa i diskanten.

När ODAC och O2 släpptes fanns det mycket skräp på marknaden och få bra saker i den prisklassen.
De är fortfarande bra, men numera finns flera modeller som mäter aningen bättre för samma eller ibland lite lägre peng.

Ett tips kan vara att kolla lite efter recensionerna hos audiosciencereview på DACs och hörlursförstärkare:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?pages/Audi...

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Hej! Tänkte jag kan fråga i den här tråden vad för DAC (ev. med hörlursförstärkare) som rekomenderas numera? Är ute efter en extern usb-ansluten att använda till datorn på jobbet. För en handful år sedan rekomenderades ODAC och O2 mycket, är dessa fortfarande aktuella? Eller finns det bättre att få idag för samma pris?

Tills vidare ska den paras med ett par AKG K550, så förstärkare tror jag inte är strikt nödvändigt, men kanske kan dra lite nytta av det ändå. Det hade även varit ett plus med en equalizer, då dessa hörlurar är lite väl vassa i diskanten.

Jag bytte precis från en betydligt dyrare setup till just en o2/o-dac kombo av följande anledningar.

Liten och smidig, allt i en låda.

Kräver inga drivrutiner! En viktig punkt tycker jag, då jag har haft mycket strul med tidigare DAC. Dessutom blir den helt plug and play på vilket system som helst.

Drivs på växelström istället för likström och omvandlar i enheten istället.

Går att laga själv utan problem ( Tex byta utgånarna volympot eller trixa med OP-amps ) Har haft problem med detta på flera andra enheter.

Kanske inte bäst nu för tiden, men den är snuskigt potent! Det ska man inte glömma. Går att hitta begagnat för bra pris ca 1000-1500. Att köpa en helt ny från tex headnhifi är lite väl dyrt. Dock så kan du då välja gain och utförande.