Nvidia Geforce RTX 3090 uppges få priser från drygt 17 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

1080Ti lanserades för 8500:-. 2070 Super som är ~8% snabbare lanserades för 5900:-, 2080 Super lanserades för 8200:- och är ~19% snabbare. Jag tycker folk ska sluta sprida falsk fakta.

Vad är det som är falsk fakta?
2080ti som är ~25% snabbare lanserade för 14000:- vilket är 64% dyrare.
Inget konstigt att de billigare korten ger bättre fps/krona, men ska du jämföra ett top of the line kort med något är det rimligtvis motsvarigheten.

Sen är det ju trots allt inte fps/krona som vi betalar för, hade det varit sant så borde man väl utgå från geforce 1 och då hade dagens kort kostat 6 eller 7siffrigt.

Om 3090 nu blir så mycket snabbare än 2080ti som det sägs, då kommer det att vara en fantastik uppgradering sett från fps/krona, men det betyder inte att priset är rimligt.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Vad är det som är falsk fakta?
2080ti som är ~25% snabbare lanserade för 14000:- vilket är 64% dyrare.
Inget konstigt att de billigare korten ger bättre fps/krona, men ska du jämföra ett top of the line kort med något är det rimligtvis motsvarigheten.

Sen är det ju trots allt inte fps/krona som vi betalar för, hade det varit sant så borde man väl utgå från geforce 1 och då hade dagens kort kostat 6 eller 7siffrigt.

Om 3090 nu blir så mycket snabbare än 2080ti som det sägs, då kommer det att vara en fantastik uppgradering sett från fps/krona, men det betyder inte att priset är rimligt.

Du kan få mycket bättre prestanda/krona idag än när 1080Ti kom ut. Vilket folk inte verkar tro. Återigen har jag aldrig påstått att 2080Ti är bra prestanda/krona, men det har det bästa kortet i serien aldrig haft heller. Det är däremot det snabbaste du kan lägga vantarna på. Sedan så har det en enorm krets på 754mm^2, lite orättvist att jämföra mot pyttelilla 1080Ti på 471mm^2.

2000-serien har inte visat på det bästa klivet framåt i prestanda eller prestanda/pris. Men det har tagit ett kliv framåt, vilket som sagt vissa inte verkar tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Du kan få mycket bättre prestanda/krona idag än när 1080Ti kom ut. Vilket folk inte verkar tro. Återigen har jag aldrig påstått att 2080Ti är bra prestanda/krona, men det har det bästa kortet i serien aldrig haft heller. Det är däremot det snabbaste du kan lägga vantarna på. Sedan så har det en enorm krets på 754mm^2, lite orättvist att jämföra mot pyttelilla 1080Ti på 471mm^2.

2000-serien har inte visat på det bästa klivet framåt i prestanda eller prestanda/pris. Men det har tagit ett kliv framåt, vilket som sagt vissa inte verkar tro.

Är nog ingen som påstår att det står helt still.
Men ska jag uppgradera idag behöver jag ett 2080super för att det ens ska vara lönt att byta ut mitt 1080 jag köpte för knappt 3.5 år sedan.
För det får jag betala (ca8600kr/5900kr) ca46% mer för att få 51% mer prestanda.
Håller jag mig till directX 11 är skillnaden säkert nere mot 46%.

Permalänk
Medlem

Oroa er inte! 3090 kommer vara den absolut bästa dealen någonsin! Den kommer vara 300-500%* snabbare än 2080 TI, "bara" till 20% högre pris.

*baserad på raytrace med DLSS 3.0 aktiverat på 3090 jämfört med 2080 TI DLSS1.0

Skulle INTE förvåna mig om Jönsen skulle köra de på sin presentation och basera jämförelsen på RT
"The fastest card we have ever build" haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Är nog ingen som påstår att det står helt still.
Men ska jag uppgradera idag behöver jag ett 2080super för att det ens ska vara lönt att byta ut mitt 1080 jag köpte för knappt 3.5 år sedan.
För det får jag betala (ca8600kr/5900kr) ca46% mer för att få 51% mer prestanda.
Håller jag mig till directX 11 är skillnaden säkert nere mot 46%.

Sjukt det här. Man ska ju betala på sin höjd samma för bättre prestanda. Titta på tex TV-priser, man får bättre och bättre OLED till lägre och lägre priser. NVIDIAs toppkort brukade vara 280-480-580 sen började de döpa det som skulle vara -80-kortet till -60 och sälja det som borde vara 80-korten som typ -60-kort. -80-kort kallas ti eller titan och säljs för dubbla priset, vi går på detta och köper..

Permalänk
Medlem

Nu finns bara Asus 2080 Ti Strix kvar som 2080 Ti modell hos Inet. Samt rea på diverse 2080/2070 modeller.
Kanske kommer nya serien ut till butikerna väldigt snabbt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Countdown

Om några timmar får vi bekräftat om alla ryktena stämmer eller ej!

Edit: Jag ANTAR att nyheterna handlar om RTX 3000 serien..?

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Countdown

Om några timmar får vi bekräftat om alla ryktena stämmer eller ej!

Edit: Jag ANTAR att nyheterna handlar om RTX 3000 serien..?

Ja imorgon kväll får vi nog de flesta detaljerna om RTX 3000 serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Ja imorgon kväll får vi nog de flesta detaljerna om RTX 3000 serien

Jag har förberett plånboken

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel