Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Katastrofläge vid 'Så här tar du bort Linux och installerar Windows på datorn'

Permalänk
Medlem

Katastrofläge vid 'Så här tar du bort Linux och installerar Windows på datorn'

Jag är datorvan som användare och brukar kunna hantera tillfälliga situationer med bra vägledning. Genom åren har jag fått det mesta att funka, men det händer ju att 'instruktionerna' inte stämmer med verkligheten. Har nu hamnat i ett sådant läge och är helt lost. Kanske någon förstår och kan vägleda mig vidare.

Jag installerade för flera år sedan Linux Mint på en speldator. Det gick bra (genom att leta upp fakta och utföra instruktioner). Datorn användes dock bara för att köra ett Win-spel (via Wine) och jag har således inte arbetat särskilt aktivt med Linux OS. Minns dock att det i sambande med installationer kördes kommandon i komandotolk.

Nu skulle jag av vissa skäl konfigurera om den datorn och installera Win 10 på den. Har en retail-licens på en annan dator och den ska kunna flyttas. Förberedde sedan ett USB för att istället installera Linux på den.

Av de första instruktionerna jag fick skulle den Installation för Win10 jag har på annat USB helt enkelt formatera om Linuxdatorn, rensa den och sedan installera Win10. Jag körde på med boot från Win10-stickan och kom en bit in då jag fick detta meddelande:

>>>

Var vill du installera Windows?

Namn: Total storlek Ledigt utrym... Typ
Enhet 0 Partition 1 512.0 MB 507.0 MB System
Enhet 0 oallokerat utrymme 238.0 GB 238.0 GB

Felmeddelande vid installation Win10:

Det går inte att installera Windows på den här disken. Den valda disken har partitionstypen GPT.

Det går inte att installera Windows på det här hårddiskutrymmet. Windows måste installeras på en partition som är formaterad med filsystemet NTFS.

Det går inte att installera Windows på det här hårddiskutrymmet. Partitionen är en EFI-systempartition (ESP).

>>>

Installationen fick avbrytas och jag googlade och fick fram en lovande MS Support-sida som behandlade just detta problem. Vid genomlösningen verkade allt solklart och tänkte mig att allt skulle bli bra om jag följde dessa instruktioner:
https://support.microsoft.com/sv-se/help/247804/how-to-remove...

Jag hade ju en USB för Linux-installation (Linux Mint 17.3 XFCE 64 bit) och bootade nu från den och därmed kunde jag starta ett 'virtuellt' Linux OS med interface (från vilket jag också kan starta en Linux-installation). Öppnade 'Teminalen' (Kommandotolken) och det föll redan från start. De kommandon kring 'fdisk' som sidan ovan instruerar om att jag ska använda för att få bort dessa partitioner som krävs fungerar INTE. Inget tas emot av Terminalen. Och jag testade både med och utan 'sudo' prefix (som jag minns att jag använde första gången jag hade installerat Linux. Det enda jag får fram något på är 'fdisk --help' men inte heller där finns motsvarigheterna till de kommandon som finns i instruktionen.

Så nu sitter jag här och kan vare sig ta bort dessa partitioner eller köra Win10 -installationen. Dessutom verkar något internminne i datorn hängt upp sig på att jag bootat från USB för varje omstart kräver att jag ska sätta in 'Bootable media'. Trots att jag i Setup med F11 ser att datorn har hårddisken som primär boot.

Jag fattar nu ingenting och vet inte hur jag ska få reda på denna mess. Till synes enkelt. Att preparera en dator som har Linux partioner så att Win 10 kan acceptera installation. Följt allt till punkt och pricka. Problemet är att det inte stämmer. Alla kommandon i instruktionen avfärdas i Linux kommandofönster.

Är som sagt rätt rudis på dessa djup trots stor datorvana. Hoppas någon av er kan ge lite vägledning?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

När du ska välja vilken partition du vill installera på, markera varje partition en och en och radera dom. När du inte har några partitioner kvar väljer du att fortsätta. Du kommer förlora all data på hårddisken när du gör på det här viset men det bör du vara medveten om redan

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte ska spara nått på systemenheten så är det enklast att bara radera alla partitioner på den.
Låt sedan installationsprogrammet för win partitionera, formatera och installera win åt dig.
Om inte installationsprogrammet kan radera partitionerna så använd Gparted för att rensa enheten innan du bottar från installationsmediat.
https://gparted.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Expertgissare

Som redan nämts så ska du radera (om du inte ska ha något kvar) alla partitioner på hårddisken du ska installera windows på (har du fler hårddiskar var noga med vilka som hör till vilken)
Sedan trycker du på nästa, så sköter installationen resten av den biten

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Tackar för snabb input. Får återkomma för behöver göra annat och har fått avsluta dagens arbete med den datorn. Men har för mig att jag försökte 'radera' enheter i Win10-installationen (enligt den scrndmp som bifogades ovan). Provade också att använda 'Formatera' -knappen (utan att något hände).

Men om det är så enkelt undrar jag varför supportärendet över huvud taget skapades i MS Support? Det som inledde det ärendet lät ju för mig, efter att fruktlöst försökt få Win10-installern att hantera, som 'aha... ...man måste låta ett Linux-verktyg ta bort partitioner'. Att inte ens första instruktionen/kommandot funkade är ju en annan sak. Men varför finns ärendet om det 'bara' är att radera i bilden från Win10 installationen enligt ovan?

Får som sagt återkomma då jag redan lagt timmar på vad som skulle gå 'på räls' och får återuppta imorgon. Noterar också tredjeparts-verktyget som intressant.

Tack i alla fall för ert engagemang.

PS. Då jag ska göra det omvända på den andra datorn, d.v.s. installera Linux på en Win10 dator via boot på USB. Tror ni DEN installationen fixar att formatera disken på egen hand? Jag minns inte då jag installerade mitt tidigare Linux, men då var det på ett nybygge som inte haft tidigare OS.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DanMicke:

Tackar för snabb input. Får återkomma för behöver göra annat och har fått avsluta dagens arbete med den datorn. Men har för mig att jag försökte 'radera' enheter i Win10-installationen (enligt den scrndmp som bifogades ovan). Provade också att använda 'Formatera' -knappen (utan att något hände).

Men om det är så enkelt undrar jag varför supportärendet över huvud taget skapades i MS Support? Det som inledde det ärendet lät ju för mig, efter att fruktlöst försökt få Win10-installern att hantera, som 'aha... ...man måste låta ett Linux-verktyg ta bort partitioner'. Att inte ens första instruktionen/kommandot funkade är ju en annan sak. Men varför finns ärendet om det 'bara' är att radera i bilden från Win10 installationen enligt ovan?

Får som sagt återkomma då jag redan lagt timmar på vad som skulle gå 'på räls' och får återuppta imorgon. Noterar också tredjeparts-verktyget som intressant.

Tack i alla fall för ert engagemang.

PS. Då jag ska göra det omvända på den andra datorn, d.v.s. installera Linux på en Win10 dator via boot på USB. Tror ni DEN installationen fixar att formatera disken på egen hand? Jag minns inte då jag installerade mitt tidigare Linux, men då var det på ett nybygge som inte haft tidigare OS.

Det handlar inte om formatera utan partitionera.
Win är notorisk uselt på att hantera partitioner och Gparted är det bästa verktyget som finns för det då det är helt fristående och alltså inte påverkas av nått operativsystem som kan blockera det, kom bara ihåg att koppla bort alla andra enheter än den du vill jobba med så att du inte gör fel och speciellt vid installation av win då du inte kan styra var win placerar bootloadern på nån annat sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Windows får någon form av sammanbrott när den ska hantera vissa partitionsrelaterade frågor har jag märkt. Tror inte fdisk funkar för GPT utan då får man köra gdisk, eller parted/gparted som funkar för bägge. Om alla bootbara saker på disken är stekta så kommer den nog inte boota från den disken även om den är först i kön. MS-guiden du länkar ser lite gammal ut vid en snabb koll (ingen GPT/UEFI vad jag ser).

Installera Linux när Windows redan finns är inte så svårt, man kan låta Windows krympa C: för att göra plats om man bara har en disk. Annars kan nog installationsprogrammet krympa Windows partition åt en oftast.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar inte om formatera utan partitionera.
Win är notorisk uselt på att hantera partitioner och Gparted är det bästa verktyget som finns för det då det är helt fristående och alltså inte påverkas av nått operativsystem som kan blockera det, kom bara ihåg att koppla bort alla andra enheter än den du vill jobba med så att du inte gör fel och speciellt vid installation av win då du inte kan styra var win placerar bootloadern på nån annat sätt.

Gparted är säkert det bästa i den här situationen men det är ett Linux-program så det är så fristående man gör det. Det finns en färdig live-cd för Gparted som är Linux-baserad (enligt preview från sökmotor, själva sidan verkar nere) men det går lika bra att starta det från installations-USB för Linux om man får en live-miljö. Linux Mint t.ex. tror jag till och med inkluderar Gparted på USB, eller så kan man installera det.

Bra tips om att koppla ur andra enheter. Min erfarenhet/känsla säger att Windows installerar bootloader till första disken (/dev/sda) men det är säkert inte helt pålitligt, speciellt om man blandar olika typer av diskar.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

I mitt tycke så är "diskpart" enklast, finns på plats i Windows installationsprogram.

Som andra skrivit, ha enbart disken du ska installera på i burken.

När du står där vid valet av diskar och det inte går att göra något:

Tryck "Shift F10" så startas kommandoprompten.
Skriv "diskpart"
Skriv "list disk" det bör finnas två diskar, din systemdisk och din usb-sticka, normalt är systemdisken den första "Disk 0" och usb-stickan "Disk 1", dubbelkolla.
Skriv "select disk 0" om nu systemdisken är "Disk 0".
Skriv "clean" nu är den ren och ser ut som en oanvänd disk.
Skriv "exit"
Skriv "exit" igen och uppdatera listan med diskar i installationsprogrammet.
Installera!

Permalänk
Sötast

Windows har en tendens att få totalpanik om man låtit Linux partitionera disken åt en tidigare.
Helt hopplöst verktyg.

Granis tips ovan funkar fint, om du hellre vill ha gui så sätter du i ett usb-minne med valfri linux dist på och startar Gparted

sedan är det bara att radera samtliga partitioner.

Permalänk
Medlem

Har löst sig....

Hej igen,

Blev så nyfiken då jag bl.a. såg tipset att starta 'diskpart', som då skulle vara en del av installationsprogrammet, att jag gick upp och tog en runda med maskinen igen. Lät som en hyggligt enkel framkomlig väg. Men det blev enklare än så...

Då jag kom till den pop-up där allt tidigare stannade (alltså ScrnDmp i Edvins inlägg) provade jag med F10 för att starta 'diskpart' men inget hände. Installationsprogrammet reagerade inte på den tangenten.

Med referens till ett av mina inlägg ovan redovisades detta för min del (har f.ö. bara en SSD-disk i datorn):

Namn: Total storlek Ledigt utrym... Typ
Enhet 0 Partition 1 512.0 MB 507.0 MB System
Enhet 0 oallokerat utrymme 238.0 GB 238.0 GB

Sa ju att jag trodde jag gjort försök att bara tillämpa 'Delete' men provade nu för att vara säker. Den undre (det 'oallokerade utrymmet' vad det nu är - rest av Linux?) gick inte att markera för borttagning men den övre gick att ta bort. Då jag sedan fortsatte med 'Nästa' satte sig hela installationen av Win10 utan vidare problem.

Så problemet i alla fall löst och hade bara MS Supports sida för hur man installerar över Linux omnämnt detta hade jag ju heller inte hamnat i bryderi.

Alles gut und Alles klar då. Tack för era insatser!

PS. Det 'oallokerade' är förstås den tomma SSD-disken då jag nu tänker på utrymmesrapporten. Det kan ju tänkas, som evetuellt bidrag till kunskapsbanken, att de tidigare omvägarna MS Support redovisade (se länken ovan) kan ju vara utdaterade (dock angavs ett 'senaste uppdateringsdatum' för sidan 2020) och att Win10 installationsprogram senare byggt in borttaget av partion på det enkla sätt som jag nu kunde utföra det, och som föreslogs ovan av Edvin.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Hej igen,

Blev så nyfiken då jag bl.a. såg tipset att starta 'diskpart', som då skulle vara en del av installationsprogrammet, att jag gick upp och tog en runda med maskinen igen. Lät som en hyggligt enkel framkomlig väg. Men det blev enklare än så...

Då jag kom till den pop-up där allt tidigare stannade (alltså ScrnDmp i Edvins inlägg) provade jag med F10 för att starta 'diskpart' men inget hände. Installationsprogrammet reagerade inte på den tangenten.

Med referens till ett av mina inlägg ovan redovisades detta för min del (har f.ö. bara en SSD-disk i datorn):

Namn: Total storlek Ledigt utrym... Typ
Enhet 0 Partition 1 512.0 MB 507.0 MB System
Enhet 0 oallokerat utrymme 238.0 GB 238.0 GB

Sa ju att jag trodde jag gjort försök att bara tillämpa 'Delete' men provade nu för att vara säker. Den undre (det 'oallokerade utrymmet' vad det nu är - rest av Linux?) gick inte att markera för borttagning men den övre gick att ta bort. Då jag sedan fortsatte med 'Nästa' satte sig hela installationen av Win10 utan vidare problem.

Så problemet i alla fall löst och hade bara MS Supports sida för hur man installerar över Linux omnämnt detta hade jag ju heller inte hamnat i bryderi.

Alles gut und Alles klar då. Tack för era insatser!

PS. Det 'oallokerade' är förstås den tomma SSD-disken då jag nu tänker på utrymmesrapporten. Det kan ju tänkas, som evetuellt bidrag till kunskapsbanken, att de tidigare omvägarna MS Support redovisade (se länken ovan) kan ju vara utdaterade (dock angavs ett 'senaste uppdateringsdatum' för sidan 2020) och att Win10 installationsprogram senare byggt in borttaget av partion på det enkla sätt som jag nu kunde utföra det, och som föreslogs ovan av Edvin.

Det oallokerade utrymmet är den storlek där det inte finns någon partition. Jämför du disken med ditt vardagsrumsgolv så är en partition en bokhylla. Har du en partition på 100% är det samma sak som att ha en bokhylla på 100% av ditt vardagsrumsgolv. Eftersom du antagligen inte har en bokhylla som tar 100% av ditt vardagsrum så blir golvytan du går på oallokerat utrymme.

Det största problemet med Windows är att dom lägger bootloadern på den första disken oavsett vilken disk du installerar på. Detta kan orsaka problem när du lägger till eller tar bort diskar från datorn. I Linux kan du bestämma vilken disk systemet och bootloadern ska ligga på.

En bra regel när man installerar Windows är att använda bara en disk och placera den på den lägsta portern längst ut från moderkortet. Detta är den port som vanligen sitter närmast golvet och närmast luften (se nedan) Då får du alltid första porten till systemdisken och andra diskar blir oberoende av vart disken finns.

På ett monterat moderkort med 6 platser för sata diskar sett från fronten ser det ut så här:
Har ditt chassi glasruta, så är det på vänster sida i den här modellen.

Chassi tak [ 5 [ 6 | Moderkort [ 3 [ 4 | Moderkort [ 1 [ 2 | moderkort Chassi botten

Spelar ingen roll om disken är en snurrdisk eller en SSD. Om man byter från en snurrdisk på plats ett ska man därför flytta den till en annan plats och sedan installera sin nya SSD på plats ett, annars kommer snurrdisken att få bootloadern om den har en lägre plats än den nya SSD.

Finns moderkort som placerar portarna annorlunda, men det här är en vanlig variant på ATX-kort för tornchassi.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon