Permalänk
Medlem

Ryzen 3600 temperatur med hyper 212

Jag hade en Be quiet! silent loop 120 AIO där pumpen packade ihop idag. I brist på annat fick det bli en Hyper 212 black edition från Netonnet för att få igång maskinen snabbt.

Märker nu att tempen är väldigt hög. Ligger idle på ca 46c i rummet som är 25c. I cinebench R20 får jag 3337 i score som motsvarar en 1700x. Tempen når till ca 93c som högst i cinebench och OCCT. Klocken sjunker sakta (såklart).
Detta helt stock, hade överklockat innan och låg aldrig över ca 65c med AIO. Körde default i bios för att testa med helt stock cpu.

Känns som jag får byta ut kylaren om det är såhär den presterar då den går i taket fort och börjar trottla. Jag trodde den skulle vara helt ok prestanda på men behöver kolla här om åsikter, är det ett rimligt resultat?

Skrev 3700 men ska vara 3600
Permalänk
Medlem

Låter lite svettigt, kör jag CB R20 så stoppar min på 70-72 grader ungefär @4.05GHz, gick väl upp till 75 grader när jag körde stock, detta med medföljande kylaren. (Idle typ 38-40 grader, 22 grader i rummet) Men det beror ju på övrig kylning i lådan något också.

212:an kanske är lite lite klen för en 3700 eventuellt, eller så är det nåt annat som spökar...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

@RHWarrior: Jag ändrade precis till 3600, jag råkade skriva 3700.

Permalänk
Medlem

Gjorde du rent CPU från gammal kylpasta innan du installerade den nya kylaren?
Prova att stänga av PWM och köra kylaren på 100%.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Du ska inte behöva mer än en rimlig 120 mm kylare för en 3600, även om den är måttligt överklockad.

Testa att montera om kylaren. Det är möjligt att någon skruv inte är fullt åtskruvad, att det har hamnat någonting emellan som skapar ett mellanrum eller att kylpastan inte spreds väl.

Kan även vara så att kylaren är defekt. Jag har stött på en "batch" med Cryorig H7s som gick upp ca. 20 grader i temperatur om de var monterade liggandes (som i ett normalt chassit) istället för ståendes (som på en test bench). Jag har även stött på en Hyper 212 med samma problem, fast bara ca. 10 grader varmare liggandes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Gjorde du rent CPU från gammal kylpasta innan du installerade den nya kylaren?
Prova att stänga av PWM och köra kylaren på 100%.

Japp, rengjord och ny pasta korrekt applicerad. Fläkten går i 100% vid 70c så den går fullt ös så fort jag slår på en load. Innan börjar den på 50% och stegar sen upp från 40c till 100% vid 70c.

Skrivet av TMG:

Du ska inte behöva mer än en rimlig 120 mm kylare för en 3600, även om den är måttligt överklockad.

Testa att montera om kylaren. Det är möjligt att någon skruv inte är fullt åtskruvad, att det har hamnat någonting emellan som skapar ett mellanrum eller att kylpastan inte spreds väl.

Kan även vara så att kylaren är defekt. Jag har stött på en "batch" med Cryorig H7s som gick upp ca. 20 grader i temperatur om de var monterade liggandes (som i ett normalt chassit) istället för ståendes (som på en test bench). Jag har även stött på en Hyper 212 med samma problem, fast bara ca. 10 grader varmare liggandes.

Jag får prova montera om den imorgon och se om det hjälper. Den ska inte vara såhär kass tycker jag men har dålig erfarenhet av hyper 212.

Permalänk
Medlem

Det var en liten bit skräp som hamnat mellan cpu och kylaren på nåt sätt. Nu är max temp ca 75c vid max load. Helt ok för kylaren tycker jag.

Permalänk
Medlem

Tja upplevde samma problem när jag gick från ryzen 7 1700 gen 1 till senaste 3800x. Men efter lite forskning insåg jag att amd kör med en hög volt till cpun 1.45v om jag minns rätt. Efter jag sänkt min till 1.25v samt klockning 4.3ghz så sänkte jag min temp med 11grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av piiitael:

Tja upplevde samma problem när jag gick från ryzen 7 1700 gen 1 till senaste 3800x. Men efter lite forskning insåg jag att amd kör med en hög volt till cpun 1.45v om jag minns rätt. Efter jag sänkt min till 1.25v samt klockning 4.3ghz så sänkte jag min temp med 11grader

Jo den biten känner jag till och har pysslat med undervolt men just när jag bytte kylaren blev det så extremt dåligt resultat så därför jag frågade här. Nu var det ju så simpelt som skit mellan kylaren och CPU. Aldrig varit med om förut.

Permalänk
Medlem

Aha ok. Skönt att det löste sig med skiten