Permalänk

Router för fiber.

Hej!
Har köpt hus med fiber indraget och har beställt Bahnhof internet 100/100 fiber.

Och vill nu ha en router som passar det, har bara haft adsl innan och använt routern som man fick av Telia.

Har inga krav förutom att det ska bara vara att koppla in och använda! Trådlöst till bla. Chromecast

Handlar gärna på Inet om det är på internet, annars typ Clas Ohlson eller något lokalt

Tack på förhand.
Finns säkert tusen trådar men är mycket snack om sånt jag inte förstår ha ha, vill ha det så enkelt som möjligt!

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Inaktiv

Budget?

Permalänk
Medlem

Har du någon gammal dator liggandes, installera pfSense eller OPNSense och kör en, eller flera billiga access punkt(er)?

Permalänk
Medlem

Storlek på bostaden spelar ju också roll... Och antal våningar... Kanske inte räcker med én router, utan du kanske ska kolla på en mesh-lösning med flera noder för att få täckning i hela huset? Vart i huset fibern kommer in spelar också roll... Om det är i källaren i ett hörn av huset, så kommer routern få svårt att täcka hela huset. Sen spelar matrial i väggar/golv/tak också in... Många parametraratt ta hänsyn till!

Lycka till!!!

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid börja med att testa routern från Telia, 100/100 är inte särskilt krävande och ska hanteras av samtliga modeller.

Sen om den täcker hela huset är en annan femma men där kan du ju återigen börja med den du har för att se vad som ev. behöver ändras.

Vad gäller placering av routern så kan du ju alltid dra en längre kabel från media-omvandlaren till routern så att den senare får en så central och oavskärmad plats som möjligt.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av tuomi:

Du kan ju alltid börja med att testa routern från Telia, 100/100 är inte särskilt krävande och ska hanteras av samtliga modeller.

Sen om den täcker hela huset är en annan femma men där kan du ju återigen börja med den du har för att se vad som ev. behöver ändras.

Vad gäller placering av routern så kan du ju alltid dra en längre kabel från media-omvandlaren till routern så att den senare får en så central och oavskärmad plats som möjligt.

Har ingen router längre! Hade Telias router när jag hade adsl och den vill dem ha tillbaks så står tyvärr utan router nu!

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av Prebz:

Storlek på bostaden spelar ju också roll... Och antal våningar... Kanske inte räcker med én router, utan du kanske ska kolla på en mesh-lösning med flera noder för att få täckning i hela huset? Vart i huset fibern kommer in spelar också roll... Om det är i källaren i ett hörn av huset, så kommer routern få svårt att täcka hela huset. Sen spelar matrial i väggar/golv/tak också in... Många parametraratt ta hänsyn till!

Lycka till!!!

Det är två våningar och ytan på undre våningen är nog ca 80kvm och övre 50.
Huset är ett gammalt och det är trä/gips som väggar.
Där routern kommer sitta är nästan precis mitt i huset.

Och för att svara på budget så har jag ingen direkt så länge det fungerar!
Banhof hade en att sälja för 1000kr mer än så vet jag inte

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.