Permalänk
Medlem

Köpbeteende - program och spel

(Hoppas det här blev en ok placering av tråd)

Funderar lite över köpbeteende. De två senaste programmen jag köpte till datorn var Tuxera NTFS (för att läsa/skriva Windowsdiskar från MacOS) för ca 15 euro (kostade sist jag kollade ca €30) och Optidrivecontrol för 5 euro (stor rea, vanliga priset har länge varit ca 20 euro).

Har köpt eller donerat till andra billiga, eller sharewareprogram, då och då. Det var dock längesedan jag köpte ett riktigt dyrt datorprogram. Då använder jag hellre gratisalternativ. Likaså spel till PC. Har fyllt på (främst barnens) spelbibliotek i Steam när det varit rea, med Giana Sisters, Castle of Illusion, etc. Sällan fullprisspel till PC. Väldigt sällan.

Jag har alltså inga problem att betala 50-100kr för säg 10-20 spel eller program per år. Även om jag inte är rik så är det ju "växelpengar", om man ska använda ett arkaiskt uttryck.

Samma med mobilen. Köper glatt appar och spel för några tior, ytterst få för några större summor (Eniro På Sjön undantaget - men prenumererar på sjökort gör jag inte). Många program är på stor rea ganska ofta (en del har som affärsmodell att ha ett högt normalpris, men egentligen bara sälja på rea)

Jag inser att företag som främst säljer till företag, eller som säljer prenumerationstjänster, inte riktar sig till sådana som mig. Och det är ju ganska vanligt med gratisalternativ (exempelvis Macrium Reflect Free som jag kör för diskbackup), men jag hade gärna sett att det hade funnits några mellanting. Antingen är det gratis, eller så kostar det fort 300-500kr, vilket är för mycket för mig som privatperson för de allra flesta programmen. Hade gärna köpt Macrium Reflect Home för ca 100-150kr, kanske, men absolut inte för 650kr som det kostar nu.

Så, på spelsiter som Steam är det många som drar in mycket mer när de har rea. Varför inte mer rea på program? Varför suger Microsoft Store? Även MacOS app store är rätt kass, där har jag bara köpt ett par program.

Nu när distribution är digital borde det löna sig att sälja fler program billigt än få dyrt, kan man tycka. *tar en kopp kaffe*

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Själv är jag väldigt anti till att program nu för tiden ska vara prenumerationer.
Köper hellre lös programmet än att prenumerera.

Permalänk
Medlem

Själv betalar jag inte en krona för appar för mobilen då 99.9% är helt värdelösa eller har gratisalternativ.

Spel köper jag sällan när de släpps, inte för att de är dyra men för att spel inte släpps färdiga längre, tar alltid 3-6 månader innan de är spelbara fullt ut.

Sen har jag inga problem med att slänga 30€ för en månad för 2 konton i Eve online för att panga lite rymdskepp men då man har 10+ år i spelet bakom sig så vet man exakt vad man får.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag har svårt för DLC pack och olika utgåvor som ger nåt/några extra vapen,bana, fordon, i förhållande till priset.

Jag upplever det mer som att försöka mjölka pengar på ett spel så länge som möjligt, och som @GuuFi säger idag är det bitvis ofärdiga spel som släppts och måste patchas upp för att bli okej.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv

Jag har köpt mängder med program och appar genom åren, tio tusentals kronor.

Kollar jag i Windows 10 så har jag just nu en prenumeration på Office 365 och Mega Sync.
Sedan har jag ett tio tal program jag har köpt.

Linux Zorin Ultimate har jag köpt som jag kör tillsammans med Windows i Dual boot.

Spel i Windows runt 60st totalt via Microsoft och Steam m.fl ställen.

Till mobilen hundra tals appar och till Nvidia Shield ett gäng till.

Törs inte tänka på hur mycket allt är totalt men 50 tusen stoppar nog inte om jag ska räkna bakåt typ 15 år.

Permalänk
Medlem

Jag gör alltid grundliga undersöknigar innan jag köper nått. Min "backlogg" är i princip obefintlig. Vill jag ha ett spel köper jag och spelar det.
Vissa har massiva mängder spel dom köpt på tex steam som de troligen aldrig kommer spela, jag ser det som bortkastade pengar.
På telefonen köper jag inget, som sagts finns det mesta som gratis alternativ och telefonen spelar jag nästan aldrig på.

Framtiden är nog premunation på spel och program med en fast månads kostnad. Alternativt att man premunerar på en tjänst tex steam och får tillgång till spel. Det tror jag men kommer stå emot in i det sista.

Förstår inte tråden? Tycker du att du köper för mycket eller har ett destruktivt beteende? Om fallet är så så finn svaret i att denna tråd finns.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

För spel, Game Pass för PC löser typ nästan allt i spelväg för mig. Sen allt gratis man får via främst Epic Games.

Mjukvara köper jag nästan aldrig me gillar överlag Software as a Service men mer då för spel.

Köper i regel inget i appväg till mobilen, det lilla jag använder som kostar vill jag antingen inte betala för eller har redan betalat för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag gör alltid grundliga undersöknigar innan jag köper nått. Min "backlogg" är i princip obefintlig. Vill jag ha ett spel köper jag och spelar det.
Vissa har massiva mängder spel dom köpt på tex steam som de troligen aldrig kommer spela, jag ser det som bortkastade pengar.
På telefonen köper jag inget, som sagts finns det mesta som gratis alternativ och telefonen spelar jag nästan aldrig på.

Framtiden är nog premunation på spel och program med en fast månads kostnad. Alternativt att man premunerar på en tjänst tex steam och får tillgång till spel. Det tror jag men kommer stå emot in i det sista.

Förstår inte tråden? Tycker du att du köper för mycket eller har ett destruktivt beteende? Om fallet är så så finn svaret i att denna tråd finns.

Jag köper inte speciellt mycket, och oftast för att använda direkt, men om jag ska köpa så ska det vara relativt billigt och lätt att genomföra. Typ en app store man ändå är reggad i, eller att man betalar med paypal utan strul.

Jag har tveklöst köpt fler appar och spel till mobilen än till datorn de senaste 10 åren.

Delvis hänger det ihop med att jag har barn och en del spel blir bättre om man betalar (mindre reklam, fler banor, whatever), delvis med att program till telefonen som Titanium Backup, Greenify, Link2SD, PhotoMap Pro, Clipper, Foldersync, Tasker, Mytrails, Twilight, Swiftkey, etc helt enkelt lätt är värda ett par tior och inte riktigt hade några bra alternativ när jag betalade för dem. Det finns oerhört mycket skräp i appbutikerna, jag betalar gärna en smula till bra produkter.

Min tanke med tråden är lite grand om folk har börjat köpa fler program/appar nu när de är billiga (på mobil) eller mer lättåtkomliga (digitalt, betalningar via nätet) än förut. Förr var det ett helvete att köpa program överlag, det lilla jag köpte var mestadels shareware.
Jag skulle absolut lägga ännu mer på program om de blev billigare. Dvs, fler köp, totalt högre summa, men mindre belopp per köp.

Har länge tyckt att Winrar eller 7zip borde komma i en Mac-version, hade gärna betalt en hundring för det, men aldrig 500 liksom.

Tycker generellt illa om prenumerationer, men råkade köpa på mig 200GB data på icloud för 29kr i månaden. Maken till skit. Har stängt av det, men det är nog läge för en annan tråd. (tänkte det kanske kunde vara smidigt med samma folder åtkomlig från flera maskiner men det var bara massa strul, det jag egentligen vill ha är tydligen en "virtuell hårddisk" man monterar i molnet, och sen ligger alla filerna där och BARA där, inte lokalt på några datorer)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag köper inte speciellt mycket, och oftast för att använda direkt, men om jag ska köpa så ska det vara relativt billigt och lätt att genomföra. Typ en app store man ändå är reggad i, eller att man betalar med paypal utan strul.

Jag har tveklöst köpt fler appar och spel till mobilen än till datorn de senaste 10 åren.

Delvis hänger det ihop med att jag har barn och en del spel blir bättre om man betalar (mindre reklam, fler banor, whatever), delvis med att program till telefonen som Titanium Backup, Greenify, Link2SD, PhotoMap Pro, Clipper, Foldersync, Tasker, Mytrails, Twilight, Swiftkey, etc helt enkelt lätt är värda ett par tior och inte riktigt hade några bra alternativ när jag betalade för dem. Det finns oerhört mycket skräp i appbutikerna, jag betalar gärna en smula till bra produkter.

Min tanke med tråden är lite grand om folk har börjat köpa fler program/appar nu när de är billiga (på mobil) eller mer lättåtkomliga (digitalt, betalningar via nätet) än förut. Förr var det ett helvete att köpa program överlag, det lilla jag köpte var mestadels shareware.
Jag skulle absolut lägga ännu mer på program om de blev billigare. Dvs, fler köp, totalt högre summa, men mindre belopp per köp.

Har länge tyckt att Winrar eller 7zip borde komma i en Mac-version, hade gärna betalt en hundring för det, men aldrig 500 liksom.

Tycker generellt illa om prenumerationer, men råkade köpa på mig 200GB data på icloud för 29kr i månaden. Maken till skit. Har stängt av det, men det är nog läge för en annan tråd. (tänkte det kanske kunde vara smidigt med samma folder åtkomlig från flera maskiner men det var bara massa strul, det jag egentligen vill ha är tydligen en "virtuell hårddisk" man monterar i molnet, och sen ligger alla filerna där och BARA där, inte lokalt på några datorer)

Jag använder ofta program på mobilen så sällan att jag klarar mig med gratis versionen.
Snart sker all mjukvaruhandel på nätet skulle jag tro. Vissa spel finns inte ens på skiva eller i handeln som fysoskt vara.

Kanske en nas vore nått för dig istället för moln tjänst?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Tycker generellt illa om prenumerationer, men råkade köpa på mig 200GB data på icloud för 29kr i månaden. Maken till skit. Har stängt av det, men det är nog läge för en annan tråd. (tänkte det kanske kunde vara smidigt med samma folder åtkomlig från flera maskiner men det var bara massa strul, det jag egentligen vill ha är tydligen en "virtuell hårddisk" man monterar i molnet, och sen ligger alla filerna där och BARA där, inte lokalt på några datorer)

Onedrive fungerar så. 100GB kostar 16 eller 19kr/månad, om jag minns rätt.

Sen den enda mjukvara (förutom spel) jag köpt är Windows 7, 10 och en väckarklockaapp till Android för 10kr.

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar inte heller subscription utom vill köpa.
Däremot är subscription bra fall om man vill testa en tjänst, använde de på uplay innan jag köpte ca 4st spel för jag ville testa dom först.

Sen har man så jävla massa tjänster.
•Apple Music
•Netflix
•icloud
•OneDrive

Sticker iväg i kostnad :/

Permalänk
Medlem

Ville få tag på Photoshop, men det finns tyvärr bara via en prenumerationstjänst idag. Alternativt så kan man ladda ned en "gratiskopia", vilket jag gjorde förr.

Nu använder jag GIMP istället.

Permalänk
Medlem

Köper inte program speciellt ofta då jag knappt använder min dator längre, men appar och prenumerationstjänster blir det en del av, tex Apple Music, iCloud, Lightroom, HBO etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Onedrive fungerar så. 100GB kostar 16 eller 19kr/månad, om jag minns rätt.

Sen den enda mjukvara (förutom spel) jag köpt är Windows 7, 10 och en väckarklockaapp till Android för 10kr.

Jag fick inte riktigt till det med Onedrive. Jag ville ha det monterat som typ en network drive, eller motsvarande, så att verkligen inget sparades lokalt. På Macen ville Onedrive ladda på begäran, eller vad man skulle säga, så det verkade ändå bli en del lokalt lagrat. Men bättre än iCloud, som är helt omöjligt att få till.

Jag hittade ett par program som kanske kan fixa till det, Mountain Duck för 479kr (App Store), Webdrive för 59 dollar, och nån annan jag glömt bort för typ 400. Hade de kostat 50kr hade jag väl köpt en rätt upp och ner. Lite grand det jag menar med tråden, jag "spontanköper" gärna program jag kan ha nytta av, men ska jag upp med 500-1000kr får det vara riktigt nyttiga program. Enda jag som privatperson betalat över 1000kr för är nog en C-kompilator till Amigan, så det var längesen

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7