Permalänk

Högtalare till datorn..?

Hej bullen,

Jag är en kille på 33 vårar som skulle behöva lite hjälp...
Jag har i flera år nu hankat mig fram utan någon/några ordentliga högtalare till datorn. Fram tills i våras körde jag på en bärbar dator sedan ett antal år tillbaka med oväntat bra ljud (MSI gaming-rigg 980 TI-värsting-modell) men är nu med stationär dator igen...

Vet liksom inte vart man ska börja, jag har ju lite kommit ifrån det där med "datorhögtalare" om man säger så... Finns det några bra plug-and-play där ute som är värda pengarna, eller måste man lägga lite engagemang och fixa en hel rigg (orkar inte...). Föredrar helt klart trådat, av många anledningar... Hittar mest olika Bluetooth-lösningar.

Skulle väl säga att budget ligger runt 3,000:- men absolut gärna billigare. Jag har bra saker i vardagsrummet och bra högtalare, men man vill ju ändå att det inte ska låta "burk" så att säga.

Behöver inte vara världens bästa ljud (för det får man inte för de pengarna ändå) men habilt liksom. Nu kör jag på en inkopplad sådan här och ljudet ska jag inte klaga på egentligen. Kanske volymkontrollen mest.

Men det som promptar mig att känna detta behov är införskaffandet av en ytterligare skärm lite spontant i veckan. Jag kommer fortsatt bara att använda EN skärm vid datorn, men den andra kommer stå på en byrå strax jämte, med bättre sikt från sängen. Så tänkte att man kanske antingen ska skaffa något bättre som täcker båda områdena eller att man kan en vid varje skärm.

Tack för hjälp!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6307279/edifier-r1600-tiii
Kan rekomendera dessa, om du inte vill ha bt. Men kom ihåg att det jag gillar kan du avsky. Men de är riktigt bra. Läs recensioner för att få dig en bild.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

har du en stereo hemma som du kan använda? koppla upp den det är mycket roligare ljud i monitorer än det är i "dator högtalare"

Permalänk
Rekordmedlem

En begagnad stereo ger dig bäst ljud för pengarna men det finns även nya aktiva högtalare för de pengarna men det blir då lite mindre modeller med max 5-6½" element. Hur stor plats har du ?
Tex nått sånt här >
https://hifitorget.se/visa_annons.php/onkyo_tx_sr706_106402.h...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/monitor_audio_bronze_2_...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

I den prisklassen skall du nog gå till musikbutik isf datorbutik. Jag kikade en hel del på Yamaha HS8. Här är en popularitetslista för studiomonitorer på Prisjakt:

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=642

Permalänk
Skrivet av ATRmayo:

har du en stereo hemma som du kan använda? koppla upp den det är mycket roligare ljud i monitorer än det är i "dator högtalare"

Ja, men hifi-anläggningen är inte i samma rum som datorn.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En begagnad stereo ger dig bäst ljud för pengarna men det finns även nya aktiva högtalare för de pengarna men det blir då lite mindre modeller med max 5-6½" element. Hur stor plats har du ?
Tex nått sånt här >
https://hifitorget.se/visa_annons.php/onkyo_tx_sr706_106402.h...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/monitor_audio_bronze_2_...

Ganska begränsat med plats vid datorn, därav är det inte aktuellt med en "större" anläggning.

Permalänk
Medlem

Audio Pro T14

Permalänk
Medlem

Senast när jag gjorde om på kontoret så köpte jag en Ikea bluetooth högtalare. Såg att det var något sådant du använde men denna smälter in lite mera i rummet kanske. Däremot så är det ju inte trådat, men jag tror man kan köra det om man vill.

https://www.ikea.com/se/sv/p/eneby-bluetooth-hoegtalare-vit-8...

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk

Tack för tipsen, även om det inte blev något av dem, så pushade de mig iaf till att ta ett par beslut, och göra ett köp... Det blev dessa fast jag köpte dem via Mediamarkt för 500:- lägre pris.

Blir intressant att se hur de presterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keffkebab:

Tack för tipsen, även om det inte blev något av dem, så pushade de mig iaf till att ta ett par beslut, och göra ett köp... Det blev dessa fast jag köpte dem via Mediamarkt för 500:- lägre pris.

Blir intressant att se hur de presterar.

Synd själv kör jag detta paket https://www.thomann.de/se/jbl_305p_mkii_bundle.htm kanske overkill men mycket nöjd.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Synd själv kör jag detta paket https://www.thomann.de/se/jbl_305p_mkii_bundle.htm kanske overkill men mycket nöjd.

Kollade faktiskt på de högtalarna, men de är för stora för mitt datorbord..

Permalänk
Medlem
Skrivet av keffkebab:

Kollade faktiskt på de högtalarna, men de är för stora för mitt datorbord..

Därför stativen, själva stativen står på golvet sen högtalarna på stativet. Jag har fyra st skärmar på mitt lilla Ikea bord sen är högtalarna fristående.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@keffkebab: blir du inte nöjd kan jag rekommendera Audio Pro T14 som tidigare nämnts, rätt ofta är de på rea också

Riktigt bra ljud och inte allt för stora.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Därför stativen, själva stativen står på golvet sen högtalarna på stativet. Jag har fyra st skärmar på mitt lilla Ikea bord sen är högtalarna fristående.

Mmm, stativet får jag än mindre plats med

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av keffkebab:

Mmm, stativet får jag än mindre plats med

Men lite lustigt är det när du inte vill ha datorhögtalare men ändå väljer nått i den stilen, (litet och inte så bra, litenhet i stället för ljudkvalitet)
Bose och liknade llivsstilsprodukter är inte bättre än Logitech.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men lite lustigt är det när du inte vill ha datorhögtalare men ändå väljer nått i den stilen, (litet och inte så bra, litenhet i stället för ljudkvalitet)
Bose och liknade llivsstilsprodukter är inte bättre än Logitech.

Ja, jag insåg ganska snabbt när jag tittade på bättre grejer att det inte finns fysisk plats helt enkelt. Svårare än så är det inte. Vill jag ha kvalité kör jag med mina hörlurar genom hörlursförstärkaren och all musik spelas i vardagsrummet på hifi-systemet och film ser jag i vardagsrummet på hemmabiosystemet. Jag kör liksom en liten strandhögtalare just nu, så svårt att se att det blir ett nerköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keffkebab:

Tack för tipsen, även om det inte blev något av dem, så pushade de mig iaf till att ta ett par beslut, och göra ett köp... Det blev dessa fast jag köpte dem via Mediamarkt för 500:- lägre pris.

Blir intressant att se hur de presterar.

haha minns bullen ja dom högtalarna tycker jag låter bra och ser stilrena ut.
kör själv med dom och är riktigt nöjd.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

haha minns bullen ja dom högtalarna tycker jag låter bra och ser stilrena ut.
kör själv med dom och är riktigt nöjd.

Kul!
Ja, jag fick dem rekommenderade av en jag känner och litar på, så är inte så orolig. Kommer säkerligen att duga för lite Diablo 2 och C&C typ...

Permalänk
Medlem

I den prisklassen och lite dåligt med utrymme hade jag valt IK Multimedia iLoud Micro Monitor. Krossar Bose och liknande grejer.

iLoud Micro Monitor vs Bose Companion 20 - Skrämmande hur dåligt Bose låter.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt kommentera Z906, men då det verkar ha varit platsbrist och att det fanns ett riktigt hifi system i vardagsrummet så hade jag nog hellre kört 2 studiomonitorer.

Tanke: Går det att köra med typ en soundbar? Är alla soundbars tv anpassade eller finns det mindre nätta som man kan ha typ under datorskärmen eller ovanför skärmen på väggen?

Oft: Om någon mer typ student eller dylikt är inne här och kollar efter ljud så tycker iallafall jag att Z906 är ett av de mest prisvärdaste alternativen ute på marknaden. Hade det i min lilla studentetta och det va riktigt fina fester där!
Logitech Z906

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Hade tänkt kommentera Z906, men då det verkar ha varit platsbrist och att det fanns ett riktigt hifi system i vardagsrummet så hade jag nog hellre kört 2 studiomonitorer.

Tanke: Går det att köra med typ en soundbar? Är alla soundbars tv anpassade eller finns det mindre nätta som man kan ha typ under datorskärmen eller ovanför skärmen på väggen?

Oft: Om någon mer typ student eller dylikt är inne här och kollar efter ljud så tycker iallafall jag att Z906 är ett av de mest prisvärdaste alternativen ute på marknaden. Hade det i min lilla studentetta och det va riktigt fina fester där!
Logitech Z906

Tittade på soundbars också, men hittade ingen som föll mig riktigt på läppen. Och jag fungerar lite så att om jag inte går all in så tar jag bara något som "känns" rätt, och jag är nöjd - ljudet är helt oklart acceptabelt om än inte fantastiskt, men det hade jag inte heller väntat mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keffkebab:

Tack för tipsen, även om det inte blev något av dem, så pushade de mig iaf till att ta ett par beslut, och göra ett köp... Det blev dessa fast jag köpte dem via Mediamarkt för 500:- lägre pris.

Blir intressant att se hur de presterar.

Bose är alltid bra, det är PRO
Fast mina Eidifer är oxå bra & billigare
De finns ofta i Audiosalar mm. där det ska låta bra.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Jag kör med hörlurar då kan jag köra hög volym utan att väcka sambon som börjar tidigt eller väcka grannarna

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB