Två datorer döda på 2 dagar! Eluttag?

Permalänk
Medlem

Två datorer döda på 2 dagar! Eluttag?

Detta kanske låter helt sjukt men jag vet inte vad som händer.

Inom loppet av två dagar har 2 datorer som laddats i samma eluttag dött.
Dvs, från vägguttaget har jag en fleruttagsdosa av relativt ny modell. Inga konstigheter.

Dator 1 (laptop) låg på laddning ett par timmar.
När jag skulle starta den är den stendöd.
Tar ingen laddning och jag har testat med både orginalladdare plus 3:e part som jag har till en NUC.
Stendöd verkligen. Inga fläktar går igång, ingenting.

Dator 2 (laptop det också) användes och har använts utan problem.
Lägger den på laddning, samma sak där.
Ska starta den på morgonen. Stendöd. Ingenting händer.

Nu börjar tankarna spåra.
Det sägs att det spökar i huset. Inget jag upplevt men kusiner som bott i källaren har känt saker. Låter helt sjukt i mina öron men snart börjar man fundera.

Kan typ elektromagnetiska fällt slå ut datorer?
För när jag kollar strömmen så är allt normalt i uttagen hela vägen.

Det här är bland det mest bisarra jag upplevt senaste 20 åren.
Hade en dator pajjat, okej. Det kan hända.

Men två, inom loppet av 2 dagar?
Okej, jag tror inte det är spöken eller elektromagnetiska fält/väsen som pajjat datorerna men vad är det då?

Har ingen aning.
Ser inga fel med strömmen heller, vilket man borde göra om något är galet med uttagen tex.
Klart är att vi inte vågar koppla in fler dyra saker i det uttaget..

Verkar som datorerna är friterade? Stendöda båda två.
Men det är så sjukt mäkligt alltihopa.
Testat ladda en mobil i samma uttag. Inga problem där!

Permalänk
Testpilot

@Calma: Dags att ta dit en elektriker kanske och kolla igenom elen i det där uttaget innan det är något annat som dör förutom datorerna Det är min spontana tanke iaf. Sjuka är att vi har haft nästan exakt samma problem haha!

Hade ett eluttag i min förra lägenhet som helt plötsligt slog ut min TV och skrivare bland annat. Efter lite tester så visade det sig att eluttaget totalt dött, nästan... Det gick tillräckligt med ström för att ladda en gammal Android telefon, men allt större än så gav 0 respons.

Elektrikern som kom förstod inte heller alls vad som var fel, då i regel borde det ha gått full ström eller ingen ström alls. Jag själv med elektriker utbildning förstod inget heller för den delen, min enda misstanke var att en kabel potentiellt brunna av halvt och således inte ledde korrekt med ström.

Kort sagt så öppnade dom upp i väggen och bytte allt för att vara på den säkra sidan, så att inget skulle hända som skulle kunna orsaka en brand. Efter det så var det inga problem längre, men ingen av oss förstod i slutändan vad som orsakade problematiken då det inte var någon förgreningsdosa i ledet som orsakade problematiken eller någon trasig kabel som syntes (inga brännmärken på uttag eller så heller).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

@Calma: Dags att ta dit en elektriker kanske och kolla igenom elen i det där uttaget innan det är något annat som dör förutom datorerna Det är min spontana tanke iaf. Sjuka är att vi har haft nästan exakt samma problem haha!

Hade ett eluttag i min förra lägenhet som helt plötsligt slog ut min TV och skrivare bland annat. Efter lite tester så visade det sig att eluttaget totalt dött, nästan... Det gick tillräckligt med ström för att ladda en gammal Android telefon, men allt större än så gav 0 respons.

Elektrikern som kom förstod inte heller alls vad som var fel, då i regel borde det ha gått full ström eller ingen ström alls. Jag själv med elektriker utbildning förstod inget heller för den delen, min enda misstanke var att en kabel potentiellt brunna av halvt och således inte ledde korrekt med ström.

Kort sagt så öppnade dom upp i väggen och bytte allt för att vara på den säkra sidan, så att inget skulle hända som skulle kunna orsaka en brand. Efter det så var det inga problem längre, men ingen av oss förstod i slutändan vad som orsakade problematiken då det inte var någon förgreningsdosa i ledet som orsakade problematiken eller någon trasig kabel som syntes (inga brännmärken på uttag eller så heller).

Låter som någon råtta/mus har taget en eller flera tungor av kabel.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Låter som att du eventuellt kan ha glapp på neutralledaren som är anslutet på vägguttaget, enkelt fixat om du stänger av strömmen till gruppen vägguttaget sitter på. Bara att kolla om det sitter ordentligt i skruvarna, men tippar på att det glappar och därmed orsakar fel. En dator kan gå sönder just pga glappande neutralledare.
Kika på det innan du ringer en elektriker, då regelverket säger att du som lekman får byta ut vägguttag själv.
Ps. Jag jobbar som elektriker

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Låter som någon råtta/mus har taget en eller flera tungor av kabel.

Skulle inte vara helt orealistiskt med tanke på att katterna ofta tittar mot den väggen där kabeln går.
Jag hör ingenting men katterna hör uppenbarligen något.

Men hur förklarar ni att tvn och mobil funkar utan problem?
Sitter ju i samma grenuttag? (urdragen nu dock).

Varför bara datorerna? Och inte tv, mobil?

Permalänk
Medlem

@Calma: plocka fram multimetern och kolla vägguttaget. ska finnas skydd i laddaren, så sannolikheten är jävligt låg att du har dödat datorn. Om du inte har haft åska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

@Calma: Dags att ta dit en elektriker kanske och kolla igenom elen i det där uttaget innan det är något annat som dör förutom datorerna Det är min spontana tanke iaf. Sjuka är att vi har haft nästan exakt samma problem haha!

Hade ett eluttag i min förra lägenhet som helt plötsligt slog ut min TV och skrivare bland annat. Efter lite tester så visade det sig att eluttaget totalt dött, nästan... Det gick tillräckligt med ström för att ladda en gammal Android telefon, men allt större än så gav 0 respons.

Elektrikern som kom förstod inte heller alls vad som var fel, då i regel borde det ha gått full ström eller ingen ström alls. Jag själv med elektriker utbildning förstod inget heller för den delen, min enda misstanke var att en kabel potentiellt brunna av halvt och således inte ledde korrekt med ström.

Kort sagt så öppnade dom upp i väggen och bytte allt för att vara på den säkra sidan, så att inget skulle hända som skulle kunna orsaka en brand. Efter det så var det inga problem längre, men ingen av oss förstod i slutändan vad som orsakade problematiken då det inte var någon förgreningsdosa i ledet som orsakade problematiken eller någon trasig kabel som syntes (inga brännmärken på uttag eller så heller).

Skrivet av Durdle:

Låter som att du eventuellt kan ha glapp på neutralledaren som är anslutet på vägguttaget, enkelt fixat om du stänger av strömmen till gruppen vägguttaget sitter på. Bara att kolla om det sitter ordentligt i skruvarna, men tippar på att det glappar och därmed orsakar fel. En dator kan gå sönder just pga glappande neutralledare.
Kika på det innan du ringer en elektriker, då regelverket säger att du som lekman får byta ut vägguttag själv.
Ps. Jag jobbar som elektriker

Tack för att ni tog er tiden att skriva dessa utlägg.
Jag har noterat allt och ska kolla mer under veckan.
Återkommer med en uppdatering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calma:

Skulle inte vara helt orealistiskt med tanke på att katterna ofta tittar mot den väggen där kabeln går.
Jag hör ingenting men katterna hör uppenbarligen något.

Men hur förklarar ni att tvn och mobil funkar utan problem?
Sitter ju i samma grenuttag? (urdragen nu dock).

Varför bara datorerna? Och inte tv, mobil?

Vild gissning tv kanske är gjord för EU och USA och kanske klara av 120-240 volt och klara av om det blir 130 volt, men dator kanske är bara gjord för 240 volt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Skulle inte vara helt orealistiskt med tanke på att katterna ofta tittar mot den väggen där kabeln går.
Jag hör ingenting men katterna hör uppenbarligen något.

Men hur förklarar ni att tvn och mobil funkar utan problem?
Sitter ju i samma grenuttag? (urdragen nu dock).

Varför bara datorerna? Och inte tv, mobil?

Kan vara så att din dator är känsligare mig felströmmar, och därför går sönder lättare. Tex en led lampa som kan gå sönder vid glappande neutralledare, medans en halogenlampa knappt går sönder öht.

Permalänk
Medlem

@Calma:

Du har provat att ladda datorerna i ett annat vägguttag antar jag? Bara för sakens skull såattsäga.

Jag skulle själv öppna upp datorerna och kontrollera att det inte finns någon form av ohyra i dessa.
Jag tänker främst på detta då du säger att du har haft annan opåverkad elektrisk utrustning ansluten till samma uttag.

Att laptop-laddaren skulle ta stryk låter rimligt, men jag tycker det låter märkligt att utrustning efter skulle ta stryk.

Provat koppla ur batteriet ur de bärbara datorerna?

Mätt med multimeter på laddarna för att kontrollera om laddarna lämnar 19V? (som de vanligtvis lämnar? står på laddaren)

Permalänk

???

Avancerad mjukvara,som ställer till det vid fulladdning?någon mer än du kanske finner något sorts intresse ??-det kanske helt enkelt går för bra--eller något elfel..ta ut batteriet..någon timme.på laptopen--.och hoppa över strömdosan--kolla blutooth/wifi inställningar..

Permalänk

Kanske lite OT men skriver ändå:

När jag bodde i ett studentrum på Berghem i Umeå i början av 1990 talet fick jag skicka in teven (14 tum) 3ggr på garantirep med några månaders mellanrum, sen brukade det spraka om datorns nätdel ganska bra men den klarade sig.

Tänkte egentligen så mycket mer på det men några månader efter sista garantirepet kom ett brev att dom skulle uppgradera elstationen/ställverket eftersom den inte klarade lasten.

Efter uppgraderingen försvann alla problem, inget sprakande i datorns nätdel och teven sålde jag efter några år

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB