SweGolfers - tråden om allt golfrelaterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Började i Maj och har egentligen aldrig lirat tidigare förutom en PnP runda för några år sedan (minns knappt något av den). Skaffat all nödvändig utrustning och kört sex rundor (varav hälften är 9-hål) men ligger fortfarande på 54 HCP. Tycker inlärningskurvan är riktigt brant då jag fortfarande inte känner att jag kan hålla ett någorlunda jämnt och stabilt spel och det är bara ett eller två hål som faktiskt går bra på en runda. Blir många "slicar" och "toppningar".

Ställde mig på rangen för två veckor sedan och skulle jävlar-ta-mig-fan få in svingen men efter fyra korgar med bollar så knäppte det till i vänstra nederdelen av skuldran och har haft ont sedan dess (tydligen en vanlig skada folk får när de börjar sin nya säsong och tar i för mycket).

Nu har du iofs kört 25 ronder mot mina 6 men tycker du att svingen och spelet snabbt föll på plats? Har en bekant som är inne på sin andra säsong och ligger på 8 HCP. Iofs är det samma sak där, han kör 3-4 gånger i veckan så det kanske inte är så konstigt.

Började med golf i år jag med och fick samma typ av skada som du beskriver efter många korgar på rangen, diverse duffar och nergrävda klubbor vid bunkerslag. Det blev helt enkelt en överbelastning som kändes vid vänstersidan av ryggraden ungefär vid nedre delen av skuldran och som gjorde vardagliga rörelser omöjliga.

Mitt tips till dig är att gå till en fysioterapeut så snart som möjligt för att få rätt behandling och övningar. Jag stoppade huvudet i sanden och gick med otrolig smärta i över en månad innan jag sökte hjälp. Redan efter 3-4 besök lättade problemen och jag kunde börja röra mig igen. Bor du i Stockholmsområdet och vill ha rekommendation på fysioterapeut som är ansluten till landstinget (200kr/besök) så får du gärna dra ett PM

Permalänk
SpelClockers

Kul med en golftråd. Jag spelar en hel del. Varit utomlands och tävlat. Vunnit Special Olmpics Guld i USA, Silver i Aten och även blivit Svensk Mästare i Handigolf (Paragolf nu) två gånger. Även vunnit silver i SM Handigolf (Paragolf).

Detta året har det varit lite låg säsong för min del. Men tänkte komma igång med vinterträningen nu i höst!

Jag spelar med herr senior klubbor, jag är tydligen för stark för damklubbor!

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem

Kul tråd! Själv ligger jag på 25,3 och är medlem på Sollentuna GK. Har lirat runt 30 rundor hittills denna säsong, de flesta "hemma" men har spelat på en handfull andra banor också. Haninge Strand och nya banan på Arlanda Stad är de jag gillar bäst.
Detta har jag i bagen:
Driver: Cobra King F8, stiff, 10,5 grader
Spoon: Cobra King F8, regular, 15,5 grader
Utility: TaylorMade Gapr Mid, stiff, 18 grader
Järn: Callaway XR, regular, 5-PW
Wedgar: Vokey SM8 48 grader, Callaway X 52, 56, 60 grader
Putter: Odyssey Strokelab Double Wide

Järnen är fem år nu så till nästa säsong lär de bytas ut. Är inte otänkbart att det blir ett mixat set med Srixon Z585/785.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tack så mycket.

Ja, jag tror definitivt att jag börjar träna lite åt fel håll, tex att jag inte håller armarna tillräckligt rakt och att jag inte använder höfterna tillräckligt.

Ska fundera på det där med filmen.

Gällande höfterna, är missen en hook så är du för passiv med höfterna, är missen en slice är du troligen före med höfterna.
Nu finns det ju andra orsaker till dom missarna också, men höftens inverkan brukar ligga där jag beskrev.

Skrivet av kristallkrona:

Kul med en golftråd. Jag spelar en hel del. Varit utomlands och tävlat. Vunnit Special Olmpics Guld i USA, Silver i Aten och även blivit Svensk Mästare i Handigolf (Paragolf nu) två gånger. Även vunnit silver i SM Handigolf (Paragolf).

Detta året har det varit lite låg säsong för min del. Men tänkte komma igång med vinterträningen nu i höst!

Jag spelar med herr senior klubbor, jag är tydligen för stark för damklubbor!

En av våra champs alltså
Var du med på Handitävlingarna (VM) som arrangerades på Bokskogen GK för ett par år sedan?
Var ju meningen vi skulle ha tävlingen även i år, men där kom ju annat i vägen troligen blir det nästa år istället.

Permalänk
Medlem

Kul med en golftråd! Om några befinner sig i sthlm och vill ta sig en runda någongång så hojta

Ligger för närvarande 17-18 i HCP. På senare har jag jobbat med att räta upp svingplanet för att minska min bollspridning. Detta har lätt till att spridningen är mindre, men mina missar har gått från totalslice till snaphooks. Men alltid är det något '

Skrivet av Krippa75:

[...]Järnen är fem år nu så till nästa säsong lär de bytas ut. Är inte otänkbart att det blir ett mixat set med Srixon Z585/785[...]

Här ligger jag i lä på mina 12 år plus

Just nu lirar jag på
Voit PW-5j, samt putter (12+ år gamla)
Titleist SM6 GW 52 grader, 8 grader bounce
Ping 3j i3+ blade (ska bytas ut då denna är jobbig om man inte nailar utslaget)
Titleist 905 Driver (14 år gammal)

Tror den nyaste klubban i min bag är min GW.
Kommer göra en custom fit för att byta ut mina järn om några veckor. Hade gärna bytt ut hela bagen, men lite får man spara till nästa säsong

Favoritbana? Halmstad GKs södra.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Golf är lika lätt att spendera alldeles för mycket pengar på som datorer....

Har spelat i 3 säsonger nu och tagit mig ner till 19 i hcp. Lyckades bli en Nike-fanboy trots att de drog sig ur utrustningsgamet innan jag började spela...

Bagen:
Driver: Nike Vapor Fly Pro
FW5: Taylormade RBZ stage 2 19°
Järn: Nike Vapor Pro Combo 3-PW
Wedgar: Nike Engage 52° Square
Nike Engage 56° Toe Sweep
Nike Engage 60° Dual Sole
Putter: Cleveland Tfi 2135 Elevado

Skrivet av Holmgren3n:

Favoritbana
Sverige: Ullna, Bro Hof och Hills (Hemmabanan)

Är det en 93a med Hills som hemmabana jag ser? Samma här

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Började i Maj och har egentligen aldrig lirat tidigare förutom en PnP runda för några år sedan (minns knappt något av den). Skaffat all nödvändig utrustning och kört sex rundor (varav hälften är 9-hål) men ligger fortfarande på 54 HCP. Tycker inlärningskurvan är riktigt brant då jag fortfarande inte känner att jag kan hålla ett någorlunda jämnt och stabilt spel och det är bara ett eller två hål som faktiskt går bra på en runda. Blir många "slicar" och "toppningar".

Ställde mig på rangen för två veckor sedan och skulle jävlar-ta-mig-fan få in svingen men efter fyra korgar med bollar så knäppte det till i vänstra nederdelen av skuldran och har haft ont sedan dess (tydligen en vanlig skada folk får när de börjar sin nya säsong och tar i för mycket).

Nu har du iofs kört 25 ronder mot mina 6 men tycker du att svingen och spelet snabbt föll på plats? Har en bekant som är inne på sin andra säsong och ligger på 8 HCP. Iofs är det samma sak där, han kör 3-4 gånger i veckan så det kanske inte är så konstigt.

Har man hållit i en klubba så lite som du verkar ha gjort "innan" du började så kan inlärningen kännas mkt brantare.

Jag hade ju fram till i år ändå varit med ute på rangen till o från i ett 10-tal år o bara matat bollar + en eller två pnp rundor per säsong de senaste 2-3 åren.
Så inlärningen har ju varit ganska lång och utdragen för mig och jag har aldrig känt den som brant då jag inte har haft ett "måste" lära mig detta o detta efter som det bara har varit en kul grej o man bara har hakat på innan.

så nu när jag väl tog tag i spelandet mer på allvar så gick det ganska lätt skulle jag säga.

Riktigt surt med din skuldra
Låt det ta tid o läka och ge dig inte ut för tidigt är mitt tips.

Provsvinga hemma både med och utan klubba o känn efter att det känns bra igen innan du beger dig till rangen igen.
Väl där, stretcha och värm upp ordentligt "innan" du skickar iväg några bollar och när du gör det börja alltid med de korta järnen, typ PW och/eller andra wedgar, 9:an och 8:an med halvsvingar...

När jag tränar:
uppvärmning

wedgar. drygt 1 spann (30 bollar)

järn 7-4. svingspår, grepp och längdkontroll 2 spannar

Driver. uppställningsrutin för att hitta rätt stand för olika slag och jämnare kvalitet på slagen, svingspår och grepp.
Jag slår sällan från matta utan ställer mig på en del av rangen där det är gräs då mattan ofta kan lura dig att tro ett dåligt slag är bättre än det var, alltså mer ÄKTA feeling + att du lär dig lättare att hitta hur du vill ha din boll peggad på Tee.

Övningsområde för inspel 25-80 meter ca. Längdkontroll o sikte med wedgar och järn 9:a (bollkontroll)
Bunkerslag

puttning på övningsgreen. Minst en timme där jag brukar börja med puttar på en meter eller mindre där jag inte ökar längden innan jag satt 20 i rad då målet ute på banan är att dessa korta puttar SKA i till 99% av gångerna.

Går givetvis inte igenom alla dessa moment vid varje träningstillfälle utan kanske ett eller två av momenten.

En regel jag har är att värma upp med 2 spannar blandade slag och 15-20 min puttning innan varje runda för att få in lite feeling inför första utslaget.

Sen följer jag dessa på tuben:
Markus Edblad https://www.youtube.com/c/MarcusEdbladGolf/videos
mxp golf https://www.youtube.com/channel/UC5Yg5pOfAUI7hgk99nVzaaA
rick shiels https://www.youtube.com/user/RickShielsPGAGolf

Kikar mest på rick och Edblad

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Härligt att denna tråd upprättades!

Tyvärr bor man i landets nordligare delar och säsongen blir inte längre än från mitten maj (då öppnar rangen, banan brukar öppna Juni/mitten juni) och i bästa fall får man spela hela september innan frosten biter sig fast i backen.

Jag har alltid undrat. Vad betalar ni för era medlemskap längst upp i norr? Ni har ju bara en halv säsong, knappt det.
Spelar ni någon vintergolf? Fast det är kanske från anläggning till anläggning hur dom tillåter det och i vilken form.
Här nere i Skåne och på Araslöv där jag spelar är det golf året om. På vintern är det bara ena banan som håller öppet. Men det är spel från vintertee, helt utan slagmatta och greenerna är öppna så länge det inte är frost.
Vi är ett gäng som brukar spela jul och nyårsafton alternativt -dagen. Tror det var 2019 som vi hade samma väder på juldagen som midsommarafton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASeagreen:

Trevligt men en golftråd!
I början av min golfkarriär använde jag mig mycket utav GPS-appar för avstånd, vilket kan jämföras med en GPS-klocka. Övergick senare till kikare då jag önskade mer precision och smidigheten att skjuta (ta avstånd) till andra föremål som omarkerade hinder, träd, platåer, osv. Skulle tro att jag hade strax under 10 i HCP innan jag gick över till kikare.

Ett bra riktmärke skulle kunna vara:
HCP > 18 = GPS
HCP < 18 = Kikare

Spelade förövrigt mest troligen livets stabilaste rundan idag 6.00 på morgonen. 65 (-7), bogeyfri utan ett enda dåligt slag. Några småmissar såklart, men räknade ut att jag hade gått 59 (-13) om alla puttar inom 3 meter sänkts. Inget personbästa men alltid kul att spela fin golf.

/A

7 under banan, eller 7 bättre än hcp? Båda är imponerande, men den ena ändå betydligt mer imponerande än den andra

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Golf är lika lätt att spendera alldeles för mycket pengar på som datorer....

Har spelat i 3 säsonger nu och tagit mig ner till 19 i hcp. Lyckades bli en Nike-fanboy trots att de drog sig ur utrustningsgamet innan jag började spela...

Bagen:
Driver: Nike Vapor Fly Pro
FW5: Taylormade RBZ stage 2 19°
Järn: Nike Vapor Pro Combo 3-PW
Wedgar: Nike Engage 52° Square
Nike Engage 56° Toe Sweep
Nike Engage 60° Dual Sole
Putter: Cleveland Tfi 2135 Elevado

Är det en 93a med Hills som hemmabana jag ser? Samma här

Det stämmer, vart medlem 5-6 år nu tror jag

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Jag har alltid undrat. Vad betalar ni för era medlemskap längst upp i norr? Ni har ju bara en halv säsong, knappt det.
Spelar ni någon vintergolf? Fast det är kanske från anläggning till anläggning hur dom tillåter det och i vilken form.
Här nere i Skåne och på Araslöv där jag spelar är det golf året om. På vintern är det bara ena banan som håller öppet. Men det är spel från vintertee, helt utan slagmatta och greenerna är öppna så länge det inte är frost.
Vi är ett gäng som brukar spela jul och nyårsafton alternativt -dagen. Tror det var 2019 som vi hade samma väder på juldagen som midsommarafton.

Vintergolf har jag bara hört myter om men nej är inget som finns nära var jag bor. Tyvärr är medlemskapet inte billigare för det. Min klubb ska ha 4750kr för en säsong, spelrätt är visserligen lågt på 500kr.

Som tur är börjar privata aktörer slå upp golfhallar med Trackman simulatorer kan förhindra att känna sig rostig när väl säsongen drar igång. Men är en helt separat avgift för det förstås.

Har släkt söder ut som också spelar året om och biter mig i tungan varje gång dem nämner golf när jag inte kan spela.. Men efter studierna blir det förhoppningsvis att söka sig långt söderut där dåligt golfväder är ett minne blott

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Vintergolf har jag bara hört myter om men nej är inget som finns nära var jag bor. Tyvärr är medlemskapet inte billigare för det. Min klubb ska ha 4750kr för en säsong, spelrätt är visserligen lågt på 500kr.

Som tur är börjar privata aktörer slå upp golfhallar med Trackman simulatorer kan förhindra att känna sig rostig när väl säsongen drar igång. Men är en helt separat avgift för det förstås.

Har släkt söder ut som också spelar året om och biter mig i tungan varje gång dem nämner golf när jag inte kan spela.. Men efter studierna blir det förhoppningsvis att söka sig långt söderut där dåligt golfväder är ett minne blott

Hört att Spanien har rätt fint golfväder året om

Skämt åsido, någon som varit iväg på golfweekend i södra Europa? Det är en såndär drömgrej man har. Högt upp på min bucketlist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

När vi ändå är inne på prylar?

- Vad spelar ni med för klubbor?
- Vad är eran favoritpryl/klubba som ni känt gjort störst skillnad på erat spel?
- Samt favoritbana?

Alltid kul att höra

- Klubbor: Titleist 975D Titanium driver, en riktigt gammal Spalding spoon, Harvey Penick professional järn (2-LW), Pool putter
- Favoritklubba är 60deg Lob Wedge och spoon
- favoritbanan är Leopard Rock i Zimbabwe

Har inte spelat golf på drygt 10 år men denna sommar har jag vatt på drivingrangen 2ggr så känner för en comeback.. Vaddå kikare eller GPS klocka?! När jag spelade så var det banguide och det funkade utmärkt

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Har inte spelat golf på drygt 10 år men denna sommar har jag vatt på drivingrangen 2ggr så känner för en comeback.. Vaddå kikare eller GPS klocka?! När jag spelade så var det banguide och det funkade utmärkt

Nu springer varenda rackare omkring och har koll på metern hur långt man har överallt.. Så då vill man ju inte vara sämre.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Wow, tack för alla utförliga svar Vilken fantastisk tråd och vilka snälla Sweclockers.

Skrivet av RoflCopter:

När vi ändå är inne på prylar?

- Vad spelar ni med för klubbor?
- Vad är eran favoritpryl/klubba som ni känt gjort störst skillnad på erat spel?
- Samt favoritbana?

Alltid kul att höra

Kan väl som enda person här säga att jag kör ett golfset eftersom jag är nybörjare
- Spalding Executive 9 Grafit XL
- 4Hybriden är roligast och har fått in några riktigt fina slag med den.
- Mölndals GK eftersom den är så skogig och fin, dock är den väldigt svår med alla backar och träd.

Skrivet av ENGELIN:

Började med golf i år jag med och fick samma typ av skada som du beskriver efter många korgar på rangen, diverse duffar och nergrävda klubbor vid bunkerslag. Det blev helt enkelt en överbelastning som kändes vid vänstersidan av ryggraden ungefär vid nedre delen av skuldran och som gjorde vardagliga rörelser omöjliga.

Mitt tips till dig är att gå till en fysioterapeut så snart som möjligt för att få rätt behandling och övningar. Jag stoppade huvudet i sanden och gick med otrolig smärta i över en månad innan jag sökte hjälp. Redan efter 3-4 besök lättade problemen och jag kunde börja röra mig igen. Bor du i Stockholmsområdet och vill ha rekommendation på fysioterapeut som är ansluten till landstinget (200kr/besök) så får du gärna dra ett PM

Pratat runt med personer och hört detta från två till så det verkar vara en vanlig golfskada. Känns skönt att skadan är korrekt identifierad.

Jag ringde faktiskt fysioterapeut några dagar efter jag fått skadan och de sa att det antagligen bara var en sträckning och att jag skulle vänta veckan ut men när jag var ute och promenerade en vecka och två dagar efter skadan uppkom så snärtade det till på undersidan av vänster bröstmuskel vilket gjorde ofantligt ont. Bokade akut en tid på fysioterapeuten efter det där kvinnan som hjälpte mig direkt konstaterade att det var en golfskada. Fick medicinsk laserbehandling samt övningar som jag gjort lite till och från. Måste säga att det blivit mycket bättre nu och skadan har flyttat på sig från bröstmuskeln/under armhålan tillbaka till nederdelen av skuldran så förhoppningsvis är det ett tecken på att det snart är över.

Skrivet av MacAllan:

Gällande höfterna, är missen en hook så är du för passiv med höfterna, är missen en slice är du troligen före med höfterna.
Nu finns det ju andra orsaker till dom missarna också, men höftens inverkan brukar ligga där jag beskrev.

Hook, är det när man toppar bollen? Slice vet jag, den är lite för bekant

Tack för tipsen, nu kanske det är försent då säsongen nästan är över men nästa år tänkte jag faktiskt boka tid med min pro och köra en halvtimmes övning med honom bara för att få bort eventuella skavanker jag lärt mig felaktigt.

Skrivet av Homer_S1:

Har man hållit i en klubba så lite som du verkar ha gjort "innan" du började så kan inlärningen kännas mkt brantare.

Jag hade ju fram till i år ändå varit med ute på rangen till o från i ett 10-tal år o bara matat bollar + en eller två pnp rundor per säsong de senaste 2-3 åren.
Så inlärningen har ju varit ganska lång och utdragen för mig och jag har aldrig känt den som brant då jag inte har haft ett "måste" lära mig detta o detta efter som det bara har varit en kul grej o man bara har hakat på innan.

så nu när jag väl tog tag i spelandet mer på allvar så gick det ganska lätt skulle jag säga.

Riktigt surt med din skuldra
Låt det ta tid o läka och ge dig inte ut för tidigt är mitt tips.

Provsvinga hemma både med och utan klubba o känn efter att det känns bra igen innan du beger dig till rangen igen.
Väl där, stretcha och värm upp ordentligt "innan" du skickar iväg några bollar och när du gör det börja alltid med de korta järnen, typ PW och/eller andra wedgar, 9:an och 8:an med halvsvingar...

När jag tränar:
uppvärmning

wedgar. drygt 1 spann (30 bollar)

järn 7-4. svingspår, grepp och längdkontroll 2 spannar

Driver. uppställningsrutin för att hitta rätt stand för olika slag och jämnare kvalitet på slagen, svingspår och grepp.
Jag slår sällan från matta utan ställer mig på en del av rangen där det är gräs då mattan ofta kan lura dig att tro ett dåligt slag är bättre än det var, alltså mer ÄKTA feeling + att du lär dig lättare att hitta hur du vill ha din boll peggad på Tee.

Övningsområde för inspel 25-80 meter ca. Längdkontroll o sikte med wedgar och järn 9:a (bollkontroll)
Bunkerslag

puttning på övningsgreen. Minst en timme där jag brukar börja med puttar på en meter eller mindre där jag inte ökar längden innan jag satt 20 i rad då målet ute på banan är att dessa korta puttar SKA i till 99% av gångerna.

Går givetvis inte igenom alla dessa moment vid varje träningstillfälle utan kanske ett eller två av momenten.

En regel jag har är att värma upp med 2 spannar blandade slag och 15-20 min puttning innan varje runda för att få in lite feeling inför första utslaget.

Sen följer jag dessa på tuben:
Markus Edblad https://www.youtube.com/c/MarcusEdbladGolf/videos
mxp golf https://www.youtube.com/channel/UC5Yg5pOfAUI7hgk99nVzaaA
rick shiels https://www.youtube.com/user/RickShielsPGAGolf

Kikar mest på rick och Edblad

/Homer_S

Hehe saken är att jag vill komma bort från nybörjarfasen så fort som möjligt då den ändå är väldigt tråkig med dåliga och korta slag samt att jag inte vågar använda drivern då jag aldrig vet om den kommer gå rakt eller ej. Jag måste inte vara bäst, verkligen inte, utan mer kunna lira ett rakt spel (OK om det är korta slag). Känns som det blir roligare och jämnare då plus att det känns roligare att kunna öva på precision samt längd.

Vill ut och lira igen men håller med dig om att det är bättre att låta det vara lite till så att jag inte går ut igen och gör det värre.

Mycket bra övningstips, ska spara detta Ska även kika Youtubekanalerna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hook, är det när man toppar bollen? Slice vet jag, den är lite för bekant

Hook är motsatsen till slice. Om du är högerspelare så är det när du gör en alldeles för stark vänsterkrok på bollen, slice är ju då som bekant när bollen drar ut starkt till höger.

:edit:
I trådens början tog jag upp frågan om gps/kikare osv.
Jag drar till Dormy i Bäckebol på lunchen och köper mig en sånhär;
https://www.dormy.com/se/tour-rangefinder-2?articleid=103745&...

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Började spela juni 2019 och spelade ner mig till 29 i HCP.

Detta året har jag spelat en hel del och är nu på 16,1 i HCP, med lägsta 15,5 hcp för några veckor sedan.

När dubbelslagen är slut, det är då golf börjar bli riktigt svårt kan jag lova.

Men skoj är det! Spelat 75 18-håls rundor hittils i år...

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Började spela juni 2019 och spelade ner mig till 29 i HCP.

Detta året har jag spelat en hel del och är nu på 16,1 i HCP, med lägsta 15,5 hcp för några veckor sedan.

När dubbelslagen är slut, det är då golf börjar bli riktigt svårt kan jag lova.

Men skoj är det! Spelat 75 18-håls rundor hittils i år...

Bra jobbat! Jag började spela som barn, var aldrig speciellt vass. Nu börjat igen, men snittar väl 3-6 ronder om året. Försöker hålla mig kvar på 11-12 hcp, men det blir mer och mer golf nu igen efter småbarnsåren, så hoppas på att ta mig ner till singel nästa säsong!

75 ronder, jisses..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Bra jobbat! Jag började spela som barn, var aldrig speciellt vass. Nu börjat igen, men snittar väl 3-6 ronder om året. Försöker hålla mig kvar på 11-12 hcp, men det blir mer och mer golf nu igen efter småbarnsåren, så hoppas på att ta mig ner till singel nästa säsong!

75 ronder, jisses..

Stort tack!

Får mitt första barn i februari så lär inte bli så mycket nästa år... och 75 rondor är tack vare att jag var permitterad hela våren. Så när sambon åkte till jobbet åkte jag och gick 18 hål på morgonen istället innan jag tog hand om alla sysslor hemma, inget dumt upplägg kan jag lova!

De soliga dagarna i april/maj med 15-16 grader och man hade hela golfbanan för sig själv och lunkade runt var fantastiska.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

Började i år! Spelat ner mig till 32,3 hcp i skrivande stund. Hemmabana är Isaberg GK i Småland, väldigt trevlig bana.

I och med att jag är så pass ny men vill ändå jobba mig mer mot lägre hcp undrar jag;
Vad är de vanligaste felen vi nybörjare gör?

Ett standardhål Par 4 för mig ser väl ut ungefär som följer:
Skapligt 180-200m utslag. Förmodligen inte på fairway. Får slå ett lättare järn för att komma på banan igen. Ytterligare ett för att hamna nära green, eller faktiskt på den om jag har tur i slaget. På green har jag (enligt min app) 2,6 puttar i snitt senaste 5 rundorna.

Livet som amatör

Tjenare!

Har också Isaberg GK som hemmabana Även fast jag bor i Borås, säg till om du vill spela någon gång! Började 2019 och har 16 i HCP nu så har gått igenom hela nybörjarresan väldigt nyligen.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Jag var purist förr i tiden och det var bara blades, och helst Mizuno när man var yngre. Nothing hits like a Mizuno och all det där....
Efter 15 år med game improvement irons, tror jag sannerligen det är dags för nya blades igen, eller i alla fall rätt nära blades. Kombon MP-20 HMB 3i-6i och MP-20 blades 7i-pw ser lockandes ut.
Vilka pjäser!
Oavsett järn, skall det nog i grafitskaft denna gång. Sparar på rygg och skuldror med i stort sett noll vibrationer. Mycket mer skonsamt. UST recoil F4 stiff är inte för lätt på 94 gram.

Någon av er som "känt" på dom?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcusOCZ:

Jag var purist förr i tiden och det var bara blades, och helst Mizuno när man var yngre. Nothing hits like a Mizuno och all det där....
Efter 15 år med game improvement irons, tror jag sannerligen det är dags för nya blades igen, eller i alla fall rätt nära blades. Kombon MP-20 HMB 3i-6i och MP-20 blades 7i-pw ser lockandes ut.
Vilka pjäser!
Oavsett järn, skall det nog i grafitskaft denna gång. Sparar på rygg och skuldror med i stort sett noll vibrationer. Mycket mer skonsamt. UST recoil F4 stiff är inte för lätt på 94 gram.

Någon av er som "känt" på dom?

Funderar själv på att byta ut stålskaften till grafitskaft. Min lokala golfbutik har beställt hem ett Aerotech i95 Regular.
Spelar idag med $-Taper 120 stiff. Aerotech är ett så kallat stålfiberskaft. Kärnan är av grafit och ytterhöljet är ett tunt stålfiberlager.
Spelas lätt som ett grafitskaft med stabiliteten av ett stålskaft. Spelas därför lite styvare än vad flexen säger, så därför valde jag att ta prova ett regular.

Det som föranledde till tankarna om att byta till grafit var efter att jag provslog en damklubba som stod vid simulatorn. En Cobra F-Max med recoil grafitskaft. Ren spelförbättrande klubba, men wow vilket skillnad i svingtempo jag fick. Jag kände att jag inte behövde svinga hårt på bollen som jag annars gör. Var som att svinga i slowmotion, men där allt kändes mycket bättre. Framför allt så kände jag klubbhuvudet mer i svingen.

Aerotech i95 väger 95 gram så det är 25 gram lättare än vad jag spelar idag. Så skillnad lär det bli. Återkommer med rapport när skaftet har anlänt till klubbmakaren där jag ska testa det i ett lika klubbhuvud jag redan har, så jag kan jämföra klubborna rakt av.

Permalänk
Medlem

@anon14781: Brukar läsa en del på Golf WRX och just nu finns där en artikel om detta, författaren menar att framtiden för järnklubbor är grafitskaft eftersom man kan anpassa dom betydligt mer än ett stålskaft.
http://www.golfwrx.com/628238/the-future-of-iron-shafts-is-gr...

Permalänk
Medlem

Ja, en grafitpinne har mycket mer gods och är enkelt att justera. Problemet hittils har väl varit "longetivity" och framför allt pris, men kompositmaterial börjar bli både vanligare och billgare.
Många tror ju att grafitskaften är längre och att man slår längre, men så är det ju inte alls.
Man vill ha grafitskaft för att dom är lättare och att dom sparar på leder och rygg vid "impact".
Dessutom, om man har ett "clicky" head, alltså ett järn som har ett ganska högt ljud så kan man få bort mycket av det med ett grafitskaft. Tyvärr är det inte många grafitskaft tillgängliga om man skall köpa nya järn. Kolla hos tillverkaren av en klubba du är intresserad av så listar dom tillgängliga skaft vid beställning. Men en bra clubfitter skall kunna ha alla skaft, så länge dom passar i hoseln.

För ungefär hundra år sedan hade jag faktist en driver med ett custom swix skaft. Ren glasfiber i praktiken. Sjukt styvt. Broomstick nästan. Slicade allt och nästan omöjligt att få till en draw ens med den första Big Berthan som kom på den tiden. Och det var i grunden en hookdriver deluxe.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Blivit lite intresserad av arccos systemet, såg nån som hade begagnat för 900kr, köpt 2016.
Tror det va 17st sensorer.

Är det dumt att köpa så pass gamla?
går det att stoppa i nya batterier?
kräver väl inget abonnemang va?
vad går man miste om utan abonnemang?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Vintergolf har jag bara hört myter om men nej är inget som finns nära var jag bor. Tyvärr är medlemskapet inte billigare för det. Min klubb ska ha 4750kr för en säsong, spelrätt är visserligen lågt på 500kr.

Som tur är börjar privata aktörer slå upp golfhallar med Trackman simulatorer kan förhindra att känna sig rostig när väl säsongen drar igång. Men är en helt separat avgift för det förstås.

Har släkt söder ut som också spelar året om och biter mig i tungan varje gång dem nämner golf när jag inte kan spela.. Men efter studierna blir det förhoppningsvis att söka sig långt söderut där dåligt golfväder är ett minne blott

Men då är det ju nästan halva priset. Jag betalar 6995 årligen. Men då har vi två banor att välja mellan, det kan ju spela roll? Det finns ju gott om banor häromkring för mig att välja på. Men jag har 10 minuter gång från ytterdörr till första tee. Så det är värt mycket pengar och tid.
Att krångla ner bag och vagn i bilen och köra till någon av alla banor man har inom en halvtimmes radie hade man kunna spara en tusing eller två om året. Men jag skulle säga att standarden på resten av banorna häromkring är sämre än Araslöv. Ja, förutom Kristianstad GK i Åhus då. Men den är inte speciellt rolig. Fin. Ja, men inte rolig för oss medel-hög hcp:are. Den är för svår helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Osäker på grafitskaft. Måste ju fylla dem med en massa bråt för att få någon slags känsla av svingvikt. De jag testat har vart som att svinga luft. Får ingen känsla vart klubbhuvudet är i svingen. Har trott det är vikten på klubbhuvudet som gör det men det är tydligen mestadels vikten på skaftet

Har problem med min ping G400 hybrid för den har lika kort skaft som järnen men grafit den väger ingenting! Ping G400 FW3 har mer svingvikt.

Sen bytte jag järnen mycket för att mina gamla i3 hade för mycket svingvikt. Märktes främst på de längre järnen där man bara inte orkade hålla tekniken pga all vikt. Men ju svagare man blir så är ju grafit grymt som kompensation. Har ju också fördelen med att va vibrationsdämpande så man slipper de här avdomnande handlederna man dras med emellanåt. Ringfingret främst får sig en del smällar också

Apropå pris 7000 här i Umeå med. Då får jag spela på två hanor. Bensinen kostar så kan du gå, cykla så tjänar du in tusingarna fort

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Tjenare!

Har också Isaberg GK som hemmabana Även fast jag bor i Borås, säg till om du vill spela någon gång! Började 2019 och har 16 i HCP nu så har gått igenom hela nybörjarresan väldigt nyligen.

Absolut! Vi är ett gäng som harvar runt lite i skogarna kring Nissan (och även i Nissan ibland).
Vore kul nån gång framöver med lite experthjälp kanske.

Permalänk
Medlem

Spelat snart 3 år, nere på 23 handicap.
Favvoklubba är definitivt min Spoon en Cobra F8. har också en F8 Hybrid som jag håller på att vänja mig vid.
Driver och Järn Wilson Staff D7.
Wedgear Cleveland CBX2 (50, 56 och 60)
Putter Oddysey White Hot blade.

Banor som jag tyckt om att spela:

Omberg vid vätterns strand är otroligt vacker och trevlig för en medel/hög handikappare, den har otroligt fint skötta ytor, banan är dock nog lite för lätt för låghandikappare, men man kan ju spela för att det är trevligt och inte för utmaningen ibland också

Frösåker tyckte jag var väldigt kul att spela, den kan vara väldigt svår har jag förstått, men jag hade antingen tur med spelet eller vinden eller nåt för jag hade inga större svårigheter att spela på aningen bättre än mitt handicapp.

Slite på Gottland var för mig höjdpunkten där, även om jag även spelade Visby (som var för svår för mig). Slite var otroligt fin bana och trevligt avslappnad känsla.

Köping var en oväntat fin och omväxlande bana även om de fått spader med stimpen när jag var där (förmodligen runt 11-12) fick aldrig reda på vad de gjort, men det måste varit ett misstag av något slag eller så hade de nån specialtävling på gång med dragplåstret snabba greener.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Osäker på grafitskaft. Måste ju fylla dem med en massa bråt för att få någon slags känsla av svingvikt. De jag testat har vart som att svinga luft. Får ingen känsla vart klubbhuvudet är i svingen. Har trott det är vikten på klubbhuvudet som gör det men det är tydligen mestadels vikten på skaftet

Har problem med min ping G400 hybrid för den har lika kort skaft som järnen men grafit den väger ingenting! Ping G400 FW3 har mer svingvikt.

Sen bytte jag järnen mycket för att mina gamla i3 hade för mycket svingvikt. Märktes främst på de längre järnen där man bara inte orkade hålla tekniken pga all vikt. Men ju svagare man blir så är ju grafit grymt som kompensation. Har ju också fördelen med att va vibrationsdämpande så man slipper de här avdomnande handlederna man dras med emellanåt. Ringfingret främst får sig en del smällar också

Apropå pris 7000 här i Umeå med. Då får jag spela på två hanor. Bensinen kostar så kan du gå, cykla så tjänar du in tusingarna fort

Svingvikt kan du ju laborera med så mycket du vill så länge min/maxvikt på hela klubban är innanför. Testa dina nuvarande vilken svingvikt du har, är det standard tippar jag på D5 nånstans. Att bara stoppa i ett lättare grafitskaft med samma grepp gör ju att du får mer i svingvikt. Ganska enkelt att justera med ett tyngre grepp, shims, blytejp på huvudet och liknande. Just blytejp är en fantastisk sak då man kan förändra MOI på ett billigt sätt om man har en tendens att hooka eller slica.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz