Permalänk
Medlem

Köpråd gaming dator 20k kr

Hej,

Funderar byta ut datorn. Dags för det efter 7 år.
Har idag i7 3770s, SSD HDD, 16 GB + GTX1070. Flaskhalsen är nog CPU'n som suttit i datorn sedan Januari 2013. Resten byte jag ut under dessa sju år.

Hittade följande intressanta erbjudanden som jag funderar på att välja emellan:
Webhallen:

Komplett.se:

Reflektioner jag har så här långt:
Webhallen datorn verkar vara ett bra erbjuande. Normalt säljs i denna prisklass med samma utrustning SDD storlek + RTX 2070) bara datorer med R7 3700X processern istället för R7 3800X som i det här fallet. Små skillnad men ändå, man får en 3800X till samma pris som många säljer en 3700X. - Inget som talar direkt emot det antar jag.

Komplett.se datorerna med R9 3900X, CPU'n är kanske lite overkill, men för bara 3.000 kr mera får man en helt annan processor? Värt det?
Alternativt den billigare Komplett.se varianten, men ha ett lite sämre Grafikkort RTX 2060 vs 2070. Stor skillnad?

Sen fick jag info av en kompis att AMD släpper nya processorer nu till hösten. Han tyckte jag ska avvakta med att köpa en ny dator tills dess. Samtidigt verkar det ovan vara bra datorer för pengarna. Vad tycker ni? Tar tacksam emot alla tips och råd.

/Geraner

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem

Tycker definitivt du bör vänta en månad ungefär, nya grafikkort från Nvidia är på väg, Amd har väl sina på G också...

Visst kan man vänta ihjäl sig om man väntar hela tiden, men nu råkar det vara rätt nära gällande ett par grejer

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Webhallen Config datorn ser inte så pjåkig ut. Inget direkt kap, men inget dåligt köp heller. Komponenterna ser helt okay ut, och prislappen ligger ungefär där den borde ligga.

En 3900x är med stor sannolikhet overkill beroende på vad du skall använda datorn till. Är det främst spel så är den helt klart overkill.
Spelar du så har du större nytta av ett snabbt grafikkort än en snabb CPU. Den billigare varianten från Komplett har dessutom bara 500GB SSD. Klart sämre köp än Webhallen datorn.