Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Batterikapacitet sämre av minimal användning (iPhone SE 2020)

Permalänk
Medlem

Batterikapacitet sämre av minimal användning (iPhone SE 2020)

Köpte mig en ny inplastad iPhone SE 2020 den 29 Juni i år av en snubbe på blocket som jag träffade (telefonen var oöppnad). Nu ca 7 veckor senare ser jag att min maximala kapacitet för batteriet har gått ner till 96%?

Jag snittar en skärmtid på ca 4-5h dagen och har telefonen alltid kopplad till laddaren över natten och när när är hemma. Sitter jag till exempel vid mitt kontor har jag den kopplad, ligger jag i sängen har jag den kopplad, i soffan kopplad. Batteriet har alltså inte fått chansen att användas förutom när jag enstaka dagar i veckan är ute och träffar vänner eller har ärenden att göra. Jag trodde att iPhones "batterihälsa" baserades utifrån antalet cyklar på själva batteriet?

Hur är det möjligt att min iPhone har gått från 100% till 96% på 7 veckor med så lite användning? Ska jag försöka att rapportera detta genom garantin som Apple har på 1 år?

förtydligat rubrik
Permalänk
Medlem

Det är nog omöjligt för någon här att ge ett bra svar, men om man får spekulera så tänker jag något i stil med...

* Batterihälsan räknar inte bara laddningscykler utan går djupare än så.
* Har telefonen utsatts för extrem värme eller liknande så kanske det påverkar livslängd.
* Prylar kan ha fel från fabrik, det är därför vi har garanti på produkterna.
* Mjukvarubugg, se till att ha senaste OS och patchnivå eller kolla på nätet om buggar relaterade till batterihälsa.

Permalänk
Medlem

@Neodymen: Tror inte det är bra att ladda hela tiden som du gör. Min egen iphone 11 pro inköpt i december 2019 har 100% batterihälsa, laddar bara på natten och kan någon gång stödladda upp till 80% om den går ned mot 50% batteri efter en dag med intensiv användning, annars är det bara nattladdning som gäller för min del. Har optimerad batteriladdning på.

Permalänk
Medlem

@Neodymen: Skulle inte ta batteristatusen som absolut sanning. Har sett att den procenten både går upp och ned efterhand bland iphones & macs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neodymen:

Köpte mig en ny inplastad iPhone SE 2020 den 29 Juni i år av en snubbe på blocket som jag träffade (telefonen var oöppnad). Nu ca 7 veckor senare ser jag att min maximala kapacitet för batteriet har gått ner till 96%?

Jag snittar en skärmtid på ca 4-5h dagen och har telefonen alltid kopplad till laddaren över natten och när när är hemma. Sitter jag till exempel vid mitt kontor har jag den kopplad, ligger jag i sängen har jag den kopplad, i soffan kopplad. Batteriet har alltså inte fått chansen att användas förutom när jag enstaka dagar i veckan är ute och träffar vänner eller har ärenden att göra. Jag trodde att iPhones "batterihälsa" baserades utifrån antalet cyklar på själva batteriet?

Hur är det möjligt att min iPhone har gått från 100% till 96% på 7 veckor med så lite användning? Ska jag försöka att rapportera detta genom garantin som Apple har på 1 år?

Här kan du läsa om batterierna.
Apple

Apple will replace the battery for a reasonable fee (currently $49 US for older phones, $69 for iPhone X and later) if it goes below 80% after the original 1 year warranty or AppleCare+ warranty period. Within the warranty the replacement is free.

Som referens ligger min XS på 90% maximal kapacitet efter 1 år och 11 månader. Laddas helt slumpmässigt när jag hinner

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte det är speciellt nyttigt att ha laddaren i konstant så som du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag tror inte det är speciellt nyttigt att ha laddaren i konstant så som du har.

Det där gäller inte Lithium batterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neodymen:

Köpte mig en ny inplastad iPhone SE 2020 den 29 Juni i år av en snubbe på blocket som jag träffade (telefonen var oöppnad). Nu ca 7 veckor senare ser jag att min maximala kapacitet för batteriet har gått ner till 96%?

Jag snittar en skärmtid på ca 4-5h dagen och har telefonen alltid kopplad till laddaren över natten och när när är hemma. Sitter jag till exempel vid mitt kontor har jag den kopplad, ligger jag i sängen har jag den kopplad, i soffan kopplad. Batteriet har alltså inte fått chansen att användas förutom när jag enstaka dagar i veckan är ute och träffar vänner eller har ärenden att göra. Jag trodde att iPhones "batterihälsa" baserades utifrån antalet cyklar på själva batteriet?

Hur är det möjligt att min iPhone har gått från 100% till 96% på 7 veckor med så lite användning? Ska jag försöka att rapportera detta genom garantin som Apple har på 1 år?

Kan inte yttra mig om ärendet i sig, men vad jag vet är att jag aldrig skulle ha laddkabel i hela tiden.
ladda batteriet till 99% kör slut till 5-10% och ladda till 99% igen. Många skolor om hur batterier ska skötas, men såhär har jag fått telefoner- och datorbatterier att räcka länge.
Har varit med om flertalet fall där personer som alltid haft laddkabel i (mest dels laptops), har förstört batterierna efter ~2 år.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Det där gäller inte Lithium batterier.

Beror på, han använder laddaren väldigt ofta vilket troligtvis tyder på att han då ligger ofta runt 90-100% i laddning vilket skadar batteriet under en längre tid.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Min iPhone XS som är två år snart har gått ner till 87% sakta men säkert underanvändningen, men nu har den "suttit fast" på 87% senaste 6 mån vilket känns skumt.. Men aja, batteriet funkar och räcker en hel dag så vem bryr sig

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Jag tror helt enkelt att batteriet inte nödvändigtvis är bättre från fabriken. Det är variation mellan celler och 4% spelar verkligen ingen roll. Jag tror inte den kommer degradera 2% i veckan om du är orolig för det, den startade nog bara på 97/96%.

När man kör några cykler så lär sig kretsarna och mjukvaran den riktiga kapaciteten, inget konstigt.

Som andra sagt kan den till och med gå tillbaka upp till kanske 98/99 om du gör precis rätt med laddningen.

Tipset är att snabbladda vid frukost (upp till 80-90%) istället för hela natten och se till att aldrig ladda ur mer än till 20-35%. Det är bäst för batteriet, men drygt att hålla på med såklart.

Slå på apples batterioptimering, det kommer stoppa laddningen vid 80/90 om det ser på ditt användningsmönster att du aldrig behöver full kapacitet (laddar ur till låga procent). Då kommer den alltså försöka hjälpa dig. Men med tanke på hur extremt litet batteri den telefonen har skulle jag investera i en extra laddare att ha med alternativt ett batteripack, så man kan ladda när det behövs

Permalänk
Medlem

Min förra Iphone 7 lät jag ligga i laddaren på jobbet mest hela tiden.
Batteriprocenten dalade fort på den.

Köpte sen en SE på release och tänkte nu låter jag bli att göra så. Den ligger på 99% änsålänge efter 4 månader.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Det där gäller inte Lithium batterier.

De slitsmest tomma / fulla. Så konstant 100% är inte "bra", sen bör de väl inte ha någon "större" påverkan..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Beror på, han använder laddaren väldigt ofta vilket troligtvis tyder på att han då ligger ofta runt 90-100% i laddning vilket skadar batteriet under en längre tid.

Som sagt gäller inte Lithium batterier.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Superthug:

Som sagt gäller inte Lithium batterier.

Tesla (bilen) använder ju också Lithium-batterier och de rekommenderar att endast ladda bilen till 90% till vardags (går enkelt att ställa in i bilens UI). För att därmed endast använda sig utav 90-100% vid långresor där man behöver maximal räckvidd. Argumentet från Tesla själva är att det främjar batteriets livslängd om man försöker undvika att ladda över 90% annat än när det är nödvändigt.

"Låt inte batteriet laddas över 90% eller tömmas under 20% när det är möjligt."

https://www.tesla.com/sv_SE/support/range?redirect=no

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Superthug:

Som sagt gäller inte Lithium batterier.

Gäller iaf litiom-jon, som bör sitta i SE2020?
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/batterier-myter-fakta-och-...

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Som sagt gäller inte Lithium batterier.

Det är ju rätt intressant att Sony som tillverkar Lithium batteri, sedan en tid tillbaka (flera år) har en mjukvara i sina mobiler som stoppar laddningen av batteriet strax innan det är fulladdat för att ladda det fullt en stund innan man normalt plockar mobilen ur laddaren så batteriet inte ligger fullladdat hela natten. Detta för att förlänga livslängden på batteriet.

Flera el-bilar rekommenderar att man inte går under 20% eller över 80% under längre perioder eller regelbundet för att undvika en förkortad livslängd.

Det som gäller Lihium är att de inte har någon minneseffekt som äldre batterier led av.

Permalänk
Medlem

Batteridegraderingen går väldigt snabbt i början så 96% efter 7 veckor är inte farligt. Sedan efter ett tag stabiliseras den, min iPhone 6s Plus har legat på 89% i 3 och ett halvt år nu, så det är inte så att den kommer tappa 4% var sjunde vecka fram till noll.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superthug:

Som sagt gäller inte Lithium batterier.

Konstigt att min iPhone har en egen inställning där den inte laddar över 80 % i onödan.

"Optimerad batteriladdning:

Batteriet åldras långsammare genom att iPhone lär sig hur din dagliga laddningsrutin ser ut. På så sätt laddas inte batteriet över 80 % innan du behöver använda det"

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

Konstigt att min iPhone har en egen inställning där den inte laddar över 80 % i onödan.

"Optimerad batteriladdning:

Batteriet åldras långsammare genom att iPhone lär sig hur din dagliga laddningsrutin ser ut. På så sätt laddas inte batteriet över 80 % innan du behöver använda det"

Precis. Jag laddar också min telefon över natten och jag kan se på grafen som finns under Batteri i inställningar att den laddar till 80% på kvällen och sedan håller batteriet där till ca 5 på morgonen då den laddar upp batteriet till max innan jag går upp. Så har man regelbundna laddvanor så lär sig telefonen hur du brukar ladda och hanterar det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Min iPhone XS som är precis över året är redan nere på 85%, det roliga är grabbens telefon som är över ett år äldre, alltså telefonen jag byte bort för att få min XS har idag 87% och är använd på samma sätt som min nuvarande XS är, så jag litar inte direkt på deras batterihälsa..

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Min iPhone 11 Pro är snart ett år gammal, och jag är ganska strikt med att aldrig gå under 20% eller över 90% vid laddning. Då föredrar jag hellre att snabb-ladda på lunchen eller vid behov. Det har inte varit några problem att köra Spotify en hel dag på jobb, och sen ladda den i bilen när man kör hem.
Enligt telefonen så ligger min batterihälsa fortfarande på 100%

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Tesla (bilen) använder ju också Lithium-batterier och de rekommenderar att endast ladda bilen till 90% till vardags (går enkelt att ställa in i bilens UI). För att därmed endast använda sig utav 90-100% vid långresor där man behöver maximal räckvidd. Argumentet från Tesla själva är att det främjar batteriets livslängd om man försöker undvika att ladda över 90% annat än när det är nödvändigt.

"Låt inte batteriet laddas över 90% eller tömmas under 20% när det är möjligt."

https://www.tesla.com/sv_SE/support/range?redirect=no

Ja det finns många artiklar om vad som gäller på nätet. Många pratar helt olika.
Jag hade dock valt att följa tillverkarens rekomendationer om ett eventuellt garantiärende är i fråga
som ts undrar över i trådstarten.

Permalänk
Medlem

Vettifan om man ska lita blint på "Batterihälsa" på Iphone alltså.

Har en Iphone 7+ bland annat, gick från 100% -> 86% på typ 2 veckor efter batteribyte på Apple store.
Sen har den varit på 86% i 1 1/2 år sen dess

Frågade Applestore teknikern han sa "inget ovanligt". Typ jaha
Har inte heller märkt av någon försämring i batteritid så.

Laddar mitt batteri utan bry mig om massa optimalt skit, kolla sådant känns jävligt meh.
Kommer ladda snabbast möjliga sätt till 100% på alla mobiler som vanligt

Permalänk
Medlem

11 månader gammal 11 Pro här som det står 100% batterihälsa på. Lustigt. Nåja. Att det sjunker till typ 9x% ganska tidigt är ändå vanligt. Mer oro om det fortskrider mycket de kommande månaderna.

Sen är den där hälsa lite lömsk. Hade en 6S med helt horribelt väluttjänt batteri (3 år laddat varje natt) och batterihälsa-funktionen tyckte inte det var någon big deal, tror det stod på 86% eller något. I praktiken överlevde det inte många timmar standby ens.

Jag skulle tippa att i och med att tillverkare numera med mjukvara aktivt försöker hindra en från att låta batteriet ligga på 100%, så sitter de på statistik som backar upp det. Låt inte telefonen bara sitta i laddaren så ofta som möjligt. Använd telefonen "vanligt" och ha på optimerad batteriladdning.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Köpte också en SE 2020 när den släpptes och laddar den till ca 95%, och laddar igen vid ca 20-50% beroende på hur dagen sett ut.
Min batterihälsa visar fortfarande 100%, om det har någon betydelse så laddar jag oftast trådlöst.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Som sagt gäller inte Lithium batterier.

Det skulle vara trevligt om vi slutar sprida desinformation och rykten.

Litiumbatterier skadas i allra högsta grad av att laddas över 95% (allt över 60% är skadligt i olika grad).

Dessutom skadas de av att gå under 20% (igen är det kanske 40% som är den tekniska brytpunkten).

Det ovan behandlar alltså absolut kapacitet på cellen, det som visas i en telefon behöver inte återspegla detta perfekt. Vanligen finns det en ’gömd’ buffert i båda ändar.

Anledningen till varför det är skadligt är att cellen krymper mer och mer när den laddas ur i en ökande takt på grund av kemin. Samma när den laddas maximalt så expanderar den allvarligt (Galaxy Note 7 rings a bell?). Dessa storleksförändringar gör att innanmätet spricker och delaminerar och det kan bildas gasfickor som får batteriet att svälla upp.

Nu kanske du har några interna kontakter hos någon telefontillverkare som visat dig att dessa interna buffrar är tillräckliga i just din telefon eller så, men det är absolut ingen generell sanning att mobiler mår bra av att konstant vara fulladdade, annars skulle inte Sony och Apple med flera implementera max-laddningsstopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det skulle vara trevligt om vi slutar sprida desinformation och rykten.

Litiumbatterier skadas i allra högsta grad av att laddas över 95% (allt över 60% är skadligt i olika grad).

Dessutom skadas de av att gå under 20% (igen är det kanske 40% som är den tekniska brytpunkten).

Det ovan behandlar alltså absolut kapacitet på cellen, det som visas i en telefon behöver inte återspegla detta perfekt. Vanligen finns det en ’gömd’ buffert i båda ändar.

Anledningen till varför det är skadligt är att cellen krymper mer och mer när den laddas ur i en ökande takt på grund av kemin. Samma när den laddas maximalt så expanderar den allvarligt (Galaxy Note 7 rings a bell?). Dessa storleksförändringar gör att innanmätet spricker och delaminerar och det kan bildas gasfickor som får batteriet att svälla upp.

Nu kanske du har några interna kontakter hos någon telefontillverkare som visat dig att dessa interna buffrar är tillräckliga i just din telefon eller så, men det är absolut ingen generell sanning att mobiler mår bra av att konstant vara fulladdade, annars skulle inte Sony och Apple med flera implementera max-laddningsstopp

Som nämnt tidigare i tråden så hade jag valt att följa tillverkarens rekommendation och ingen annan vid ett eventuellt garantiärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

De slitsmest tomma / fulla. Så konstant 100% är inte "bra", sen bör de väl inte ha någon "större" påverkan..

Ja precis. Telefonen ser ju till att den inte överladdas.

Apple:
So what are the "rules" for charging? The most basic one is charge whenever you want to, for a long as you want to.

Så har han den på laddning många gånger eller håller den i laddaren hela tiden kommer inte förstöra hans batteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Som sagt gäller inte Lithium batterier.

Nu har ju flera kommenterat detta.
Men du får gärna komma med någon källa på ditt påstående. Annars är det bara ett påstående ryckt ur luften.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)