Xbox Series X uppges få prislapp om 6 500 kronor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

@anders190: Sony har inte satt 60 eller 120 Hz som ett riktmärke på samma sätt som Microsoft har, så det kommer troligtvis inte bli lika vanligt på PS5. Min personliga spekulation är att fler Sony-studios kommer sikta på 60 Hz med hög grafisk nivå där de siktade på 30 Hz med hög grafisk nivå på PS4. Men även med PS5 kommer flertalet studios att välja 30 Hz med bästa tekniska nivå, Ratchet & Clank: Rift Apart siktar exempelvis på 30 Hz. Personligen stör det mig inte, jag hoppas bara att stabila 30 Hz blir vanligare än det varit på PS4/Pro.

Verkligen intressant att se hur det blir. Personligen köper jag ingen ny stationär 30FPS konsol igen, väntar hellre ut PC-släpp eller emulation. Bara med Game Pass har jag mer spel än jag någonsin hinner spela igenom.

Nu är 60FPS knappt acceptabelt för mig i dagsläget, på PC har vi gått långt förbi tresiffrigt. Hellre 60 än 30 dock.

Skrivet av sKRUVARN:

60GB modellen lanserades för 599USD 2006 i NA, det blir med amerikansk inflation 769USD. Så strax över 8k inkl moms med dagens växelkurs.

6400kr 2007 motsvarar runt 7400 svenska kronor idag, så blir ju lägre iom bättre växelkurs 2007.

Skrivet av Chibariku:

Snarare runt 7 500, inflationen har varit runt 15% sen 2007. Vi hade ju bli a 4 år med inflation runt 0.

Tack båda! Trodde det var värre än så faktiskt.

Permalänk

Är man sugen och intresserad så är det ett helt okej pris att betala för det man får. Det verkar vara bra hårdvara som säkert står sig ett tag. Det dumma är bara att hårdvaran antagligen kommer kännas gammal efter hälften av konsollgenerationens livstid och då sitter man där med fastlödda komponenter medan PC-kompisarna, som kanske betalade mer en gång i tiden för länge sen, kan springa om en med inkrementella punktuppgraderingar.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Köpte PS3-modellen med 60 GB HDD för cirka 6 500 kr när det begav sig

Med tanke på att man också fick en riktigt kompetent blu-ray spelare så var priset egentligen inte så högt.

Permalänk
Medlem

Känns som ett vettigt pris.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Swedman18: Jag använde Hz som samlingsbegrepp, det används i regel när man pratar om skärmens bilduppdatering medan FPS avser hur många bilder enheten (datorn/konsolen) spottar ur sig per sekund. Båda handlar alltså om bilduppdatering, men FPS används i regel när man pratar om spelets bilduppdatering på den aktuella hårdvaran. Men mitt inlägg kan alltså läsas som att jag hoppas att spelen uppdateras i stabila 30 FPS

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon5930: Smaken är som baken helt klart Jag har spelat på konsol och PC i många år, och när ett spel är byggt för hög grafisk nivå i 30 FPS är det alldeles utmärkt för min del. Jag tar absolut väldigt gärna 60 FPS, men svajigt 60 är sämre än stabila 30 FPS (eller svajig X FPS för den delen, stabil bilduppdatering är det viktiga). Problemet med den nuvarande generationen har varit att även många 30 FPS-titlar har varit svajiga, och det är ingen höjdare. Så jag hoppas att PS5 och XSX/XSS bjuder på stabila whichever-takter. Supersnyggt spel i stabila 30 FPS eller stabila toksnabba arkadskjutaren i 120 FPS, vilket som blir mumma el grande.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Känns som ett vettigt pris.

Tycker också det är bra pris med tanke på att den troligtvis presterar som att den hade ett 2080ti.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Falcon: Eller hur, det var samma sak med PS2 och dess DVD-spelare. De var också dyra när den släpptes, och jag använde både den och PS3 till att titta på DVD/Blu-Ray i en tid när jag inte skulle köpt en separat spelare för det. Nu har jag förvisso köpt en spelare för UHD Blu-Ray på senare tid, men det är för att jag är cineast och inte tycker att Xbox One S/X gör jobbet tillräckligt bra. Och eftersom jag är en optisk media-vurmare kommer jag sannolikt ständigt ha en skiva i PS5 som jag inte vill mata ut varje gång jag ska se en UHD-film

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Tycker det är ok pris, det är väldigt mycket prestanda för de pengarna om man jämför med en PC. Kul att konsolerna äntligen är ungefär på samma nivå som PC (just nu).

Det är ungefär vad ett RTX 2070 Super kostar för PC.

Just nu undrar jag om någon ändrat sina köpvanor ang kemikalieskatten?

Tror inte företag har ändrat nämnvärt mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Som ägare av One X så blir det till att skjuta upp ett köp tills den gått ner till åtminstone 5000 kr. 6500 kr känns på tok för dyrt, och Series S känns inte som en uppgradering från One X. Ska jag spendera så mycket pengar på en konsol så blir det i första hand PS5 då Sony levererar exklusiva titlar i världsklass.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Halo.. annars typ inget.

Och Fable, om det nu kommer den här gången...

De två titlarna verkar vara hela anledningen till att frun tycker att vi ska skaffa en, hoppas på bra paketpris (lol) till julhandeln.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Egentligen är priset inte så högt med tanke på hårdvaran man får. Skulle till och med kunna påstå att den är prisvärd. Problemet är att om konsolen är för påkostad (även om den är prisvärd) lägger många den summan till en ny dator eller uppgradering till sin befintliga dator, för att få bättre spelprestanda.

Konsoler ska vara billiga och behöver inte konkurrera med speldatorer. Ett pris på 3000-4000kr tycker i alla fall jag är mer lämpligt för ändamålet. Målgruppen som är ute efter 4k@60fps med bra grafikinställningar, samtidig som de spelar liggandes i soffan i vardagsrummet, är väldigt liten. Om Playstation 5 blir 1000-2000kr billigare, trots att den är svagare, kommer den sälja bra mycket mer och Xbox kommer förlora även denna generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Tycker också det är bra pris med tanke på att den troligtvis presterar som att den hade ett 2080ti.

Nja, Series X lär nog inte alls ha lika bra Ray Tracing prestanda. Samt maskininlärnings-prestandan ska tydligen bara vara hälften av ett RTX 2060...

(4:35)

Nvidia-3000 serien lär dessutom utöka dessa skillnader ytterligare. Series X är nog mer lämplig att jämnföra med kommande RDNA2-korten. Gissningvis kommer Series X prestera i klass med ett midend-RDNA2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Som lanseringspris är det väl kanske inte allt för farligt. Men då får ett inköp vänta tills prissänkningar gjorts.

Ingen mening att betala fullpris vid lansering.

Exakt XB1X var ju nere vid 3400 kr med 2 st spel som ingick

Köpte mitt för det priset och fick rdr2 och något spel som jag ej minns namnet på.

Sålde båda spelen för 800 så lådan blev riktigt billig

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

"Man får dålig sperma av att spela CS." -Gymnasielärare tidigt 00-tal.

Rätt säker på att en del CS-spelande killar lyckats fått barn under åren.

Vad du nu skulle med spermiekvalitet till, när du satt på livstid för vansinnesmassmordet du ofelbart skulle komma att begå?

Skrivet av Falcon:

Med tanke på att man också fick en riktigt kompetent blu-ray spelare så var priset egentligen inte så högt.

PS3 var väl till och med en förhållandevis billig BR-spelare? Dedikerade dylika var grisdyra där i början om jag minns det rätt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Med tanke på prestandan och vad en dator med samma kraft kostar är det inte så farligt men ändå för dyrt. Kommer inte köpa någon av de nya konsollerna fören priserna går ner och brukar vänta på slim versionerna ändå. Min PS4, Switch och PC räcker.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

Jag är rätt tveksam till att MS redan har fastslagit en prisstrategi, eller snarare så har de nog några stycken som de kan välja mellan beroende på vad Sony gör. Jag är ytterst tveksam till att de skulle släppa sin konsol för $100 mer än PS5 då det var en stor faktor till att de "förlorade" nuvarande generation. Däremot så ställer ju andra aspekter till det en del, Sonys budgetvariant, om man kan kalla den det, är ju exakt samma som deras fetare bara utan optisk läsare, medan MS har en rätt mycket klenare variant som de kanske hoppas ska ta mer av den priskänsliga delen av marknaden.

Men MS har mer pengar än Sony så de kan gå med förlust om de bedömer att det är värt det. Jag tror att MS kommer att prissätta XSX mellan de båda PS5-varianterna, men sannolikt närmare den billigare beroende på hur stor skillnaden är förstås. XSS skulle i så fall ta en riktig budgetposition och hamna runt vad en XBone S kostar idag, eller dess riktpris i alla fall. Så min prediktion/killgissning är att ifall PS5 med optisk läsare hamnar på $499 och utan optisk på $449 så kommer XSX att hamna runt $449 också, kostar PS5 utan optisk enhet $399 så tror jag XSX hamnar på kanske $429 eller så. XSS borde då hamna runt $200-250. Om PS5 istället ligger $100 högre så kommer också XSX att hamna ungefär $80-100 högre överlag, men XSS lär inte gå över $300 oavsett. Är XSS utan optisk läsare så kan den bli än billigare dock.

Skrivet av Baxtex:

Jaså? Jag ser ingen poäng att köpa en xbox överhuvudtaget om man har en vettig PC. Bättre att köpa PS5 så man kan ta del av dom exklusiva spelen där.

Tja, du har absolut en poäng men det finns ju olika typer av exklusivitet också. Många spel är konsolexklusiva, till en början i alla fall, men inte exklusiva till en konsol. Titta exempelvis på RRD 2, det lanserades till PS4 och XBone samtidigt och kom till PC först efter drygt ett år. GTA 5 var lite samma grej, fast med ett generationsskifte mitt i så det dröjde ett och ett halvt år mellan PS3/360 och PC men bara ett halvår mellan PS4/XBone och PC.

MS har gått ut med att alla av deras XB-spel ska både lanseras till PC och vara bakåtkompatibla med XBone, i alla fall ett tag, men det gäller ju inte nödvändigtvis spel som inte MS utvecklar. Så även om XB inte har några exklusiva topptitlar som varken finns till PS eller PC så lär de ha en hel del spel som inte finns till PC eller som inte kommer till PC förrän efter något år.

Gamepass komplicerar det hela ytterligare då utbudet på PC GP visserligen är bra men inte i närheten av så bra det är på XB och det lär fortsätta vara så, åtminstone för tredjepartsspel. Så vill man ha en bra prenumerationstjänst för spel framöver så är det på XB man bör vara liksom.

Sen kan det ju vara så att man inte ser det som "en konsol eller en gaming-PC" utan "en konsol eller en andra gaming-PC". Så ser jag lite på det i alla fall. Jag har en hyfsat fet PC men den står vid mitt skrivbord i ett rum och teven står i ett annat rum. Vill jag spela på teven så får jag antingen försöka streama på något sätt, vilket begränsar kvalitet och annat ganska rejält, eller så får jag ha en "spelmaskin" till. En gaming-PC till hade förstås varit trevligt men det hade blivit dyrt och den hade tagit upp värdefull plats i mediabänken. En konsol är billigare och ger lite andra fördelar längre fram, som att den lär stöda Netflix och liknande längre än vad teven gör med ett bättre (i alla fall smidigare) gränssnitt än vad en HTPC hade gjort. Nu är jag ju en teknikmänniska så en HTPC kommer jag att ha oavsett, men kostnad och utrymme skiljer ganska mycket mellan en PC som klarar media bra och en som klarar spel i 4K 60 FPS liksom.

Skrivet av Mordekai:

Så här är väl nuläget:

Kända 120fps PS5-spel
Dirt 5

Kända 120fps Xbox Series X-spel
Dirt 5
ExoMecha
Gears 5
Halo Infinite (multiplayer)
Metal: Hellsinger
Ori and the Will of the Wisps
Orphan of the Machine
Second Extinction

Källa
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-08-01-...

Det gäller 4K i 120 FPS. Lägre upplösningar klarar redan dagens konsoler att driva i högre hastigheter. Frågan är hur viktigt det kommer att bli, man måste ha en TV från typ i år för att det över huvud taget ska fungera med 4K120 så jag vet inte om spelutgivarna bedömer det som en tillräckligt stor målgrupp så att de lägger resurser på den optimering som krävs. Min TV fixar inte det, däremot 1080p/1440p i 120 Hz med Freesync och så, eller 4K60. Så för mig är det egentligen skitsamma, jag lär inte byta TV innan PS6/XB Series Y eller vad det nu blir har lanserats.

Skrivet av loevet:

@anders190: Sony har inte satt 60 eller 120 Hz som ett riktmärke på samma sätt som Microsoft har, så det kommer troligtvis inte bli lika vanligt på PS5. Min personliga spekulation är att fler Sony-studios kommer sikta på 60 Hz med hög grafisk nivå där de siktade på 30 Hz med hög grafisk nivå på PS4. Men även med PS5 kommer flertalet studios att välja 30 Hz med bästa tekniska nivå, Ratchet & Clank: Rift Apart siktar exempelvis på 30 Hz. Personligen stör det mig inte, jag hoppas bara att stabila 30 Hz blir vanligare än det varit på PS4/Pro.

Det finns vissa indikationer på att PS5 är såpass mycket klenare än XSX att man har problem att nå upp till 4K60 i en del spel där XSX klarar det. Jag vet inte hur mycket vikt man ska lägga vid den typen av rykten dock.

https://www.notebookcheck.net/Tipster-claims-that-the-PlaySta...

Permalänk
Medlem

Priset var rätt väntat ändå känner jag, gränsfall för mycket, men med tanke på livslängden och bekvämligheten så är det ok ändå.

Tvekar ändå på att köpa direkt, då jag har så mycket spel att köra klart på One x.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Ja fast man måste ha en telefon idag, du måste inte ha en konsoll som enbart är till för underhållning.

Jag säger inte att det inte är prisvärt. Men ur en småbarnsförälders ögon är det betydligt mer lockande att köpa en Switch.

Man måste lika mycket ha en konsol som man måste ha en telefon på 12k. Finns gott om riktigt bra och billiga telefoner. Aldrig stött på någon unge/vuxen som MÅSTE av nödvändiga skäl ha en telefon på 12k. Om det inte är pga arbete. Köper inte det resonemanget alls. Jag skulle säga att en tel på 12k i nära samtliga fall snarare är en "lyx" man vill unna sig. Även om jag själv inte kan se den. Är grymt nöjd med min Huawei P Smart som jag köpte för 1600kr för 2 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

PS3 var väl till och med en förhållandevis billig BR-spelare? Dedikerade dylika var grisdyra där i början om jag minns det rätt.

Jag vill också minnas det, en hel som köpte den för blu ray och fick en konsol på köpet.

$599 låter mycket, xbone kostade $499 vilket var högt jämfört med ps4an som kostade $399.

Men som många påpekar kostade en ps3an en rejäl slant, $499 för basmodellen eller $599 för den med 60gb hårddisk.
Så det skulle inte förvåna mig.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

6500kr inkl moms + kemikalieskatt med 448kr+moms=560kr och till sist 80 kr till copyswede
Så 6500+560+80= 7140 kr

+bristvara 7999kr

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@snajk: ja om jag ska titta på det ur en spelutvecklares perspektiv tror jag definitivt att det blir svårare för utvecklare att nå stabila och förutsägbara prestandanivåer på PS5 på grund av dess variabla klockfrekvenser på CPU- och GPU-del. Det gäller de som utvecklar för båda plattformar, Sony-studios eller speltitlar som utvecklas exklusivt för PS5 kommer kunna skräddarsy prestandaprofilen efter det systemet och lär inte ha samma problem med mer oförutsägbara prestandanivåer.

Det tänkte jag redan när Sony presenterade de tekniska detaljerna runt PS5, att variabla klockfrekvenser måste bli ett problem för multiplattform-utveckling. Men Sony-studios som Santa Monica och Naughty Dog kommer ju leverera tekniska mästerverk som flyter utan problem. Med tanke på hur bra PS4 sålt kan man gissa att PS5 kommer sälja bra också, så utvecklare/utgivare kommer ha ett stort incitament att leverera en bra PS5-version också, så det är väl främst längre fram i den här konsolcykeln som diskrepansen i prestandanivåer lär bli ett problem (förutsatt att XSX/XSS säljer så bra som jag tror de kommer göra).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sapiens:

Nja, Series X lär nog inte alls ha lika bra Ray Tracing prestanda. Samt maskininlärnings-prestandan ska tydligen bara vara hälften av ett RTX 2060...

Om inte RDNA2 har dedicerat kisel för maskininlärning är det i praktiken ännu större fördel för 2060. I Turings fall kommer kapaciteten hos tensor-kärnorna utöver det som finns i CUDA-kärnorna.

DLSS blir därför bara vettigt på kretsar där man har något likt Tensor-kärnor, d.v.s. kisel som om det inte gör något som DLSS inte gör något alls!

Fördelen med DirectML är att det fungerar på alla GPUer, vare sig de har Tensor-kärnor eller ej. DirectML är kapabel att utnyttja Tensor-kärnor om de finns, men är som sagt inget krav för att beräkningarna ska fungera. Det betyder att DLSS-teknik på kort utan tensor-kärnor kommer inte alls ge samma prestandaknuff, det kan fortfarande ge en ett nettotillskott om bandbredd eller ROPs är flaskhals.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

+bristvara 7999kr

Med andra ord bara ComputerSalg.se som har den på lager. För 11,999 kr 😁

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Bra pris tycker jag. Tror de har insett att det inte är på konsolförsäljningen de tjänar de stora pengarna utan det är på alla tjänster runt den. Som Gamepass t.ex.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Fortfarande billigt för en konsol så länge PS5 kommer att kosta lika mycket eller mer. Skulle nog säga att det börjar bli dyrt över 8000 kr med tanke på vad man får för pengarna.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

6500kr inkl moms + kemikalieskatt med 448kr+moms=560kr och till sist 80 kr till copyswede
Så 6500+560+80= 7140 kr

Skrivet av Ratatosk:

Inga problem, det är fränt att betala skatt!
...eller
Så köper man från en utländsk butik i stället, inte lika fränt men billigare.

Tror ni det kommer bli få beställningar genom Amazon.de (/.se eventuellt) eller?

Det finns motiverade skatter, mindre motiverade skatter - och längst bort i andra änden: kemikalieskatt/Copyswede.

Känns inte som Amazon är ett företag som kommer lida brist på uppfinningsrikedom för att kringgå de sistnämnda... (vilket jag personligen inte hade haft några som helst problem med)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim-21K:

Man måste lika mycket ha en konsol som man måste ha en telefon på 12k. Finns gott om riktigt bra och billiga telefoner. Aldrig stött på någon unge/vuxen som MÅSTE av nödvändiga skäl ha en telefon på 12k. Om det inte är pga arbete. Köper inte det resonemanget alls. Jag skulle säga att en tel på 12k i nära samtliga fall snarare är en "lyx" man vill unna sig. Även om jag själv inte kan se den. Är grymt nöjd med min Huawei P Smart som jag köpte för 1600kr för 2 år sedan.

Jag skrev inte att man måste ha en telefon för 12 000Kr heller. Den dyraste jag själv haft kostade 5000Kr och det var för att företaget betalade.

Just sayin, enklare att motivera det för en telefon än en konsoll. En telefon är främst ett verktyg och underhållning i andra hand medans en konsoll enbart är för underhållning.

Sen köper ingen iphones för 12 000Kr kontant heller. Dom flesta tar det på avbetalning, byter varje år genom sitt abonnemang istället med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Finns ingen källa på det. Sony har bekräftat att i princip alla deras 4000 PS4 spel kommer fungera på PS5. Dock är det långt ifrån alla som kommer få en "boost" av den nya kraftfullare konsolen då det är upp till utvecklarna själva om dom vill patcha spelen så att dom kan utnyttja den nya kraften.

https://www.pushsquare.com/news/2020/03/ps5_backwards_compati...

En majoritet, inte alla. 80% av PS4 spelen?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

@snajk: ja om jag ska titta på det ur en spelutvecklares perspektiv tror jag definitivt att det blir svårare för utvecklare att nå stabila och förutsägbara prestandanivåer på PS5 på grund av dess variabla klockfrekvenser på CPU- och GPU-del. Det gäller de som utvecklar för båda plattformar, Sony-studios eller speltitlar som utvecklas exklusivt för PS5 kommer kunna skräddarsy prestandaprofilen efter det systemet och lär inte ha samma problem med mer oförutsägbara prestandanivåer.

Det tänkte jag redan när Sony presenterade de tekniska detaljerna runt PS5, att variabla klockfrekvenser måste bli ett problem för multiplattform-utveckling. Men Sony-studios som Santa Monica och Naughty Dog kommer ju leverera tekniska mästerverk som flyter utan problem. Med tanke på hur bra PS4 sålt kan man gissa att PS5 kommer sälja bra också, så utvecklare/utgivare kommer ha ett stort incitament att leverera en bra PS5-version också, så det är väl främst längre fram i den här konsolcykeln som diskrepansen i prestandanivåer lär bli ett problem (förutsatt att XSX/XSS säljer så bra som jag tror de kommer göra).

Jo absolut. Det känns som det här fokuset på SSD-prestanda kom mycket av att det var det enda området som de var uppenbart bättre, kanske blev de aningen överraskade av XB-komponenterna och hur kraftfulla de var. Och det är förstås trevligt med väldigt snabb lagring, frågan är hur det kommer att se ut för multiplattformstitlar. Det känns som att det är ganska specifika situationer som drar nytta av att kunna använda SSDn som någon form av RAM nästan, som demon med alla hopp mellan planeterna, så det är svårt att göra något liknande om spelet också ska funka på XB och/eller PC för att inte nämna Switch. Man kan liksom inte ha ett spelmoment som bygger på att väldigt snabbt helt växla miljö utan laddningstider, för att behöva ha laddningstider på alla plattformar utom en.