Permalänk
Medlem

Får inte 144 Hz via HDMI

Hej vänner! Har fått hem min Komplett pc som jag fick hjälp att bygga av era underbara medlemmar men nu när jag ska koppla in mina två skärmar inser jag att nya datorn ej har en DVI-D Dual Link Port så jag fick dra en HDMI från min main skärm istället och nu får jag inte den från 60hz till 144hz igen? Använde min hdmi från min 60hz skärm för jag hade ingen hdmi från början, finns det någon annan HDMI jag borde köpa egentligen? är nybörjare på sladdar.... Är från skärm rakt in i min 2070 GTX super ifall det spelar roll.
Tack!

Rubrik förtydligad från "Skärmproblem!" /Vzano, Mod
Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad har du för skärm? Fick den 144 Hz via HDMI innan?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärmar?

Risken finns att det inte är kabeln det är något fel på, utan skärmen som inte stöder högre än 60Hz över HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ranieee:

Hej vänner! Har fått hem min Komplett pc som jag fick hjälp att bygga av era underbara medlemmar men nu när jag ska koppla in mina två skärmar inser jag att nya datorn ej har en DVI-D Dual Link Port så jag fick dra en HDMI från min main skärm istället och nu får jag inte den från 60hz till 144hz igen? Använde min hdmi från min 60hz skärm för jag hade ingen hdmi från början, finns det någon annan HDMI jag borde köpa egentligen? är nybörjare på sladdar.... Är från skärm rakt in i min 2070 GTX super ifall det spelar roll.
Tack!

Sannolikt stödjer inte HDMI-porten på skärmen 60Hz plus (Tror det är HDMI 1.3 (?)).

Du kan lösa det genom en aktiv adapter DP -> HDMI / eller bara köra DP.

HDMI 1.3 är (1920 × 1080 at 120 Hz or 2560 × 1440 at 60 Hz)
Vill minnas att du behöver ha minst HDMI 2.0 för att klara 1920x1080 * 144Hz.

Vad är det för skärm?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

HDMI har väl aldrig klarat 144Hz om det inte kommit nytt på senaste tiden.

Du behöver nog införskaffa en DP-kabel

Permalänk
Medlem

@Vzano: Hej jag har en https://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144-hz#sp... sån här som main skärm och på min andra skitskärm är det en gammal acer 60hz!

Permalänk
Medlem

@DonutWizard: Vad är en DP kabel? :$ Jag verkar bara ha HDMI portar på chassit och min skärm fick 144hz förut genom DVI

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonutWizard:

HDMI har väl aldrig klarat 144Hz om det inte kommit nytt på senaste tiden.

Du behöver nog införskaffa en DP-kabel

HDMI 2.0 pallar 144Hz om jag inte minns fel?

Skrivet av Ranieee:

@Vzano: Hej jag har en https://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144-hz#sp... sån här som main skärm och på min andra skitskärm är det en gammal acer 60hz!

Du måste köra med displayport då din HDMI-port på skärmen (1.3) inte klarar så hög bitstream.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

HDMI har inte stöd för 144Hz. Det för att få stödet behöver du ansluta via displayport.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ranieee:

@DonutWizard: Vad är en DP kabel? :$ Jag verkar bara ha HDMI portar på chassit och min skärm fick 144hz förut genom DVI

En sånhär
https://www.inet.se/produkt/8906036/deltaco-displayport-1-2-h...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

@SuperSverker: Tack! finns något liknande på typ clas olssons? Vill gärna få nya burken att fungera direkt! Och den sladden går direkt från skärm>GPU eller behöver man någon adapter? För om det stämmer kan jag ju kasta iväg den gamla stora DVI sladden som tar plats bakom skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ranieee:

@SuperSverker: Tack! finns något liknande på typ clas olssons? Vill gärna få nya burken att fungera direkt! Och den sladden går direkt från skärm>GPU eller behöver man någon adapter? För om det stämmer kan jag ju kasta iväg den gamla stora DVI sladden som tar plats bakom skärmen

https://www.clasohlson.com/se/DisplayPort-kabel-Deltaco-DP8K-...

eller

https://www.clasohlson.com/se/DisplayPort-kabel-1,8-m,-Exibel...
eller

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/disp...

edit*

Du har 3st Displayport utgångar på grafikkortet, och 1st HDMI.
Du har även 1 st Displayport ingång på skärmen, vilket innebär att du bara behöver en kabel mellan kort och skärm

DVI-D kabeln skulle du kastat någonstans kring 2010...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ett klassiskt problem som uppstått för många med nya datorer.
Om skärmen har DisplayPort anslutning kan du köpa en sån kabel.
Om inte KANSKE denna fungerar https://www.inet.se/produkt/8906039/deltaco-displayport-ha-dv... men inget jag kan lova.
Kanske någon på forumet vet?
HDMI på din skärm stödjer inte 144hz.

*EDIT. Din skärm har DisplayPort. Så köp en sådan kabel bara. Bör finnas hos lokala butiker

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ranieee:

@SuperSverker: Tack! finns något liknande på typ clas olssons? Vill gärna få nya burken att fungera direkt! Och den sladden går direkt från skärm>GPU eller behöver man någon adapter? För om det stämmer kan jag ju kasta iväg den gamla stora DVI sladden som tar plats bakom skärmen

Exakt vilket grafikkort har du? Det borde iallafall ha minst en DP-kontakt.

Permalänk
Medlem

@SuperSverker: Jättetack! Då blir det en trip ner på stan och handla en DP kabel! Ha en bra dag alla i denna tråd <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Exakt vilket grafikkort har du? Det borde iallafall ha minst en DP-kontakt.

Står i första posten.

Ett 2070 Super, så det är ett gäng DP och en HDMI, så en DP - DP kabel är allt som krävs, skulle nog säga att det är mer eller mindre löst nu

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

@m4gnify: Har tydligen DP port, har en gtx 2070 super

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SuperSverker:

Sannolikt stödjer inte HDMI-porten på skärmen 60Hz plus (Tror det är HDMI 1.3 (?)).

HDMI 1.3 är (1920 × 1080 at 120 Hz or 2560 × 1440 at 60 Hz)
Vill minnas att du behöver ha minst HDMI 2.0 för att klara 1920x1080 * 144Hz.

Skrivet av SuperSverker:

HDMI 2.0 pallar 144Hz om jag inte minns fel?

Man kan inte säga så. Orkar inte dra hela träsket här, utan hänvisar till befintlig läsning på ämnet (i synnerhet sidorna 3, 4, 9, 10 och 11).

Citat:

Du måste köra med displayport då din HDMI-port på skärmen (1.3) inte klarar så hög bitstream.

Du menar bitrate här.

Skrivet av DonutWizard:

HDMI har väl aldrig klarat 144Hz om det inte kommit nytt på senaste tiden.

Jo, fast nej, fast jo, fast nej. TL;DR: Det finns skärmar och källor som klarar hög uppdateringsfrekvens över HDMI, och det finns skärmar och källor som inte gör det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nu när det är så många kunniga här, en liten till nybörjar fråga. Jag laddade ner SPECCY för att se lite närmare på specsen och där står det att jag har 32gb ram i 1604mHz, Borde inte det stå 3200mhz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Står i första posten.

Ett 2070 Super, så det är ett gäng DP och en HDMI, så en DP - DP kabel är allt som krävs, skulle nog säga att det är mer eller mindre löst nu

Visst, det läste jag också, men 2070 Super är inte ett specifikt grafikkort, t.ex "MSI GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING X TRIO" är ett specifikt kort, och tillverkare kan typ sätta vad för kontakter dom vill på korten. Men det är svårt att hitta kort idag som INTE har DP.

Permalänk
Medlem

@m4gnify: 4095MB NVIDIA GeForce RTX 2070 SUPER (NVIDIA) PALLIT står det i min speccy ifall det hjälper dig mer nästa gång, sorry för otydlighet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Man kan inte säga så. Orkar inte dra hela träsket här, utan hänvisar till befintlig läsning på ämnet (i synnerhet sidorna 3, 4, 9, 10 och 11).

Du menar bitrate här.

Jo, fast nej, fast jo, fast nej. TL;DR: Det finns skärmar och källor som klarar hög uppdateringsfrekvens över HDMI, och det finns skärmar och källor som inte gör det.

Det bästa sättet att få ett snabbt svar på internet är att skriva fel, tack för tillägget Går lite fort ibland.

Skrivet av Ranieee:

Nu när det är så många kunniga här, en liten till nybörjar fråga. Jag laddade ner SPECCY för att se lite närmare på specsen och där står det att jag har 32gb ram i 1604mHz, Borde inte det stå 3200mhz?

Du kör dina minnen i "dual channel", dvs gravt förenklat 1600Mhz x 2 = 3200Mhz

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ranieee:

@m4gnify: 4095MB NVIDIA GeForce RTX 2070 SUPER (NVIDIA) PALLIT står det i min speccy ifall det hjälper dig mer nästa gång, sorry för otydlighet!

Ingen fara, men bättre att vara övertydlig ibland!

Permalänk
Medlem

@SuperSverker: Aha det förklarar saken! Tack så mycket för all hjälp idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Visst, det läste jag också, men 2070 Super är inte ett specifikt grafikkort, t.ex "MSI GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING X TRIO" är ett specifikt kort, och tillverkare kan typ sätta vad för kontakter dom vill på korten. Men det är svårt att hitta kort idag som INTE har DP.

Du säger det ju själv, sannolikheten att det inte finns DP är försvinnande låg, så det gör ju ditt inlägg ganska onödigt?
Ingen idé att göra saker komplicerade bara för att man kan, problemet är löst genom en kabel, behöver inte alltid krävas en massa felsökning

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Du hittar även DisplayPort-kabel på NetOnNet ganska mycket billigare än de övriga.

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/displayport-kabe...

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du kör dina minnen i "dual channel", dvs gravt förenklat 1600Mhz x 2 = 3200Mhz

Inte riktigt, det är för att DDR = Double Data Rate vilket innebär att minnena arbetar två gånger per klockcykel så att den effektiva frekvensen blir dubbla den verkliga frekvensen. Dual channel handlar om att processorn har två minneskanaler och har inget med frekvensen på minnena att göra, det skulle stå samma sak även om man bara hade en minnessticka.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ranieee:

Nu när det är så många kunniga här, en liten till nybörjar fråga. Jag laddade ner SPECCY för att se lite närmare på specsen och där står det att jag har 32gb ram i 1604mHz, Borde inte det stå 3200mhz?

Forumet är inte en chatt och ska inte användas som en sådan. Nu är frågan redan besvarad (både felaktigt och korrekt), men till nästa gång, starta istället en ny tråd om du inte lyckas söka upp svaret.

Skrivet av SuperSverker:

Det bästa sättet att få ett snabbt svar på internet är att skriva fel, tack för tillägget Går lite fort ibland.

Stämmer. Blev ju lite extra ironiskt den här gången också; se nedan.

Skrivet av perost:
Skrivet av SuperSverker:

Du kör dina minnen i "dual channel", dvs gravt förenklat 1600Mhz x 2 = 3200Mhz

Inte riktigt, det är för att DDR = Double Data Rate vilket innebär att minnena arbetar två gånger per klockcykel så att den effektiva frekvensen blir dubbla den verkliga frekvensen. Dual channel handlar om att processorn har två minneskanaler och har inget med frekvensen på minnena att göra, det skulle stå samma sak även om man bara hade en minnessticka.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du säger det ju själv, sannolikheten att det inte finns DP är försvinnande låg, så det gör ju ditt inlägg ganska onödigt?
Ingen idé att göra saker komplicerade bara för att man kan, problemet är löst genom en kabel, behöver inte alltid krävas en massa felsökning

Håller med dig! Men du måste också hålla med om att allt för ofta kommer det folk som vill ha hjälp och inte ger så mycket info, och det måste efterfrågas i tråden ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jo, fast nej, fast jo, fast nej. TL;DR: Det finns skärmar och källor som klarar hög uppdateringsfrekvens över HDMI, och det finns skärmar och källor som inte gör det.

I det här specifika fallet så har skärmen ifråga (ASUS VG248QE) en HDMI 1.4 port enligt tillverkaren.
Går man in till användarhandboken för skärmen och läser så hittar man en lista över vilka bildlägen som stöds. Där kan man se att med HDMI så stöds inget över 60Hz, medan med DVI/DP så finns stöd för att köra i 144Hz.

Återigen ett exempel på att HDMI-version inte betyder någonting när det gäller att klura ut vad en enhet klarar.

Slutsatsen för TS del blir samma som en massa andra människor redan sagt här i tråden - skaffa en DisplayPort kabel och använd den.