Testpilot: LG OLED 48CX – alla rätt

Permalänk
Medlem

Det är intressant att se hur hårt den gamla myten om att OLED alltid får inbränningar, tappar färg över tid, är ljus svag osv osv hänger kvar. Framförallt från folk som inte har en modern OLED panel.
Ja, de första generationerna OLED var inte perfekta såklart, men det är inte längre så.
Jag har själv en OLED på väggen och den har hängt där några år. Min 3 års panelgaranti har gått ut men jag ser inga som helst tendenser till inbränning och här är morgonsolen på TV4 på arje morgon, nintendo switch körs ofta och 4k HDR filmer rullar typ varje dag.
Jag kan ha fått ett praktexemplar, men jag är övertygad om att de flesta upplever samma sak. Det är inga problem helt enkelt. Jo ett, man tycker andra TV apparater ser utvattnade ut eller onaturligt belysta ut. Samsungs QLED är väldigt bra men den når inte helt fram bildkvalitemässigt. Väldigt nära dock.

De enda svagheterna jag märkt på min LG OLED är nätverkskortet (trådlösa funkar bättre än trådade) och fjärren är plastig och knarrig. Bildmässigt och funktionsmässigt är den helt klockren. Jag skulle dock valt en 65a istället för 55tum. Det blir det nästa gång.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Rekordmedlem

Att inga grafikkort är anpassade för att köra 4k skärmar full ut via hdmi är väl att anse som välkänt så jag förstår inte de som klagar på nån tv tillverkare om det, grafikkort måste ansluts med DP för att klara full bandbredd på signalen eftersom den äldre standard de klamrat sig kvar vid inte fungerar bra till annat än lågupplösta skärmar.
Ska man klaga på tv tillverkarna är det i så fall att de inte utrustar sina apparater med DP men det är väl inte så att datoranvändning är det de riktar sig mot.
HDMI 2.1 stöd till datorer lär bli vanlig inom 1 år när nästa generations kretsar börjar leta sig ut på riktigt.
Jag bävar däremot för hur mycket strul och trams det kommer att bli med kablagen och tillverkare som kommer att marknadsföra dem med versionsnummer eller på andra felaktiga sätt.

Tvn verkar klart spännande, det är nog ganska lagom storlek och åtminstone max storlek på höjden för att ha på armslängds avstånd för annars belastar man nacken på ett dåligt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Nu börjar detta igen med sponsrade recensioner..
Vart står det att detta är sponsrat av LG?

Tycker dom flesta sidor och YT-kanaler gör recensioner på just sponsrade saker...

"I samarbete med LG" står det uttryckligen, antar att det är vad som åsyftas.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

När det kommer till input lag så har rtings.com som har riktigt utrustning för att testa detta kommit fram till följande;

1080p @ 120 Hz 6.9 ms
1440p @ 120 Hz 6.9 ms
4k @ 120 Hz 11.1 ms

Deras värden är suspekta, både då de ett par gånger tidigare presenterat felaktiga värden som de reviderat till dessa, inte beskriver settings mer än att game mode är på, anger lägsta värde istället för genomsnitt "We record the lowest input lag time of which a TV is capable", på en annan plats säger "The number we post in our reviews is the average input lag", samt att det inte finns någon fysisk orsak at 4k native skulle ha mer input lag än 1080p eller 1440p hårdvaru-skalat, samt att lg själva säger 5-6ms.
Deras testmetod inkluderar även usb output från en liten testpryl, usb polling/input, browser rendering.
https://www.rtings.com/company/input-lag-tool

Min hypotes är att de glömt någon sorts processering på, som då helt enkelt tar mycket mer tid att utföra i 4k.
Rtings har varit en bra site för generell info men aldrig input lag. (jag litar på tftcentral eller egna test).

Update 8/6/2020: Updated input lag results.
Update 5/26/2020: We discovered an issue with the computer we were using to test input lag, so we retested it with a different PC. The new PC's results have been

Permalänk

Väntar spännande på min CX65 Tum som kommer nästa vecka

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det räcker med att man har över 100Mbit bredband och man har en hårdvaruflaskhals i tv, sedan ska ens filmtjänst leverera mer än 100Mbit vilket nog få gör.
De som brukar klaga på denna föråldrade 100Mbit ethernet som tvn har brukar dock köra lokalt som du skrev.

Min polare hade problem med att riktigt "högkvalite filmer" hackade lite och han fick felsöka varför och fick chocken över 100Mbit ethernet. Men troligen är det samma problem med andra tvapparater, där fokus ligger på bra wifi. Andelen användare som drar en ethernetkabel till tvn är nog i princip försumbar.

*edit*
Jag vet inte vad för "högkvalite film" som polarne körde och hur tidligt han noterade problemet med dålig bandbredd och fick börja felsöka.

Om jag minns rätt ligger UHD BR på strax över 100 Mbit/s men brukar väl då normalt matas in via Hdmi om avsändaren är en BR spelare. Dock länge sedan jag hade annat än en HTPC som källa och då är det ju bildingångarna som gäller så inte helt uppdaterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Oj, så alla oleds har permanenta burn-ins efter 2 år? Vetenskapligt bevisat av dig eller?

Om du slutar gissa vad folk skriver och bara slumpvis bestämma dig för vad folk menar så kanske det skulle ses som lite ärligare.

Förstår du att ditt "argumenterande" kan uppfattas som rätt oärligt när det enda du gör är att bygga halmgubbar som inte har med saken att göra?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

hur djupt är skrivbordet alt hur långt bak sitter skärmen på skrivbordet? (ref bild ovan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag kunde varit tydligare att jag menade pixelresponsen.

rtings.com har uppmätt följande gällande pixelrespons;

80% Response Time 0.3 ms
100% Response Time 1.7 ms

När det kommer till input lag så har rtings.com som har riktigt utrustning för att testa detta kommit fram till följande;

1080p @ 120 Hz 6.9 ms
1440p @ 120 Hz 6.9 ms
4k @ 120 Hz 11.1 ms
1080p with Variable Refresh Rate 5.9 ms
1440p with VRR 6.2 ms
4k with VRR 11.1 ms

Min egen erfarenhet är mycket positiv men jag är ingen e-sportare som spelar CS:GO för att överleva vardagen så när jag körde DOOM i ett antal timmar upplevde jag skärmen som extremt responsiv och i princip noll ghosting. Främst i 4K@120 Hz med Oled Motion på medium eller high.

Bevisligen är panelen snabb så min subjektiva bedömning får väl ändå anses vara rätt korrekt.

Problemet är att du beskriver det (om jag inte minns fel) som att OLED Motion Pro (BFI) skulle förbättra response time när det I själva verket gör det motsatta (högre input lag) . Däremot förbättrar det rörelseskärpan (lite beroende på övriga inställningar, i signal osv).

Att sen OLED är snabbare än alla andra paneltyper inkl TN när det gäller pixel response time gäller oavsett BFI (och ironiskt nog bidrar till att bilden kan uppfattas som ryckig).

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av lanbonden:

Riktigt läcker skärm, men hur funkar 48" på skrivbordet?

Måtten motsvarar ungefär 4x 24". Den som har en 24"-skärm kan således föreställa sig en dubbelt så bred och dubbelt så hög skärm.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Om du slutar gissa vad folk skriver och bara slumpvis bestämma dig för vad folk menar så kanske det skulle ses som lite ärligare.

Förstår du att ditt "argumenterande" kan uppfattas som rätt oärligt när det enda du gör är att bygga halmgubbar som inte har med saken att göra?

Osäker på om du citerade rätt inlägg här då jag nog skulle säga att den riktiga halmgubben är påståendet att att alla med OLED drabbas av inbränningar. Sen åldras så klart panelen men det gäller nog alla paneler, däremot finns så klart risken för inbränningar om än överdriven.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall man upplever max 100 mbit fysiskt nätverk som en nackdel så är det en god idé att förändra sin approach. Gnugga geniknölarna en smula. Istället på att hoppas att en TV ska vara någon slags schweizisk armékniv av optimalt utformade verktyg som passar varenda tusentals tänkbara nischer – särskilt just din nisch för den är så klart alltid viktigast – se det hela för vad det är: En helt vanlig TV. Den är inte omnipotent.

Om din specifika nisch är att du måste strömma video som är kodad högre än 100 mbit, strömma istället till en enhet som svarar mot just detta specifika behov. En HTPC, valfri Androidbox eller vad det nu är som smakar bäst. Kör bild via HDMI, som man brukar göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

"Nackdelar: Nej"

Ganska oansvarigt att inte nämna "burn-in", vilket 100% av OLED paneler kommer att få!
Bara en tidsfråga då OLED pixlar har en (extremt) begränsad tid dem kan lysa innan dem dör.

Visst. Har man cash till att byta TV vartannat år så är ju det inget problem. Bara köp nytt och släng det gamla på dem allt växande bergen av elektronikavfall.
Men för medelsvensson som behåller sina TV apparater i 5+ år så är det en big deal!
Inte så kul för dem som är omedvetna om detta när dem upptäcker fula märken och ojämnheter på sina TV apparater efter att garanti och ångerrätt har gått ut.

Jäklar också! Jag har haft min B7:a sedan 2017. Borde jag slänga den direkt, eller vänta tills de tydligen oundvikliga inbränningarna infinner sig?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av evil penguin:

"I samarbete med LG" står det uttryckligen, antar att det är vad som åsyftas.

Vilket i sin tur inte behöver innebära särskilt mycket mer än att LG erbjöd ett testexemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Låter väldigt konstigt att använda rörelseinterpolering på PS4, ty det ger mycket påtagliga artefakter och orsakar rejält med latens. Är det BFI du har slagit igång möjligtvis?

Hej,

BFI(trumotion) med 120 hz i gaming mode ger låg input lag runt 10ms. 7 utan BFI.

G-sync funkar inte med BFI, finns ingen anledning att änvända det då 120hz bfi high är överlägset.

OCH glöm inte att välja "PC" på HDMI input porten på TV för att sänka input lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

@kiario: Tv:n kräver inte det, men den är g-sync aktiverad, så däremellan så måste man ha et nvidia grafikkort för at kunna utnytja variabel bildfrekvens. Playstation har inget sådan, inte heller någon annan apparat förutom datorer med nvidia grafikkort oavsett vad man försöker spela av. Tru motion är just en sak som är tvärtemot och motarbetar teniker som g-sync och andra tekniker som variabel bildfrekvens och cinema (24 fps) och liknande. Det är en teknik som gör at bildrutor överlappar varann för at skapa 120hz av 60hz bland annat för at skapa en mer flimmerfri bild. Men ofta gor den mer skada än nytta om materialet är bra. Den kan också göra fotbollen mer synlig vid en fotbollsmatch, men ja du förstår.. Det ska absolut INTE vara aktiverat vid spel då kommer du få sjuka lag eftersom innehållet skapas samtidigt som du spelar och inte ligger buffrat i minne, och det står även i handboken från tilverkaren, liksom en del andra saker som ska förbätra olika former av videokällor och inte alt samtidigt. Så om du inte får 120hz i spel är det inte TV som är begränsningen utan burken eller spelet eller kombinationen. Inte ens den nästa generationen konsoller och grafikkort lovar ju 120 fps i alt material, så du har en framtidsäker spelskärm definitivt. Vissa leverandörer av innehåll går också ut med at deras material ska INTE försöka förbätras med olika tekniska lösningar als, för dom håller en sådan kvalite at det försämras eller förstör den tänkta upplevelsen. Du har en GRYM skärm och kommer få massa glädje av den, men inte släng på alt som låter fint av finesser bara för att. Många saker är helt enkelt för gammalt material ska kunna njutas bättre. Skärmen är i sin enkelhet bäst för den den är bygd för moderna spel och video och inte minst ljudformaten den stödjer om du har ljudsystem som klarar dom. Om du inte gillar den så skicka den til mig *blink*

Om det skall bli perfekta rörelser så kräver TV'n 120hz med BFI på max. Gaming mode och HDMI input satt till PC för att få runt 10 ms input lag.

Gsync använder man inte med BFI

Japp, får jag inte 120 så är det datorn givetvis.
Förhoppningsvis kommer nya xbox och ps5 stödja 120 hz.

60 hz är oanvändbart pga suddiga rörelser enl mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Vilket i sin tur inte behöver innebära särskilt mycket mer än att LG erbjöd ett testexemplar.

Just att tillverkaren tillhandahåller testexemplar gäller väl i princip allt som Swecredaktionen själva testar, så nånting mer betyder det väl rimligen eftersom vanliga recensioner inte har samma brasklapp.

Mitt intryck utifrån hur Swec formulerar sig kring detta ("i samarbete med" respektive "på uppdrag av", se nedan för de fullständiga meningarna) är att LG nog ändå betalat för att få någon form av artikel/recension publicerad, men utan att ställa några krav på innehållet.

Citat:

"I samarbete med LG"
"Denna artikel är skriven av en testpilot och arrangeras på uppdrag av LG.
Uppdragsgivaren har inget inflytande över artikelns innehåll."

Rätta mig gärna om jag tolkar ovanstående formuleringar helt fel. Eventuellt även värt att fundera på att omformulera det hela om det egentligen betyder något annat, för jag tycker ändå att jag gör en ganska så försiktig tolkning av det hela.

På ett sätt är det ju då en fördel ur läsarens synvinkel när dessa (förmodade) betalda samarbeten delas ut till testpiloter som såvitt jag förstår inte drar direkt ekonomisk fördel av att Swec fick betalt, istället för att redaktionen blandas in i detta.

(Sedan är det ju en separat fråga det här med att publicera amatörrecensioner, men det gäller ju testpilotupplägget oavsett eventuell "sponsring". Och testpilot-artiklarna är ju tydligt uppmärkta, och verkar ju skrivas av kunniga personer generellt. Det man får ha i åtanke är väl mest att det förmodligen är lättare att imponera på någon som inte redan testat massor av liknande produkter, så det blir förmodligen mindre nyanserat)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Geeks
SweClockers

@evil_penguin @nissling: I varje testpilot finns en länk till en tråd/artikel som förklarar upplägget. Där står också om ersättning, administration och testpiloterna enbart arbetar gentemot SweClockers. Att testerna utförs oberoende är själva grundförutsättningen för att detta ska fungera och att hålla hög trovärdighet är också vad som skapar värde för alla involverade.

TL;DR: Företag som anlitar oss för oberoende användartester (testpiloter) har inget inflytande över innehållet. Testpiloterna arbetar enbart mot SweClockers och är helt fria att lämna vilka omdömen som helst.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1422360-sweclockers-te...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Den passar ju perfekt på ditt skrivbord! Om möjligt kanske man haft den lite längre ifrån en

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det är intressant att se hur hårt den gamla myten om att OLED alltid får inbränningar, tappar färg över tid, är ljus svag osv osv hänger kvar. Framförallt från folk som inte har en modern OLED panel.
Ja, de första generationerna OLED var inte perfekta såklart, men det är inte längre så.
Jag har själv en OLED på väggen och den har hängt där några år. Min 3 års panelgaranti har gått ut men jag ser inga som helst tendenser till inbränning och här är morgonsolen på TV4 på arje morgon, nintendo switch körs ofta och 4k HDR filmer rullar typ varje dag.
Jag kan ha fått ett praktexemplar, men jag är övertygad om att de flesta upplever samma sak. Det är inga problem helt enkelt. Jo ett, man tycker andra TV apparater ser utvattnade ut eller onaturligt belysta ut. Samsungs QLED är väldigt bra men den når inte helt fram bildkvalitemässigt. Väldigt nära dock.

De enda svagheterna jag märkt på min LG OLED är nätverkskortet (trådlösa funkar bättre än trådade) och fjärren är plastig och knarrig. Bildmässigt och funktionsmässigt är den helt klockren. Jag skulle dock valt en 65a istället för 55tum. Det blir det nästa gång.

Det är problemet, folk kallar det för myt när det finns otroligt mycket bildbevis på problemet, kul för dig att du inte upplevt det men det gör det inte till en myt...

Inbränning och svagare färger är fakta, i vilken grad på olika modeller är en annan sak.

Det räcker för att jag inte kommer investera i en OLED på länge, precis som jag valde LCD framför Plasma för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Om du slutar gissa vad folk skriver och bara slumpvis bestämma dig för vad folk menar så kanske det skulle ses som lite ärligare.

Förstår du att ditt "argumenterande" kan uppfattas som rätt oärligt när det enda du gör är att bygga halmgubbar som inte har med saken att göra?

Citerade du fel person nu eller? Annars får du gärna förtydliga vad det är jag gissar på samt vilka halmgubbar jag byggt och när eftersom det tydligen är det enda jag gör.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av JBE:

Deras värden är suspekta, både då de ett par gånger tidigare presenterat felaktiga värden som de reviderat till dessa, inte beskriver settings mer än att game mode är på, anger lägsta värde istället för genomsnitt "We record the lowest input lag time of which a TV is capable", på en annan plats säger "The number we post in our reviews is the average input lag", samt att det inte finns någon fysisk orsak at 4k native skulle ha mer input lag än 1080p eller 1440p hårdvaru-skalat, samt att lg själva säger 5-6ms.
Deras testmetod inkluderar även usb output från en liten testpryl, usb polling/input, browser rendering.
https://www.rtings.com/company/input-lag-tool

Min hypotes är att de glömt någon sorts processering på, som då helt enkelt tar mycket mer tid att utföra i 4k.
Rtings har varit en bra site för generell info men aldrig input lag. (jag litar på tftcentral eller egna test).

Update 8/6/2020: Updated input lag results.
Update 5/26/2020: We discovered an issue with the computer we were using to test input lag, so we retested it with a different PC. The new PC's results have been

Så kanske det är, har du några andra mer pålitliga siffror?

Det är bra att vara kritisk men där finns en fin gräns mellan foliehatt, cynism och eftertänksamhet.

Skrivet av akikk:

hur djupt är skrivbordet alt hur långt bak sitter skärmen på skrivbordet? (ref bild ovan)

Skrivbordet är 75cm djupt, jag har fått ställa det cirka 15 cm från vägger på grund av snedtaket så allt som allt cirka 90 cm från väggen. Själv sitter jag cirka 40-50 cm ifrån TV:n.

Skrivet av improwise:

Problemet är att du beskriver det (om jag inte minns fel) som att OLED Motion Pro (BFI) skulle förbättra response time när det I själva verket gör det motsatta (högre input lag) . Däremot förbättrar det rörelseskärpan (lite beroende på övriga inställningar, i signal osv).

Att sen OLED är snabbare än alla andra paneltyper inkl TN när det gäller pixel response time gäller oavsett BFI (och ironiskt nog bidrar till att bilden kan uppfattas som ryckig).

Så kan det nog vara. Det är lätt att röra ihop detaljerna. Om du hittar var jag rört ihop det så är det väldigt uppskattat om du rapporterar in det så kan vi kolla på det.

Skrivet av ChaosClocker:

@Dinoman: Den passar ju perfekt på ditt skrivbord! Om möjligt kanske man haft den lite längre ifrån en

Ja det blev rätt bra faktiskt men shit vad den tar plats. Fick rensa lite.

Det hade varit bättre att sitta ännu lite längre ifrån men mitt snedtack tillåter inte det tyvärr.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Så kanske det är, har du några andra mer pålitliga siffror?

Det är bra att vara kritisk men där finns en fin gräns mellan foliehatt, cynism och eftertänksamhet.

De har bara testat i 60Hz, men flatpanelshd har konsistenta siffor i 1080p, 1400p och 4k, inte 61% högre värde i 4k som rtings;
Input lag Movie mode Game mode
1080p SDR 88.3 ms 13.3 ms
4K SDR 96.8 ms 13.4 ms
4K HDR 96.6 ms 13.2 ms
Extrapolerar man denna data till 120Hz för att jämföra blir det ~9ms. (osäker på deras testmetod, ser den inte tydligt bekriven).

Pyttelite lägre i native 4k, men inom felmarginal. Testade själv i 120Hz 4k VRR cappat till 117fps i cs:go och fick i relation till min gamla monitor pg27uq ca +2ms men det var i standard med all processing off, inte game (bara som en sanity check att VRR inte lade till massa input lag vilket rtings initiella test påstod, men de hade bara fumlat till det).
Tänkte göra om det när kort med hdmi 2.1 kommer, iom det borde bli mest korrekt då.

Permalänk
Medlem

@GuuFi: Du gör som du vill. Jag har dock själv njutit av min LG B6 sen den var ny. Tittat på tv och spelat på den. Inga inbränningar eller problem. Den har klarat av 5 år, längre än de flesta medelsvensson har kvar sina LCD apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Skrivbordet är 75cm djupt, jag har fått ställa det cirka 15 cm från vägger på grund av snedtaket så allt som allt cirka 90 cm från väggen. Själv sitter jag cirka 40-50 cm ifrån TV:n.

tack. funtar själv på tvn, den skulle isf ställas ca 65-70cm från där jag sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag kunde varit tydligare att jag menade pixelresponsen.

rtings.com har uppmätt följande gällande pixelrespons;

80% Response Time 0.3 ms
100% Response Time 1.7 ms

När det kommer till input lag så har rtings.com som har riktigt utrustning för att testa detta kommit fram till följande;

1080p @ 120 Hz 6.9 ms
1440p @ 120 Hz 6.9 ms
4k @ 120 Hz 11.1 ms
1080p with Variable Refresh Rate 5.9 ms
1440p with VRR 6.2 ms
4k with VRR 11.1 ms

Min egen erfarenhet är mycket positiv men jag är ingen e-sportare som spelar CS:GO för att överleva vardagen så när jag körde DOOM i ett antal timmar upplevde jag skärmen som extremt responsiv och i princip noll ghosting. Främst i 4K@120 Hz med Oled Motion på medium eller high.

Bevisligen är panelen snabb så min subjektiva bedömning får väl ändå anses vara rätt korrekt.

Hur möblerar man för en sådan skärm, går det att ha den som en kontorsskärm?
Eller måste man köpa en 65" och kasta ut den gamla TVn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det är intressant att se hur hårt den gamla myten om att OLED alltid får inbränningar, tappar färg över tid, är ljus svag osv osv hänger kvar. Framförallt från folk som inte har en modern OLED panel.
Ja, de första generationerna OLED var inte perfekta såklart, men det är inte längre så.
Jag har själv en OLED på väggen och den har hängt där några år. Min 3 års panelgaranti har gått ut men jag ser inga som helst tendenser till inbränning och här är morgonsolen på TV4 på arje morgon, nintendo switch körs ofta och 4k HDR filmer rullar typ varje dag.
Jag kan ha fått ett praktexemplar, men jag är övertygad om att de flesta upplever samma sak. Det är inga problem helt enkelt. Jo ett, man tycker andra TV apparater ser utvattnade ut eller onaturligt belysta ut. Samsungs QLED är väldigt bra men den når inte helt fram bildkvalitemässigt. Väldigt nära dock.

De enda svagheterna jag märkt på min LG OLED är nätverkskortet (trådlösa funkar bättre än trådade) och fjärren är plastig och knarrig. Bildmässigt och funktionsmässigt är den helt klockren. Jag skulle dock valt en 65a istället för 55tum. Det blir det nästa gång.

+1. Har en 65" B7 som går rätt hårt åt med två ungar som tittar mycket och glömmer stänga av, pausar och går iväg osv. Inte sett några tendenser alls jag heller.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ramlösa:

Hur möblerar man för en sådan skärm, går det att ha den som en kontorsskärm?
Eller måste man köpa en 65" och kasta ut den gamla TVn?

Jag har en 43" are idag på armslängds avstånd på skrivbordet och tycker inte det skulle behövas nått speciellt för att öka måtten 5 cm på alla ledder men där nånstans går gränsen för att man inte ska börja behöva böja nacken för att se hela höjden på ytan så högre skärm än det blir inte så bra ergonomiskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det är intressant att se hur hårt den gamla myten om att OLED alltid får inbränningar, tappar färg över tid, är ljus svag osv osv hänger kvar. Framförallt från folk som inte har en modern OLED panel.
Ja, de första generationerna OLED var inte perfekta såklart, men det är inte längre så.
Jag har själv en OLED på väggen och den har hängt där några år. Min 3 års panelgaranti har gått ut men jag ser inga som helst tendenser till inbränning och här är morgonsolen på TV4 på arje morgon, nintendo switch körs ofta och 4k HDR filmer rullar typ varje dag.
Jag kan ha fått ett praktexemplar, men jag är övertygad om att de flesta upplever samma sak. Det är inga problem helt enkelt. Jo ett, man tycker andra TV apparater ser utvattnade ut eller onaturligt belysta ut. Samsungs QLED är väldigt bra men den når inte helt fram bildkvalitemässigt. Väldigt nära dock.

De enda svagheterna jag märkt på min LG OLED är nätverkskortet (trådlösa funkar bättre än trådade) och fjärren är plastig och knarrig. Bildmässigt och funktionsmässigt är den helt klockren. Jag skulle dock valt en 65a istället för 55tum. Det blir det nästa gång.

Lite som med plasma.
Jag köpte en plasma för 7år sedan som sedan byttes till en oled b6 och nu en oled cx för skrivbordet.
Plasman står numera hos min mor som använder den än idag, inte haft problem med någon av skärmarna.

Betyder inte att inbränning inte existerar, men det är nog inte ett så stort problem som vissa får det att låta som. Om man inte torterar sina skärmar med worst case scenarios, typ titta på sport 15h om dagen.

Men som med det mesta är det bra om konsumenter är medvetna om det.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Lite som med plasma.
Jag köpte en plasma för 7år sedan som sedan byttes till en oled b6 och nu en oled cx för skrivbordet.
Plasman står numera hos min mor som använder den än idag, inte haft problem med någon av skärmarna.

Betyder inte att inbränning inte existerar, men det är nog inte ett så stort problem som vissa får det att låta som. Om man inte torterar sina skärmar med worst case scenarios, typ titta på sport 15h om dagen.

Men som med det mesta är det bra om konsumenter är medvetna om det.

Full ljusstyrka och gul text är ett bra recept. Dvs långt utanför kalibrering.