ARC med ny TV - Endast Dolby Pro Logic

Permalänk
Hedersmedlem

ARC med ny TV - Endast Dolby Pro Logic

Köpte precis en ny TV, Sony KD-49XG9005. Har kopplat den med en Apple TV och en Denon AVR-X1000 receiver.

Eftersom Denon inte stödjer 4k så har jag kopplat Apple TV --> Sony -(ARC)-> Denon.
Både Apple TV och Denon AVR-X1000 stödjer Bravia Sync så alla enheter hittar varandra och kan styras med vilken fjärrkontroll som helst.

Av någon anledning får jag bara ljud med Dolby Pro Logic, vilket ju känns lite tråkigt. Någon som kan förstå hur man kan få till något riktigt flerkanaligt ljud?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hejsan, sitter själv med en Denon AVR 4310 och hade samma problem via min Samsung tv.

Jag kör en koaxialkabel (tror jag) från/till tv/receiver och kunde då ändra ljudformatet.

Vet inte om detta ger svar på din fråga men tycker det låter som samma problem jag själv hade.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag börjar fundera på om detta är ett HDCP problem. Kör jag TV'n inbyggda Netflix-klient så får jag Dolby Digital +, men via Apple TV får jag Pro Logic.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kolla i tv och appel tv att ljudet är satt till bittström och/eller pasthru (dålig på engelska ) och inte PCM.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag antydde tidigare så har TV'n inga problem att skicka flerkanalsljud till receivern, men från Apple TV blir det inte det. Frågan är om det är Apple TV'n som är boven här.

Någon som vet hur man kan kontrollera vad Apple TV'n skickar för signal? Finns det någon app till Android TV som kan visa det tex?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, en liten uppdatering.

TV'n verkar inte förhandla fram flerkanaligt ljud med någon enhet. Jag har testat med Apple TV, men även med en BD-spelare. Det blir bara stereo. Efter att ha rotat rundor i menyerna på Apple TV så hittade jag en inställning där man kan låsa ljudet till DD5.1. Detta funkar utmärkt både med TV och receiver. Inte optimalt, men det duger för nu.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Men kan du inte köra Apple - Reciver - Tv via HDMI med passthrough samt köra PCM/BITRATE via Denon?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Izenoz:

Men kan du inte köra Apple - Reciver - Tv via HDMI med passthrough samt köra PCM/BITRATE via Denon?

Nej, för Denon stödjer inte 4k. Kör jag så så begränsar jag bilden till 1080p SDR.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!