Permalänk
Medlem

Beställde i början av juni från dustin Home. Den är på väg

Permalänk
Medlem

Enligt Philips så behövs inte eArc för att få ut Dolby Atmos utan endast att tv:n stödjer Dolby digital plus. Stämmer detta verkligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Enligt Philips så behövs inte eArc för att få ut Dolby Atmos utan endast att tv:n stödjer Dolby digital plus. Stämmer detta verkligen?

Jag undrar samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Enligt Philips så behövs inte eArc för att få ut Dolby Atmos utan endast att tv:n stödjer Dolby digital plus. Stämmer detta verkligen?

Skrivet av elwi:

Jag undrar samma sak

Om man ser till Dolbys egna matris för Dolby Digital Plus så stämmer det.

https://developer.dolby.com/technology/dolby-audio/dolby-digi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhws:

Om man ser till Dolbys egna matris för Dolby Digital Plus så stämmer det.

https://developer.dolby.com/technology/dolby-audio/dolby-digi...

Intressant. Får se om jag får upp Atmosloggan i Netflix när den kommer hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhws:

Om man ser till Dolbys egna matris för Dolby Digital Plus så stämmer det.

https://developer.dolby.com/technology/dolby-audio/dolby-digi...

Tack!

Permalänk
Medlem

Haft min Arc ett par dagar nu och är väldigt nöjd! Uppgraderade från Beam och skillnaden är framförallt ljudbredd och omslutning.

Men en grej - med Beam kunde jag säga ”Hej Google, slå på/av TVn”. Detta funkar inte utan jag får svaret att hon inte vet vilken tv hon ska slå på. Jag har inte ändrat något annat än att byta till Beam mot Arc... Någon som har nån idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rodnt:

Haft min Arc ett par dagar nu och är väldigt nöjd! Uppgraderade från Beam och skillnaden är framförallt ljudbredd och omslutning.

Men en grej - med Beam kunde jag säga ”Hej Google, slå på/av TVn”. Detta funkar inte utan jag får svaret att hon inte vet vilken tv hon ska slå på. Jag har inte ändrat något annat än att byta till Beam mot Arc... Någon som har nån idé?

Löste detta genom ett planlöst pillande i Google hem-appen. Plötsligt ordnade det sig.

Permalänk
Medlem

Ni som kör ARC, tycker ni att den är värd pengarna rent ljudmässigt? Det är ju en ganska saftig summa för enkom en soundbar och än mer för ett helt 5.1-system 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ni som kör ARC, tycker ni att den är värd pengarna rent ljudmässigt? Det är ju en ganska saftig summa för enkom en soundbar och än mer för ett helt 5.1-system 😂

Nu har inte jag fått hem min Arc än, men varför jag (och antagligen många andra) kör på Sonos är för att deras ekosystem är den bästa som finns på marknaden. Allt är så simpelt. Inga kablar överallt. Enkel installation. Snygg smidig app. AirPlay 2 stöd som jag använder mig utav konstant osv osv. Jag är väl medveten om att du definitivt kan få bättre ljud för en mindre peng, men du lär aldrig komma i närheten utan deras användarvänlighet (och design, men detta är en smaksak).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ni som kör ARC, tycker ni att den är värd pengarna rent ljudmässigt? Det är ju en ganska saftig summa för enkom en soundbar och än mer för ett helt 5.1-system 😂

Jag har gått från reciever och 5.1 till Sonos Beam och nu till Arc och är så j*vla nöjd!

Jag har en snygg minimalistisk lösning som täcker allt. Få kablar, få högtalare (har Arc+2xOne). Som jag spelar musik - endast podcaster och Spotify - så funkar det 100ggr av 100. Frun och barnen kan också använda det utan att behöva lära sig något. Dessutom styr vi allt med rösten.

Ljudet är det bästa jag någonsin haft, och basen är tillräcklig (men jag kommer skaffa suben när barnen blir lite äldre, nu skulle jag ändå inte utnyttja den). Att gå tillbaka till reciever och separata högtalare finns bara inte, även om ett riktigt Atmos-system är bättre (men fulare och krångligare)

Sen för TV och film, ljudet är väldigt fylligt, brett och stor omslutningseffekt. Dialog klar även på låg volym. Omslutning och bredd är de största skillnaderna mot Beam.

Du får läsa recensioner för att få dom nördiga detaljerna och jämföra med alternativen, men är du ute efter den bästa allt-i-ett lösningen är jag övertygad om att Arc är rätt val.

Sen har du ju 100 dagar på dig att prova också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mewrtar123:

@Rodnt: Jag lade till subben till mitt system för några veckor sedan, den gör mycket för musik men för film så hade jag nog ärligt talat klarat mig utan den. Samtidigt skavde det lite i mig att inte ha ett "komplett" Sonos-system vilket till slut gjorde att jag åkte och köpte en

Perfekt, då behäver man inte en Subwoofer då den är tänkt att endast användas till film!

Skrivet av Lagerlöf:

Jag tycker den gör massvis för film/serie, kollade på Earth-dokumentären på Netflix och basen när det stormade vågor var rätt insane.

Aj, kanske behöver man en Subwoofer ändå.

Lite snålt att ARC bara har eARC och inga vanliga HDMI. För att få ATMOS från Netflix måste man ju ha en LG TV. Ingen HDMI att koppla in APTV 4K. Kör väll vidare med min gamla Samsung KW-K 960 som, tyvärr för min sambo, har goa fula bakre högtalare.

PS - Signaturen gäller mitt PC-rum.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Perfekt, då behäver man inte en Subwoofer då den är tänkt att endast användas till film!
Aj, kanske behöver man en Subwoofer ändå.

Lite snålt att ARC bara har eARC och inga vanliga HDMI. För att få ATMOS från Netflix måste man ju ha en LG TV. Ingen HDMI att koppla in APTV 4K. Kör väll vidare med min gamla Samsung KW-K 960 som, tyvärr för min sambo, har goa fula bakre högtalare.

PS - Signaturen gäller mitt PC-rum.

Sub eller inte Sub är flitigt diskuterat på div forum, tror de flesta är överens om att det är något man vill ha, och är jäkligt nöjd när man väl köpt den. Men man *måste* inte ha den! Beror väl helt på om du vill ha slag i magen och mullrande ljudeffekter eller inte. Arc, och för all del även Beam sköter basen utmärkt, men det smäller ju inte som på en nattklubb. Sonos är något man oftast bygger ut över tid, men varje enskild högtalare för sig är redan briljant.

Arc har en HDMI ja, men många behöver inte mer. Beror helt på vad du har för enheter och TV. Det finns fler TV som du får Atmos från eller via. Netflix som exempel kör ”lossy” Atmos från DD+. Spelar ingen som helst roll om TVn har eARC eller inte. Ska du däremot ha lossless Atmos, dvs TrueHD från t ex en Blu-Ray eller rip, ja då behövs eARC.

Permalänk
Avstängd

Man klarar sig väldigt bra utan Sub, tills man testat att ha en

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Ni som har hunnit testa Arc, hur stort är tv-rummet ni har den i?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingefaran:

@mewrtar123:

Hej! vad menar du med S2?

*sökte upp det, verkar ju intressant*

Sonos har delat upp högtalarna som är modell S1 och S2. För att kunna köra S2 så krävs det att alla produkter i systemet är av nyare modell som klarar av de nya funktionerna. Har du någon äldre modell så kommer hala systemet att ligga på S1. Kedjan är inte starkare än den svagaste länken helt enkelt.
S1 får endast säkerhetsuppdateringar och förbättringar av redan existerande funktioner medans S2 kan få framtida funktioner också.

Att de har delat upp detta beror på den kritikerstorm som blev när de gick ut med att helt enkelt sluta supporta äldre högtalare och man gjorde upp någon form av dåligt inbytesprogram. Forumen och deras support blev helt nerringda av detta beslut och man har nu valt att dela upp systemen i två, S1 och S2.

Själv har jag en drös med högtalare och enda problemet är att jag ibland tappar min senaste IKEA bokhyllehögtalare men det funkar bättre sen jag följde tipset att alltid ha en högtalare trådad och sen utgå från den när man skapar en grupp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Typiskt att man bara kan använda studentrabatten en gång... ville beställa hem den nya vita Moven

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Typiskt att man bara kan använda studentrabatten en gång... ville beställa hem den nya vita Moven

Har du inga studentkompisar då? Vad hade priset hamnat på med koden?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Har du inga studentkompisar då? Vad hade priset hamnat på med koden?

Kom på att jag faktiskt hade en till! Priset blir 3825kr vilket jag tycker är värt för vad man får. Högtalaren är ju så mycket mer än en bluetooth högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Ni som har hunnit testa Arc, hur stort är tv-rummet ni har den i?

Ca 6x3,5m. Hade som sagt Beam innan och den dög utmärkt den också - upplevde större skillnad på att sätta upp 2 One i andra änden av rummet än bytet Beam->Arc.
Bytte till Arc för Atmos samt bara vetskapen om att nu vill jag inte byta på ett bra tag. Hade alltid undrat hur Arc skulle låta om jag behållt Beam. Sånt kan va värt en hel del

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dauit:

Ni som har hunnit testa Arc, hur stort är tv-rummet ni har den i?

Landade idag! beställde 10 Juni direkt från Sonos (registrerad beställning i "mina ordrar": 11 juni)!

Dold text

Mitt TV-rum: ca 4x5m

Testade lite "Underground 6"(Netflix): Usel, usel film! Grymt ljud/Atmos! (Med Arc+Sub(gen3)+2*One)

Jag är Löjligt nöjd för tillfället! (Uppgraderade från LG SJ7+SPK-8 (bakhögtalare) som jag i min bubbla av okunskap och naivitet var väldigt nöjd med (uppgraderade för atmos och integrering med mitt övriga sonos-system)

"Surroundupplevelsen" är (enligt min åsikt*) Titansk! Och Subben ger mig kanske inte himelskt näsblod: men nog kittlar det rejält i rumpen (...och i framrumpen) och hjärtkammarflimmret är nog inte långt borta!

Bor man i lägenhet eller radhus, eller tom i ett villaområde, kanske man till och med bör Undvika subben för grannarnas skull! Tur man bor på vischan!

Kortare sagt:
Grymt nöjd (än så länge) med ARC+Sub+2*One (...och jag kommer nog aldrig vilja lämna tillbaka subben!)

Not*)Reciever och "tjugoåtti" högtalare (á 10k-100k styck) med sladdar överallt ger antagligen en avsevärt bättre upplevelse. MEN det är inget för mig! Så ni behöver inte påpeka att det finns "bättre" alternativ: Jag är nöjd: End Game!(För mig!))

Bubbla!
Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag har precis inskaffat mig en Samsung tv Q80r, och vad jag har förstått så stödjer den inte eArc.
Funderar på o köpa en sonos arc eller beam, då jag vill börja bygga ett eget system. Är arc meningslöst iomed missen av eArc eller fungerar det bra ändå? Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durdle:

Tjena!

Jag har precis inskaffat mig en Samsung tv Q80r, och vad jag har förstått så stödjer den inte eArc.
Funderar på o köpa en sonos arc eller beam, då jag vill börja bygga ett eget system. Är arc meningslöst iomed missen av eArc eller fungerar det bra ändå? Mvh

Det kommer att funka bra ändå.
Det du kommer att gå miste om är TrueHD och eventuellt Atmos beroende på media/strömningstjänst.

Permalänk
Medlem

För er som inte orkar lägga pengar på en ny TV för att få eArc. Kolla https://en.community.sonos.com/home-theater-228993/hd-fury-is...

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

För er som inte orkar lägga pengar på en ny TV för att få eArc. Kolla https://en.community.sonos.com/home-theater-228993/hd-fury-is...

https://www.hdfury.com/product/4k-arcana-18gbps/
Länk till produkten som nu går att beställa

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Hur upplever ni att köra Arc via HDMI Arc? Får problem med läppsynkning hur jag än gör.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Hur upplever ni att köra Arc via HDMI Arc? Får problem med läppsynkning hur jag än gör.

En av problemen som exempelvis Arcana kan lösa. Se länk ovan din post.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

En av problemen som exempelvis Arcana kan lösa. Se länk ovan din post.

Ja, har sett om den, tänkte dock invänta recensioner på den Alternativet blir ju att använda optisk kabel tänker jag, men då missar man Atmos och funktion med vanliga TV-kontrollen.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Idag skickas min Arc! Fan va härliga nyheter!!!

Permalänk
Medlem

Nu verkar ju Sonos ha gjort om appen? Men frågan är om äldre sonos-produkter kan lira ihop med nyare?

Tänker typ play 1 ihop med ARC och sub Gen2, någon som har koll?

Sen vart skulle ni säga är vettigaste att handla som student, direkt från sonos?