Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingen121:

Tja!

Hittade tråden precis.

Jag själv har faktiskt funderat på att bygga en luftballong, någon som har idéer som inte är från 2002?

Offtopic: Gick igenom kommentarerna lite, och tänkte "vadfan, ser ut som ett hamsterpaj-forum, folk kan verkligen inte vara gamla här", tills jag såg att tråden var från 2002. Skönt att det har gått lite framåt på sweclockers.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Förutom att man behöver en hiskelig mängd ballongduk, så krävs det ballongcertifikat för att flyga ballong som pilot/befälhavare.

https://www.ballong.org/drupal/node/110

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tror nog det är lättare och definitivt billigare att rikta in sig på paramotor än luftballong ifall man vill upp i det blå på egen hand. På så sätt kan du ta åkturer på 2-5h upp till åtminstone ett par tusen meter över havet. Hade en granne som höll på med sånt ute på landet där jag växte upp hos päronen, såg rätt kul ut att kunna dra iväg på en åktur.

Permalänk
Avstängd

@Pingen121:

Tja igen!

Jag snackade med Kjell på luftballong stockholm.

Han var riktigt hjälpsam! Kan rekommendera dem för den som vill snacka luftballong!

Permalänk
Avstängd

@kaptengrek: Det låter tämligen intressant det med!

Permalänk
Avstängd

@cyklonen:

Tack för input!

Snackade med en veteran igår!

Fick reda på det, var inte lika lätt som man först hade trott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingen121:

@cyklonen:

Tack för input!

Snackade med en veteran igår!

Fick reda på det, var inte lika lätt som man först hade trott!

Du kanske kan börja med något enklare som ett eget kärnkraftverk eller en rymdraket och sen ta luftballongen efter det?

Permalänk
Inaktiv

Börja med att kontakta en ballongflygklubb och lär dig sedan flyga, sedan vet du hur du ska bygga en och slipper gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingen121:

@cyklonen:

Tack för input!

Snackade med en veteran igår!

Fick reda på det, var inte lika lätt som man först hade trott!

Hur kunde du ens tro det var lätt? =D

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

gör inte detta snälla.. ren livsfara om nåt går fel.