Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Giftig gas och ventilation i lägenheter?

Permalänk
Avstängd

Giftig gas och ventilation i lägenheter?

Tjo! Det brinner just nu i lagerhotell i Birsta vilket är någon knapp mil från Sundsvall:
https://www.expressen.se/nyheter/sundsvall-vma-efter-brand-i-...

Tydligen är det giftig gas som bildas som åker med molnen. Oklart huruvida det går in mot staden eller inte.

Vad jag undrar är jag som bor i lägenhet om det finns något lämpligt filter i ventilationen då jag bor högst uppe i lägenheten (3:e våningen) så jag kan har sämst filter i ventilationen av alla?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjo! Det brinner just nu i lagerhotell i Birsta vilket är någon knapp mil från Sundsvall:
https://www.expressen.se/nyheter/sundsvall-vma-efter-brand-i-...

Tydligen är det giftig gas som bildas som åker med molnen. Oklart huruvida det går in mot staden eller inte.

Vad jag undrar är jag som bor i lägenhet om det finns något lämpligt filter i ventilationen då jag bor högst uppe i lägenheten (3:e våningen) så jag kan har sämst filter i ventilationen av alla?

Det är väl ofta frånluft så luften kommer väl in via ventiler, fönster och andra hål genom ytterväggen?
Men visst kan du blocka frånluften från att suga ut så kommer det inte in lika mycket.
Edit: Via köksfläkt och ventiler i badrum brukar luft sugas ut.

Permalänk
Medlem

Det räcker med att du stänger fönster och fönstrens ventiler, du behöver inte oroa dig

Permalänk
Medlem

Blir nog rejält utspätt i luften om det är en mil bort.

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns några filter i en vanlig fastighet med lägenheter.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saddl3r:

Det räcker med att du stänger fönster och fönstrens ventiler, du behöver inte oroa dig

Alright! Förhoppningsvis är det så. Jag tänkte att jag bor högst upp och man kan ta en trappa upp (som fälls ned som när man skall upp till vinden) till ventilationsdelen i denna lägenhetsbyggnad.

Bilden nedanför visar omfattningen av branden/röken i förhållande till annat i närheten. Smått läskigt när det händer relativt nära en, även om giftiga bränder inte är något nytt:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Ja det är onekligen en stor brand, men om det skulle vara någon fara eller läget ändras så skulle räddningsledaren gå ut med nya rekommendationer. Jag är brandingenjör

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saddl3r:

@AplAy: Ja det är onekligen en stor brand, men om det skulle vara någon fara eller läget ändras så skulle räddningsledaren gå ut med nya rekommendationer. Jag är brandingenjör

Var hittar man allmänna utfärdade VMA:s? Nyhetssidan här i staden som rapporterar om det är bakom betalvägg...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem

Du lär inte få några skador av det, på sin höjd kanske det kan lukta från branden men mängden rök som når dig är otroligt liten. Lyssna på Radio Västernorrland och ev meddelanden från räddningstjänsten om du är orolig.

VMA i Sundsvalls kommun, Västernorrland.
Viktigt meddelande till allmänheten i Birsta i Sundsvalls kommun, Västernorrlands län. Det brinner i ett lagerhotell på norra Förmansvägen 20. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västernorrland.

https://sverigesradio.se/vasternorrland

Annat var det 1888, då hade du varit glad om det varit en sån där liten brasa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sundsvallsbranden

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Var hittar man allmänna utfärdade VMA:s? Nyhetssidan här i staden som rapporterar om det är bakom betalvägg...

Finns en del information på krisinformation.se, vet dock inte om det är den enda/rätta kanalen.

https://www.krisinformation.se/nyheter/2020/juli2/viktigt-med...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

@AplAy: krisinformation.se är den officiella kanalen, du kan även ringa 113 13 som är det nationella krisinformationsnumret. Du kan även titta på räddningstjänstens sida, men där brukar det inte finnas sån information.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tips kan vara att installera SR-appen(Sveriges Radio) då de skickar ut VMA och allmänna nyheter. Man kan välja för vilken region man vill ha nyheter.