Ny dator till hösten, kontroll av bygge

Permalänk
Medlem

Ny dator till hösten, kontroll av bygge

Det har nu blivit dags för en ny burk inför hösten för min del och jag önskar att få lite input på mitt bygge.
Tanken är att invänta Nvidias nya 3000-serie på GPU-sidan och para ihop med en 34" UW skärm: Länk till skärm

Har varit lite frånvarande i de senaste generationerna av CPU och dylikt som har släppts och önskar lite råd gällande RAM/Mobo och CPU-kombination egentligen.
Det jag har kommit fram till än så länge är nedan:
https://www.inet.se/datorbygge/b1172540/2020-burken-v3

Föredrar att köra på Intel framför AMD, även om jag vet att de flesta förespråkar AMD på CPU-fronten.
Känns det dumt att köra på LGA1200-plattformen med moderkort som har PCI-E Gen 3 eller bör man vänta på ny generation med stöd för PCI-E Gen4?
Borde jag ta andra RAM-stickor med högre frekvens som ger bättre prestanda tillsammans med CPUn?

Förhoppningen är att kunna beställa och få burken lagom till Shadowlands släpps, så runt September/Oktober som senast.
Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar med bygget?
Motivera gärna förändringar i bygget om delar byts ut, alltid bra att lära sig lite igen

Jag har inget satt budget just nu, men föredrar väl att hålla burken runt 25k inkl. GPU i och med att skärm ska införskaffas och all övrig kringutrustning.
Kommer att användas till allt från att spela WoW, CSGO till andra nyare spel som kommer och vill gärna ha prestandan som finns att hämta.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Viking

Oavsett om du föredrar Intel så bör du definitivt se hur bra Ryzen 4000 presterar i höst. De bör släppas ungefär samtidigt som Nvidias 3000-serie.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Oavsett om du föredrar Intel så bör du definitivt se hur bra Ryzen 4000 presterar i höst. De bör släppas ungefär samtidigt som Nvidias 3000-serie.

Givetvis kan man alltid vänta på ny hårdvara som ligger runt hörnet, men någon gång måste man trycka på köpknappen också.
Skulle nu nya Ryzen vara otroligt bra när det beger sig så kan det givetvis vara ett alternativ att överväga, men för stunden så vill jag ha ha råd gällande en dator som går att beställa snart och sedan vänta på GPU-släppet bara
Sedan behöver det givetvis inte bli att man beställer nu, men behöver lite input gällande setupen jag har satt ihop eller förslag på alternativ.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Viking
Skrivet av 50Spaenn:

Givetvis kan man alltid vänta på ny hårdvara som ligger runt hörnet, men någon gång måste man trycka på köpknappen också.

Självklart, det släpps ju alltid nytt någon gång. Men nu behöver man bara vänta ca två månader.

Skrivet av 50Spaenn:

Skulle nu nya Ryzen vara otroligt bra när det beger sig så kan det givetvis vara ett alternativ att överväga, men för stunden så vill jag ha ha råd gällande en dator som går att beställa snart och sedan vänta på GPU-släppet bara
Sedan behöver det givetvis inte bli att man beställer nu, men behöver lite input gällande setupen jag har satt ihop eller förslag på alternativ.

Sen blir jag lite osäker på vad du vill göra. Vill du köpa datorn innan lanseringen av nya grafikkort och sätta i ett grafikkort som du redan har? Eller vill du bara veta om det är ett bra bygge nu, för att sedan köpa det i höst? Om sistnämnda så är det mycket bättre om du frågar då istället.

Annars kan det här vara några alternativ:

Eller:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Sen blir jag lite osäker på vad du vill göra. Vill du köpa datorn innan lanseringen av nya grafikkort och sätta i ett grafikkort som du redan har? Eller vill du bara veta om det är ett bra bygge nu, för att sedan köpa det i höst? Om sistnämnda så är det mycket bättre om du frågar då istället.

Jag kanske ska förtydliga det jag vill göra
Jag vill bygga ihop en burk som är vettig idag och som skulle funka bra med t.ex. RTX3080 eller bättre när det kommer.
Det finns ingen GPU att använda så länge, men jag bygger gärna datorn innan och har det klart tills grafikkorten släpps. Behöver inte få en komplett burk innan.

Frågan var om burken är bra i sitt utförande (jag ser att du bytte RAM till högre hastighet, antar att nya Intel drar nytta av högre klock?) eller om jag behöver göra större justeringar.
Kort och gott, om vi ponerar att jag skulle beställa burken idag, hade paketet sett bra ut? Det är lite det jag fiskar efter

Hinner det hända andra grejer innan 3000-serien kommer så får man väl revidera sitt val då, men jag vill helt enkelt vara förberedd

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::