Permalänk

Signal som sms app

Tjo,

En fråga signal skall vara en av dom säkraste chat appar pga deras kryptering. Nu när jag installerade signal så kan man även använda den som sms och mms app. Och då står det att man skickar sina sms mms säkrare via denna kryptering. Stämmer detta ?
Skickar man även sina sms och mms krypterade ända till mottagaren ?

/Force

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det ju som att vanliga SMS/MMS skickas på samma sätt som vanligt - för hur skulle andra parten annars kunna läsa dessa?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Rent spontant känns det ju som att vanliga SMS/MMS skickas på samma sätt som vanligt - för hur skulle andra parten annars kunna läsa dessa?

Mmmm... fattar inte detta heller. Därför jag frågar här 😁
Men troligtvis skickas sms/mms som vanligt då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Mmmm... fattar inte detta heller. Därför jag frågar här 😁
Men troligtvis skickas sms/mms som vanligt då ?

https://support.signal.org/hc/en-us/articles/360007321171-Can...-

Citat:

Android
In addition to supporting end-to-end encrypted messages and calls with other Signal users, Signal Android can be configured as your default SMS/MMS app. In this case, you can send and receive insecure SMS/MMS in Signal Android. Learn how to distinguish when communication is private (Signal message) or insecure (SMS/MMS).

iOS
All communication through Signal iOS is private. Apple does not allow other apps to replace the default SMS/messaging app.

Skickar du ett standard SMS genom att sätta Signal till din standardapp i Android för SMS/MMS så sker det förmodligen som vanligt - d.v.s., på detta sätt som Android skickar det (Lite som att du kan använda Messenger eller liknande appar för SMS).
Skickar du till en mottagare med Signal så skickar du ett "Signal message" som då är krypterat till andra partens enhet*.

* så tolkar jag deras egna beskrivning

EDIT:
https://support.signal.org/hc/en-us/articles/360007061492-Doe...-

Citat:

Does my contact need Signal?
Yes, both you and your contact need to use Signal if you want to communicate privately.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Långtryck på skicka-knappen för att ändra:

Permalänk
Medlem

Det skickas som vanligt, det är bara för att det är praktiskt att ha allt i samma app

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

"Och då står det att man skickar sina sms mms säkrare via denna kryptering. Stämmer detta ?"

Var står det? Överallt jag ser står det "Insecure SMS/MMS". Däremot kan du sätta pin och fingerprint för att låsa upp appen, på så sätt slipper du snokande människor