Permalänk

C9 Oled settings/hemmakalibrering

Hejsan, jag har köpt en Lg c9 oled och undrar ifall det finns någon kunnig person som har tips på hur jag kan ställa in min TV till bästa möjliga inställning för att kolla på film via exempelvis Netflix. Idag upplever jag att även fast jag tittar på dolby vision material på Netflix så kan bilden bli grynig framför allt syns detta när det är mörkt på materialet. Jag är rätt okunnig vad gäller TV apparater och är inte helt haj på vad alla inställningar gör och sådär. Det är ju en fantastisk bild såklart men borde nog kunna gå att pilla till endå lite bättre.

Tack på förhand

MVH: Christian

Permalänk
Bildexpert 📺

@runesfarmor: ISF/Expert-lägena för mörkt/ljust rum är de lägen du utgår ifrån för minst godtycklig bild. Ifall bilden ändå upplevs grynig så beror det på att bilden/filmen/tv-serien troligtvis är grynig.

Permalänk

@Laxpudding: Tack så mycket. Men du tycker inte att det är värt att pilla på inställningarna inom Expert lägena, utan jag bör bara köra på default?

Permalänk
Medlem

@runesfarmor: Testa dig fram. Det finns ju en flik som heter återställ som återgår till standardinställningarna om du inte är nöjd. Själv använder jag expert mörk. Har inte pillat för mycket med inställningarna men ändrade gamma på expertkontroller, och temperatur inne på vitbalans då jag tyckte "varm 2" gav lite för mycket grön tint.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av runesfarmor:

@Laxpudding: Tack så mycket. Men du tycker inte att det är värt att pilla på inställningarna inom Expert lägena, utan jag bör bara köra på default?

För att pilla på en inställning måste man ha en plan med vad man vill uppnå. Det finns inget som hux flux "gör det bättre". Expert-lägena är de mest neutrala/minst godtyckliga och släpper därför igenom den skapade karaktären på bilden. Sedan ser det förmodligen inte som på den gamla TV:n, men det är ofta mest en vanefråga. Har man haft 10 år och 10.000 timmar med den gamla TV:n som kanske gjorde fel med bilden, ja då tar det ett tag för hjärnan att ställa om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@runesfarmor: ISF/Expert-lägena för mörkt/ljust rum är de lägen du utgår ifrån för minst godtycklig bild. Ifall bilden ändå upplevs grynig så beror det på att bilden/filmen/tv-serien troligtvis är grynig.

Vivid-läget menar du väl?

@runesfarmor Glöm inte bara stänga av ev Eco-lägen och annat som annars må ha positiv inverkan på miljön men som absolut gör bildupplevelsen klart sämre (tror jag nog man kan säga som ett faktum och inte en personlig åsikt). Annar tycker jag Expert Bright Room är helt ok, även om jag då gärna drar ner från Warm2 som jag tycker är lite väl gulaktig till Warm1. Vill man göra en riktig kalibrering så får man väl antingen skaffa nödvändig hårdvara och börja plugga eller få någon som Herr Ytterberg att utgöra en proffs-kalibrering. Kalibrerad bild är dock inte för alla, jag är en av dom som gärna fläskar på lite extra trots att jag vet att det är "fel"

Permalänk
Medlem

Jag kör expert/bright room + smooth på max. funkar hur bra som helst!

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Lite OT nu men undrar var du köpte du din C9 från? De är slutsålda överallt.

Permalänk
Medlem

55:an går det att få tag på. Dom större är det dock värre med.

Permalänk
Medlem

Om bilden är grynig beror det nog på att du inte har tillräcklig bandbredd eller inte har det bästa paketet från Netflix,
Basic Standard Premium är de tre olika paketen, Basic erbjuder inte HD, Standard erbjuder HD och Premium erbjuder Ultra HD, eftersom du har en sån bra TV ska du förstås ha Premiumpaketet.

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c9-oled/settings
Här är en riktigt bra sida som hjälper dig med alla inställningar till din TV.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+