Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Testade FS med datorn i sign och fick 15774 Graph: 17577 Physic: 19583 Combined: 7655
Jag har ett s före 64 på slutet av GUI annars ser det lika ut.
Skillnaden lär inte ge 150Fps men är en skillnad iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geimvera:

Visst, 3600an är långsammare än en 8700k, i vissa spel även en 9100f men det är nog inte så mycket att göra åt, äldre (mer spagetti kodade spel, te.x wow) brukar föredra inte ganska kraftigt.
Däremot det du kan göra;
XMP/DOCP
Klocka upp minnena i 3600-3800mhz ( IF klockan följer Dram och "cache" följer IF klockan, upp till ~1800-1900 IF klocka)
Uppdatera BIOS, chipset.
Jag hjälpte en god vän göra detta på sin dator och vi fick upp hans Firestrike CPU Score ganska rejält.

Jag uppdaterade BIOS, chipset och ställde om hans 3200 cl14 kitt till XMP timings och höjde frekvensen till 3600, det flyter på hur bra som helst. Men se till att köra memtesthelper eller liknande.

Vad är spagettikodade spel? Kan du ge oss en definition på det?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av DanneLiu:

Testade FS med datorn i sign och fick 15774 Graph: 17577 Physic: 19583 Combined: 7655
Jag har ett s före 64 på slutet av GUI annars ser det lika ut.
Skillnaden lär inte ge 150Fps men är en skillnad iaf.

Ja då fick jag ju lite mer än dig där, är väl GPUn då antar jag, roligt dock att datorn knappt anses vara en "gaming pc" enligt 3dmark resultatet haha.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Enligt userbenchmark bör du ligga på dom här siffrorna i CSGO. Exakt samma CPU/GPU som du har https://www.youtube.com/watch?v=cgRX0npY1zA&t=10s

Edit: Jag testade att byta CPUn till en 9600K (som är motsvarigheten till 8700K). Skillnaden blev ca 20% högre fps i CSGO enl UserBenchmark kontra 3600. Att du upplever lägre FPS har du nog svaret på, möjligvis är det något som spökar eftersom att du ligger under vad som anses normalt för din setup.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av drakelito:

Ja då fick jag ju lite mer än dig där, är väl GPUn då antar jag, roligt dock att datorn knappt anses vara en "gaming pc" enligt 3dmark resultatet haha.

Om du får dippar då och då kan det vara något program som tuffar på i bakgrunden och går in och stör i bland.
Vanligt att övervakningsprogram kan störa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hade en fx8150 med ett 290x med ca 200fps i CS.
Bytte till en I76800k och hoppa direkt upp ca 100 fps.
Bytte sedan till ett Vega64 och i stort sett ingen skillnad.
När detta gjordes så spelade jag i 1080, numera 1440.
Som många skriver verkar cs vilja ha en bra processor, fast det borde ju en 3600 vara tycker jag.
Summan är att med min gamla 8150 och 290x aldrig var under 170 så borde dina prylar ligga bra mkt högre
Vad jag tror mig veta är att CS använder 2 kärnor...

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Inaktiv

Varför byter någon från 8700k till en 3600?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Ja då fick jag ju lite mer än dig där, är väl GPUn då antar jag, roligt dock att datorn knappt anses vara en "gaming pc" enligt 3dmark resultatet haha.

Det jag menade är att jag har nästan 1500 mer i physics poäng än du och vad jag förstår så hänger det väl bara på processorn i det testet?
Men även om du hade 1500 mer där så borde det inte ge 150fps mer gissar jag:P
Konstigt att det skiljer så mycket, men det kanske är normalt, det vet inte jag

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

När jag körde med stock kylaren så var de hemska, med prestanda läget så låg jag idle 50+ hela tiden, och 90+ när jag spelade, men sen när jag löste ny så har den typ inte gått över 75 en enda gång i spel.

Vad har du för kylare till processorn nu?
Vad har du för chassi och hur många fläktar?
Vad är det för modell/tillverkare på ditt grafikkort?

Upp till 75 grader låter väldigt varmt för en 3600.
Tänkte om det är värmeproblem som ställer till det, främst för grafikkortet.
Har du kikat vad du får för temp på grafikkortet vid gaming?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Om du får dippar då och då kan det vara något program som tuffar på i bakgrunden och går in och stör i bland.
Vanligt att övervakningsprogram kan störa.

Inte omöjligt, vet inte vad det skulle vara bara, men ska kika på det.

Skrivet av anon201296:

Varför byter någon från 8700k till en 3600?

Sålde datorn med 8700K och byggde en ny, 8700K säljs inte längre

Skrivet av DanneLiu:

Det jag menade är att jag har nästan 1500 mer i physics poäng än du och vad jag förstår så hänger det väl bara på processorn i det testet?
Men även om du hade 1500 mer där så borde det inte ge 150fps mer gissar jag:P
Konstigt att det skiljer så mycket, men det kanske är normalt, det vet inte jag

Ja det är skumt, förstår inte vad det är som skiljer egentligen, kan jag ha missat något?

Skrivet av ronz:

Vad har du för kylare till processorn nu?
Vad har du för chassi och hur många fläktar?
Vad är det för modell/tillverkare på ditt grafikkort?

Upp till 75 grader låter väldigt varmt för en 3600.
Tänkte om det är värmeproblem som ställer till det, främst för grafikkortet.
Har du kikat vad du får för temp på grafikkortet vid gaming?

Corsair H100i Pro använder jag just nu, har ett Phantek 300A, inte så många fläktar men har svårt att tänka mig det ska göra en så här stor skillnad.
KFA2, som jag även körde i min 8700K burk där allt flöt på bra.

Tycker du? Läste av flera här på forumet att 90+ grader för en 3600 inte var konstigt alls, konstigt att alla säger olika där.
Grafikkortet har aldrig överstigit 70 grader i spel heller.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Inte omöjligt, vet inte vad det skulle vara bara, men ska kika på det.

Sålde datorn med 8700K och byggde en ny, 8700K säljs inte längre
Ja det är skumt, förstår inte vad det är som skiljer egentligen, kan jag ha missat något?

Corsair H100i Pro använder jag just nu, har ett Phantek 300A, inte så många fläktar men har svårt att tänka mig det ska göra en så här stor skillnad.
KFA2, som jag även körde i min 8700K burk där allt flöt på bra.

Tycker du? Läste av flera här på forumet att 90+ grader för en 3600 inte var konstigt alls, konstigt att alla säger olika där.
Grafikkortet har aldrig överstigit 70 grader i spel heller.

Ok! Då är det ju inte grafikkortet som blir för varmt iallafall.
Men jag tycker det låter väldigt varmt för en 3600. Speciellt med en H100i.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Ok! Då är det ju inte grafikkortet som blir för varmt iallafall.
Men jag tycker det låter väldigt varmt för en 3600. Speciellt med en H100i.

Precis vad jag tyckte med, körde med en "vanlig" H100 till min 7700K och en DEEPCOOL Captain 240 till min 8700K och jag hade väldigt bra och stadiga temps.

Helt ärligt om jag inte kan fixa detta så tar jag nog en 10600K bara, Intel har jag ändå kört i alla år så har inga problem att köra det igen.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ok! Då är det ju inte grafikkortet som blir för varmt iallafall.
Men jag tycker det låter väldigt varmt för en 3600. Speciellt med en H100i.

75 Grader är inte alls varmt för en 3600, den börjar throttla vid 95 grader så inga problem för den skullen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

Skummat igenom tråden, och det låter ju skumt! Sitter dina ramminnen i rätt slot?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat Bios, laddat ner drivers för mobo från tillverkaren och har du "AMD Balanced eller peformance plan" vald under windows energialternativ?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

Nuke it from orbit. CMOS reset, ställ in grundläggande saker som XMP profil. Och formatera en ren Windows 10 installation vilket tar 30 minuter. Eller spendera timme efter timme felsökandes, där ingen här kan riktigt hjälpa dig eftersom det saknas så mycket information du inte ger.

Enda tanken som slår mig är att grafikkort som går genom PCI-E lanes som moderkortets chipset bistår med kripplar prestanda. Men då måste man dummat till det rejält och inte satt grafikkortet i den översta fullstora PCI-E slotten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Helt ärligt om jag inte kan fixa detta så tar jag nog en 10600K bara, Intel har jag ändå kört i alla år så har inga problem att köra det igen.

Formatera windows, kör in enbart:
Chipset från moderkorts hemsida
Drivers för GPU
Reset bios och återaktivera enbart XMP 3200 profil.
Skriv "power plan" i startmeny och skapa upp en Hög Prestanda profil från template.
https://www.tenforums.com/tutorials/43655-create-custom-power...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7