Min dator är paj, och jag behöver eran hjälp med lite rådfrågning

Permalänk

Min dator är paj, och jag behöver eran hjälp med lite rådfrågning

Tjena Gents!

Jo det är så att min PC har precis brakat ihop.
Mitt Moderbord och min GPU verkar ha gått sönder. Möjligt min RAM också.
Jag har felsökt i x-antal timmar nu men hittar inte felet tills någon gav mig den hemska idén att min PSU kan vara orsaken.

Vi börjar från början:
Jag skulle starta min dator men fick ingen source output från min skärm och tänkte givetvis att min skärm är knas.
Sen började mina GPU fläktar varva som satan i kanske 10 sek innan jag startade om datorn, vilket jag behövde göra via strömbrytaren på min PSU. inget annat sätt funkade. Jag testade även att sätta min GPU i min andra PCIE slot, funkade inte.

Här var jag jävligt vilsen och tänkte att det var knas på mitt Mobo som ändå är 7 år gammalt. Och så verkar det vara.

Så jag tar min fars dator och slänger in min GPU i den, denna dator vet jag fungerar felfritt. Jag får bild i 2-3 min innan samma sak händer igen. GPU fläktar varvar satan, sen slutar skärmen funka. Ibland stänger den av sig själv och ibland inte. allt inom ett spann på kanske 10 sek. jag upprepade processen för att försöka slänga in nya drivers osv. men det funkade inte, för de hann aldrig installeras innan datorn krashade.

Sen lyckades jag få bild i 30 sek men endast på en Blue screen of death. med felkoden 0xc000000e

Sedan tog jag GPUn från min fars dator och slängde in den i min dator. Samma problem, Ingen source output. Men inger problem med GPUn i sig.

Så min undran är, tror ni det är knas på 'endast' Mobo och GPU eller också min PSU.

Vill ni veta specs så hade jag:
GPU: Radeon RX 5700XT PowerColour Red Devil
CPU: I5 3570k
Mobo: Gigabyte GA-z77-Gs3h
RAM: Ballistix 4x4gb 1666mhz DDR3
PSU: EVGA G3 650W 80+ Guld

Permalänk
Inaktiv

Vad gjorde du när datorn slutade att fungera?

Permalänk
Medlem

Har du haft problem med grafikkortet innan, spontana omstarter eller drivrutiner som kraschar exempelvis? Moderkortet kan givetvis spela in i detta också.

Vad får dig att tro att det är fel på minnena också?

Det är nog inte något fel på nätagget men det är självklart bara en gissning. Testa komponenterna var för sig i den mån du kan för att utesluta andra fel, det är lätt att dra förhastade slutsatser.

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Vad gjorde du när datorn slutade att fungera?

Inget, tittade på film, lät datorn gå i sömnläge. startade upp den två dagar senare och sen hände detta

Permalänk
Skrivet av AgiLitY:

Har du haft problem med grafikkortet innan, spontana omstarter eller drivrutiner som kraschar exempelvis? Moderkortet kan givetvis spela in i detta också.

Vad får dig att tro att det är fel på minnena också?

Det är nog inte något fel på nätagget men det är självklart bara en gissning. Testa komponenterna var för sig i den mån du kan för att utesluta andra fel, det är lätt att dra förhastade slutsatser.

Nej, jag har inte haft mer problem med grafikkortet innan. Det största problemet med grafikkortet jag hade tidigare var med nya COD MW då spelet stängdes ner osv. men det var Mjukvare Knas och inte hårdvara. Annars har kortet funkat prima.

Jag hade fått in fel fel-kod i mitt huvud. Jag tordde att den Blue screen jag hade fått var 0x00000e. vilket tyder på storage eller minnes fel.
Därför misstänkte jag att det kan va fel med min RAM också

Permalänk
Skrivet av LativeGamer:

Nej, jag har inte haft mer problem med grafikkortet innan. Det största problemet med grafikkortet jag hade tidigare var med nya COD MW då spelet stängdes ner osv. men det var Mjukvare Knas och inte hårdvara. Annars har kortet funkat prima.

Jag hade fått in fel fel-kod i mitt huvud. Jag tordde att den Blue screen jag hade fått var 0x00000e. vilket tyder på storage eller minnes fel.
Därför misstänkte jag att det kan va fel med min RAM också

Jag tror att jag har utfört så många tester som det går att göra blint. Vi ska nu testa PSUn för att säkerhetställa att inget
är knas med den.
Vi har ju nu köpt nya delar, nytt mobo osv, men inte GPU då garantin fortfarande gäller.