LG UltraGear 27GN950 (4K Nano IPS 144 Hz)

Permalänk
Medlem

LG UltraGear 27GN950 (4K Nano IPS 144 Hz)

Jag såg att Inet precis lagt upp denna för förbokning, leverans 20/8. Spännande värre! (länk)

Vad jag kan läsa mig till har den INTE en G-Syncmodul som tidigare Acer och Asus-varianter, dvs den bör vara fläktlös. Den stöder både Freesync Premium Pro och är G-Sync Compatible enligt reklamen.

DSC är ju trevligt, bör innebära 144Hz på riktigt i full upplösning och med äkta 10-bit? Har inte sett detta själv så jag vet inte hur bra det fungerar.

HDR600 ska den stöda, så det är väl inte helt optimalt. Jag har ännu inte sett HDR i verkligheten så jag vet inte hur viktigt detta är. Nån som kan fylla i?

I övrigt känns specifikationen som en holy grail, och det med ett pris strax under 10'. Intressant.

Vad tror och tycker ni?

Reklamfilmen från LG:

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Är grymt sugen på denna! Men samtidigt många frågetecken.

  • Hur fungerar DSC? Pallar den 4k@144hz utan subsampling då?

  • HDR600, är det nåt att hänga i granen? Jämfört med tex en OLED-tv med ”riktig” HDR.

  • Vad behöver jag för kärnkraftverk för att driva två stycken såna här (så småningom om)?

  • Märker man nån som helst skillnad på en äldre skärm med g-sync (antar att alla äldre hade egna moduler?) och denna som ”bara” har compatible?

Permalänk
Medlem

@danielwerner: DSC ska funka riktigt bra faktiskt. Tftcentral som recenserade Asus 4k variant, XG27UG, märkte ingen skillnad i varken bildkvalitet eller i extra lag. Du kan köra i 144hz med 10-bitar så länge du har ett grafikkort som är av Nvidia 20xx serien eller motsvarnade AMD. Administratören på blurbusters.com "Chief Blur Buster" säger: "DSC worries are exaggerated. For practially all computer use, it's lossless compression. Now, text is easier to compress fully losslessly than complex images. Throw out your preconceptions of DSC worry hype, it's pretty much harmless and is a Good Thing, especially in today's 10-bit world, where the Visually Lossless behavior is very easy achieve with decimination below human noise floor. It's ultra slight compression, much more slight than the least-compressed Digital Cinema video files. It's many orders of magnitude superior to the old 4:2:2 vs 4:4:4 stuff of yesteryear. Peeps, stop worrying about DSC... DSC is a linear stream compression that is only a single pixel row buffer equalling one horizontal scan rate. For a signal of 160KHz horizontal scan rate in Custom Resolution Utility (160,000 pixel rows per second), the latency of DSC at one end is 1/160,000sec. Even the temperature difference of 18 degrees C versus 20 C slows down an LCD pixel response (and thus lag) FAR MORE than this DSC overhead".

Angående Gsync så är såklart en riktig Gsync modul bättre då den har spannet mellan 1-144hz samt en "variabel "overdrive"" så den ger en fin bild med minimalt eftersläp utan att behöva ändra overdrive settings manuellt om du har hög eller låg FPS i spelen. Dock så har Gsync moduler på 4k skärmar en liten fläkt i skärmen. En del stör sig på den väldigt mycket, andra inte. Så länge man spelar så låter oftast datorns fläktar mer än skärmens men vid surfande låter skärmen mer än datorn och det kanske inte är så roligt. Många har även rapporterat att den fortsätter snurra en bra stund (ibland flera timmer) efter det man stängt av datorn. En skärm med Gsync modul går även oftast på runt 1500kr mer en en skärm som inte har modulen. Detta spelar såklart mindre roll om man köper en 4k gamingskärm för 20k+. Gsync-kompatibel funkar dock väldigt bra och ligger oftast mellan spannet 48-144hz. Se bara till att Nvidia har listat skärmen på deras sida https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors... Den uppdateras hela tiden. Den enda nackdelen med en skärm som "endast" är Gsync-kompatibel är om man är känslig för "blurig" bild är att man måste ändra skärmens overdrive mellan spelen om de har låg eller hög FPS för att få så bra bild mer så lite eftersläp som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pigall:

Ålrajt, stort tack för bra info! Mycket intresserad av den här skärmen. Förhoppningsvis är det en bra panel, LG har ju ett sjukt bra track record på den biten.

Det enda orosmomentet är väl det här med G-sync compatible. Har i nuläget två stycken Asus pg279q, vad jag förstår har den en riktig modul då det inte fanns några olika G-sync-varianter när den släpptes. Vill verkligen ta klivet till 4K i höst när Nvidia släpper 3000-serien, men blir jobbigt om det känns som en nedgradering. Märker man någon skillnad mellan 48-144hz då? Har svårt att se att jag skulle spela NÅGOT under 60 fps faktiskt.

Permalänk
Medlem

@danielwerner: Det enda är som sagt att man kan behöva ändra overdrive manuellt beroende på vilken FPS man har i spelen. Låt säga att det finns fyra overdrive-lägen i skärmen så kanske du använder läge 4 om du ligger runt 144hz+. Men om du kör ett tyngre spel under 100 FPS så kanske du får ändra till läge 3 och kanske till och med läge 2 om du ligger runt 60 FPS. Detta är dock väldigt individuellt hur man upplever och hur känslig man är för eftersläp i bilden. Många kör med samma overdive hela tiden utan att bryr sig speciellt mycket, eller märker någon skillnad. Vissa skärmar är mer känslig än andra. Se bara till om du köper en Gsync-kompatibel skärm att den är listad på Nvidias hemsida. Då kan man mer eller mindre garantera att det funkar så bra det bara kan utan modul. Skärmar som inte är listade på Nvidias hemsida kan man såklart också köra som Gsync, men då med varierande resultat beroende på vilket spel och vilken skärm man använder. Bäst är det ju alltid att invänta review från t.ex. swecklockers, tftcentral eller rtings innan man slår till på en så pass dyr skärm. Jag kan även tipsa om en kommande skärm från Acer "XB323QK NV", 4k, 144hz samt 31.5". Den verkar hyfsad avskalad från många high-end finesser vilket borde resultera i en något mer humanare prisnivå.

Permalänk
Medlem

Displayninja har tittat på skärmen:

https://www.displayninja.com/lg-27gn950-review/

För ~800 USD verkar den riktigt fin! Personligen hade jag önskat den i 32"

XB323QK som nämns ovan är tydligen listad runt 1450$ USD hos kinesiska ÅF. Reddit som källa så ta det med en nypa salt.

Permalänk

Det blir nog en sån här i höst/vinter om inget liknande dyker upp. Verkar riktigt bra.Kommer nog se till att ha PS5 kopplat till både TV och datorskärm (eller snarare lätt att koppla om) så dags för en riktigt bra 4K skärm.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Slänger in samma som jag skrev på Reddit ang denna skärm då det säkert är intressant även för folk här. Orkar inte skriva om det till svenska men förhoppningsvis är folk här nog bra på engelska

I picked up two of these to use together with my Acer X27. Have not really had a chance to game on them yet, just use for office work, and I must say that I find them a bit on the dim side and with a somewhat low contrast, more than expected. Almost like there were som kind of Eco-mode enabled. Have tried to switch the Energy saving between off/low/high but for some weird reason, that makes not difference what so ever. Perhaps its a Deep Color / HDR issue.

Now, it should be said that I am using them right next to a the X27 which is a really good monitor (HDR1000 monitor with something like 385 dimming zones) and that I am a sucker for a bright vivid picture that would have most other people looking for their shades

It should also be said that I really have not had more than a few minutes to tinker with settings etc so far and that I have only used one of the two monitors so far. Too much work right now.

One thing I noticed though is that the screen only seem to Pivot in one direction, so if you want to use it as such, you really need to get a custom monitor mount in order to the the slimmest side closest to the middle screen.

***

Have had a chance to tinker a bit more with the screen now and it seems there is something really weird going in with the HDMI ports. When using Display Port, I get a much brighter picture overall, despite settings of HDMI Deep color and HDR (both on my computer and the screen). Too bad LG for some reason decided to outfit this one with only one DP but two HDMI ports and I, like many, am in a multi computer world.

BTW, be really careful when using the Pivot function. Because of LGs stupid decision to put the ports on the back facing backwards and not downwards, you could actully break the ports when the cords get tangled up in the stand. Almost happened to me.