Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Ihopbyggd dator, ingen bild till skärm

Tjena, byggt ihop en dator åt min flickvän med diverse delar som jag köpt av folk.

Problemet är att allting är ihopsatt och inkopplat men får ingen bild till skärmen. Skärmen i sig är ny och har testat den på min dator och det är inga konstigheter.
Testat en hel del saker nu som jag läst från de trådar som redan fanns kring liknande problem och kommit till punkten att jag inte riktigt vet vad mer jag kan göra.
Alla fläktar snurrar, både GPU och CPU samt chassifläktarna. Finns en liten grön lampa nere i hörnet av moderkortet som lyser grönt när nätagget är i "På"- läget. En annan konstig sak är att min datormus verkar få ström från USB anslutningarna men inte mitt tangentbord (ser detta då båda borde vara upplysta när datorn är igång även i bios)

Lista av åtgärder jag gjort:

* Testat RAM stickor i olika konfig (enkel sticka, dubbel, fyrdubbel) samt provat alla en och en.
* Kopplat ur hårddiskarna från moderkortet
* Testat ta ut grafikkortet och koppla hdmi sladden till moderkortet istället
*Testat alla USB portar med två olika tangentbord, ingen får igång bakgrundsbelysningen men funkar bra med datormusen.

Moderkort: ASUS B85M-E
CPU: i5-4670k
GPU: GIGABYTE GTX 670 Windforce
RAM: 4x4 GB Corsair Vengenace DDR3 1600mHz
PSU: XFX Core Edition 650W 80+ Bronze
Lagring: WD Green 1tb, Samsung 840 series 120GB

https://imgur.com/a/obzrVVW, bild på lite av sakerna som kanske hjälper er att få grepp på problemet.

Alla tankar och råd uppskattas!
Mvh Oscar

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem

Har du testat att resetta CMOS?

Efter reset kör endast CPU, Minne och se om du får bild och kommer in i Bios.

Byt riktning på fläkten vid CPU.
Fläkten i chassit ska blåsa ut luft från lådan.
CPU fläkten - sätt den på andra sidan av kylaren. Den ska blåsa in luft i kylaren.

Fläktarna i toppen bör också blåsa ut luft.
Överväg ifall du inte vill ha dem i fronten istället så att de suger in luft där istället.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Har du testat att resetta CMOS?

Efter reset kör endast CPU, Minne och se om du får bild och kommer in i Bios.

Byt riktning på fläkten vid CPU.
Fläkten i chassit ska blåsa ut luft från lådan.
CPU fläkten - sätt den på andra sidan av kylaren. Den ska blåsa in luft i kylaren.

Fläktarna i toppen bör också blåsa ut luft.
Överväg ifall du inte vill ha dem i fronten istället så att de suger in luft där istället.

Inte testat resetta CMOS; får testa det. Återkommer med resultat.

Vet att luftflödet rent traditionellt borde vara så, dock så stöter jag på problemet att ifall jag har samtliga ram stickor på sin plats så får fläkten för kylaren inte plats från "rätt" håll. Därav att jag gjort att endast topp fläktarna är ut medans bak och fram är in. Då kommer dilemmat ifall jag vill antingen köpa nytt ram, försöka ta bort kylflänsen på en av de eller köra så som jag har det nu. Kände att det sistnämnda var minst komplicerat i min situation.

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_98123:

Därav att jag gjort att endast topp fläktarna är ut medans bak och fram är in.

På bilden ser det ut som att fläkten direkt ovan CPU kylaren blåser in luft från utsidan, men jag kan se fel.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

På bilden ser det ut som att fläkten direkt ovan CPU kylaren blåser in luft från utsidan, men jag kan se fel.

Clear CMOS funkade ej, testade även att ta ur batteriet över natten och sätta i det dagen efter

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_98123:

Clear CMOS funkade ej, testade även att ta ur batteriet över natten och sätta i det dagen efter

Jag har aldrig varit med om att set blivit skillnad för att batteriet varit ute ur datorn över natten om man gör en reset CMOS som det står i manualen.

Men för att sammanfatta.

Alla kablar är i satta rätt, inget glappar.
Du har kört med CPU, Minne (1/2 stickor) men utan någon form av lagring?
Du har provat interna grafiken och externa grafiken med ovan?
Fläktar går igång så sannolikhet att PSU är trasigt är liten.

Detta betyder att det är något fel på de enheter som du har provat med.
Dvs Moderkort eller processor (eftersom du har provat grafik både från ett grafikkort och inbyggt från processorn).
Just detta blir lite meckigare att felsöka då du skulle behöva en annan processor och moderkort att prova med.

Kan du låna något av en vän ? Annars blir det till att knata in på något datorföretag och betala dem en felsöningsavgift.
Är det någon annan i forumet som har något tips på att prova i detta läge? Eller om jag har sammanfattat det fel?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Jag har aldrig varit med om att set blivit skillnad för att batteriet varit ute ur datorn över natten om man gör en reset CMOS som det står i manualen.

Men för att sammanfatta.

Alla kablar är i satta rätt, inget glappar.
Du har kört med CPU, Minne (1/2 stickor) men utan någon form av lagring?
Du har provat interna grafiken och externa grafiken med ovan?
Fläktar går igång så sannolikhet att PSU är trasigt är liten.

Detta betyder att det är något fel på de enheter som du har provat med.
Dvs Moderkort eller processor (eftersom du har provat grafik både från ett grafikkort och inbyggt från processorn).
Just detta blir lite meckigare att felsöka då du skulle behöva en annan processor och moderkort att prova med.

Kan du låna något av en vän ? Annars blir det till att knata in på något datorföretag och betala dem en felsöningsavgift.
Är det någon annan i forumet som har något tips på att prova i detta läge? Eller om jag har sammanfattat det fel?

När jag kollade i manualen så skulle man kortsluta två stycken pins med hjälp av tex en skruvmejsel, och det testade jag. Annars sa det att man även kunde ta ut batteriet, så jag testade båda sätt. Inget av det verkade ge resultat. Skulle ju kunna fråga någon vän men känns som att chansen är liten att någon har ett moderkort som passar. Men kan vara värt att fråga.
Den affären som finns här på Gotland som är en dedikerad datorbutik tar 800kr i timmen plus 100 i startavgift för att felsöka och felsöka ifall man nu vill det. Med tanke på att hela systemet kostat ca 4-5k så känns det inte alltför prisvärt att lägga sådana pengar på systemet. Då letar jag nästan hellre upp nytt mobo/processor

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem

Om du kopplar bort allt förutom CPU/1stRAM.
Dubbelkolla att 4-pin CPU och 24-pin sitter i ordentligt.
Testa med de andra anslutningarna om du kan (DP, HDMI, DVI, VGA) på moderkortet.

Om du får ingen bild, ta ur CPUn och kontrollera att inga CPU "pins" är böjda på moderkortet men om de är så kanske kan du rätta till dem med en nål.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Kollat felkoder på moderkortet? Bruka vara siffror nere i något hörn du kan kolla upp i moderkortets manual.

Såg att moderkortet inte har display som visa felkoder

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_98123:

Tjena, byggt ihop en dator åt min flickvän med diverse delar som jag köpt av folk.

Problemet är att allting är ihopsatt och inkopplat men får ingen bild till skärmen. Skärmen i sig är ny och har testat den på min dator och det är inga konstigheter.
Testat en hel del saker nu som jag läst från de trådar som redan fanns kring liknande problem och kommit till punkten att jag inte riktigt vet vad mer jag kan göra.
Alla fläktar snurrar, både GPU och CPU samt chassifläktarna. Finns en liten grön lampa nere i hörnet av moderkortet som lyser grönt när nätagget är i "På"- läget. En annan konstig sak är att min datormus verkar få ström från USB anslutningarna men inte mitt tangentbord (ser detta då båda borde vara upplysta när datorn är igång även i bios)

Lista av åtgärder jag gjort:

* Testat RAM stickor i olika konfig (enkel sticka, dubbel, fyrdubbel) samt provat alla en och en.
* Kopplat ur hårddiskarna från moderkortet
* Testat ta ut grafikkortet och koppla hdmi sladden till moderkortet istället
*Testat alla USB portar med två olika tangentbord, ingen får igång bakgrundsbelysningen men funkar bra med datormusen.

Moderkort: ASUS B85M-E
CPU: i5-4670k
GPU: GIGABYTE GTX 670 Windforce
RAM: 4x4 GB Corsair Vengenace DDR3 1600mHz
PSU: XFX Core Edition 650W 80+ Bronze
Lagring: WD Green 1tb, Samsung 840 series 120GB

https://imgur.com/a/obzrVVW, bild på lite av sakerna som kanske hjälper er att få grepp på problemet.

Alla tankar och råd uppskattas!
Mvh Oscar

1. Den där CPU:n har integrerad grafikkrets, enligt: Intel i5-4670K, har du provat att koppla in skärm till uttagen på moderkortet? Det kan ju vara så att IGPU istället för PCIE är satt till default.

2. En rekommendation när det kommer till felsökning. Koppla ur ALLT utom det absolut nödvändigaste, dvs, allt utom moderkort, cpu, ram, grafikkort (behövs ej då cpu har integrerad). Du skall alltså koppla ur frontpanel, usbportar i fronten, etc, sedan startar du datorn antingen genom att endast koppla in denna knapp, men för att utesluta att det kan vara problem med denna, så kan man starta datorn genom att kortsluta de två pinnar som start-knappen normalt ansluts till med hjälp av tex en skruvmejsel.

Startar datorn, så tar man och stänger av datorn och kopplar in en sak i taget tills det blir problem igen.