Problem RTX 2080 och 4k 60hz gaming över HDMI

Permalänk
Medlem

Problem RTX 2080 och 4k 60hz gaming över HDMI

Jag har en LG OLED C9 ansluten via en HDMI 2.1 kabel (ja jag vet att kabeln är overkill) till en dator med följande specs:

MSI RTX 2080 Ventus V2

AMD Ryzen 3700x

Asus B450-i

16gb 3600mhz ram

Anslutningen ser ut som följande: RTX 2080 -> HDMI-kabel -> LG OLED C9

När jag kör 4k 60hz (HDR avaktiverat i Windows) och kör krävande spel tappar TVn HDMI-anslutningen till grafikkortet (det konstiga är att det ofta, men inte alltid, är på exakt samma ställe i spelet). Skärmen blir svart, och sen återfår den anslutningen vanligtvis inom 2-3 sekunder men ibland tar det lite längre tid. Det verkar också som att när det väl börjat blir det värre och värre med kortare intervall mellan anslutningsproblemen (5-10 sekunder mellan "blackouts").

Inga problem med temperaturer i vare sig CPU/GPU.

När jag använder följande inställningar har jag inga problem:

Sätter Ultra Deep Color till OFF i LG OLED C9ans picture settings

Begränsar skärmens upplösning till 4k 50hz i Nvidias kontrollpanel.

Vet någon varför jag inte kan köra 60hz i 4k gaming över HDMI? Missar jag någonting?

Permalänk
Medlem

Vad är det för kabel du har? Om den säljs som HDMI 2.1-kabel är väl risken att den inte är certifierad, eftersom HDMI-kablar inte har versionnummer. Dina problem är precis såna problem man får när kabeln inte riktigt orkar, och inställningarna du testat har gemensamt att de sänker bandbreddskraven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Vad är det för kabel du har? Om den säljs som HDMI 2.1-kabel är väl risken att den inte är certifierad, eftersom HDMI-kablar inte har versionnummer. Dina problem är precis såna problem man får när kabeln inte riktigt orkar, och inställningarna du testat har gemensamt att de sänker bandbreddskraven.

Tack för ditt svar! Jag kör Kompletts/Webhallens egna brand Iiglo

https://www.webhallen.com/se/product/303394-iiglo-HDMI-2-1-ka...

Tror du 2.1-kabeln då den inte är certifierad kan vara såpass dålig att den inte når upp till 2.0 standard menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av apox:

Tror du 2.1-kabeln då den inte är certifierad kan vara såpass dålig att den inte når upp till 2.0 standard menar du?

Mycket möjligt, beskrivningen på kabeln talar inte alls om vad kabeln klarar. Sidan säger bara att kabeln är version 2.1, vilket är direkt felaktigt när man pratar om kablar, och listar sen en massa egenskaper för HDMI 2.1 där de flesta inte ens har med kabeln att göra.

Så beskrivningen av kabeln inger ju inte direkt förtroende Däremot är det ju lite konstigt att en kabel som utger sig för att vara "HDMI 2.1", vilket borde betyda 48 Gb/s, inte skulle klara 18 Gb/s (högsta bandbredd för HDMI 2.0). Och särskilt om det bara är en 2m-kabel, då brukar de flesta kablar duga. Men allt du skrivit pekar på kabeln, så det är nog värt att prova en annan kabel i alla fall. I så fall är det en Premium High Speed-kabel du ska ha, då är kabeln certifierad att klara 18 Gb/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Mycket möjligt, beskrivningen på kabeln talar inte alls om vad kabeln klarar. Sidan säger bara att kabeln är version 2.1, vilket är direkt felaktigt när man pratar om kablar, och listar sen en massa egenskaper för HDMI 2.1 där de flesta inte ens har med kabeln att göra.

Så beskrivningen av kabeln inger ju inte direkt förtroende Däremot är det ju lite konstigt att en kabel som utger sig för att vara "HDMI 2.1", vilket borde betyda 48 Gb/s, inte skulle klara 18 Gb/s (högsta bandbredd för HDMI 2.0). Och särskilt om det bara är en 2m-kabel, då brukar de flesta kablar duga. Men allt du skrivit pekar på kabeln, så det är nog värt att prova en annan kabel i alla fall. I så fall är det en Premium High Speed-kabel du ska ha, då är kabeln certifierad att klara 18 Gb/s.

Ok tack!

Jag har beställt hem denna att testa med:

https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel...

Skriver här sedan vad resultatet blir!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Mycket möjligt, beskrivningen på kabeln talar inte alls om vad kabeln klarar. Sidan säger bara att kabeln är version 2.1, vilket är direkt felaktigt när man pratar om kablar, och listar sen en massa egenskaper för HDMI 2.1 där de flesta inte ens har med kabeln att göra.

Så beskrivningen av kabeln inger ju inte direkt förtroende Däremot är det ju lite konstigt att en kabel som utger sig för att vara "HDMI 2.1", vilket borde betyda 48 Gb/s, inte skulle klara 18 Gb/s (högsta bandbredd för HDMI 2.0). Och särskilt om det bara är en 2m-kabel, då brukar de flesta kablar duga. Men allt du skrivit pekar på kabeln, så det är nog värt att prova en annan kabel i alla fall. I så fall är det en Premium High Speed-kabel du ska ha, då är kabeln certifierad att klara 18 Gb/s.

På kabeln står det Ultra High Speed HDMI cable with Ethernet men sen står det också COPARTNER och E119932-T och när jag googlar på det får jag detta:

https://twoosk.com/en/eur/marketplace/product_details/2111-hd...

Verkar vara fel marknadsfört på Webhallen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Mycket möjligt, beskrivningen på kabeln talar inte alls om vad kabeln klarar. Sidan säger bara att kabeln är version 2.1, vilket är direkt felaktigt när man pratar om kablar, och listar sen en massa egenskaper för HDMI 2.1 där de flesta inte ens har med kabeln att göra.

Så beskrivningen av kabeln inger ju inte direkt förtroende Däremot är det ju lite konstigt att en kabel som utger sig för att vara "HDMI 2.1", vilket borde betyda 48 Gb/s, inte skulle klara 18 Gb/s (högsta bandbredd för HDMI 2.0). Och särskilt om det bara är en 2m-kabel, då brukar de flesta kablar duga. Men allt du skrivit pekar på kabeln, så det är nog värt att prova en annan kabel i alla fall. I så fall är det en Premium High Speed-kabel du ska ha, då är kabeln certifierad att klara 18 Gb/s.

Hej, har idag fått hem och testat en annan kabel:

https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel...

och problemet kvarstår tyvärr. Fungerar bra i Windows men så fort jag drar igång ett krävande spel tappar den kontakten med jämna mellanrum. Några idéer på vad det kan vara för fel?

Permalänk
Medlem

Testade med en Displayport -> HDMI-adapter och 4k 60hz fungerar smärtfritt. Är det någon som vet vad som kan vara fel?

Finns det något sätt att verifiera om någonting kopplat till HDMI-anslutningen på grafikkortet är trasig?

Permalänk
Medlem

@perost: Jag lämnade in grafikkortet på garanti och fick ett nytt och nu fungerar det strålande. Dvs. det verkar ha varit grafikkortet och mer specifikt HDMI-porten som skapade problem. EDIT: fick ett nytt och då modellen utgått fick jag ett RTX 2080 Super från Gigabyte.

Tack för all din hjälp trots allt!