Köra linux labs på en extern hård disk?

Permalänk
Medlem

Köra linux labs på en extern hård disk?

Hej,

Jag ska gå en linux distans kurs och i den kursen så står det att det att en hårddisk med 30 GB ledigt för laborationer (SSD-disk rekommenderas). Jag har en WD Elements extern hårddisk med 100gb ledigt minne och tänker använde den till laboratorier istället för en SSD. Är det något jag bör tänka på angående skillnaderna med att använda extern hårddisk istället för SSD för labs?

Permalänk
Medlem

Var inte en snålskrapa - köp en disk /ssd i extern låda /snabb USB-sticka >= 64 GB enkom för dina laborationer och det blir inte katastrof om du gör fel.

Kör du på befintlig disk så kommer du troligen förr eller senare av misstag formatera om den eller göra något annat skadligt och du mister all din data på den tänkta WD-element-disken

Troligen är bland det första du kommer att pyssla med är just att skapa partitioner och formatera diskar med olika filsystem, montera diskar etc. - och då vill du inte använda diskar med en massa viktig information i sig under dom övningarna och innan du är varm i kläderna och förstått hur det hela fungerar.

Permalänk

installera programmet virtualbox, och sedan installera linux som en virtuell dator inuti virtualbox.

så gör i princip alla, så slipper man fucka upp sin egen dator eller köpa ny hårddisk enbart för det

den virtuella linuxdatorn som du installerar inuti virtualbox kommer att lägga sig på c: disken i form av en .vdi fil.

föredraget är om då c: är en ssd disk, annars blir det odrägligt långsamt, en extern disk är det sista du vill använda.

jag har typ 4st olika linuxdatorer installerade inuti virtualbox

kolla youtube så ser du, det är superlätt

Permalänk
Medlem

Har du en något så när modern processor av annat än budgetmodell så lär det vara smidigast att spinna upp en virtuell maskin, antingen via exempelvis virtualbox eller via Hyper-V (om du har ett Windows med det tillgängligt). Fördelen är då att du kan ta snapshots som du kan återställa ifrån i stället för att behöva installera om allt från början när du ställer till det.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

VM och annat liknade är något man kan öva på _efter_ man blivit lite varm i kläderna - inte det första man gör och man gör det heller inte på lagring som innehåller orginaldata utan backup...

men somliga skall väl förlora alltihop och gräma sig över detta ett tag innan man kanske inser det och också varför man bör ha backup...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

VM och annat liknade är något man kan öva på _efter_ man blivit lite varm i kläderna - inte det första man gör

Eh, va? Nu får du nog utveckla lite vad du menar ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av Robazn:

Hej,

Jag ska gå en linux distans kurs och i den kursen så står det att det att en hårddisk med 30 GB ledigt för laborationer (SSD-disk rekommenderas). Jag har en WD Elements extern hårddisk med 100gb ledigt minne och tänker använde den till laboratorier istället för en SSD. Är det något jag bör tänka på angående skillnaderna med att använda extern hårddisk istället för SSD för labs?

Du kan ju köpa extern SSD också... SSD vs snurrande disk är i övrigt "bara" en hastighetsfråga: 5-10 ggr snabbare throughput eller 10-1000 ggr högre I/O-prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag försökte skapa en linux server med VirtualBox på min laptop men jag hade inte tillräckligt minne för att slutföra installationen. Så eftersom jag känner mig obekväm till att bygga en server på min nuvarande externa hård disk så har jag nu skaffat en extern ssd.

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Eh, va? Nu får du nog utveckla lite vad du menar ...

Börja med att läsa här och installera på din dator: https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
VMWare Player går också bra, du kan välja fritt och de är gratis.

Med "VM" menar @Crazy Ferret "Virtual Machine" Det är alltså en virtuell installation av ett operativsysatem som du själv väljer (blir väl Linux i detta fall) Du kan fritt installera/radera på den virtuella maskinen utan risk för att saker raderas från den dator du sitter och jobbar på.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Börja med att läsa här och installera på din dator: https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
VMWare Player går också bra, du kan välja fritt och de är gratis.

Med "VM" menar @Crazy Ferret "Virtual Machine" Det är alltså en virtuell installation av ett operativsysatem som du själv väljer (blir väl Linux i detta fall) Du kan fritt installera/radera på den virtuella maskinen utan risk för att saker raderas från den dator du sitter och jobbar på.

Läs igen. Jag undrade inte vad en VM var - ingen som har skrivit i tråden har undrat det.
Det jag ifrågasatte var xxargs rekommendation att vänta med en VM-installation tills man blivit "varm i kläderna". Det är i mina ögon lite som att säga "mura dig ett hus först, lära dig att blanda murbruk korrekt kan du göra när du har fått taket på plats".

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Ahh, ber om ursäkt då jag missuppfattade det som att du inte visste så ville bara ge en förklaring:-)

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Ahh, ber om ursäkt då jag missuppfattade det som att du inte visste så ville bara ge en förklaring:-)

Lugna puckar, tack för tanken!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8