Permalänk
Medlem

Uppgradera dator

Hej!

Hade behövt lite råd om vad jag behöver får att få min dator lite mer up to date. Är mest intresserad av att köra COD - typ warzone.
Köpte datorn jag har nu från komplett får ca 2-3 år sen och har mailat dem lite om uppgraderingspaket. Men är fortfarande osäker på vad datorn verkligen behöver för att saker ska funka bättre än vad de gör nu.

Jag kan köra te.x warzone just nu med rätt bra grafik men det flyter inte alls på bra.
Jag hade varit väldigt tacksam om någon hade kunnat ge mig lite specifika delar som hade funkat bra. Har typ noll kunskap inom delar även fast jag gameade rätt hårt förr
Jag klistrar in mina delar nedan.

Geforce GTX 1060 3GB, Ryzen 3 1300X, 8GB
RAM, 1TB SSHD,
____________________________________________________________
Cooler Master MasterBox Lite 5
Fläkt: 1x 120mm bak, mITX, mATX, ATX,
____________________________________________________________
Cooler Master B500 V2 KOMPLETT Edition
ATX 12V V2.3, 80Plus, 1x 4+4 CPU, 2x 6+2pin
PCIe, 6x SATA, 3x Molex
____________________________________________________________
AMD Ryzen 3 1300X Processor
Socket-AM4, Quad Core, 4-Thread, 3.7GHz,
65W, inkl. kylare
____________________________________________________________
ASUS EX-A320M-GAMING, Socket-AM4
Moderkort, Micro-ATX, A320, DDR4, PCIe-x16,
M.2
____________________________________________________________
HyperX Fury DDR4 2400MHz 8GB
2x4GB CL15 Black
____________________________________________________________
ASUS GeForce GTX 1060 3GB Phoenix
Grafikkort, PCI-Express 3.0, GDDR5,
1506/1706MHz, Pascal

Tacksam för alla svar

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget? Ditt moderkort ska stödja en ryzen 3300X med bios version 5007 eller senare. Detta kan vara ett bra första steg, se bara till att uppdatera bios först. Troligtvis lär du behöva uppgradera ditt grafikkort också vilket som är rekommenderat beror ju helt på din budget. Men jag hade nog satsat på 1660 super eller ett 5600 som minst.

Du bör definitivt skaffa mer ram också. Detta kommer göra extrem skillnad då 8gb är för lite för cod. Om du vill komma undan billigt köper du ett likadant 2x4gb kit som du redan har. Du kommer dock se ganska ordentlig skillnad på att köpa ett bra 2x8gb kit då ditt ram är riktigt långsamt.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Om du uppgraderar till senaste BIOS på moderkortet så kan du stoppa in en R5 3600 CPU. Sen får du kolla vad du får plats med för grafikkort i chassi (MasterBox Lite 5 = 400 mm). En RX 5600 XT blir en bra uppgradering och ska fungera ihop med ditt nätaggregat(PSU) på 500W

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Inaktiv

Jag är nyfiken på vad du gav för den datorn hos komplett för 2-3 år sedan? För att om jag ska vara helt ärlig så är det ingenting i den datorn som är värt att spara om du vill spela warzone med 60+fps och bra grafik (säg high). En del av sakerna kan du väl spara för att leva med det ett tag om du har tajt budget som chassi och psu men även psu tycker jag du ska byta ut senare.

Permalänk
Medlem

@papo79: Den datorn halkar efter lite här och var, frågan är nog vad som stör dig mest.
Laddningstider = skaffa en SSD
Andra program i bakgrunden = skaffa mer RAM
Låg FPS = Bättre grafikkort, Skärm?

Processorn sjunger också lite på sista versen, en så länge du inte har massa saker igång samtidigt eller strömmar spelandet så borde den vara ok.
1TB SSD kanske är lite mycket, en mindre funkar såklart också en 1TB diskar är just nu mest prisvärd med 1,2Kr/GB.
Grafikkortet bör vara strömsnålt nog för ett 500W nätaggregat och klarar 144FPS i 1080p på låga inställningar i Warzone, det är dock inte en massiv uppgradering. Vad har du för skärm?
Vad gäller RAM så kan du antingen köpa till 2 stickor för 2x4 +2x4GB = 16GB(kostar c.a 550:-), men det är ingen garanti att det fungerar så köp istället 2x16GB och byt ut stickorna för (1350:-), då har du även möjlighet att sätta in ytterligare 2x16GB i framtiden vid behov. 32GB kan tyckas overkill då 16GB duger gott och väl, men 32GB kommer behövas förr eller senare.
CPU kan också vara intressant att uppgradera, en 3600 eller 3700X skulle ge en trevlig boost också, de skulle klara av ännu kraftfullare grafikkort, men de skulle vara lite begränsade av hastigheten på RAM eftersom ditt moderkort inte klarar av så snabba RAM.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@Oppna: Jaa, glömde helt av budget. Men sisådär 5-6000 kr tänkte jag så att man iallfall får något för pengarna.

Permalänk
Medlem

@anon259487: Jag gav nog runt 9k för den. Känns lite dumt nu kanske när den inte hänger med så bra... Men lathet och okunskap
Hade en annan dator förr som höll bra mycket längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

....
Låg FPS = Bättre grafikkort, Skärm?

Tror verkligen inte att grafikkort eller skärmbyte är något som kommer ge mer prestanda i detta fall. Sitter själv på ett 980 och klarar mig alldeles utmärkt.
Skulle det vara något som behövde bytas ut i denna dator så är det processorn.

OT:
Som föregående sagt. Uppgradera till en ny CPU om du har rätt BIOS version så klarar du dig.
En SSD kan vara att föredra också.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

Missade att du hade en hdd. Isfl hade jag helt klart tagit det jag länkade plus en ssd. Kolla bara att grafikkortet får plats i chassit

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av papo79:

@Hartassen: Jag gav nog runt 9k för den. Känns lite dumt nu kanske när den inte hänger med så bra... Men lathet och okunskap
Hade en annan dator förr som höll bra mycket längre...

Ja förbyggda datorer särskilt från komplett tenderar att vara rätt sunkiga. Absolut inte värt pengarna i mitt tyckte. Men man lever och lär, har själv gjort samma misstag en gång i tiden.

Du behöver uppgradera både minne, grafikkort och cpu för att få den prestandan du söker i cod: warzone. Detta skulle kräva en investering på ca 8k (mindre om du sparar ditt moderkort men ja hade personligen sålt det och köpt ett bättre). Sen hade en SSD inte suttit fel och det blir en tusing till. Du kanske bör vänta med att uppgradera tills du har råd med allt men tänk också på att du kan få ett par tusingar för dina gamla grejor, du byter ut, 3k låter inte orimligt.

Permalänk
Medlem

@Oppna: Ok, bra. Har lite att efterforska nu, mycket bra info. trodde inte jag skulle få några svar så snabbt!

Permalänk
Medlem

@anon259487: Speciellt när jag har kompisar som kan mer än mig som kanske hade kunnat hjälpa mig att hitta rätt saker. Men som sagt. Skönt att få lite olika tips så jag får lite koll på vad som behövs. Så är jag inte helt lost längre.

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan: Tack, ska kolla upp detta Overload på info för min del haha.

Permalänk
Medlem

Jag hade börjat med att köpa ny cpu, iaf 2x8GB minne och en rejält tilltagen SSD (iaf 512GB).

Uppgradera BIOS och kolla vilka processorer/minnen moderkortet stödjer.

Prova sen att köra warzone ett tag. Jag tror att du borde klara dig väldigt bra med de uppgraderingarna och grafikkortet du har så länge du kör 1080p och inte vill köra allt på max...

Grafikkort är en så fristående komponent. Det kan du alltid köpa senare. Kanske lägga lite mer tid och energi på det och hitta något vettigt på begagnatmarknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Tror verkligen inte att grafikkort eller skärmbyte är något som kommer ge mer prestanda i detta fall. Sitter själv på ett 980 och klarar mig alldeles utmärkt.
Skulle det vara något som behövde bytas ut i denna dator så är det processorn.

OT:
Som föregående sagt. Uppgradera till en ny CPU om du har rätt BIOS version så klarar du dig.
En SSD kan vara att föredra också.

På en 1080p 60Hz skärm räcker grafikkortet, men spel som Warzone brukar vilja spelas i 144FPS.
Jag sitter själv på en 1300X och känner inte att det är den som är flaskhalsen i spel, men då är den iofs överklockad vilket inte är möjligt på A320 moderkorten, en bättre CPU skulle vara ännu mer tillbakahållen av moderkortet (på grund av RAM hastigheter därtill) och grafikkort ger mer för spel än en processor.
Ett 980 är ett mer än 10% bättre grafikkort än ett 1060 (3GB).

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Fenrisulvfan:

@papo79: Den datorn halkar efter lite här och var, frågan är nog vad som stör dig mest.
Laddningstider = skaffa en SSD
Andra program i bakgrunden = skaffa mer RAM
Låg FPS = Bättre grafikkort, Skärm?
https://komponentkoll.se/bild/BFkXb.png
Processorn sjunger också lite på sista versen, en så länge du inte har massa saker igång samtidigt eller strömmar spelandet så borde den vara ok.
1TB SSD kanske är lite mycket, en mindre funkar såklart också en 1TB diskar är just nu mest prisvärd med 1,2Kr/GB.
Grafikkortet bör vara strömsnålt nog för ett 500W nätaggregat och klarar 144FPS i 1080p på låga inställningar i Warzone, det är dock inte en massiv uppgradering. Vad har du för skärm?
Vad gäller RAM så kan du antingen köpa till 2 stickor för 2x4 +2x4GB = 16GB(kostar c.a 550:-), men det är ingen garanti att det fungerar så köp istället 2x16GB och byt ut stickorna för (1350:-), då har du även möjlighet att sätta in ytterligare 2x16GB i framtiden vid behov. 32GB kan tyckas overkill då 16GB duger gott och väl, men 32GB kommer behövas förr eller senare.
CPU kan också vara intressant att uppgradera, en 3600 eller 3700X skulle ge en trevlig boost också, de skulle klara av ännu kraftfullare grafikkort, men de skulle vara lite begränsade av hastigheten på RAM eftersom ditt moderkort inte klarar av så snabba RAM.

Gillar paketet, men jag skulle nog råda @papo79 att avvakta med grafikkortet, med tanke på att nya släpps till hösten, mer minne och en SSD är en bra början.
Är ju superlätt att trycka in ett nytt grafikkort om det behövs.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@papo79: https://www.inet.se/kundvagn/visa/13916118

Just COD warzone drar mer än 8GB ram så en snabbfix för att få bort lagg spikar i just det spelet är att sätta in mer RAM. Gjorde detta ganska nyss på en kompis barns dator med en 1600X och 2x4GB RAM, satte i en till 4GB och problemen försvann direkt i warzone.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Inaktiv

I grund och botten handlar det om vad för slags prestanda TS är ute efter. Om det är 60+fps i cod warzone så räcker dessa plåsterlösningar som vissa personer rekommenderar. Om det är 100+fps med high settings du söker är den bittra sanningen att ingen av dina delar är värda att spara (och därmed är uppgraderingar, sidograderingar inte värt pengarna)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon259487:

I grund och botten handlar det om vad för slags prestanda TS är ute efter. Om det är 60+fps i cod warzone så räcker dessa plåsterlösningar som vissa personer rekommenderar. Om det är 100+fps med high settings du söker är den bittra sanningen att ingen av dina delar är värda att spara (och därmed är uppgraderingar, sidograderingar inte värt pengarna)

Han har en budget på 5000-6000 kr.
#18513336

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Just warzone kräver rätt mycket ram, jag ligger själv ofta runt 15gb användning, så 8gb är verkligen på tok för lite. Jag hade börjat med att sätta in dessa stickor istället samt köpt en ssd som du installerar om windows på samt har de spel du spelar oftast på. Denna uppgradering är nog det som kommer göra störst skillnad för minst pengar, så jag skulle börja där och sen se hur stor skillnad det blir eftersom dessa komponenter dessutom kommer kunna följa med även om du ska göra fler uppgraderingar

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Hjälpsam

@JohanFlodqvist: Håller med, förutom 16 GB minne, han får 32 för 1350 kr.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/a...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bios uppgradering och en 3300x samt bättre minne och SSD skulle jag satsat på först. Du bör få ett bra mycket piggar system utav det och sedan kan du gå vidare med GPU ifall du fortfarande upplever det för segt.

Tom minne och SSD skulle göra mycket tror jag i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@JohanFlodqvist: Håller med, förutom 16 GB minne, han får 32 för 1350 kr.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/a...

Mjo, men är inte 3000mhz cl20 i slöaste laget? Är verkligen ingen expert på minnen till Ryzen 1000-serien men till Ryzen 3000 gör det ju rätt stor skillnad, så vill man ha möjligheten att ta med minnen vid uppgradering av cpu kanske det är mer värt att börja med 16gb 3200mhz cl16? Går ju att köpa till ett kit till sen om det behövs och är ju ingen större skillnad iom att de bara kostar 729:- atm.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

På en 1080p 60Hz skärm räcker grafikkortet, men spel som Warzone brukar vilja spelas i 144FPS.
Jag sitter själv på en 1300X och känner inte att det är den som är flaskhalsen i spel, men då är den iofs överklockad vilket inte är möjligt på A320 moderkorten, en bättre CPU skulle vara ännu mer tillbakahållen av moderkortet (på grund av RAM hastigheter därtill) och grafikkort ger mer för spel än en processor.
Ett 980 är ett mer än 10% bättre grafikkort än ett 1060 (3GB).

Återigen så är det inte grafikkortet det är fel på. Han kan nog klara att köra 144hz med det.
Jag sitter på en 4790k som är enligt UserBenchmark ca 25% mer effektivt än en 1300X.
Uppgraderar han sin processor och RAM-minnen så kommer han se markant skillnad. Sen hade det ju underlättat om han haft ett 6gb 1060 istället för ett 3gb, men men.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@papo79: https://www.inet.se/kundvagn/visa/13916118https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13916118 Just COD warzone drar mer än 8GB ram så en snabbfix för att få bort lagg spikar i just det spelet är att sätta in mer RAM. Gjorde detta ganska nyss på en kompis barns dator med en 1600X och 2x4GB RAM, satte i en till 4GB och problemen försvann direkt i warzone.

Men va?
Satte du bara in en sticka ram till?
Känns de inte lite märkligt att köra dual-channel ram 2x4GB och en singel channel 1x4GB?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Återigen så är det inte grafikkortet det är fel på. Han kan nog klara att köra 144hz med det.
Jag sitter på en 4790k som är enligt UserBenchmark ca 25% mer effektivt än en 1300X.
Uppgraderar han sin processor och RAM-minnen så kommer han se markant skillnad. Sen hade det ju underlättat om han haft ett 6gb 1060 istället för ett 3gb, men men.

Nu är ju userbenchmark en mer eller mindre totalt värdelös jämförelse så dessa 25% ligger mer eller mindre inom margin of error, men absolut en 4790K är lite bättre än en 1300X. Men jag tror ändå inte att det är där huvudproblemet ligger utan att TS har för lite ram samt skulle behöva en ssd för snabbare laddtider. Vad gäller vad som bottleneckar vad av en 1300X och ett 1060 3gb så vill jag mena på att det är en ganska bra match mellan komponenterna och inget av dom borde vara en direkt bottleneck.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Men va?
Satte du bara in en sticka ram till?
Känns de inte lite märkligt att köra dual-channel ram 2x4GB och en singel channel 1x4GB?

Ja, de få tillfällen som spelet får jobba mot singelmode prestanda tappar du typiskt max 10% av FPS. Låt säga att du har 60 FPS, nu drar spelet en kort stund över 8GB RAM du får 54 FPS istället för 0 FPS laggspik. Om du loggar kan du ibland se lite spikar på ca 5%, du kan knappt känna av det men de där 100% spikarna de känns och de är borta.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Återigen så är det inte grafikkortet det är fel på. Han kan nog klara att köra 144hz med det.
Jag sitter på en 4790k som är enligt UserBenchmark ca 25% mer effektivt än en 1300X.
Uppgraderar han sin processor och RAM-minnen så kommer han se markant skillnad. Sen hade det ju underlättat om han haft ett 6gb 1060 istället för ett 3gb, men men.

Fel på nej, 1300X är ganska balanserad med ett GTX1060, jag tror det ger mer att uppgradera grafikkortet än processorn, bland annat på grund av att moderkortet begränsar en ny processor mer än ett nytt grafikkort. (ska man byta både processor & RAM så är det lika bra att byta moderkort)
Mitt första förslag var inte tänkt som ett paket, utan snarare ett sätt att presentera bra delar att uppgradera till, där det kniper mest.

Vad gäller RAM om man inte vill byta ut till 2x16GB så är nog det här ett bättre val än att ta + 1x4GB eller byta till 2x8GB:

Det finns dock en risk som jag påpekade tidigare att trots att dem är av samma märke och typ, så är det ingen garanti att kitten kommer fungera ihop, därför kan det vara bättre att byta ut då får kan man dessutom välja ett lite snabbare kit, men över 3000MHz känns inte lönt på ett A320 med en 1300X, då det kan ta stopp redan vid 2666MHz.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.