Titan RTX fläkt snurrar 100%

Permalänk

Titan RTX fläkt snurrar 100%

Jag köpte en ny TITAN från en person privat.
Det visade sig att högra fläkten snurrar hela tiden på full hastighet.

Kortet är helt nytt eftersom jag fick öppna det.
Men till problemet.

Vad kan vara fel?
Jag har o installerat alla drivrutiner och även flashat om bios på kortet med originalbios så klart.
Har även kollat med diverse fläktprogram. Men ingen reaktion från fläkten.
Grafikkortet snurrar upp på högsta vid inloggning av Windows.
När jag stänger av drivrutinen så går fläktarna ner i hastighet.

Kortets prestanda är som vanligt och det var ar inte vara några problem i övrigt.

Har någon tips hur man kan felsöka vidare??

Helst skulle jag vilja lämna tillbaka kortet till personen ifråga eftersom det var defekt men det kanske inte går?
Har jag någon skydd?
Kan Nvidia garanti kicka in?

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Visa signatur

Q6600@3,2¤¤¤8800GTS 512¤¤¤15000-3DMark06¤¤¤Mugen¤¤¤3GbCL4DDR800¤¤¤P5K¤¤¤250Gbx2

Permalänk
Medlem

Helt nytt kort men du var tvungen flasha om bios?
Stänger av drivrutiner???

Om du vill lämna tillbaka det så ska du nog fråga personen du köpte det av.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att ena fläkten snurrar i 100% och den andra står still. Har själv varit med om att en kabel blockerat ena fläkten, på vilken den mäter rpm, det gjorde att den andra gick på full fart.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Skrivet av Bazoon:

Det är inte så att ena fläkten snurrar i 100% och den andra står still. Har själv varit med om att en kabel blockerat ena fläkten, på vilken den mäter rpm, det gjorde att den andra gick på full fart.

Precis det hände mig med ett 2080s värt att kolla indeed!

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Helt nytt kort men du var tvungen flasha om bios?
Stänger av drivrutiner???

Om du vill lämna tillbaka det så ska du nog fråga personen du köpte det av.

Jag flashade om den ifall det kanske skulle lösa problemet. Värt o testa.
Stänger av grsfikkortsadaptern och dess drivrutiner i kontrollpanelen

Visa signatur

Q6600@3,2¤¤¤8800GTS 512¤¤¤15000-3DMark06¤¤¤Mugen¤¤¤3GbCL4DDR800¤¤¤P5K¤¤¤250Gbx2

Permalänk
Skrivet av Mammalainen:

Precis det hände mig med ett 2080s värt att kolla indeed!

Den ena fläkten snurrar som vanligt. Den reagerar både på sänkning och höjning. Den andra fläkten snurrar på full kardemumma.

Vad mer kan man felsöka.

Visa signatur

Q6600@3,2¤¤¤8800GTS 512¤¤¤15000-3DMark06¤¤¤Mugen¤¤¤3GbCL4DDR800¤¤¤P5K¤¤¤250Gbx2

Permalänk
Skrivet av Mammalainen:

Precis det hände mig med ett 2080s värt att kolla indeed!

Vilken kabel skulle kunna stoppa fläkten?

Visa signatur

Q6600@3,2¤¤¤8800GTS 512¤¤¤15000-3DMark06¤¤¤Mugen¤¤¤3GbCL4DDR800¤¤¤P5K¤¤¤250Gbx2

Permalänk
Skrivet av VooDooWoofer:

Vilken kabel skulle kunna stoppa fläkten?

var nog mer spekulation iom att du sa att bara ena fläkten gick på fullt ös och inget om hur den andra snurrade först.

om fläkten den mäter RPM på sitter fast kommer det resultera i att den som går fritt kommer köra fullt ös då den ser ett lägre varvtal än den vill att den ska ha.

i detta fall verkar det ju inte vara felet dock iom att du säger att den andra snurrar som den ska.

kan vara värt att kolla på fläkten som "går som den ska" kolla att den inte kärvar för gör den det så kan det också ge symtomet den kanske också matas med 100% men kärvar så mycket att den inte når upp till begärt varvtal men nära så att det verkar som att den rör sig i rimlig hastighet

jämför dem med en normal 120mm chassifläkt du vet funkar bra de ska gå ungefär lika lätt att snurra förhand.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

var nog mer spekulation iom att du sa att bara ena fläkten gick på fullt ös och inget om hur den andra snurrade först.

om fläkten den mäter RPM på sitter fast kommer det resultera i att den som går fritt kommer köra fullt ös då den ser ett lägre varvtal än den vill att den ska ha.

i detta fall verkar det ju inte vara felet dock iom att du säger att den andra snurrar som den ska.

kan vara värt att kolla på fläkten som "går som den ska" kolla att den inte kärvar för gör den det så kan det också ge symtomet den kanske också matas med 100% men kärvar så mycket att den inte når upp till begärt varvtal men nära så att det verkar som att den rör sig i rimlig hastighet

jämför dem med en normal 120mm chassifläkt du vet funkar bra de ska gå ungefär lika lätt att snurra förhand.

Jag kollade i programmet där man ser fläkt hastigheter. Den ena fläkten som fungerar mäts i rpm. Den andra fläkten snurra hårt men i programmet står det 0rpm.

Om fläktkontroller är paj borde då inte båda fläktarna sluta fungera?eller är det något annat som kan spöka?

Har faktiskt aldrig haft det problemet

Visa signatur

Q6600@3,2¤¤¤8800GTS 512¤¤¤15000-3DMark06¤¤¤Mugen¤¤¤3GbCL4DDR800¤¤¤P5K¤¤¤250Gbx2

Permalänk
Medlem

Longshot är att tredje pinnen på fläkt två inte sitter i ordentligt. Den mäter rpm

Permalänk

Problemet är att jag skulle kunna kolla det men då breaking warranty!

Visa signatur

Q6600@3,2¤¤¤8800GTS 512¤¤¤15000-3DMark06¤¤¤Mugen¤¤¤3GbCL4DDR800¤¤¤P5K¤¤¤250Gbx2

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDooWoofer:

Problemet är att jag skulle kunna kolla det men då breaking warranty!

Utnyttja garantin istället? Verkar ju helt klart vara något fel på kortet.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Utnyttja garantin istället? Verkar ju helt klart vara något fel på kortet.

Men problemet är att jsg har köpt kortet från en privatperson som i sin tur köpt det genom sitt företag och har svårt att fixa kvitto. Därför har jag inget originalkvitto och på nvidia sida står att garantin gäller endast första köparen. Så jsg är lite kluven nu.....

Visa signatur

Q6600@3,2¤¤¤8800GTS 512¤¤¤15000-3DMark06¤¤¤Mugen¤¤¤3GbCL4DDR800¤¤¤P5K¤¤¤250Gbx2