Permalänk
Medlem

Problem med switch

Hej,

Vi har byggt ut nätverket här i sommarstugan. Länk till bildschema. Problemet är att AP-AC Lite inte hittas av Ubiquiti-controllern när de går genom switchen, däremot är det inga problem direkt genom routern. LED:s på switch och router indikerar att de kommunicerar med varandra. Jag kan inte mycket om nätverk och har inte fullt grepp om hur en switch fungerar, men den ska väl i princip bara utöka nätverkets LAN-portar, och det spelar ingen roll i vilken av dess portar man kopplar in WAN:et? Oavsett vilken av portarna jag använder, däremot, hittas inte AP:n. Tyvärr har jag ingen dator med ethernetport med mig och kan därför inte säkerställa min hypotes att switchen inte alls har internet. Det är dessutom en unmanaged switch, så att jag kan inte felsöka den inifrån.

Vad gör jag?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Vila i frid

Varför köra en sunkig ZyXEL 100 Mbit switch år 2020? Köp vilken som helst gigabit switch som helst från Jula, Clas, Elgiganten, wherever för typ 200 spänn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Hej,

Vi har byggt ut nätverket här i sommarstugan. Länk till bildschema. Problemet är att AP-AC Lite inte hittas av Ubiquiti-controllern när de går genom switchen, däremot är det inga problem direkt genom routern. LED:s på switch och router indikerar att de kommunicerar med varandra. Jag kan inte mycket om nätverk och har inte fullt grepp om hur en switch fungerar, men den ska väl i princip bara utöka nätverkets LAN-portar, och det spelar ingen roll i vilken av dess portar man kopplar in WAN:et? Oavsett vilken av portarna jag använder, däremot, hittas inte AP:n. Tyvärr har jag ingen dator med ethernetport med mig och kan därför inte säkerställa min hypotes att switchen inte alls har internet. Det är dessutom en unmanaged switch, så att jag kan inte felsöka den inifrån.

Vad gör jag?

När du säger att det fungerar genom routern direkt, menar du att du redan har adoptat dem så det funkar men de visar disconnected när du kopplar in dem i switchen?
Ser du wifit och kan använda det? Eller kan du inte se dem alls så du kan inte adopta dem via switchen? Det bör inte spela någon roll men är det en 100mbit switch du har så kasta den å köp en ny som ovan nämnde så blir det iaf inte flaskhals.

Sen lite mer info om vart du står hade hjälpt. Vad du faktiskt gjort och inte gjort och vad du vill göra.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du kör Zyxel switchen för att den har POE så du slipper dra ström till varje AP.
Men en äldre 100Mbit switch och två st moderna AP är en lite udda kombo.
MEN, behöver inte vara fel om det är så att inga enheter på nätet ska prata med varandra och inte har någon snabb uppkoppling.

Däremot så kanske det kan vara så att när du kopplat dina AP mot Asus routern (som har Gb portar) så har AP;n ställt sig hårt på Gb hastighet och förväntar sig den typen uppkoppling.
Koppla in dina AP igen på Asus routern, kolla inställningarna så att dom är satt på Auto eller 100Mbit (om du inte kommer byta Switch).
Kolla också att kablar och switch faktiskt är ok och fungerar (du kan ju koppla in en valfri nätverksenhet där din ej fungerade AP sitter idag).

Har du en bredbandsuppkoppling över 100Mbit och/eller vill att enheter ska kunna "prata" med varandra på ditt nätverk i en högre hastighet så tycker jag du ska överväga en ny POE switch.
En hyffsad switch går loss på runt tusenlappen och lägg + 500 om du vill ha en managerbar.

Men det är inget krav med Gb switch för att du ska få ditt nät att fungera.

Lycka till

Edit:

Dubbelkolla vilken version dina AC-Lite är, vad jag vet så finns det två versioner där de "äldre" ac-lite inte är kompatibla med de vanligaste POE standarderna utan måste ha Ubiquitis egna switchar.
De nyare klarar dock 802.3AF vilken din switch klarar av att leverera.
Är ingen expert på POE men OM dina AP vaknar och ser ut att kommunicera så bör det inte vara ovan fel POE standard som är problemet.

Permalänk
Medlem

Hej, tack för alla svar. Det visade sig vara så enkelt att kabeln mellan routern och switchen inte hade full anslutning till RJ45-kontakten. Öppnade de igen och kopplade om, och nu funkar det.

Angående att den åldrade switchen skulle vara en flaskhals, vi erbjuds endast 100 Mbit-uppkoppling här ute på landet, och ser därför ingen anledning att byta ut den. Köpte den billigt här på marknaden.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Casper:

Hej, tack för alla svar. Det visade sig vara så enkelt att kabeln mellan routern och switchen inte hade full anslutning till RJ45-kontakten. Öppnade de igen och kopplade om, och nu funkar det.

Angående att den åldrade switchen skulle vara en flaskhals, vi erbjuds endast 100 Mbit-uppkoppling här ute på landet, och ser därför ingen anledning att byta ut den. Köpte den billigt här på marknaden.

Vad du har för anslutning mot internet påverkar inte prestandan i lanet och i lanet bör du inte ha nått som länkar slöare än Gbit via kabel.
100 Mbit är en flaskhals i nästan alla lägen idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad du har för anslutning mot internet påverkar inte prestandan i lanet och i lanet bör du inte ha nått som länkar slöare än Gbit via kabel.
100 Mbit är en flaskhals i nästan alla lägen idag.

Som sagt har jag väldigt lite kunskap om nätverk. Vad exakt resulterar flaskhalsen i? Med den nuvarande setupen får jag ut 90 Mbit genom access punkten som går genom switchen, vilket jag är nöjd med.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Casper:

Som sagt har jag väldigt lite kunskap om nätverk. Vad exakt resulterar flaskhalsen i? Med den nuvarande setupen får jag ut 90 Mbit genom access punkten som går genom switchen, vilket jag är nöjd med.

Du stryper all kommunikation som passerar switchen till 100 Mbit även om det bara är kommunikation i lanet, dvs filöverföringar, backup, nas, du kanske strömmar film/musik, har en skrivare elerl fjärrstyr nått.
Hos de flesta sker den mesta kommunikationen i lanet och inte mot internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du stryper all kommunikation som passerar switchen till 100 Mbit även om det bara är kommunikation i lanet, dvs filöverföringar, backup, nas, du kanske strömmar film/musik, har en skrivare elerl fjärrstyr nått.
Hos de flesta sker den mesta kommunikationen i lanet och inte mot internet.

Ok, jag förstår. Tack. Jag får överväga i en framtid om den ska bytas ut, just nu är jag nöjd som det är.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler