Permalänk
Medlem

Internet/Intranet

Blixten slog ner häromdagen och dödade min Tecnicolor modem. Telia var snabbt här och skruvade upp en ny, men den vill inte riktigt funka med min gamla Asus AC88 router. Har bryggat (DMZ) i Technicolormodemet till port 4 utgången, anslutit den till Asus Wan-ingång och dödat DHCPservern i modemet.

Internet snurrar bra över fasta LAN kablar i mitt intranet, men wifi funkar ej varken från android eller windowsmijö. (Inloggning stannar i läge "Obtaining IP") Men inloggning på Gäst wifi-kontot till internet i Asus går bra. Men inte om jag väljer alternativet Internet + Intranet för Gäst-kontot

Kort och gott: Internet funkar, LANet funkar, Wifi funkar men det går inte att logga in om man anger intranet alternativet i ASUS.???

Har slut på ideer -- kanske någon kan bättre!!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

@larryd: är det av nån anledning du använder telias router överhuvudtaget?

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

@JohanssoN85: Han skriver ju att det är ett modem han har så det är väl någon form av DSL-lösning och då kan det vara bra att ha ett modem inkopplat innan en router.

Permalänk
Medlem

@larryd:

Provat göra "reset" på routern?
Annars kanske det går att installera ny eller kanske återinstallera befintlig firmware version?

Permalänk
Medlem

med intranät, menar du Lan då?

vad får du för ip-adresser på dom ansluta via kabel?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

med intranät, menar du Lan då?

vad får du för ip-adresser på dom ansluta via kabel?

Tack,
Intranet=Lan. Använder cirkus 15 adresser över hela spannet. 192.168.1. 20-250. En del har jag satt som static.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

@larryd: är det av nån anledning du använder telias router överhuvudtaget?

Använder inte Telia som router. Använder ASUS som router. Det är därför jag försöker brygga Tecnicolor som modem.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@larryd:

Provat göra "reset" på routern?
Annars kanske det går att installera ny eller kanske återinstallera befintlig firmware version?

Tack,
har återstartat routern flera gånger. Faktiskt så uppdaterades firmware automatiskt till 20630 igår, men felet kvarstår. Reset vill jag helst inte göra. Rejält jobb att återställa allt.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av larryd:

Tack,
Intranet=Lan. Använder cirkus 15 adresser över hela spannet. 192.168.1. 20-250. En del har jag satt som static.

En tanke som slog mig. Nu var det inte en Asusrouter jag hade, utan en netgear, men vid några tillfällen råkade jag ut för att jag var tvungen att göra en "relase" på statiska adresser för att routern av någon konstig anledning ville ge dessa IP:n till andra enheter, trots att de redan var knutna i routern.
Skulle rekommendera att du ger dig på att konfigurera om Wifi-inställningarna i routern.
Eventuella MAC/IP-lås, skriva in Wifi-lösenordet på nytt, etc.

Om åskan slagit ut teliamodemet, så kan en strömspik från åsknedslaget orsakat korrupta inställningar i Asusroutern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

En tanke som slog mig. Nu var det inte en Asusrouter jag hade, utan en netgear, men vid några tillfällen råkade jag ut för att jag var tvungen att göra en "relase" på statiska adresser för att routern av någon konstig anledning ville ge dessa IP:n till andra enheter, trots att de redan var knutna i routern.
Skulle rekommendera att du ger dig på att konfigurera om Wifi-inställningarna i routern.
Eventuella MAC/IP-lås, skriva in Wifi-lösenordet på nytt, etc.

Om åskan slagit ut teliamodemet, så kan en strömspik från åsknedslaget orsakat korrupta inställningar i Asusroutern.

Det var en god ide! Skall prova i morgon

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

@larryd: Upptäckte igår att om man loggar i på wifi Gäst SSID i Asus AC 88 routern så får man ingen IP adress. Är detta normalt??

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av larryd:

Det var en god ide! Skall prova i morgon

Tack,

ASUS routern fick nog en posttraumatisk chock vid åsknedslaget. Det var en nära döden upplevelse. Mycket av innehållet verkade blivit korrupt, fast GUI såg helt normalt ut. Efter firmwareuppdatering och "fabriksåterställning" återgår den sakta till det normala. Börjar förstå att GUI visar långtifrån allt. Och en fabriksåterställning nollställer långtifrån allt.

Visa signatur

Gudrun1