Microsoft Flight Simulator 2020 lanseras i augusti

Permalänk
Medlem

@Nautilus011: Personligen tycker jag det är riktigt prisvärt, tex. kan ett enda plan till DCS kosta 750kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deo:

@Nautilus011: Personligen tycker jag det är riktigt prisvärt, tex. kan ett enda plan till DCS kosta 750kr.

Fast 750kr för ett plan är inte prisvärt😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Man är bra sugen på Premium för att få tillgång till Dreamlinern och Cessna Citation, men samtidigt så har jag Game Pass och i slutändan så lär man väl ändå skaffa PMDG 737 som man kommer flyga 99% av tiden.

Kör nog på standard själv och köper de flygplatser/flygplan jag vill ha separat istället.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Fast 750kr för ett plan är inte prisvärt😀

Vad säger du om 140 USD för en jumbojet då?
https://pmdg.com/pmdg-747-400-queen-of-the-skies-ii-base-pack...

(...och ja, den är prisvärd)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Mindfighter: Jag tar två

Permalänk
Medlem

Dyrt och Arlanda är inte med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Snyggt att lägga 4 av de största och vanligaste flygplatserna i det dyraste paketet...

Och bara en flygplats i Tyskland och en i Storbritannien och båda då i det dyraste paketet.

Kan ju bero på licenskostnader?

Dock Tenzing–Hillary Airport och Paro Airport.

Och Entebbe International Airport, ingen Airbus A300 dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

Dyrt och Arlanda är inte med.

Orbx har Arlanda för FSX och P3D, förhoppningsvis portas den till MSFS2020
https://orbxdirect.com/product/essa

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Grävde fram gamla setupen ifrån garderoben

Permalänk
Medlem

Har verkligen ingen lust att betala 45 i månaden för Xbox game pass bara för att kunna använda MFS 2020 MFS 2020 kostar ju också.. jo det fatta man väl att det fanns nån hake med det hela.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Har verkligen ingen lust att betala 45 i månaden för Xbox game pass bara för att kunna använda MFS 2020 MFS 2020 kostar ju också.. jo det fatta man väl att det fanns nån hake med det hela.

finns nån tråd om snålhet här på forumet har jag för mig 45 spänn e ju små pengar.. till och med för en fattig.. Du får ju också massor med andra spel för det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Tycker dessa deluxutgåvor på nya spel börjar bli svinigt dyra.
När priset är norr om 1000 kr så känner jag att det kostar mer än det smakar.

Instämmer.
On topic:
Har inte kört några flygsimulatorer sedan många år, men detta är så vackert så jag måste testa.
Vad för kontrollers rekommenderas till en nybörjare? Tror iofs jag sett trådar om det så jag får väl gräva lite.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Förköpte det nu via Microsoft Store sidan, finns en knapp för att installera, som inte verkar fungera, ska man kunna installera/preloada redan nu? Eller är det bara att vänta?

EDIT : Fungerade nu, fick installera om Microsoft Store Appen.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

14 år, känns inte som att föregångaren släpptes 14 år sedan.
Undra hur många flygplan är fullt utvecklade hittills, X har ju mer DLCs än The Sims .

*edit*
Uppdelningen av flygplanen

Va fan!! Är det 14 år sedan FSX kom?? Har den på min backlog fortfarande! Alltid tänkt! Snart så....

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Vackert!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Tycker dessa deluxutgåvor på nya spel börjar bli svinigt dyra.
När priset är norr om 1000 kr så känner jag att det kostar mer än det smakar.

Flight Simulator X som kom 2006 hade och olika versioner, där Deluxe versionen kostade 800-900 kr och hade färre plan än 2020 versionen. Konvertera till dagens prisnivå så har det faktiskt blivit lite billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

finns nån tråd om snålhet här på forumet har jag för mig 45 spänn e ju små pengar.. till och med för en fattig.. Du får ju också massor med andra spel för det priset.

Att betala 540:- per år för att spela ett spel man redan köpt är inte att vara snål, och jag vill köpa bara MFS 2020 utan att behöva använda en prenumerationstjänst, OK om man är intresserad av flera spel i tjänsten, men var det inte meningen att man för summan som game pass kostar att spelen skulle ingå, inte kosta de också, nej kommer tyvärr hoppa över MFS under dessa förhållanden.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Att betala 540:- per år för att spela ett spel man redan köpt är inte att vara snål, och jag vill köpa bara MFS 2020 utan att behöva använda en prenumerationstjänst, OK om man är intresserad av flera spel i tjänsten, men var det inte meningen att man för summan som game pass kostar att spelen skulle ingå, inte kosta de också, nej kommer tyvärr hoppa över MFS under dessa förhållanden.

Hm, jag tror att du missuppfattat något här? Du kan få standard edition genom game pass (månadskostnad) eller köpa spelet för 599/829/1129 kr. Om du köper spelet behöver du aldrig mer betala något om du inte vill köpa addons.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Är något sagt om alternativa plattformar? Eller är det endast Store som gäller?

Permalänk

Självklart kommer Heathrow gå att landa på med standardutgåvan. Självklart finns Arlanda, Bromma, Landvetter, Sturup och alla andra svenska flygplatser med. Listan på flygplatserna är de extra detaljerade flygplatserna.

Permalänk
Medlem

Det enda som är lite oroande är väl den molnbaserade delen med högupplöst satellitdata m.m. som kräver att Microsoft håller igång servrarna. Många spelar fortfarande FSX nu 14 år efter att det släpptes. Frågan är om det fortfarande kommer gå att spela FS 2020 med alla features 2034...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, jag tror att du missuppfattat något här? Du kan få standard edition genom game pass (månadskostnad) eller köpa spelet för 599/829/1129 kr. Om du köper spelet behöver du aldrig mer betala något om du inte vill köpa addons.

Aha då har jag nog missuppfattat det hela något, addons jo det kommer man ju skaffa, tex vissa PMDG plan...
Nått Xbox game pass vill jag inte blanda in alls.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Det enda som är lite oroande är väl den molnbaserade delen med högupplöst satellitdata m.m. som kräver att Microsoft håller igång servrarna. Många spelar fortfarande FSX nu 14 år efter att det släpptes. Frågan är om det fortfarande kommer gå att spela FS 2020 med alla features 2034...

Tanken är att du ska kunna spela spelet även om datorn inte är ansluten till internet men då får man ju inte den superfantastiska grafiken eller online-läge, och vill du framtidssäkra dig så kan du ju köpa den på DVD genom Aerosoft så du förhoppningsvis kan installera spelet utan internet

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Jag som är en airliner-grabb ser det som rånet att betala 119$ för dreamliner. I min smak är det alldeles för mycket små flygplan. Hade föredrag en version, men möjligheten att köpa till det man vill för enstaka, lägre, priser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Tanken är att du ska kunna spela spelet även om datorn inte är ansluten till internet men då får man ju inte den superfantastiska grafiken eller online-läge, och vill du framtidssäkra dig så kan du ju köpa den på DVD genom Aerosoft så du förhoppningsvis kan installera spelet utan internet

Var det inte många TB data för all ny terräng? Snackar vi tusentals DVD? Och vem har en optisk enhet i dessa dagar?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ser många kommentarer om hur dyrt det är. Ja, det är dyrt... om man inte ser det för vad det egentligen är. För det första är flight sim's och har alltid varit en mjukvara i utbildningssyfte och inte ett renodlat spel. Detta kommer (förhoppningsvis) erbjuda 100% realism likt P3D och Xplane och enorma mängder arbete ligger bakom denna revolutionerande grafik. Om man pungar ut 1000:- bara för att flyga omkring och njuta av utsikten - be my guest, men kom då inte och gnäll på priset, du är helt enkelt fel målgrupp. Är du däremot involverad i FS-världen och kan en del om att flyga kommersiellt så är 1000:- inget att fundera över, sett till hur många timmar man kommer att spendera i cockpiten.

Ska vi prata om spel som verkligen är dyra och som jag aldrig skulle få för mig att köpa?

Call of duty - släpper spel efter spel med samma mediokra spelmotorer och lite uppdaterade mappar: 599:-
F1-serien - Släpper nytt spel varje år med nya banor(?) och team utan någon vidare grafisk uppdatering: 800:- isch (beroende på version)

Glömde FIFA och NHL också. På två år har man spenderat mer än vad FS 2020 kostar.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

X-Plane kostar som billigaste versionen av FS2020, och då kan du själv bygga flygplan (vilket för mig är den största lockelsen). Att bara flyga runt för att flyga tröttnar jag på efter en timme, så länge det inte är testflygning av egna skapelser. Flyga trafikflyg är ju 99.9 procent av tiden att bara sitta och vänta på nästa knapptryckning, en halvtimme senare, typ.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det enda som är lite oroande är väl den molnbaserade delen med högupplöst satellitdata m.m. som kräver att Microsoft håller igång servrarna. Många spelar fortfarande FSX nu 14 år efter att det släpptes. Frågan är om det fortfarande kommer gå att spela FS 2020 med alla features 2034...

Sådant gör ju att man inte riktigt ’äger spelet’. Ännu en anledning till varför prenumeration skulle passat bra

Permalänk
Inaktiv

Aldrig förstått mig på flightsims, men älskar alla nördar som byggar cockpits hemma.

Sen kan jag tänka mig att prova att lyfta med en Boeing 747 från Tidaholms flygplats igen. Jävla träd...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Var det inte många TB data för all ny terräng? Snackar vi tusentals DVD? Och vem har en optisk enhet i dessa dagar?

Omkring 2 PB, så typ 2000 TB eller 235 000 DVDs (8.5 GB/DVD).

Det finns tre möjligheter för terrängen: streamad från online, cachad offline (typ "pre-loadat"; du tankar ett område du vill flyga i offline) och helt offline. Offline-varianten är mer som nuvarande sims: mer autogenererat, färre detaljer, men i sådan storlek att man kan ha hela världen på disk.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200