Optimera ray tracing-prestanda med DLSS 2.0

@Chromatic: om du läser inlägger igen ser du att han skrev artiklar vi lagt mycket tid på och som kan vara av intresse för den som kanske missat den första gången den publicerades. Den här artikeln råkar vara sponsrad, men vi har också lagt ned mycket tid på den och den förklarar ingående hur DLSS 2.0 fungerar, och ger praktiska jämförelser mellan vanlig skalning och DLSS 2.0-skalning. Mer ingående artikel + besökare som kan ha missat den tidigare = den bumpas på förstasidan. Så har vi gjort ett bra tag nu, och det är det som sker här.

Skrivet av loevet:

@Chromatic: om du läser inlägger igen ser du att han skrev artiklar vi lagt mycket tid på och som kan vara av intresse för den som kanske missat den första gången den publicerades. Den här artikeln råkar vara sponsrad, men vi har också lagt ned mycket tid på den och den förklarar ingående hur DLSS 2.0 fungerar, och ger praktiska jämförelser mellan vanlig skalning och DLSS 2.0-skalning. Mer ingående artikel + besökare som kan ha missat den tidigare = den bumpas på förstasidan. Så har vi gjort ett bra tag nu, och det är det som sker här.

Japp, jag läste hela inlägget!

Det tar sig snabbt, hoppas på en liknande förbättring till 3.0 så lär det vara värt för i princip alla att använda.

Synd att prestandan var så mycket sämmre än dlss 1, jag kan inte längre köra 4k stabilt.

Skrivet av Scirocco:

Synd att prestandan var så mycket sämmre än dlss 1, jag kan inte längre köra 4k stabilt.

Men DLSS (1) var väl egentligen ingenting att ha vad jag förstått? Så det kan ju vara värt att detta presterar sämre om den iaf ger en förbättring.

Jag är imponerad av bildkvaliteten på de uppskalade dlss dumparna.

Skrivet av Wittwang:

Fel - alla artiklar som ger något även en tid efter publicering (alltså i stort sett allt bortsett från nyheter) lyfts på framsidan, sponsrat eller ej. De större artiklarna är nämligen sådana där redaktionen lagt ned lite extra tid för att skapa bra material, material som alla läsare inte nödvändigtvis hunnit med att läsa. Långt ifrån alla besöker SweClockers dagligen eller flera gånger dagligen, som de mest inbitna besökarna gör. Att lyfta artiklar på det här viset är inte heller särskilt nytt, och har diskuterats i både feedback-trådar och i tråden tillhörande läsarundersökningen

Här är ett inlägg från sistnämnda tråd om ämnet, från chefredaktören Anton Nilsson, och ett tillägg från mig. Här finns ett par feedback-trådar om ämnet också: Tråd 1 Tråd 2

Ah då är jag med. Märkligt att jag inte lagt märkte till det tidigare kanske inte är så inbiten som jag tror

Dum fråga - kanske, men eftersom grabben inte spelat detta sen han fick det, så hur vet man om det är DLSS 2.0, hittar ingen info?

Edit: Vilken missräkning, trodde absolut på att få att svar - av någon:( Kanske ingen som har ett svar? Kan möjligen redaktören (@Loevet) svara, är det så att uppdateringen till DLSS 2.0 ligger inbakat i de induttade uppdateringarna som kommit till Controls grundversion? Finns ingen info i Epics programbibliotek, i spelet eller för den delen hos utvecklaren.

Senast redigerat 2020-07-14 15:37

Man blir ju mer taggad på ny GPU när man ser hur bra dlss faktiskt kan fungera!
Ska bli mycket intressant att följa utvecklingen kommande år!

Skrivet av NutCracker:

Dum fråga - kanske, men eftersom grabben inte spelat detta sen han fick det, så hur vet man om det är DLSS 2.0, hittar ingen info?

Edit: Vilken missräkning, trodde absolut på att få att svar - av någon:( Kanske ingen som har ett svar? Kan möjligen redaktören (@Loevet) svara, är det så att uppdateringen till DLSS 2.0 ligger inbakat i de induttade uppdateringarna som kommit till Controls grundversion? Finns ingen info i Epics programbibliotek, i spelet eller för den delen hos utvecklaren.

Här kommer ett väldigt försenat svar, ledsen för det!

DLSS 2.0 bakades in i mars-patchen av Control.

Skrivet av JonasT:

Här kommer ett väldigt försenat svar, ledsen för det!

DLSS 2.0 bakades in i mars-patchen av Control.

Tack hur som, anade att det var så.