Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Apple introducerar Mini LED i Ipad Pro och Macbook Pro under 2021

Permalänk
Melding Plague

Apple introducerar Mini LED i Ipad Pro och Macbook Pro under 2021

Analysfirman Trendforce hävdar att taiwanesiska tillverkare av Mini LED-skärmpaneler gynnas av Apple-lanseringar tidigt år 2021.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Attans, jag som behöver en ny macbook nu...

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Min MBP 13" lär sannolikt överleva till nästa år. Mini LED-skärm och Apple Silicon-kretsar i en Macbook Pro, det kan alla gånger bränna hål i plånboken det.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Vad är mini led och när kommer det till storskärmarna till vardagsrummet är det jag vill veta.

Permalänk
Skrivet av Rödskägg d ä:

Vad är mini led och när kommer det till storskärmarna till vardagsrummet är det jag vill veta.

Bra genomgång:
https://medium.com/hd-pro/understanding-oled-qled-mini-led-mi...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Då är det ju Micro LED man ska vänta in för att klå OLED. Har OLED nu och kan inte tänka mig något annat såvida det inte är bättre givetvis, men det finns ju inte ännu, Mini LED kommer ju bara att ha "jämförbar" prestanda med OLED. Det duger inte såvida inte priset är avsevärt lägre.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk

Så 100x100 pixlar ska konkurrera mot svärtan i en högupplöst OLED panel...

Permalänk
Medlem

Skulle inte bli förvånad om Apple lyckas spinna detta som att mini-led är bättre än OLED på bildåtergivning sett till verklighetstrogenhet på färger, "it's just like real life". Undrar vad anledningen är till att inte köra på OLED spåret, tillverkningskostnad?

För Apple skiter ju fan i hur länge deras datorer håller just nu med tanke på hur varma de tillåts köra, kanske det blir bättre när de går över till sin egna ARM?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att inte blanda ihop mini-LED (lite mer högupplöst local dimming) och micro-LED (ungefär som oled där varje pixel lyser individuellt)

Detta är mycket bättre än vanlig LCD men långt ifrån jämförbart med OLED i svärta eller punktupplysning

Permalänk
Medlem

Har mycket svårt till att en mini-ledskärm kan ge helt rätt färger med zon-indelad bakgrundsbelysning. Ska LCD-lagret kompensera för halo-effekter vid detaljer med hög kontrast som vit text på svart bakgrund?
Ska jag göra fotoredigering så är det med jämn bakgrundsbelysning eller med belysning som justeras på pixelnivå. Ingen halvmesyr mitt emellan.

Permalänk
Medlem

Apple släpper inte produkter med dåliga skärmar utan tenderar snarare vara marknadsledande i konsument-segmentet. Det här kommer garanterat bli riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Har mycket svårt till att en mini-ledskärm kan ge helt rätt färger med zon-indelad bakgrundsbelysning. Ska LCD-lagret kompensera för halo-effekter vid detaljer med hög kontrast som vit text på svart bakgrund?
Ska jag göra fotoredigering så är det med jämn bakgrundsbelysning eller med belysning som justeras på pixelnivå. Ingen halvmesyr mitt emellan.

Hoppas de har bra lägen för sånt... tror dock HDR bara kommer användas i vissa lägen initialt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Apple släpper inte produkter med dåliga skärmar utan tenderar snarare vara marknadsledande i konsument-segmentet. Det här kommer garanterat bli riktigt bra.

De har en del riktigt bra skärmar men de har också gjort bottennapp som deras omtalade skärm som skulle revolutionera marknaden för professionell bildredigering med sitt relativt låga pris (även inkluderat stället för 10 kkr), men sedan visade det ju sig att skärmen inte alls mötte kraven för den högre nivån av redigering utan var rent oduglig för ändamålet.

Här rör det väl sig dock bara om en vanlig konsumentskärm så då är väl chanserna högre till bra resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

De har en del riktigt bra skärmar men de har också gjort bottennapp som deras omtalade skärm som skulle revolutionera marknaden för professionell bildredigering med sitt relativt låga pris (även inkluderat stället för 10 kkr), men sedan visade det ju sig att skärmen inte alls mötte kraven för den högre nivån av redigering utan var rent oduglig för ändamålet.

Här rör det väl sig dock bara om en vanlig konsumentskärm så då är väl chanserna högre till bra resultat.

ProDisplay XDR är inget bottennapp även om den har en bit kvar till världens bästa professionella skärm, som Apple påstod vid lanseringen. Det är fortfarande en väldigt bra skärm som lär stå ohotad i sin prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

ProDisplay XDR är inget bottennapp även om den har en bit kvar till världens bästa professionella skärm, som Apple påstod vid lanseringen. Det är fortfarande en väldigt bra skärm som lär stå ohotad i sin prisklass.

Enligt testet nedan får den inte bara stryk av monitorn Apple valde att jämföra med, den är ens nära att leverera den exakta och konsekventa bild som krävs av referensmonitorer. Det är bara en riktigt bra IPS-skärm som kanske fungerar bra för att göra Youtube-videos, men den håller inte ens måttet för riktig professionell färgredigering, för att inte tala om att vara bäst som Apple ljög om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Enligt testet nedan får den inte bara stryk av monitorn Apple valde att jämföra med, den är ens nära att leverera den exakta och konsekventa bild som krävs av referensmonitorer. Det är bara en riktigt bra IPS-skärm som kanske fungerar bra för att göra Youtube-videos, men den håller inte ens måttet för riktig professionell färgredigering, för att inte tala om att vara bäst som Apple ljög om.

[.video]https://youtu.be/rtd7UzLJHrU[/video]

Jag har sett det testet och slutsatsen är inte att det är ett bottennapp. Det är en riktigt bra skärm men håller inte referens-klass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har sett det testet och slutsatsen är inte att det är ett bottennapp. Det är en riktigt bra skärm men håller inte referens-klass.

Eftersom Apple sade att det är världens bästa pro-display, och jämförde extremt tydligt med en etablerad referensmonitor, så är det utifrån den kategorin som den ska bedömas. Apple valde det själva. Den var dock inte bara sämre än bäst, den var inte bara sämst, den klarade inte ens av kraven för att vara en referensmonitor. Det är nog så mycket bottennapp som det blir.

Som jag sade är det en riktigt bra IPS-display för användande där det är okej, men det spelar föga roll i sammanhanget. Det är ju inte så att någon tror att det är den sämsta monitorn som någonsin gjorts på alla plan bara för att den var kass för sin kategori, så det behöver man ju inte ens nämna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Eftersom Apple sade att det är världens bästa pro-display, och jämförde extremt tydligt med en etablerad referensmonitor, så är det utifrån den kategorin som den ska bedömas. Apple valde det själva. Den var dock inte bara sämre än bäst, den var inte bara sämst, den klarade inte ens av kraven för att vara en referensmonitor. Det är nog så mycket bottennapp som det blir.

Som jag sade är det en riktigt bra IPS-display för användande där det är okej, men det spelar föga roll i sammanhanget. Det är ju inte så att någon tror att det är den sämsta monitorn som någonsin gjorts på alla plan bara för att den var kass för sin kategori, så det behöver man ju inte ens nämna.

Jag skulle då inte kalla det ett bottennapp för att det inte lever upp till Apples marknadsföring. Det är mer ett problem av att marknadsföringen gick lite väl långt.

För övrigt är det inte många skärmar som håller riktig referensklass. Det är en extremt högt satt ribba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag skulle då inte kalla det ett bottennapp för att det inte lever upp till Apples marknadsföring. Det är mer ett problem av att marknadsföringen gick lite väl långt.

För övrigt är det inte många skärmar som håller riktig referensklass. Det är en extremt högt satt ribba.

Lite väl långt? De sade att det var den bästa monitorn av alla och så kvalar den inte ens in i klassen den ska tävla i. Det är som att släppa en GPS som bara klarar skrivbordsanvändande och säga att det är den kraftigaste grafikkretsen för spel som finns. Skulle då Sweclockers ge den "bra produkt" bara för att den kan användas till något annat än spel.

Det spelar ingen roll hur många skärmar som håller sådan klass, Apple sade att denna var bäst. Du får dock poäng för att lojalt stå upp för företaget även när de blåljuger i sin marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Lite väl långt? De sade att det var den bästa monitorn av alla och så kvalar den inte ens in i klassen den ska tävla i. Det är som att släppa en GPS som bara klarar skrivbordsanvändande och säga att det är den kraftigaste grafikkretsen för spel som finns. Skulle då Sweclockers ge den "bra produkt" bara för att den kan användas till något annat än spel.

Det spelar ingen roll hur många skärmar som håller sådan klass, Apple sade att denna var bäst. Du får dock poäng för att lojalt stå upp för företaget även när de blåljuger i sin marknadsföring.

Nej, det är som att släppa en GPU som "bara" presterar som ett Ti-kort och kalla det för bäst, medan det får stryk av Titan-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det är som att släppa en GPU som "bara" presterar som ett Ti-kort och kalla det för bäst, medan det får stryk av Titan-kort.

Det är en felaktig jämförelse då du jämför två kort som klarar allt i samma produktkategorier, bara i olika nivå. Det du säger är mer som att jämföra Sony-skärmen i videon med en annan faktisk referensmonitor. En i jämförelsen kan vara bättre, men båda är referensmonitorer.

Apple's skärm klarar inte grundkraven för professionell bildredigering så den kan inte ens mäta sig i produktkategorin i vilken Apple lanserade den som bäst.

Det är fruktansvärt dåligt att stå och säga att en produkt man lanserar är bäst i världen på något den inte ens klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Det är en felaktig jämförelse då du jämför två kort som klarar allt i samma produktkategorier, bara i olika nivå. Det du säger är mer som att jämföra Sony-skärmen i videon med en annan faktisk referensmonitor. En i jämförelsen kan vara bättre, men båda är referensmonitorer.

Apple's skärm klarar inte grundkraven för professionell bildredigering så den kan inte ens mäta sig i produktkategorin i vilken Apple lanserade den som bäst.

Det är fruktansvärt dåligt att stå och säga att en produkt man lanserar är bäst i världen på något den inte ens klarar av.

Vilka är dessa så kallade grundkrav som Apples skärm inte klarar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vilka är dessa så kallade grundkrav som Apples skärm inte klarar?

Jag skulle gissa färgkorrekthet och/eller jämnhet i belysningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle gissa färgkorrekthet och/eller jämnhet i belysningen?

Mätt mot vilken standard? Hur jämn måste panelen vara för att klara de så kallade grundkraven?

(För övrigt finns det andra recensioner som visar en extremt jämn panel så Vincent Teoh kan ha haft otur med sitt exemplar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Mätt mot vilken standard? Hur jämn måste panelen vara för att klara de så kallade grundkraven?

(För övrigt finns det andra recensioner som visar en extremt jämn panel så Vincent Teoh kan ha haft otur med sitt exemplar)

Jag vet inte, men kan tänka mig att det bör röra sig om delta-e och likande och en ’referenskärm’ kanske enligt den andra postaren ska vara något exeptionellt lågt värde över alla nyanser? Jag vet inte vad som specifieras för en referensskärm eller om det ens finns. Skulle dock gissa att en skärm som skryter med sin korrekthet och kostar 10x mer antagligen är ganska mycket bättre. Om det är måttstocken att jämföra mot är det ganska svårt att inte hamna i botten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag vet inte, men kan tänka mig att det bör röra sig om delta-e och likande och en ’referenskärm’ kanske enligt den andra postaren ska vara något exeptionellt lågt värde över alla nyanser? Jag vet inte vad som specifieras för en referensskärm eller om det ens finns. Skulle dock gissa att en skärm som skryter med sin korrekthet och kostar 10x mer antagligen är ganska mycket bättre. Om det är måttstocken att jämföra mot är det ganska svårt att inte hamna i botten...

DeltaE är ett mått på skillnaden mellan två färger. Någonstans under deltaE 3 går det inte att se skillnad (det är således samma färg). Beror lite på vilka färger som jämförs och vilken modell man använder (modellen bygger på att man kartlagt vad människor kan se och måttet är viktat efter det). Det är dock menlöst utan en standard att mäta mot.

Prodisplay XDR har utmärkt resultat för HDTV, HDR10, Image P3 och förmodligen resten den har stöd för utom HDR på 1600 nits. Det är inte frågan om att det finns skärmar som är jättemycket bättre. Det går inte att vara mycket bättre för skillnaden, om än mätbar, är inte synlig (eller i värsta fall knappt synlig).

Det finns främst två problem med skärmen. Första är att det ännu inte finns stöd för hårdvarukalibrering. Apple jobbar på det och tillsvidare har skärmen flera bra lägen som också går att profilera.

Andra problemet är svärta och local dimming. Det gör det svårt i vissa scener och när man ska justera svärtan.

Å andra sidan är den förmodligen bättre än någon annan skärm i ljusare scener.

Och det för oss tillbaka till min tidigare fråga. Vilka är de så kallade grundkraven och för vem är dessa grundkrav?

Ps. Det här är för övrigt deltaE*76 på 3,85. Inte någon jättestor skillnad direkt, men det är ändå större än den största avvikelsen på Apples skärm i nämnda lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vilka är dessa så kallade grundkrav som Apples skärm inte klarar?

Vincent är rätt tydlig med att han anser att skärmen inte ens är nära att vara bra nog i varken jämnhet eller korrekthet, och att standarden är kategorin av referensmonitorer som Apple valde att jämföra sig med. Han är inte den enda som tagit upp problemen heller, även om det inte direkt är förvånande med local dimming. Om inte recensionen ger dig nog med info är det nog bättre att skicka ett meddelande till honom då han nog förklarar det bäst.

Med tanke på hur de ljög om att skärmen skulle vara den bästa i världen, samt allt tidigare som t ex att säga att de uppfunnit något som de bara tagit från Android, så undrar man hur mycket de ska ta i om deras nya ARM-processorer blir så bra som man hoppas och de faktiskt har något stort att skryta om. Spränga bort en hel delstat med fyrverkerier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Vincent är rätt tydlig med att han anser att skärmen inte ens är nära att vara bra nog i varken jämnhet eller korrekthet, och att standarden är kategorin av referensmonitorer som Apple valde att jämföra sig med. Han är inte den enda som tagit upp problemen heller, även om det inte direkt är förvånande med local dimming. Om inte recensionen ger dig nog med info är det nog bättre att skicka ett meddelande till honom då han nog förklarar det bäst.

Med tanke på hur de ljög om att skärmen skulle vara den bästa i världen, samt allt tidigare som t ex att säga att de uppfunnit något som de bara tagit från Android, så undrar man hur mycket de ska ta i om deras nya ARM-processorer blir så bra som man hoppas och de faktiskt har något stort att skryta om. Spränga bort en hel delstat med fyrverkerier?

Det var du och inte Vincent som nämnde grundkrav. Vincent gör en fullt rimlig analys när han konstaterar att den inte når upp till referensklass som en skärm för en halv miljon (ja, en jämförelse Apple själva gjorde - jag vet). Han raljerar dock inte som du gör. Så... återigen, vilka grundkrav och för vem gäller dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

Så 100x100 pixlar ska konkurrera mot svärtan i en högupplöst OLED panel...

nånting runt 135x77 (typ 16/9)= 10395.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det var du och inte Vincent som nämnde grundkrav. Vincent gör en fullt rimlig analys när han konstaterar att den inte når upp till referensklass som en skärm för en halv miljon (ja, en jämförelse Apple själva gjorde - jag vet). Han raljerar dock inte som du gör. Så... återigen, vilka grundkrav och för vem gäller dessa?

Grundkravet han säger är ju vad som krävs av referensmonitorer (och Apple sade att det är den bästa referensmonitorn), vilket är tillräckligt bra jämnhet och korrekthet för att kunna göra professionellt arbete. Han säger att det inte går att rekommendera skärmen till någon som ska göra sådant arbete utan gör sig istället lustig över att den kan passa i ett advokatskontor eller för en Youtuber som inte har så höga kvalitetskrav. Därmed fungerar skärmen, enligt hans analys, inte för sitt ändamål.

Den enda anledningen till varför du uppfattar mig som att jag raljerar är för att du fortsätter göra ditt bästa för att försvara Apple så mycket det bara går, vilket gör att konversationen fortsätter.