Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hög temp Samsung 970 Pro NVME

Permalänk
Medlem

Har skickat lite PM fram och tillbaka med TS och testat med CrystalDiskMark:

Idle

Detta är standardtestet som kördes fyra gånger och valde alla tester, peak 83 och vid bildtillfället något lägre med 77 grader

Sedan körde jag enbart läs/skriv om och om igen och fick då följande. Skrivprestandan sjönk också till något mesiga 1 200MB/sek.

att notera: Mitt moderkort har inte en M2 plats utan sitter på en PCIE x16 plats med en adapter.
I sådana här extremtester verkar det inte göra någon skillnad men då jag köpte disken enkom för mitt milt moddade Elder Scrolls: Skyrim och har perioder av upp till 2 700MB/sek på både läs/skriv men tempen går då aldrig över 75 grader. Detta testades också genom en löpning mellan två byar (i spelet...) där det är som tyngst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Både din och någon annans slutsatser ovan (om att 75+ grader är bra) är felaktiga. Man behöver inte micromanagera temperaturen på sina SSD-diskar mer än att uppfylla tillverkarens specifikationer om att temperaturen inte ska gå över 70 grader (och inte gå under 0 grader).

Om själva minnet är specat för -40 till +85, disken till 0 till +70 och man lyckas kyla NAND-kretsarna till +40 så är det knappast "för lågt".

När sade jag någonsin att 75 grader och högre var bra? Nu lägger du ord i min mun. Jag har redan sagt att vart optimum tenderar att ligga och det är sedan en skala både uppåt och neråt. 40 grader lär inte vara några större problem, nej. Däremot börjar det potentiellt bli ett problem om man lyckas hålla disken runt 25-30 grader hyfsat konstant vid ett användarmönster med mycket skrivning, vilket är möjligt med vissa mer avancerade lösningar för SSD-kylning. Om man sedan skulle märka av något inom garantitiden, speciellt med större diskar och begränsad mängd skrivningar är dock förmodligen tveksamt. Själv räknar jag dock med att de flesta lagringsmedium i mina datorer håller betydligt längre än 5 år.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q