GlassClockers

När det gäller sommar och färdig köpeglass så finns det endast en enda rätta

Saffran och blåbärskulor ute vid Frösåkers Brygga utanför Västerås. Mycket gott!

Här i Sydostasien har vi en kedja med glassrestauranger från USA som heter Swensens. Riktigt bra kvalitet och inte överdrivet dyrt.

Favoritsmakerna inkluderar "blueberry cheesecake", "sticky chewy chocolate" och "rocky road", och det finns massor av roliga tillbehör att lägga till, som smaksatt ris och olika typer av nötter. Man kan även få byttor med glass hemlevererade (med torris som man sedan kan lattja med).

Det mesta går ner när det kommer till glass men vissa saker å godare än andra.
Är en riktig sucker för bra mjukglass, finns inget bättre än en fet jävla mjukglass med nötkross på, är det finare glass så är det choklad och mango som är favoriterna.

LCHF-glass:

- 5dl vispgrädde (hela paketet)
- 4 ägg
- 2 msk stevia sötningsmedel
- 2 teskedar kanel (dyrt som fan men man kan snåla lite)

Vispa med elvisp till det blir lite smetigt. Lägg i frysen 5 timmar.

Thank me later

Senast redigerat 2020-07-06 22:01: Justerat texten en aningen i förebyggande syfte /moderator
Lätt bäst

Säger samma sak som jag har sagt de senaste 10åren, SIA Glass Apelsinchocklad är fortfarande den bästa glassen jag har smakat.
Apelsin och choklad smaken gifter sig med varandra! Sen är det jäkligt trevligt med bitar av chocklad i den.

Sen bor man juh närma Slöeinge så man kan juh handla det extra billigt.

Skrivet av Loltroll:

Säger samma sak som jag har sagt de senaste 10åren, SIA Glass Apelsinchocklad är fortfarande den bästa glassen jag har smakat.
Apelsin och choklad smaken gifter sig med varandra! Sen är det jäkligt trevligt med bitar av chocklad i den.

https://www.siaglass.se/media/1465/2143-apelsinchoklad.jpg?width=800&height=600&bgcolor=fff

Sen bor man juh närma Slöeinge så man kan juh handla det extra billigt.

Just apelsin och choklad är en magisk kombination

I värmen är piggelin svårslaget och sååå underskattat! Mina top 3 i övrigt är daimstrut, valfri magnum eller sandwich

Igloo är äntligen tillbaka

Gute glass:Sommarnattsdröm

Jag har turen att bo ganska nära Mäjens glass och maräng, de gör glass efter växtsässong och smakerna de har är olika varje gång man är där om man undviker en del vanliga standardglassar.
Brukar välja mer udda säsongsmaker och det mesta de hittat på är riktigt gott.
www.majensglass.se/

Riccardo om det är fint väder och man orkar cykla. Annars är det SIA glass alla gånger. En skål och glass ute är trevligt

Saknar Cornetto citron. :S

Skrivet av Thumbii:

Glass? Vem har råd med det idag?

Nej men jag saknar Magnum Double eller vad den hette.. Den där ultrasliskiga med sjutton lager choklad/kolasås, that's my kind of icecream right there

Fattar inte varför dom tog bort denna! Garanterat den godaste glassen! 😍

Sia Choklad är favoriten i frysdisken

Till dessert är det Sia Vanilj.

När man köper i glasskiosken kör jag alltid sia päron iaf och några nya spännande smaker men brukar ofta bli hallon/saltlakrits med kulgass med

på pinne gillar jag magnum strawberry white mums.

@mrqaffe Ja Mäjens är svårslaget. Har aldrig åkt därifrån besviken

Vad gäller vanlig glass har jag för tillfället fastnat för Turkisk Peber från Fazer

Favvoglass i Malmö, helt otrolig

Fick lov att kolla upp lite årtal på glassarna jag saknar, ett par glassar jag vill smaka igen är Cornetto Royal som fanns i början av 2000 den hade en vanilj/choklad/whiskeysmak och den andra calippo päron som hade päron/citronsmak den fanns 1992-1993.

Nu blir det mest glass man köper i större förpackningar att ha hemma i frysen som vanlig Sia Vaniljglass, piggelin, glassbåtar osv.

GB hade en glass i Magnum-serien för ett gäng år sen, jag tror den gick under Ego, men inte säker nu när jag googlar. Hade mandel och frystorkade jordgubbar på utsidan vill jag minnas. Så jäkla god.

Nuförtiden blir det mest

Skrivet av Tyxx:

Saknar Cornetto citron. :S

Jag med! Såg på någons instagram att det finns i Berlin

Ni är alla vildar. Ren vaniljglass är det enda som är gott nog.

Känns ju inte jätteaktuellt i den här extremkylan men piggelin är gott.

Skrivet av DeadMeat1234:

Saffran och blåbärskulor ute vid Frösåkers Brygga utanför Västerås. Mycket gott!

Tackar för tipset, ska ta med tanten dit och äta glass. Bra runda att gå med hunden också.
Annars är lilla glasskiosken vid hamnen i Strängnäs ett tips, Slagsta glass.

Jag tycker synd om alla som inte får äta glass från Ängelholmsglass.

Som laktosintolerans får jag slå ett slag för Sia. Deras vanilj är guld. Speciellt med några färska jordgubbar. Även den med hackad choklad är kalas. Är även väldans förtjust i sorbet som oftast är helt mjölkfri. Och som många redan nämnt är ju en vanlig simpel Piggelin kalas när temperaturen går över vad som (enligt mig alltså) anses vara humant.

Men man kan ju alltid ta en tablett som hjälper tarmsystemet att bryta ner laktasen. Då brukar det bli GB´s Texas Pecan. Men risken finns ju att det går åt fanders så äter den bara när jag är hemma och ska mysa för mig själv

När det är varmt ute så är citronsorbet efter recept från Jan Hedh fantastiskt. Annars är den absoluta favoriten, också den hemmagjord, Nutella Rocky road-glass efter recept från Roy Fares. En riktig efterrättsglass som passar perfekt till en god kopp kaffe.

Magnum Choklad, chokladglass med mörk choklad som överdrag.

Har inte läst igenom tråden men Gelatelli från Lidl är förvånansvärt god faktiskt, alla smaker vi testat.