Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Nein, vad då? Du kan ju knappast tanka bilen med skattefri bensin, lika lite som du kan köpa skattefri el. Jag har inte heller förnekat ett elnätspriset skulle vara högt. Däremot har du valt ut en period med relativt lågt elpris. Det kan mycket väl blir det dubbla eller tredubbla, beroende på hur förbrukning och tillståndet för produktionsanläggningarna ser ut. Är det dåligt med vatten i vattenmagasinen och mycket kärnkraft står stilla så skenar priset. Sommaren 2018 var elpriset rejält mycket högre t ex.

Just lägenheter får väldigt hög elnätsavgift per kWh i och med den låga förbrukningen. Däri ligger vinsten om en Brf utan vinstintresse köper in elen på ett gemensamt abonnemang och sedan debiterar ut den via individuell mätning på lägenhetsinnehavarna. Sedan har du nog bland de högre nätavgifterna.

Titta på den här hur avgifterna ser ut i Stockholm:
https://www.ellevio.se/globalassets/uploads/dokument/prislist...

Tar vi din förbrukning med "Bas" så blir elnätsvgiften ungefär 76 öre/kWh ink. moms inklusive den fasta avgiften. Tar vi en villa som gör av med 25 000 kWh/år med 25A "Enkel" så får vi 45 öre/kWh ink. moms i snitt.

Ja du har rätt.
Jag tyckte bara inte det stämde att priset skulle vara ungefär samma utan energiskatten. Men du har ju rätt i att elpriserna är extra låga just nu vilket är anledningen till den extra stora diffen. Och att bristen på konkurrens för nätavgift är trasig som den är i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Eftersom du har Eon skulle jag säga att överföringsavgiften alltid är högre än elpriset. De har dock låga abonnemangsavgifter, så det går inte att jämföra med andra nät rakt av.