Permalänk
Medlem

Motion smoothing

Auto motion, Trumotion eller Motionflow - kärt barn har många namn och alla TV-tillverkare har ett eget namn för fenomenet med interpolation av bilder.

Allt som oftast får man höra av diverse TV-experter att det skall stängas av. Det finns dock en liten skala av oss som faktiskt gillar tekniken och jag sticker inte under stolen med att jag är en av dem (när det faktiskt fungerar).

Min nuvarande 65" Samsung KU6075 var ingen super-TV när den kom 2016, men den klarar Auto Motion galant när jag tittar på filmer genom exempelvis Netflix-appen i TV:n. I det fall jag startar en 4K UHD Blu-ray får den dock stora problem. Bilden blir hackig och flytet upplevs dåligt och jag tvingas stänga av Auto Motion för att få en behaglig filmupplevelse.

Till mina frågor;
Jag förstår att Auto Motion primärt inte är skapt för filmtittande, men hur väl hanterar nya topp-TV-apparater (ex. LG CX, Samsung Q90R/T, Sony XH95) fenomenet i 4K-film? Är någon tillverkare bättre än någon annan på just "Motion Smoothing" eller sätts denna teknik aldrig på prov?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Låt os fråga experten.
Abra kadabra, Sim salabim, @Laxpudding , vi kallar på den TV-kunskap du gjort till din.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jaokim: Det är en godtycklig förändring så det är inte alltid helt enkelt att sätta objektiva parametrar på det hela. All interpolering adderar något som inte fanns där från början.

Att du får problem med just BD-filmer och 24p-material kan bero på att du kör 60 Hz från spelaren istället för 24 Hz. Eller så är det bara kass implementering överlag på TV:n. Samsungs budgetmodeller saknar förmågan att återge 24p med korrekt kadens i vilket fall, så jag förstår om du vill ha någon form av smoothning på. kanske är annat om du får en TV som är korrekt i sin 24-reproduktion?

Tittar du på toppmodellerna från LG, Sony, Panasonic och Samsung, samt även Philips OLED-modeller, så är det korrekt återgivning av 24p till att börja med. Med undantag för Philips (ifall det nu inte ändras med kommande 2020-modeller) kan du på dessa finjustera nivån av interpolering på dessa modeller, vilket är det viktigaste. Så att man kan dra reglaget till den nivå där man får ett flyt utan att det börja bli dyka upp fel i bilden.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Toppen, tack. Där sade du något angående 24p-reproduktion. Det är nog ingen illusion att brorsans B8 har bättre flyt för film helt utan smoothning. Nu har jag fler ursäkter till att TV:n lär bytas ut illa kvickt. Hon där hemma är minst sagt svårövertalad när det kommer till köp av ny TV...

Angående problem vid 60 Hz från spelaren så har jag provat att spela filmer från datorn också där jag ändrat uppdateringsfrekvensen från allt mellan 23-60 Hz. Resultatet med AM är detsamma, vilket kan ha sin förklaring i det du säger med kass implementering. TV:n var trots allt Samsungs billigaste 4K på den tiden.
En annan grej som slog mig nu när jag läser är att tv:n bara uppdaterar i 50 Hz. Det borde också kunna vara ett problem om BD-spelaren/datorn körs i 60 Hz?

Du hör ju vilka första världen-problem jag har med min filmupplevelse. Är det värt att köpa billig 2019-tv (typ 65Q80R) nu eller hålla ut till BF och försöka fynda en BX/CX för några tusenlappar mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tittar du på toppmodellerna från LG, Sony, Panasonic och Samsung, samt även Philips OLED-modeller, så är det korrekt återgivning av 24p till att börja med. Med undantag för Philips (ifall det nu inte ändras med kommande 2020-modeller) kan du på dessa finjustera nivån av interpolering på dessa modeller, vilket är det viktigaste. Så att man kan dra reglaget till den nivå där man får ett flyt utan att det börja bli dyka upp fel i bilden.

Haloj Laxpudding!
Imponerad av din kunskap så en ära att äntligen få tagga dig i nått

Vill påpeka att min Philips 903a har möjlighet till olika nivåer för en inställning som heter "perfect natural motion" och en till med med liknande namn, detta gör att bilden flyter betydligt mjukare och att spel får ett mycket trevligare flyt (känslan av 60fps ist för 30), dock har jag märkt att detta ger ibland en del negativ påverkan på bilden samt fördröjning med handkontrollen tyvärr.

Men undrar främst bara om det är fel inställning jag tänker på.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zibbit: Philips "Perfect Motion" har tyvärr ingen finjusteringsgrad utan bara tre lägen utöver "Off" som kan beskrivas som galet mycket fel i bilden redan vid Minimum-läget. De andra tillverkarna erbjuder vanligtvis ett reglage med 10 eller 11 steg separerat på interpolering för 24/30 Hz-material respektive interpolering för 50/60 Hz-material. Där kan de första stegen på 1 och 2 mjuka till flytet utan att det blir framträdande fel i bilden.