Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Skärm för PS4 / PS5

Hej!

Jag hade behövt er hjälp. Som många andra så har jag ett kontor där min PC står och vill jag spela PS4 så blir det att flytta ut i vardagsrummet där min TV står. Nu har jag däremot planerat att ändra om på saker och ting och vill nu ha allt på en vägg. Min fråga är till er, kan ni rekommendera en skärm som har storleken av en sedvanlig datorskärm (27"-33" typ), men uppfyller kraven för att kunna möta PS4/kommande PS5 på ett tillfredställande sätt.

Vad PS5 kommer ha för prestanda är enbart upp för spekulation såklart.

Jag har fått en uppfattning av att en TV är det bästa sättet att köra konsoller på. Om någon med erfarenhet kan bekräfta/dementera vore det ju också kanon!

Ni får gärna, om ni orkar, förklara lite vad jag ska leta efter. Jag är inte någon stjärna på dessa saker.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ptja, jag hade ju helt klart satsat på en 4K-skärm om du planerar att köra PS5. 60hz är standard och också minumum. Vad har du för budget?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, exakt. Om du tänkt skaffa ps5, så är nog en 4k skärm att föredra. Personligen tycker jag det är bättre att spela på monitor, med tanke på responstiden. Inte för jag spelar konsol längre, men en gång i tiden gjorde jag det.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

@Printscreen: Tack för snabbt svar. Budget spelar mindre roll. Jag resonerar som jag gjorde med PS4an, det är en produkt man köper en gång var sjunde år så det är hygglig livslängd tycker jag, men inför PS5an vill jag kunna sitta vid skrivbordet där min PC är. Jag vill dock inte göra det på bekostnad av kvalité på bild/uppdateringsfrekvens etc.

Har du någonting du tror skulle passa?

Tack på förhand

Permalänk

@walkiii: Tack för svar. Vet du om det finns en monitor som är av "skrivbordsstorlek" i brist på bättre uttryck.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av hpehrsson:

@Printscreen: Tack för snabbt svar. Budget spelar mindre roll. Jag resonerar som jag gjorde med PS4an, det är en produkt man köper en gång var sjunde år så det är hygglig livslängd tycker jag, men inför PS5an vill jag kunna sitta vid skrivbordet där min PC är. Jag vill dock inte göra det på bekostnad av kvalité på bild/uppdateringsfrekvens etc.

Har du någonting du tror skulle passa?

Tack på förhand

4K och 120hz blir inte billigt inte. Med dessa filter på prisjakt hittade jag denna för 10 tusen.

Jag hade nog kanske kikat lite på en vanlig 4k-TV istället. Då självklart LG oled

Annars funkar ju vanlig 4K 60hz-skärm om det blir för svettigt med 10k.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@hpehrsson: Generellt är TV-apparater målet får konsoltillverkarna. Generellt går utveckling på konsolsidan mot det som utgör moderna normen för TV-apparater med exempelvis HDR-grafik. Generellt är bildskärmar rätt kassa på HDR jämfört med TV-apparater och generellt byggs bildskärmarna för användning för dator. Så en bildskärm som matchar PS4/PS5 är tyvärr inte det enklaste att finns. TV-apparater däremot, där kan du välja och vraka.

Permalänk

@Laxpudding: Tusen tack för utförligt svar. Vilka parametrar är att fokusera på när det kommer till konsoller och vilka funktioner är det som skiljer agnarna från vetet?

Permalänk

@Printscreen: Stort tack! Jag får fundera på vad som blir bäst. TV-apparater tenderar att bli lite för stora för att sitta så nära som man gör med en datorskärm men jag får leta :)!

Permalänk
Bildexpert 📺

@hpehrsson: Sspelfunktioner. LG och Samsung är de TV-tillverkare som ligger längst fram där, inklusive sådant som kanske och förhoppningsvis blir viktigt på sikt likt VRR och bandbredd för att köra 4K/120 Hz.

För bildkvalitet och funktioner för spel, sikta på toppklassmodellerna, likt då LG:s OLED och Samsungs Q-serie (i 55 tum och större)

Permalänk
Medlem

Jag funderar på denna för samma ändamål: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5083509
Inte TN, 2160p, VESA mount och hörlursuttag är mina krav.
Enda jag är osäker på är att det är HDMI 2.0 uttag så 4K60 går över HDMI... men antar det är det?

Jag tror det är en äldre modell av denna som rtings rekommenderar: LG 27UK650-W. Tror det är denna i Sverige: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5089810 (baserat på Inet's beskrivning säger UK)

Vet inte om den nyare versionen är värd någon tusenlapp extra.

HDR tycker jag man kan ignorera så länge det inte är OLED.

Annars tror jag denna duger långt också, dock inget VESA mount så går inte för mig: https://www.inet.se/produkt/2214025/philips-276e8vjsb-4k-ips

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P