Hjälp en amatör med datorbygge (15k budget)

Permalänk
Medlem

Hjälp en amatör med datorbygge (15k budget)

Hej,

Först och främst, jag kan mest spela och inget tekniskt egentligen. Därav startar jag även en ny tråd, för många av dom andra trådarna innehåller mycket tekniskt snack som jag inte förstår mig på, så blir inte riktigt klokare. Kollar youtube, läser guider för fullt så jag lär mig sakta men säkert.

Har försökt mig på datorbygge på Inet men vet inte om jag väljer rätta grejer för de rätta pengarna. Tanken är väl att köpa en 1440p skärm framöver med.

15.000 är max. 13.000 är optimalt. Spelar CoD: Modern Warfare, CS:go, PUBG och surfar endel.

Just nu har jag detta (som funkar okej):

Grafikkort: NVIDIA Geforce GTX780 Ti
Intel Core i5 4690K
Samsung SSD 850 PRO 265GB
Samsung SSD 860 EVO 500GB
16gb ram
Moderkort: FC GIGABYTE GA-Z97X-Gaming 3
Nätagg: Fractal Design 550W Integra

Detta är ett bygge jag fick rekommenderat till mig, men ingen aning om det är bra eller inte. Även lite för dyrt för mig. Ang. den lilla SSD:n så har jag redan två st hemma som jag tänkt stoppa i den i så fall.
https://www.inet.se/datorbygge/b1163466/datorbygge

Tack på förhand

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vet inte vad du ska med 32GB ram till i en speldator, dessutom är de "långsamma" minnen, Ryzen drar nytta av högre hastigheter typ 3200.
En Ryzen 5 skulle också räcka långt med tanke på vad du ska spela, hur pass mer framtidssäker är en 3700X? Prestanda/Pris?

Skulle behålla diskarna du har, finns egentligen ingen anledning till att köpa ny liten (utrymmesmässigt) disk när du redan har en likadan och en dubbelt så stor.
Tips är att bygga datorn och lägga de sparade pengarna på en 1TB NVME-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vet inte vad du ska med 32GB ram till i en speldator, dessutom är de "långsamma" minnen, Ryzen drar nytta av högre hastigheter typ 3200.
En Ryzen 5 skulle också räcka långt med tanke på vad du ska spela, hur pass mer framtidssäker är en 3700X? Prestanda/Pris?

Skulle behålla diskarna du har, finns egentligen ingen anledning till att köpa ny liten (utrymmesmässigt) disk när du redan har en likadan och en dubbelt så stor.
Tips är att bygga datorn och lägga de sparade pengarna på en 1TB NVME-disk.

https://www.inet.se/datorbygge/b1163476/datorbygge

Ser detta bättre ut? Gällande SSD:n måste man välja det för att kunna genomföra bygget hos Inet. Hade tänkt att använda mina diskar naturligtvis.

Permalänk
Medlem

Här är några kommentarer, och mitt förslag.

Processor: 3700X är bra för produktivitet, men för spel skulle jag ändå rekommendera 3600. Visst är 3700X bättre, men då är det bättre att spendera skillnaden på grafikkortet i så fall, eller att spara till nästa uppgradering.

Ram: 16Gb är mest prisvärt idag, och det är lätt att uppgradera om moderkortet har 4 slots. Det behöver du ingen experthjälp för. Viktigast är att minnet är minst 3200Mhz.

Grafikkort: RX 5700 XT är ett riktigt bra val, men du har valt en onödigt dyr modell. Det är grym kylning på det kortet, men du kan få mer än tillräcklig kylning för nästan en tusenlapp mindre. Prestandan lider inte heller alls.

Lagring: Kör på åtminstone 500Gb. 240Gb kommer du inte långt med i dagens läge. Dessutom är det definitivt värt att köra på Nvme.

OS: Köp istället en "grå" licensnyckel via nätet för typ 150kr, så kommer du betydligt billigare undan. Det förutsätter att du har tillgång till en annan dator, som du kan använda för att sätta över Windows 10 till USB för installation.

Här är mitt förslag:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13809596

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socoma:

https://www.inet.se/datorbygge/b1163476/datorbygge

Ser detta bättre ut? Gällande SSD:n måste man välja det för att kunna genomföra bygget hos Inet. Hade tänkt att använda mina diskar naturligtvis.

Det där ser bättre ut, men jag skulle välja ett bra B450 eller B550 över de billigaste X570-moderkorten, bland annat för att billiga X570 kan ha sämre VRM, expansionsmöjligheter och dessutom en irriterande liten fläkt för kylningen.

Sen skulle jag också ta en annan kylning än Corsair H60. Vill du definitivt ha vattenkylning så skulle jag rekommendera Arctic Liquid Freezer II 240 för 100kr mer, men i praktiken i ett stort bygge med bra luftflöde så är nog luftkylning att föredra. T.ex. Be Quiet Pure Rock 2 är bra och prisvärd, men även Arctic Freezer 34 Esports Duo är riktigt bra för priset.

Vattenkylning är oftast mera högljudd vid låga temperaturer, och en liten 120mm presterar inte bättre än en vanlig luftkylare som kostar ungefär hälften.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ett mer påkostat B450 är väl att rekommendera, B550 tillför ingen jätteskillnad om jag förstått det rätt som är värt extra kostnader.

Ditt grafikkort känns lite väl dyrt men osäker. Tror också att du kan spara en del på att köra luftkylning men det området är inte helt min grej.

Du känner inte att du vill bygga själv? och/eller byta till en nvme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ett mer påkostat B450 är väl att rekommendera, B550 tillför ingen jätteskillnad om jag förstått det rätt som är värt extra kostnader.

Ditt grafikkort känns lite väl dyrt men osäker. Tror också att du kan spara en del på att köra luftkylning men det området är inte helt min grej.

Du känner inte att du vill bygga själv? och/eller byta till en nvme?

Jag har börjat ändra inställning efter att ha läst på som en dåre senaste två dygnen, kollat guider och sweclockers egna bygguide på Youtube! Blir nog en nvme som systemdisk och sen en "vanlig" ssd för lagring o sådant.

Det här med en sån matta man har under bygget, kopplat till ett armband, är det ett måste? Vad är risken om man bygger utan det? Kommer naturligtvis ha rent och fint innan jag påbörjar nåt sånt här.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Socoma:

Jag har börjat ändra inställning efter att ha läst på som en dåre senaste två dygnen, kollat guider och sweclockers egna bygguide på Youtube! Blir nog en nvme som systemdisk och sen en "vanlig" ssd för lagring o sådant.

Det här med en sån matta man har under bygget, kopplat till ett armband, är det ett måste? Vad är risken om man bygger utan det? Kommer naturligtvis ha rent och fint innan jag påbörjar nåt sånt här.

En ESD-matta är inte ett 100%-igt krav, du kan mycket väl använda lådan till moderkortet som underlag vid montering. En ESD-matta ser till att allt har samma potential. Risken för ESD-skador är liten idag anser jag men självklart existerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

En ESD-matta är inte ett 100%-igt krav, du kan mycket väl använda lådan till moderkortet som underlag vid montering. En ESD-matta ser till att allt har samma potential. Risken för ESD-skador är liten idag anser jag men självklart existerande.

Så ... lägg moderkort på moderkortsinplastningen, bygg datorn där, sätt i chassit?

Ta i chassit och slå i chassit med skruvmejsel för att ha samma potential?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av CymbalCrasher:

Så ... lägg moderkort på moderkortsinplastningen, bygg datorn där, sätt i chassit?

Ta i chassit och slå i chassit med skruvmejsel för att ha samma potential?

Placera moderkortet på kartongen.

Du kan ta i omålad del på chassit
Risken för ESD-skador är förvisso små så länge man håller sig undan flis och annat som bygger upp statiskt elektricitet, saken med armband är att det håller samma potential hela tiden vilket är fördelen, man vill undvika snabba urladdningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Placera moderkortet på kartongen.

Varför inte på påsen? Såg det rådet i en monteringsvideo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

En ESD-matta är inte ett 100%-igt krav, du kan mycket väl använda lådan till moderkortet som underlag vid montering. En ESD-matta ser till att allt har samma potential. Risken för ESD-skador är liten idag anser jag men självklart existerande.

All right.

https://www.inet.se/datorbygge/b1163777/datorbygge

Hur ser detta ut? Återigen så har jag två ssd diskar liggandes på 750gb så därav har jag inte valt mer än så.

Permalänk
Medlem

@Socoma: 500GB-modellen av A2000 kostar bara en hundralapp mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Socoma: 500GB-modellen av A2000 kostar bara en hundralapp mer

Just take my money! Valde en 500gb nu ist.

Vad tycker du annars?

Permalänk
Medlem

Jag gissar att du inte har några större planer på att överklocka din processor speciellt och då känns kylaren lite overkill. Vet att många tidigare rekommenderat Hyper 212 EVO och här är en nyare variant av kylaren som ska vara ännu bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socoma:

Vad tycker du annars?

Du skulle kunna ta ett Seasonic Focus GX 550W om du vill spara lite pengar, datorn kommer ändå inte dra mer än säg 250-300W och Seasonic Focus GX ligger på samma nivå som Corsair RMx. Annars är det även rea på 850W-modellen. Jag vågar nog säga att du aldrig kommer behöva i närheten av den kapaciteten, men det blir ändå billigare än Corsair-agget.

I övrigt är chassit i mitt tycke lite väl budget för en dator i den klassen, du kan kolla på t.ex. Phanteks P400s om du vill ha något av lite bättre kvalité. Men annars finns inte så mycket att klaga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socoma:

All right.

https://www.inet.se/datorbygge/b1163777/datorbyggehttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1163777/datorbygge

Hur ser detta ut? Återigen så har jag två ssd diskar liggandes på 750gb så därav har jag inte valt mer än så.

Skrivet av Socoma:

Just take my money! Valde en 500gb nu ist.

Vad tycker du annars?

Du kan få det en hel del mera prisvärt.

Moderkort: Jag skulle inte rekommendera B550 för dina behov, men om du definitivt vill ha det skulle jag köra på det här istället: https://www.inet.se/produkt/1903320/gigabyte-b550-gaming-x . Men ärligt talat så är det bättre för dig att köpa ett bra B450 istället, så kan du sätta pengarna på annat istället. Asrock B450M Pro4 (eller B450M Pro4-F, eller B450 Pro4) eller MSI B450 Tomahawk Max (eller B450M Mortar Max) är bra alternativ som har all den funktionalitet du kan tänkas behöva.

Ram-minne: Det är ett bra alternativ om du vill ha RGB, men om du inte behöver det så skulle jag köra på Vengeance LPX 3200 Mhz, vilket är ungefär 250kr billigare.

Nätagg: Bra val, men du kan klara dig med mindre. 750W är lite i överkant för ditt bygge. Seasonic Focus GX 550W är tillräckligt för ditt bygge, och kostar 500kr mindre nu när inet har den på kampanj.

Chassi: Kolink Stronghold är ett okej budgetchassi, men i den här prisklassen skulle jag rekommendera att köra på något bättre för att få ordentligare luftflöde och mindre vibrationer/mer dämpning. En vanlig rekommendation är Fractal Design Define Mini C (eller icke-mini för ATX), Phanteks P400S (eller P400A eller P300) eller Be Quiet! Pure Base 500. Alla kan fås med sidofönster om man så vill. Kom ihåg att chassit har stor påverkan på ljudnivån!

Grafikkort: En okej, men lite meh, version av RTX 2060 Super. Det är dessutom rätt dyrt med tanke på att du kan få PowerColor RX 5700 XT för en tusenlapp mindre, med spel på köpet. RTX 2060 Super är på samma nivå (ibland lite under) vanliga RX 5700, medan XT är ca 13% bättre. Mera prestanda för mindre pengar - rätt enkelt val.

Cpu-kylare: Dark Rock 4 är en riktigt bra kylare, men lite onödigt stor och dyr för Ryzen 3600. Jag skulle rekommendera att spara runt 400kr och gå ner till Be Quiet! Pure Rock 2. Den klarar 3600 galant, och de enstaka grader som kommer till har ingen påverkan alls i praktiken.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Socoma: Kör på detta:

Använd de SSD du redan har, du kommer inte märka någon större skillnad om du inte flyttar mycket fil och om du flyttar mycket fil vill du nog ha ett X570 med en Gen4 NVMe som klarar läsa & skriva i närmare 5GB/s ändå.

3600 flaskhalsar nästan inget grafikkort som nu finns på marknaden och är mer prisvärd än Intel 10600k, dessutom behöver du inte köpa till någon kylare.

Ett B550 moderkort gör att du slipper en massa huvudbry.

RAM på 3600MHz C16 är optimalt för Ryzen 3000-serien.

Grafikkortet klarar 1440p CoD:MW utan bekymmer ((High: 60FPS, Low:144FPS) eller (1080p High: 144FPS)).

P400A RGB kommer med 3x fläktar för +200:- och RGB ska gå att stänga av och väsentligt billigare än en tornkylare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Socoma: Kör på detta:
https://komponentkoll.se/bild/GzSlZ.png
Använd de SSD du redan har, du kommer inte märka någon större skillnad om du inte flyttar mycket fil och om du flyttar mycket fil vill du nog ha ett X570 med en Gen4 NVMe som klarar läsa & skriva i närmare 5GB/s ändå.

3600 flaskhalsar nästan inget grafikkort som nu finns på marknaden och är mer prisvärd än Intel 10600k, dessutom behöver du inte köpa till någon kylare.

Ett B550 moderkort gör att du slipper en massa huvudbry.

RAM på 3600MHz C16 är optimalt för Ryzen 3000-serien.

Grafikkortet klarar 1440p CoD:MW utan bekymmer ((High: 60FPS, Low:144FPS) eller (1080p High: 144FPS)).

P400A RGB kommer med 3x fläktar för +200:- och RGB ska gå att stänga av och väsentligt billigare än en tornkylare.

Jag tycker att det här i grund och botten ser bra ut om TS är villig att bygga själv. De ändringar jag skulle göra är att byta ut grafikkortet till Powercolor Red Dragon-varianten för hela 9kr mer. Det är ett betydligt tystare och svalare kort.

Sen är det förstås en smaksak, men jag tycker själv att Wraith Stealth (standardkylaren på Ryzen 3600) är lite onödigt högljudd. Därför skulle jag själv välja att sätta några hundralappar på en tystare och bättre tredjepartskylare.

I min build har jag också gått på CL18-minne, men det är ett helt okej val också att betala några hundralappar mer för CL16.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag tycker att det här i grund och botten ser bra ut om TS är villig att bygga själv. De ändringar jag skulle göra är att byta ut grafikkortet till Powercolor Red Dragon-varianten för hela 9kr mer. Det är ett betydligt tystare och svalare kort.

Sen är det förstås en smaksak, men jag tycker själv att Wraith Stealth (standardkylaren på Ryzen 3600) är lite onödigt högljudd. Därför skulle jag själv välja att sätta några hundralappar på en tystare och bättre tredjepartskylare.

I min build har jag också gått på CL18-minne, men det är ett helt okej val också att betala några hundralappar mer för CL16.

https://komponentkoll.se/bild/sZxKR.png

Edit: Jag har tidigare sagt att B550 inte är värt priset, men Dustins pris här är så pass bra att det är värt pengarna.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1163903/mer-an-15

Det är över 15, men räknar lite med att bygga själv och skaffa windows från nätet Bygger man själv och skippar SSD'n samt windows är man runt 15 Bra prestanda för pengarna, pci-e gen4 osv relativt "framtidssäkert"

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

@Sando: Du har helt rätt angående grafikkortet, vad gäller processorn så duger kylaren som kommer med 3600 om man inte tänkt överklocka, då bör man såklart ha en bättre kylare.

CL18 minnen istället för CL16 duger såklart, men om man väger in att man kanske vill köpa 2 av samma stickor till vid uppgradering känns det dock lite snålt att inte gå på CL16 för +200:- även om det inte är lika prisvärt just nu.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag kapar tråden, men förhoppningsvis är detta relevant för @socoma.
Vilken skärm skulle ni para ihop med ett sådant system?
Skulle systemet, oavsett om man väljer 2070 Super eller RX5700 XT, klara av att driva en 34" Ultrawide 1440p eller Två 27" 1440p och hålla spel på hög setting 60+Hz?
(Tar bort om det är opassande)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maloocat:

Ursäkta om jag kapar tråden, men förhoppningsvis är detta relevant för @socoma.
Vilken skärm skulle ni para ihop med ett sådant system?
Skulle systemet, oavsett om man väljer 2070 Super eller RX5700 XT, klara av att driva en 34" Ultrawide 1440p eller Två 27" 1440p och hålla spel på hög setting 60+Hz?
(Tar bort om det är opassande)

Vad exakt menar du med 60+Hz? Menar du uppe närmare 144Hz eller stabilt på 60Hz?

Tänker du köra spel på båda skärmarna samtidigt?

Båda korten är nog riktigt kapabla att hålla 60Hz stabilt i 1440p utan problem, men ska du börja köra 2x1440p så behövs nog mera kraft. Och om du har tänkt dig att nå 1440p 144Hz så är det nog 2080 Super som gäller, minst.

För 1440p 75-100 FPS så är det helt okej med 2070 Super eller 5700 XT, speciellt om du är villig att optimera inställningarna lite grann. Oftast är det några få inställningar som ger väldigt lite i form av kvalitet men suger mycket prestanda.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Sando tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Du kan få det en hel del mera prisvärt.

Moderkort: Jag skulle inte rekommendera B550 för dina behov, men om du definitivt vill ha det skulle jag köra på det här istället: https://www.inet.se/produkt/1903320/gigabyte-b550-gaming-x . Men ärligt talat så är det bättre för dig att köpa ett bra B450 istället, så kan du sätta pengarna på annat istället. Asrock B450M Pro4 (eller B450M Pro4-F, eller B450 Pro4) eller MSI B450 Tomahawk Max (eller B450M Mortar Max) är bra alternativ som har all den funktionalitet du kan tänkas behöva.

Ram-minne: Det är ett bra alternativ om du vill ha RGB, men om du inte behöver det så skulle jag köra på Vengeance LPX 3200 Mhz, vilket är ungefär 250kr billigare.

Nätagg: Bra val, men du kan klara dig med mindre. 750W är lite i överkant för ditt bygge. Seasonic Focus GX 550W är tillräckligt för ditt bygge, och kostar 500kr mindre nu när inet har den på kampanj.

Chassi: Kolink Stronghold är ett okej budgetchassi, men i den här prisklassen skulle jag rekommendera att köra på något bättre för att få ordentligare luftflöde och mindre vibrationer/mer dämpning. En vanlig rekommendation är Fractal Design Define Mini C (eller icke-mini för ATX), Phanteks P400S (eller P400A eller P300) eller Be Quiet! Pure Base 500. Alla kan fås med sidofönster om man så vill. Kom ihåg att chassit har stor påverkan på ljudnivån!

Grafikkort: En okej, men lite meh, version av RTX 2060 Super. Det är dessutom rätt dyrt med tanke på att du kan få PowerColor RX 5700 XT för en tusenlapp mindre, med spel på köpet. RTX 2060 Super är på samma nivå (ibland lite under) vanliga RX 5700, medan XT är ca 13% bättre. Mera prestanda för mindre pengar - rätt enkelt val.

Cpu-kylare: Dark Rock 4 är en riktigt bra kylare, men lite onödigt stor och dyr för Ryzen 3600. Jag skulle rekommendera att spara runt 400kr och gå ner till Be Quiet! Pure Rock 2. Den klarar 3600 galant, och de enstaka grader som kommer till har ingen påverkan alls i praktiken.

Skrivet av Fenrisulvfan:

@Socoma: Kör på detta:
https://komponentkoll.se/bild/GzSlZ.png
Använd de SSD du redan har, du kommer inte märka någon större skillnad om du inte flyttar mycket fil och om du flyttar mycket fil vill du nog ha ett X570 med en Gen4 NVMe som klarar läsa & skriva i närmare 5GB/s ändå.

3600 flaskhalsar nästan inget grafikkort som nu finns på marknaden och är mer prisvärd än Intel 10600k, dessutom behöver du inte köpa till någon kylare.

Ett B550 moderkort gör att du slipper en massa huvudbry.

RAM på 3600MHz C16 är optimalt för Ryzen 3000-serien.

Grafikkortet klarar 1440p CoD:MW utan bekymmer ((High: 60FPS, Low:144FPS) eller (1080p High: 144FPS)).

P400A RGB kommer med 3x fläktar för +200:- och RGB ska gå att stänga av och väsentligt billigare än en tornkylare.

Skrivet av Sando:

Jag tycker att det här i grund och botten ser bra ut om TS är villig att bygga själv. De ändringar jag skulle göra är att byta ut grafikkortet till Powercolor Red Dragon-varianten för hela 9kr mer. Det är ett betydligt tystare och svalare kort.

Sen är det förstås en smaksak, men jag tycker själv att Wraith Stealth (standardkylaren på Ryzen 3600) är lite onödigt högljudd. Därför skulle jag själv välja att sätta några hundralappar på en tystare och bättre tredjepartskylare.

I min build har jag också gått på CL18-minne, men det är ett helt okej val också att betala några hundralappar mer för CL16.

https://komponentkoll.se/bild/sZxKR.png

Skrivet av Adnerhill:

https://www.inet.se/datorbygge/b1163903/mer-an-15https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1163903/mer-an-15

Det är över 15, men räknar lite med att bygga själv och skaffa windows från nätet Bygger man själv och skippar SSD'n samt windows är man runt 15 Bra prestanda för pengarna, pci-e gen4 osv relativt "framtidssäkert"

Tack för all er hjälp. Jag återkommer snart om vad det blev!

Har dock en sista fråga. På moderkortet jag funderar på står det att det finns 4 st 4-pin för fläkt. Innebär detta att det inte finns 3-pins då och jag måste köpa 4-pins fläktar? (vill mest ha lite cool look på den med tre röda fläktar). De två fläktar som medföljer chassit kopplas med Molexkontakt så jag antar att dessa två då ska kopplas in i nätaggregatet och inte moderkortet? Som sagt, jag är lite av en amatör!

Permalänk
Medlem

Det måste finnas hur många sånna här trådar som helst och det bara fortsätter. Läser ingen eller söker först? Någonsin? Det här har jag varit lika aktuellt för flera år sedan.

Det måste ju bara finnas en hel uppsjö av trådar där folk ska köpa för max 10k 15k 12k 16k 20k osv osv...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socoma:

Har dock en sista fråga. På moderkortet jag funderar på står det att det finns 4 st 4-pin för fläkt. Innebär detta att det inte finns 3-pins då och jag måste köpa 4-pins fläktar?

3-pin fläktar passar på 4-pin kontakter, den fjärde pinnen är för PWM-styrning. 3-pin fläktar styrs med strömreglering istället, nackdelen är främst att man inte kan köra fläktarna lika långsamt då så man får se till att välja fläktar med lagom hastighet.

Skrivet av Socoma:

De två fläktar som medföljer chassit kopplas med Molexkontakt så jag antar att dessa två då ska kopplas in i nätaggregatet och inte moderkortet?

Ja, de kopplas till nätagget. Och då går det förstås inte att styra hastigheten på dem, utan de kommer köra på fullt blås hela tiden. Vilket kan fungera utmärkt om de har en lagom högsta hastighet, eller alldeles förfärligt om de inte har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

3-pin fläktar passar på 4-pin kontakter, den fjärde pinnen är för PWM-styrning. 3-pin fläktar styrs med strömreglering istället, nackdelen är främst att man inte kan köra fläktarna lika långsamt då så man får se till att välja fläktar med lagom hastighet.
Ja, de kopplas till nätagget. Och då går det förstås inte att styra hastigheten på dem, utan de kommer köra på fullt blås hela tiden. Vilket kan fungera utmärkt om de har en lagom högsta hastighet, eller alldeles förfärligt om de inte har det.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socoma:

Tack för all er hjälp. Jag återkommer snart om vad det blev!

Har dock en sista fråga. På moderkortet jag funderar på står det att det finns 4 st 4-pin för fläkt. Innebär detta att det inte finns 3-pins då och jag måste köpa 4-pins fläktar? (vill mest ha lite cool look på den med tre röda fläktar). De två fläktar som medföljer chassit kopplas med Molexkontakt så jag antar att dessa två då ska kopplas in i nätaggregatet och inte moderkortet? Som sagt, jag är lite av en amatör!

Molex-fläktar kopplas in rakt i nätagget, och körs konstant på maxfart om man inte skaffar en separat hastighetsreglering. Molex är mycket omodernt och rekommenderas inte.

Jag antar att det är Kolink Stronghold du tänker på? Jag skulle inte rekommendera det chassit, av flera olika orsaker. Det är helt klart värt att satsa några hundralappar till på ett ordentligt chassi.

3-pin fläktar kan kopplas in i 4-pin på moderkortet. Den sista pinnen lämnar bara tom, och det funkar på samma sätt som med ett 3-pinsuttag. Skillnaden mellan 3-pin och 4-pin är att den sista pinnen reglerar hastigheten snabbare och mera steglöst, jämfört med 3-pinnen där det är spänningen som reglerar hastigheten.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum