Permalänk
Medlem

Fota av gamla fotografier

Jag är fotointresserad men kan inte så mycket...
men har fått uppdraget att digitalisera gamla fotoalbum och en massa lösa foton

Jag provade med ” Plexgear Combo Album Scanner Negativ- och fotoskanner” från Kjell&co, men kvaliteten blev inte riktigt vad jag tänkt mig.

Jag provade att scanna och det funkade bättre, men undrar om det inte skulle kunna bli bättre att fota av bilderna istället

Eventuellt har jag funderat på Crimson ”shoebox” för några av de lösa bilderna.

Jag skulle kunna få tillgång till en ”Canon EOS 250D med EF-S 18-55” - räcker det?

Tanken är att och ställa upp ett stativ över ett bord nära ett fönster med mycket dagsljus - skulle det kunna funka?

Jag har tid och skulle gärna prova att fota av själv. Finns det några tips till en novis?

Permalänk
Medlem

Om du vill ha någon sorts ruljans på det hela skulle jag säga att du vill ha en scanner.
Att få jämn belysning och samtidigt eliminera alla reflektioner från blankt fotopapper är en utmaning.
På vilket sätt är du missnöjd med kvaliteten på bilderna från scannern? Mycket information går förlorad när man gör en liten foto-utskrift.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Rimligen blir kvalitén helt överlägsen med scanner. Men då måste man ha en vettig scanner..

Det går givetvis fota av också men det är lätt hänt att få ljusblänk o annat med i bild, foton är ju inte sällan blanka i ytan. Dessutom kanske de inte alltid ligger plant etc..

Förr fotade jag analogt och scannade in fotona, det funkade bra på den tiden.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Kamera är överlägset för böcker då man inte behöver knäcka ryggen så mycket som på en scanner men för foton är en scanner bättre.

Jag fick en flyttlåda foton i arv från min farsas faster som var fotograf och köpte en scanner för att digitalisera dem. Men det är rätt mycket jobb, inte svårt men tidskrävande och pilligt. Så jag har väl fått in ett hundratal bilder på typ fyra år (fick visserligen barn mitt i), vilket ser ut att vara några procent av helheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kamera är överlägset för böcker då man inte behöver knäcka ryggen så mycket som på en scanner men för foton är en scanner bättre.

Jag fick en flyttlåda foton i arv från min farsas faster som var fotograf och köpte en scanner för att digitalisera dem. Men det är rätt mycket jobb, inte svårt men tidskrävande och pilligt. Så jag har väl fått in ett hundratal bilder på typ fyra år (fick visserligen barn mitt i), vilket ser ut att vara några procent av helheten.

Se nu till att spara alla på en riktigt billig extern hårddisk som du har ståendes precis på kanten av ett högt bord. Utan backup 😉

Det luriga med digitalt.. Det är smidig på många vis. Går även lätt att tappa bort allt på en gång.

Jag kör server med speglade diskar samt ett par kalla diskar undanlagda på olika ställen..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Se nu till att spara alla på en riktigt billig extern hårddisk som du har ståendes precis på kanten av ett högt bord. Utan backup 😉

Det luriga med digitalt.. Det är smidig på många vis. Går även lätt att tappa bort allt på en gång.

Jag kör server med speglade diskar samt ett par kalla diskar undanlagda på olika ställen..

Jag har sparat de på OneDrive och Google Photos så jag känner mig rätt lugn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anna_gl:

Jag är fotointresserad men kan inte så mycket...
men har fått uppdraget att digitalisera gamla fotoalbum och en massa lösa foton

Jag provade med ” Plexgear Combo Album Scanner Negativ- och fotoskanner” från Kjell&co, men kvaliteten blev inte riktigt vad jag tänkt mig.

Jag provade att scanna och det funkade bättre, men undrar om det inte skulle kunna bli bättre att fota av bilderna istället

Eventuellt har jag funderat på Crimson ”shoebox” för några av de lösa bilderna.

Jag skulle kunna få tillgång till en ”Canon EOS 250D med EF-S 18-55” - räcker det?

Tanken är att och ställa upp ett stativ över ett bord nära ett fönster med mycket dagsljus - skulle det kunna funka?

Jag har tid och skulle gärna prova att fota av själv. Finns det några tips till en novis?

Som andra sagt så bör det vara lättare att få bra och konsekventa resultat med en scanner.
Kameran du nämner duger säkert, men just att kontrollera miljön är väl det besvärliga.

Om det är pappersfoton (inte negativ eller dia) så borde väl i princip vilken duglig scanner som helst funka.
Jag skulle nog snegla på typ https://www.webhallen.com/se/product/213669-Canon-CanoScan-Li... eller något sådant för ett prismedvetet alternativ.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

För enstaka kort brukar jag använda Googles Fotoskanner.

Permalänk
Medlem

Att scanna var bökigt, svårt att få plats med fotoalbumet, och ganska gryniga bilder (jag använde: Brother L2530dw scanner)

Visserligen kanske jag inte ska förstora bilderna, men de blev gryniga

Google fotoskanner har jag också testat (med iPhone XS) - det var mycket smidigt men jag tyckte att de också blev gryniga (detkanske är jag som är petig)

Förutom att lagra på den billiga hårddisken 😉 så lagrar jag i molnet, på datorn och på en extern hårddisk i bankfacket - så jag tror jag klarar mig...

Tänkte att jag skulle få skarpare bilder med kamera

Permalänk
Inaktiv

@Anna_gl: Uhm...ta ur bilderna från albumet?

Permalänk
Medlem

@anon42512: inte helt lockande på albumet från början av förra seklet...

Permalänk
Inaktiv

@Anna_gl: Tror inte du kommer få vettigare bilder utan att göra det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anna_gl:

@Loxus: inte helt lockande på albumet från början av förra seklet...

Hur gör du tex för att bilderna ska ligga plant mot scannerytan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om bilderna blir suddiga i scannern så kommer de inte bli bättre av att fotas av.
Även en dålig scanner ger mycket bättre resultat än om du ska fota av bilderna.

Tänk också på att gamla framkallade standardkort så gott som alltid är gryniga och småsuddiga när du scannar och plockar upp dem på en högupplöst skärm.

Permalänk
Medlem

@snraway: så är det kanske!
Jag ska prova att scanna några fler albumsidor och sedan testa att framkalla några för att se hur det blir.

Tack för alla inputs!

Permalänk
Medlem

Hur många bilder handlar det om?
Du har bara tillgång till papperskopior av bilderna och inte negativen?

Papperskopior i vanligt 10x15cm-format (eller liknande) innehåller i regel inte så mycket detaljer så om man scannar dem eller fotar av dem kommer det att se både lite oskarpt och grynigt ut.
Förutsatt att du får till bra ljus, dvs jämnt över bilden och utan reflexer, tror jag inte att du kommer vinna så enormt mycket på att scanna jämfört med att fota av dem. En 250D med 18-55 på 55mm och nerbländat bör fånga högre upplösning är på en genomsnittslig kopia i dessa små storlekar.
Faktum är att i princip vilken digitalkamera som helst de senaste 10 åren har högre upplösning än vad man får ut av ett småbildsnegativ, lite beroende på film. Riktigt lågkänslig svartvit film kanske möjligen fortfarande kan ge lite äldre kameror en match.

Fördelen med att fota av bilderna är att det går enormt mycket fortare än att scanna, när man väl hittat ett sätt att få konsekvent resultat.

Har du tillgång till negativen kan du potentiellt få ut mycket bättre kvalitet. Man kan använda en telefon eller surfplatta som ljudbord och fota av bilderna men du kommer att behöva ett makroobjektiv om du vill ha ut bästa möjliga kvalitet. Sigma 50/2.8 Macro bör man kunna hitta ganska billigt begagnat.
Även en enklare negativscanner bör ge bättre kvalitet än att fota av papperskopiorna men det är en ganska långsam process att scanna negativ. Jag vet att åtminstone en del av plexgear-scannrarna dock fotar av negativen och är därför hyggligt snabba men ger inte riktigt lika bra kvalitet som om man gör det med en systemkamera. Men det är ju enklare.