Har alla GPU fläkten vänd från CPU?

Permalänk
Medlem

Har alla GPU fläkten vänd från CPU?

Har möblerat om, bytt chassi mot ett mindre, och nu blåser min Asus ROG Strix 1060 ner mot en plåt som avdelar PSU från resten av chassi. Avståndet är cirka 5 centimeter. Värmen har svårt för att stiga (skall komplettera med "sug" fläktar i ovankant av chassi) men det blir lätt 52 grader varmt, vilket iofs är ok, men jag vill göra det svalare.

Nåt som varit klockrent är att hitta ett grafikkort där värmen stiger, mot CPU hållet, vilket man kanske inte vill normalt, men hade varit bättre än eljest. Det jag för tillfället skall göra, om det finns plats vill säga, är att sätta ett PCIE Riser lösning, så jag vinklar GPU 90 grader. Då blåser det iofs rakt mot glaset, men med sug fläktar i "taket" borde värmen tas sig uppåt lättare.

Detta chassi

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle nog säga tvärt om här.
Att alla GPUfläktar är vända från CPUn.

Värt att förtydliga är att alla grafikkortsfläktar drar in luft från dess platta stora sida, och trycker ut luften längs kortsidorna.
Så i ditt fall så blåser inte ditt grafikkort neråt. Nä det suger luften från nedre sidan och skickar ut den uppvärmda luften mot glaset i horisontell riktning. Och mot moderkortet.
Om du skaffar en riserkabel och vinklar kortet 90 grader så att man tittar rakt in i fläktarna från fönstret så kommer kortet skicka ut luften uppåt och nedåt i chassit.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har svårt att förstå vad du menar, men när grafikkortet är installerat i en dator på typiskt sätt så är fläktarna på undersidan och drar in luft underifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle nog säga tvärt om här.
Att alla GPUfläktar är vända från CPUn.

Värt att förtydliga är att alla grafikkortsfläktar drar in luft från dess platta stora sida, och trycker ut luften längs kortsidorna.
Så i ditt fall så blåser inte ditt grafikkort neråt. Nä det suger luften från nedre sidan och skickar ut den uppvärmda luften mot glaset i horisontell riktning. Och mot moderkortet.
Om du skaffar en riserkabel och vinklar kortet 90 grader så att man tittar rakt in i fläktarna från fönstret så kommer kortet skicka ut luften uppåt och nedåt i chassit.

Precis. När det handlar om temperaturer om 52 C så är det väldigt bra för grafikkort. Det finns i princip ingen anledning till att kyla det mer (än att kunna sänka fläkthastigheten då, men det har du ju redan rejält med utrymme för). Jag tvivlar på att du skulle få bättre temperaturer med ett riser-kort, skulle gissa på motsatsen, om än med bara någon grad här och där.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle nog säga tvärt om här.
Att alla GPUfläktar är vända från CPUn.

Värt att förtydliga är att alla grafikkortsfläktar drar in luft från dess platta stora sida, och trycker ut luften längs kortsidorna.
Så i ditt fall så blåser inte ditt grafikkort neråt. Nä det suger luften från nedre sidan och skickar ut den uppvärmda luften mot glaset i horisontell riktning. Och mot moderkortet.
Om du skaffar en riserkabel och vinklar kortet 90 grader så att man tittar rakt in i fläktarna från fönstret så kommer kortet skicka ut luften uppåt och nedåt i chassit.

Ja, det blir det ju,,,, jag tänkte nog fel där. Kylflänsarna blåser ut luften mot locket, eller mot glaset om man ser på hur chassit är byggt ovan, och det medför att om jag sätter en Riser så blåser det rakt upp, visserligen mot CPU men luftströmmen hamnar inte rätt på utan ovanför, vilket också besparar moderkortet en del hetluft. Med kompletterande fläktar i "taket" så borde det bli bra sug där... tangerande 74 grader för en stund sedan. 50 grader är nog snarare nästan vilo läge.

Till saken hör att CPU fläkten är låg så den hamnar inte i vägen för luftströmmen, snarare bildas det nog ett sug som drar med sig varmluften från den med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns chassin som är vända så grafikkortet pekar uppåt. Det var länge sedan nu men det har tillverkats sådana chassin.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Det mest effektiva du kan göra är att ha ett liknande chassi, men med mesh i front. Sätt på en AIO kylning på grafikkort och sätt radiatorn i toppen. Så sätter du så många friska fläktar du kan i front.

Jag har samma chassi, men jag drog bort frontkåpan så jag har i princip ett mesh.
Ska man ha väldigt bra kylning är övertryck grejen. Finns gott om hål för varm luft att pressas ut plus att radiatorn i toppen hjälper till med det värsta.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blade80:

Det finns chassin som är vända så grafikkortet pekar uppåt. Det var länge sedan nu men det har tillverkats sådana chassin.

https://images.bit-tech.net/content_images/2013/06/silverstone-raven-rv04-review/rv04-19b.jpg

Absolut, men om man har ett sådant chassi där moderkortet hamnar upp och ner jämfört med vad som är brukligt, så är fortfarande fläkten pekad bort från CPUn. (Suger in luft uppifrån, medan CPU:n sitter under.) Hur man än vänder sig så har man ändan bak, så att säga.

Nvidias nya ryktade referenskylare för nya 3000-serien ska dock ha fläktar på båda sidorna. Men vi vet ju inte om detta är kylaren som faktiskt kommer sitta på grafikkorten eller om det bara är en av flera möjliga prototyper och spår de tittar på. Vet inte heller om det blir utblås upptill.

Det du faktiskt kan göra om du vill blåsa ut varm GPU-luft längre upp är att skaffa ett vattenkylt grafikkort. Jag har själv ett MSI Geforce GTX 1080 Sea Hawk, men det finns även nyare modeller med nyare GPU:er.

På det sättet kan du dumpa GPU-värmen bredvid CPU:n och sedan blåsa ut den direkt. (Det finns även en liten blowerkylare på kortet men den kyler endast minnet och VRM:er och blåser därför väldigt lite.)

Alternativet är en "blower style"-kylare, där all luft blåses ut på baksidan av chassit, men de brukar aldrig vara bättre på att kyla än en "open air"-kylare eller vattenkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det du faktiskt kan göra om du vill blåsa ut varm GPU-luft längre upp är att skaffa ett vattenkylt grafikkort. Jag har själv ett MSI Geforce GTX 1080 Sea Hawk, men det finns även nyare modeller med nyare GPU:er.

https://inetimg.se/img/1600x900/5400062_10.jpg

På det sättet kan du dumpa GPU-värmen bredvid CPU:n och sedan blåsa ut den direkt. (Det finns även en liten blowerkylare på kortet men den kyler endast minnet och VRM:er och blåser därför väldigt lite.)

Jag skall väl skaffa ny GPU snart, så det kan definitivt vara ett alternativ, men den enda gången jag hade radiator hittills så fick man dammsuga eländet flera gånger i månaden. Alternativt jag köper en kortare GPU (nu är den 300mm med tre fläktar) och skapar lite luft runtom på det viset.

Men jag tror fortfarande på att sätta en Riser, skall bara hitta en som passar.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Homdax:

Jag skall väl skaffa ny GPU snart, så det kan definitivt vara ett alternativ, men den enda gången jag hade radiator hittills så fick man dammsuga eländet flera gånger i månaden. Alternativt jag köper en kortare GPU (nu är den 300mm med tre fläktar) och skapar lite luft runtom på det viset.

Men jag tror fortfarande på att sätta en Riser, skall bara hitta en som passar.

Det har inte vart ett problem för mig. Har nog inte gjort något med radiatorn på över ett år. Den stora merparten av damm fastnar i mina dammfilter där luften kommer in, så den damm-mängd som ens når radiatorn är högst begränsad. Dessutom så kan då dammet då lätt blåsas ut.

Och skulle jag verkligen behöva dammsuga radiatorn behöver jag inte ens öppna upp chassit.

Med allt detta sagt är jag egentligen rätt mot vattenkylning. Jag föredrar luft. Mitt förra luftkylda kort (1070 Strix) var tystare. Det är tystare än vattenkylning med tillräckligt stora kylare och minst lika effektivt. Att jag ens har ett vattenkylt grafikkort är för att min fru hade ett överblivet (hon har andra prefrenser kring vattenkylning) efter en uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Har möblerat om, bytt chassi mot ett mindre, och nu blåser min Asus ROG Strix 1060 ner mot en plåt som avdelar PSU från resten av chassi.

Tycker det låter som att du missförstått åt vilket håll fläktarna på ditt grafikkort är riktade. De blåser luft genom kylflänsen, i riktning mot kretskortet, alltså uppåt i de flesta chassin.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Rekordmedlem

Du menar som RTX 3080 ? Du får väl ta ett lån och slå till på ett kort närt de släpps för fläktar på baksidan kravet uppfyller det i vart fall med Nvidias nya referenskylare med fläktar på båda sidor kortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe aldrig med min kofot. Köper inte första generationen av någonting och lägger inte mer än c:a 2500 på GPU. Somliga säger att det kostar att ligga på topp, jag bryr mig inte om att vara ens i närheten av stegen.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Homdax:

@mrqaffe aldrig med min kofot. Köper inte första generationen av någonting och lägger inte mer än c:a 2500 på GPU. Somliga säger att det kostar att ligga på topp, jag bryr mig inte om att vara ens i närheten av stegen.

Fast om du bara lägger typ 2500 kr på ny GPU så lär inte din GPU utveckla tillräckligt mycket värme att faktiskt oroa sig om? Om vi tittar i den priskategorin så blir det typ antingen ett GTX 1650 Super eller ett RX 5500 XT, varken det ena eller det andra kortet drar särskilt mycket ström, vilket innebär att de inte utvecklar särskilt mycket värme.

Edit: Möjligen kan man oroa sig lite för värme om man köper ett RX 590 nytt...

Permalänk
Medlem

@pv2b fullt möjligt jag vet inte hur värmeutvecklingen är på nya GPU, min nuvarande är en Asus ROG Strix GTX 1060 6GB som går upp i närmare 75 grader vid belastning.
https://www.asus.com/Graphics-Cards/ROG-STRIX-GTX1060-O6G-GAM...

Det skall också sägas att jag knappast behöver bättre...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att använda en riser och svänga GPU så att fläktarna är mot sidan av chassit ger högre temperaturer ungefär 98% av gångerna.
Problemet blir då att det sällan är tillräckligt mycket utrymme mellan fläktarna och chassits sida, så det statiska trycket från fläktarna blir lidande vilket i kombination med att 50% av fläktarnas utblås styrs rakt neråt och därmed sugs in av fläktarna på nytt, leder till högre temperaturer.

Permalänk
Medlem

@hg
Ja, förstår det. Men nuvarande situation är ju att 50% går rakt in i moderkortet och 50% går rakt in i plåten (glaset), med kanske 40-50 mm avstånd.

Hur är det bättre än att 50% går rakt ner och 50% går rakt upp?

I mitt förslag fallet blir det 50% nedåt som går in i plåt ovanför PSU, som leder av det mot sidorna och resterande som går upp hamnar ju där jag vill ha det... Visst det kan bli lite mindre det beror ju på hur mycket luftflödet från CPU fläkten påverkar flödet, men det har jag ingen vindtunnel att testa i... Jag kan inte ha så mycket fel i det resonemanget...

Sedan har man ju givetvis hur mycket luft som skall sugas in av GPU fläktarna och det kan ju vara lite tveksamt hur de matas... kanske man borde testa utan glas istället och sätta galler framför dessa. Som @MarcusOCZ var inne på... borra hål i glaset kanske...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Homdax:

Jo det är möjligt att luftflödet endast med tanke på utblås kan bli lite bättre, svårt att räkna på det där riktigt, men det stora problemet är att GPU fläktarna blir strypta när de är så nära chassits sida. Fläktarna bör nog vara minimum 5cm från chassits sida, helst närmare 7-8cm, för att inte påverkas negativt.

Borra hål i glaset på sidan skulle definitivt vara en förbättring men att borra hål i härdat glas är ingen höjdare, risken är väldigt stor att du bara har en hög med glaskross kvar då

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Borra hål i glaset på sidan skulle definitivt vara en förbättring men att borra hål i härdat glas är ingen höjdare, risken är väldigt stor att du bara har en hög med glaskross kvar då

Finns glasmästare... men du har nog rätt.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Allt under 80c är bra på grafikkort, sluta läsa youtube kommentarer 🙂

Edit. Tillverkarens target ligger ofta på ca. 83c

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

@hg
Ja, förstår det. Men nuvarande situation är ju att 50% går rakt in i moderkortet och 50% går rakt in i plåten (glaset), med kanske 40-50 mm avstånd.

Hur är det bättre än att 50% går rakt ner och 50% går rakt upp?

I mitt förslag fallet blir det 50% nedåt som går in i plåt ovanför PSU, som leder av det mot sidorna och resterande som går upp hamnar ju där jag vill ha det... Visst det kan bli lite mindre det beror ju på hur mycket luftflödet från CPU fläkten påverkar flödet, men det har jag ingen vindtunnel att testa i... Jag kan inte ha så mycket fel i det resonemanget...

Felet du gör är att du inte ser helheten. Med en riserkabel och grafikkortet tätt mot sidan kommer du dels få dålig luftströmning där för fläktens insug, dels kommer den varma luft som blåses ut nedåt återcirkulera rakt in genom grafikkortets fläkt igen istället för att förpassas bort från grafikkortet. Konsekvensen blir betydligt högre temperaturer.
Med grafikkortet i "traditionell" position kan du dels leda sval luft från utsidan genom en fläkt i fronten under grafikkortet mot dess fläkt, dels kommer luften som passerat genom grafikkortets fläns huvudsakligen stiga uppåt/bakåt i lådan där utsugsfläktar tar hand om den varma luften och skickar den ur lådan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Allt under 80c är bra på grafikkort, sluta läsa youtube kommentarer 🙂

Edit. Tillverkarens target ligger ofta på ca. 83c

Ingen aning om vad du pratar om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Felet du gör är att du inte ser helheten. Med en riserkabel och grafikkortet tätt mot sidan kommer du dels få dålig luftströmning där för fläktens insug, dels kommer den varma luft som blåses ut nedåt återcirkulera rakt in genom grafikkortets fläkt igen istället för att förpassas bort från grafikkortet. Konsekvensen blir betydligt högre temperaturer.
Med grafikkortet i "traditionell" position kan du dels leda sval luft från utsidan genom en fläkt i fronten under grafikkortet mot dess fläkt, dels kommer luften som passerat genom grafikkortets fläns huvudsakligen stiga uppåt/bakåt i lådan där utsugsfläktar tar hand om den varma luften och skickar den ur lådan.

Det är just det, finns ingen fläkt "under" grafikkortet. Titta på bilden av chassit... var skulle den vara placerad? Finns fläkt på samma höjd, till höger.

Det finns en möjlighet att öppna en lucka i nedre delen av chassit och placera en fläkt i botten för att få luft därifrån, men då går den rakt igenom strömaggregatets kabelhärva. Inte genom PSU'n utan genom härvan bredvid den, nere till höger på bilden.

Hittade en bild på läget...

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Homdax:

@pv2b fullt möjligt jag vet inte hur värmeutvecklingen är på nya GPU, min nuvarande är en Asus ROG Strix GTX 1060 6GB som går upp i närmare 75 grader vid belastning.

Varför sätter du dig inte bara och använder datorn då, nöjd och glad över att den redan har adekvat kylning?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan göra om du vill få ner GPU temperaturer är nog helt enkelt att byta chassi

Vanlig ATX layout med mesh front och fläktplatser (insug) i botten med PSU i toppen, eller inverterad ATX med mesh front och fläktplatser (insug) i toppen med PSU i botten. Det är de 2 bästa lösningarna.

Permalänk
Medlem

@alling Kallar du 75 adekvat kylning?

@hg har precis bytt chassi och moderkort från ATX till MicroATX på grund av att jag möblerade om och fick mindre utrymme till burken... läste du inte mitt memo?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fläkten i fronten drar in kall luft till grafikkortet och 75c är ingen fara alls. Du behöver inte göra någonting tycker jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Homdax:

Har möblerat om, bytt chassi mot ett mindre, och nu blåser min Asus ROG Strix 1060 ner mot en plåt som avdelar PSU från resten av chassi. Avståndet är cirka 5 centimeter. Värmen har svårt för att stiga (skall komplettera med "sug" fläktar i ovankant av chassi) men det blir lätt 52 grader varmt, vilket iofs är ok, men jag vill göra det svalare.

Nåt som varit klockrent är att hitta ett grafikkort där värmen stiger, mot CPU hållet, vilket man kanske inte vill normalt, men hade varit bättre än eljest. Det jag för tillfället skall göra, om det finns plats vill säga, är att sätta ett PCIE Riser lösning, så jag vinklar GPU 90 grader. Då blåser det iofs rakt mot glaset, men med sug fläktar i "taket" borde värmen tas sig uppåt lättare.

Detta chassi

https://www.fractal-design.com/wp-content/uploads/2019/06/Define-C-TG_11-1440x1440.jpg

Skrivet av KorpiSavu:

Allt under 80c är bra på grafikkort, sluta läsa youtube kommentarer 🙂

Edit. Tillverkarens target ligger ofta på ca. 83c

Skrivet av Homdax:

Ingen aning om vad du pratar om.

Tillräckligt tydligt? Vad är det som du inte förstår?
Temperaturer under 80c är altså inget att vara nervös över. 52c som du skriver är ju ett skämt, om något så har du fel på software som ger dig detta värde om det inte är i idle.

Mvh.

Permalänk
Medlem

Vare sig Pascal eller Turing throttlar innan 83c. Du kan med fördel också justera volten ned med MSI afterburner. Funkar väldans bra. Du kan faktist få både snabbare och kyligare kort ibland.

Men 80 grader är inga som helst konstigheter på dagens kort.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Homdax:

@alling Kallar du 75 adekvat kylning?

Ja, verkligen. Förstår inte varför du vill förändra något.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers