Microsoft förenar gamla Windows med nya i Project Reunion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Just nu lutar jag åt att använda Win32 + DirectX och göra ett eget UI system. vilket i och för sig är extremt mycket svårare men fördelen är full flexibilitet.

och skitjobbigt för användaren. Man vill ju ha uniform UX så att det blir lättanvänt.

Permalänk
Medlem

@Baxtex @Tangentbord @Viita

Det går redan idag (även om det inte är så vanligt) att bygga en webbapplikation som du kan installera och köra lokalt på datorn eller telefonen utan nätverksaccess, tekniken kallas PWA (Progress web application).

Den här sidan har ett gäng exempel
https://appsco.pe/
(När man är inne i en webbapp måste man trycka på det pluset i adressfältet för att installera lokalt)

Nämner det endast för det är en intressant teknik som möjliggör web på många fler ställen än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

och skitjobbigt för användaren. Man vill ju ha uniform UX så att det blir lättanvänt.

Beror ju på hur mycket design skills den som utvecklar UI systemet har, och vad det är för program man utvecklar, om det är ett väldigt unikt eller avancerat program som kräver vissa interaktioner och UI funktioner som t.ex inte UWP har stöd för, så är det ju inte användbart för den typen av program. Absolut att det är viktigt att man försöker fortfarande skapa ett intuitivt användargränssnitt och för att göra det krävs det att man väljer att följa vissa designkonventioner, men att ha flexibilitet med designen så man kan göra den design som passar programmet är viktigt för att kunna skapa dom program som man vill skapa.

Exempel på ett program som inte går att göra med UWP: en "desktop widget" som jag håller på utvecklar.

(Är ett annat program jag planerar använda Win32 + DirectX, det här är gjort med wpf )

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ribbon kom redan på 90-talet, och något som Microsoft börjde tungt med i början av 00-talet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ribbon_(computing)

Stämmer. Jag måste varit förvirrad när jag skrev

Jag menade Modern UI som kom till Windows 8.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Låter bra, för Microsoft Store har jag inget intresse av, varken professionellt eller med mina privata projekt.

Antar att du har samma policy gällande Apples och Googles motsvarigheter!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Telia hade ett DNS haveri som dödade uppkopplingen helt/nästan helt för ett tag sedan för stora delar av landet.

Jag kör med Telia för mitt fiber, men tips är att man ändå inte måste använda deras DNS:er.

Prova tex:

1.1.1.1
8.8.8.8
8.8.4.4

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag kör med Telia för mitt fiber, men tips är att man ändå inte måste använda deras DNS:er.

Prova tex:

1.1.1.1
8.8.8.8
8.8.4.4

Jo, bytte till Cloudflare både primär och sekundär.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Antar att du har samma policy gällande Apples och Googles motsvarigheter!

Jepp, men jag utvecklar inte för mobila manicker, så det är väldigt enkelt att undvika.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jepp, men jag utvecklar inte för mobila manicker, så det är väldigt enkelt att undvika.

Ok.

Kan köpa att det krånglar till det för dig som utvecklare eller publicist, men för mig som användare så tycker jag det är hur smidigt som helst. Använder appbutikerna så mycket och långt det bara går, inklusive på Windows, macOS och iOS.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/