Nya regler för drönare 2020·07·01 - Fortsätta flyga eller lägga ner?

Permalänk
Medlem

Nya regler för drönare 2020·07·01 - Fortsätta flyga eller lägga ner?

Transportstyrelsen 2020-05-04, kl 13:43: För att underlätta utvecklingen av drönare och samtidigt behålla den höga säkerheten i takt med att trafiken ökar, gäller nya drönarregler från och med den 1 juli 2020. Reglerna blir gemensamma inom hela EU.

Kort artikel i SvT om drönare
Kortfattad info från Transportstyrelsen
Utökad info från Transportstyrelsen
Transportstyrelsens nya drönarbibel [PDF] (mkt omfattande)

Vet ännu inte hur jag ska göra. Min nuvarande hobby-drönare överstiger 900 gram. Funderar på om det inbegriper kostnader för användaren och då hur mycket?

Ni som redan har en drönare eller funderar på att skaffa en, hur tänker ni göra?

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Medlem

Hoppsan.

Jag har en DJI F450, så jag undrar om den klassas som hemmabyggd eller ej. Väger troligtvis även en bit över 1kg med kameragimbal jag har monterad. Tveksamt om min DJI Naza flygkontroller har geomedvetenhet dessutom.

Låter som att drönarflygning kommer att bli mer komplicerad samt kostsam.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Då intresset för hobby-drönare och nya regler i Sverige/EU tenderar att vara klart lågt, så verkar det samtidigt som att den absoluta merparten har tagit till sig av de nya reglerna och förstått dem. Jag påstår att verkligheten är en annan.

Hur som helst, för oss som vill hålla oss till de regler som införs 2021 så kan jag rekommendera denna video som tar upp de regler som snart kommer, men på ett mer lättfattligt sätt än myndighetssvenskan på Transportstyrelsen.

Kortfattat kan man säga att man kommer undan med mycket om fjärrpiloten framför ett "luftfartyg" under 250 gram. Det som var en del av charmen med drönaren, dvs om du vill flyga förbi visuell uppsikt, ja då blir det andra bullar.

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Medlem

Hur blir det med flygande gräsklippare då https://www.youtube.com/watch?v=0rJnXZsrMjU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Hur blir det med flygande gräsklippare då https://www.youtube.com/watch?v=0rJnXZsrMjU

Ja där har juristerna på Transportstyrelsen något att sätta tänderna i. Att grejen överhuvudtaget flyger är en bedrift!

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Medlem

Värt att nämna att reglerna kommer ändras den 1 januari 2021 nu. Framflyttat ett halvår alltså
Kommer nog fortsätta som vanligt själv, tror inte någon kommer bry sig direkt. Folk verkar vara väldigt positiva till drönare där jag bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gautar:

Transportstyrelsen 2020-05-04, kl 13:43: För att underlätta utvecklingen av drönare och samtidigt behålla den höga säkerheten i takt med att trafiken ökar, gäller nya drönarregler från och med den 1 juli 2020. Reglerna blir gemensamma inom hela EU.

Vad menar man med detta ens? Är det så "hög trafik" bland drönare att det anses som ett problem?

Jag hade en gång för länge sen en riktigt dålig drönare. Det är nog den enda drönaren jag sett flyga irl, så var är denna "trafik"? Haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Vad menar man med detta ens? Är det så "hög trafik" bland drönare att det anses som ett problem?

Jag hade en gång för länge sen en riktigt dålig drönare. Det är nog den enda drönaren jag sett flyga irl, så var är denna "trafik"? Haha

Ja det kan man fråga sig. Tänker de drönartrafiken eller den ordinarie flygtrafiken?

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk

Inte långt kvar nu. Någon som planerar att ta körkort? Jag tror att jag måste ta C2 kortet, vilket kanske innebär 2st prov?
Hade det varit så att man hade tagit ett prov som varar hela livet precis som bilkörkortet så är det ej mycket att bråka om, men här ska man ta proven var 5:e år. Detta för att drönare till skillnad från bilar kan orsaka stor skada eller något.

Nå är det bara teoriprov eller ska man göra praktisk också? Praktik innebär en väldigt massa problem med att åka till ett ställe, boka tid på en vardag osv.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Måste man ha det även för de som väger under 250g? Tyckte jag hörde att det blev framskötet också.

Permalänk
Medlem

Hela det här rabbaldret med CE-märkningen gjorde att jag sålde min Mavic Air 2 efter bara några månader. Vad jag förstod det som kastas ju alla äldre drönare utan märkningen in i en sämre kategori och man kan inte i efterhand få den CE-märkt.

EDIT: Nu verkar man faktiskt ha kollat på just det här problemet, där är ett avsnitt om "Konvertering av äldre drönare till C-klass" på transportstyrelsen. Det var verkligen glädjande! Hoppas DJI erbjuder "retrofit", men man lär ju behöva skicka tillbaka drönaren för att få det gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte långt kvar nu. Någon som planerar att ta körkort? Jag tror att jag måste ta C2 kortet, vilket kanske innebär 2st prov?
Hade det varit så att man hade tagit ett prov som varar hela livet precis som bilkörkortet så är det ej mycket att bråka om, men här ska man ta proven var 5:e år. Detta för att drönare till skillnad från bilar kan orsaka stor skada eller något.

Nå är det bara teoriprov eller ska man göra praktisk också? Praktik innebär en väldigt massa problem med att åka till ett ställe, boka tid på en vardag osv.

Vad jag har förstått av reglerna så måste du göra 2 teori prov och en deklaration att du har genomfört en praktisk självutbildning egentligen är reglerna i allmänt vettigt då A2 licensen gör att du får flyga drönare väldigt nära människor 30 meter i hög hastighet och 5 m i låg hastighet med en 4 kg drönare.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Filikun:

Hela det här rabbaldret med CE-märkningen gjorde att jag sålde min Mavic Air 2 efter bara några månader. Vad jag förstod det som kastas ju alla äldre drönare utan märkningen in i en sämre kategori och man kan inte i efterhand få den CE-märkt.

EDIT: Nu verkar man faktiskt ha kollat på just det här problemet, där är ett avsnitt om "Konvertering av äldre drönare till C-klass" på transportstyrelsen. Det var verkligen glädjande! Hoppas DJI erbjuder "retrofit", men man lär ju behöva skicka tillbaka drönaren för att få det gjort.

Det blir väl förhoppningsvis bara mjukvaruuppdatering. Man kan ju redan idag sända ut ID.

Skrivet av Anders9110:

Vad jag har förstått av reglerna så måste du göra 2 teori prov och en deklaration att du har genomfört en praktisk självutbildning egentligen är reglerna i allmänt vettigt då A2 licensen gör att du får flyga drönare väldigt nära människor 30 meter i hög hastighet och 5 m i låg hastighet med en 4 kg drönare.

Ok, det återstår att se. Men vart 5år är ofta att göra om det.
Sedan håller jag med om att det är vettigt med körkort för drönare. Ju närmare folk och andras egendom man vill flyga ju högre krav. Men många som mig flyger enbart över min egen egendom utan folk är där. Och det känns inte roligt att ta om en massa prov om och om igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det blir väl förhoppningsvis bara mjukvaruuppdatering. Man kan ju redan idag sända ut ID.

Talar du om https://www.swedron.se/media/easa-2020-allt-du-behover-veta-o... ?

Det stod i början av året 2020 en del om hur FAA krävde en form av fjärridentifiering som DJI motsatte sig. Det stod en del om fjärridentifiering på Transportstyrelsens hemsida då med..sen såg jag det inte i somras..nu står det bla:

"Dels måste drönare (C1, C2 och C3) som är tillverkade efter den 1 juli 2020 ha uppdaterade system för direkt fjärridentifiering och geomedvetenhet,"

För mig och min Mavic Pro (> 250g) behövs iaf en utbildning och resulterande drönarkort samt registration som operatör. Vad avser fjärridentifiering så är det något oklart vad som kommer att krävas. Ska se vad som finns nästa gång jag flyger, det här året.

https://content.dji.com/2020-vision-eu-drone-regulations-for-...

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Talar du om https://www.swedron.se/media/easa-2020-allt-du-behover-veta-o... ?

Det stod i början av året 2020 en del om hur FAA krävde en form av fjärridentifiering som DJI motsatte sig. Det stod en del om fjärridentifiering på Transportstyrelsens hemsida då med..sen såg jag det inte i somras..nu står det bla:

"Dels måste drönare (C1, C2 och C3) som är tillverkade efter den 1 juli 2020 ha uppdaterade system för direkt fjärridentifiering och geomedvetenhet,"

För mig och min Mavic Pro (> 250g) behövs iaf en utbildning och resulterande drönarkort samt registration som operatör. Vad avser fjärridentifiering så är det något oklart vad som kommer att krävas. Ska se vad som finns nästa gång jag flyger, det här året.

https://content.dji.com/2020-vision-eu-drone-regulations-for-...

Ja det var den Id. Min drönare är tillverkad före detta datum.
Nå det är mycket frågetecken nu och jag kommer ej flyga före till sommaren, men det hade varit roligt att göra det lagligt och då vill man redan läsa på nu.

Permalänk
Medlem

Avgifter i drivor...

https://transportstyrelsen.se/avgifter-dronare

Flög med min drönare från Xiaomi mindre än tio gånger. Vet inte vad jag ska göra med den nu. Kanske kamikaze-störta ner i Göta älv Då var det good bye med den hobbyn

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Medlem

Är väl bara att flyga på. Vem skulle kolla? Så länge man inte flyger på otillåten plats kommer ingen att bry sig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Är väl bara att flyga på. Vem skulle kolla? Så länge man inte flyger på otillåten plats kommer ingen att bry sig.

Tanken har slagit mig någon enstaka gång, att ful-flyga Och ja, vem skulle höja ögonbrynen om man flyger omkring med en quadcopter i obygden? Det hade ju varit lättare om man bodde ute på landsbygden men dit har jag inte kommit än. Jag vill ju göra rätt för mig men när diverse instanser lägger sig i så blir det inte roligt längre. Så även med alla avgifter. Så känner jag i alla fall.

Flyger du själv numera? Om du har en vill säga?

Man kanske skulle sadla om och köra fpv med en monster truck istället? Här är ett exempel från thonain som har hållit på med detta i många år: https://www.youtube.com/watch?v=-l-ApgPDzTg

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gautar:

Flyger du själv numera? Om du har en vill säga?

Nej, jag har ingen. Har aldrig haft. Har alldeles för många andra fritidsaktiviteter som kostar. Båt, t ex! Betalar mer i båtplats/landförvaring per år än vad drönaravgifterna är på sammanlagt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Dji Mini 2

Hur är det med Dji Mini 2? Den väger under 250 gram. Då slipper man all byråkrati, eller? Någon här som har Mini 2? Erfarenheter?

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?